Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","shortLead":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","id":"20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7.jpg","index":0,"item":"cf31aa07-9efe-4e00-9c47-92f15e0f1d3c","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","timestamp":"2024. november. 27. 18:32","title":"Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93ace55b-11d5-4611-9c0e-bdd9588b0082","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A brüsszeli delegáció még a COP29-es környezetvédelmi konferencia idején is tárgyalt arról Bakuban, hogy az orosz földgázt azerivel helyettesítse. Oroszország sem bánkódik különösebben, hiszen az exportált földgázról igencsak nehéz megállapítani, hogy azeri-e vagy orosz – írja a brüsszeli Politico.","shortLead":"A brüsszeli delegáció még a COP29-es környezetvédelmi konferencia idején is tárgyalt arról Bakuban, hogy az orosz...","id":"20241126_Oroszorszag-Azerbajdzsan-EU-foldgaz-atveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93ace55b-11d5-4611-9c0e-bdd9588b0082.jpg","index":0,"item":"45ab873a-d1cd-4ef0-a747-8cf424dff114","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Oroszorszag-Azerbajdzsan-EU-foldgaz-atveres","timestamp":"2024. november. 26. 07:38","title":"Nagyon átverhette Oroszország és Azerbajdzsán az EU-t: milyen gázt is veszünk keletről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f","c_author":"Medvegy Gábor","category":"gazdasag","description":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","shortLead":"Nem valószínű, hogy az Oroszországból műtrágyát szállító Ji Peng 3 kapitánya ezt ne vette volna észre.","id":"20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4390278-64c7-46c5-8c1d-9f58afbcd34f.jpg","index":0,"item":"776d5428-79e6-4112-82b4-196d600685da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_ji-peng-3-balti-tenger-kabel","timestamp":"2024. november. 27. 17:41","title":"WSJ: Több mint 150 kilométeren át húzta horgonyát a tengerfenéken a kínai hajó, ami kábeleket szakított el a Balti-tenger alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","shortLead":"130 kilométer/órás széllökésekre számítanak.","id":"20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ba4f5b9-2fcb-4918-b1af-af451912190d.jpg","index":0,"item":"5a27bc82-8371-4744-98e4-3dc221140156","keywords":null,"link":"/elet/20241127_hollandia-schiphol-jarattorles-vihar","timestamp":"2024. november. 27. 14:24","title":"Budapesti járatot is töröltek vihar miatt az amszterdami repülőtéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","shortLead":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","id":"20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4.jpg","index":0,"item":"36f9b997-175d-455a-a032-8a61ed70f9a0","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","timestamp":"2024. november. 26. 06:45","title":"Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","shortLead":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","id":"20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c.jpg","index":0,"item":"4c97b0e3-2adb-4159-8b08-78c39ab905d7","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","timestamp":"2024. november. 27. 06:03","title":"Öt túlélőt találtak a Vörös-tengerben egy nappal azután, hogy elsüllyedt a hajójuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két Huawei-eszköz között.","shortLead":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két...","id":"20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba.jpg","index":0,"item":"69b68e86-fe68-4c9e-9f33-9587fe06d173","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","timestamp":"2024. november. 26. 11:03","title":"Más fájlmegosztás jön a mobilokra, meg sem kell hozzá érinteni a telefont – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17234d82-daa9-422f-bfd3-7081326a6d8f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"John Tinniswood bő fél éven át volt a cím birtokosa.","shortLead":"John Tinniswood bő fél éven át volt a cím birtokosa.","id":"20241126_legidosebb-ember-anglia-liverpool-john-tinniswood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17234d82-daa9-422f-bfd3-7081326a6d8f.jpg","index":0,"item":"55059626-0487-4ba4-91b8-bc69890af6d5","keywords":null,"link":"/elet/20241126_legidosebb-ember-anglia-liverpool-john-tinniswood","timestamp":"2024. november. 26. 12:49","title":"Elhunyt a világ legidősebb férfija, 112 éves volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Személyi és műszaki okai is voltak egy zalai sárkányrepülő halálos balesetének
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vizsgálati megállapításai szerint egy 2000 óta tiltott módszerrel vontatták a gépet, a pilóta képzettségét nem igazolták dokumentumok, nem volt rajta mentőernyő, továbbá a felszállást a földről nem követték nyomon.
Személyi és műszaki okok egyaránt közrejátszottak abban, hogy 2009 októberében halálos balesetet szenvedett egy sárkányrepülő a zalaegerszegi repülőtéren - közölte az MTI érdeklődésére hétfőn a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője. Bajkó Erika a nemrég lezárult és a szervezet honlapján nyilvánosságra hozott vizsgálati eredmények alapján elmondta: mint a legtöbb légi baleset kapcsán, itt is egyaránt voltak műszaki és személyi okai a tragédiának. A KBSZ vizsgálati megállapításai szerint egy 2000 óta tiltott módszerrel vontatták a gépet, a pilóta képzettségét nem igazolták dokumentumok, nem volt rajta mentőernyő, továbbá a felszállást a földről nem követték nyomon.
A szervezet honlapján található dokumentum felidézi, hogy a baleset 2009 októberében, a zalaegerszeg-andráshidai repülőtéren, felszállás közben történt. Egy 30 éves férfi függővitorlázó gépét autóval, úgynevezett fordítócsigás eljárással vontatták fel, de felszálláskor a gép kitört. Sem a vontató autó, sem a vontatott légi jármű vezetője nem tudta leoldani a csörlőt, ezért a gép meredeken a talajba csapódott, a pilóta a helyszínen belehalt sérüléseibe.
A vizsgálati dokumentum kitér arra, hogy az autóvontatásos, fordítócsigás módszer - műszaki hiányosságokkal indokolt - csaknem tíz évvel korábbi betiltásáról a repülős szervezetnél nem tudtak, ami kommunikációs hiányosságokra vezethető vissza. Sem a pilóta képzettségét, sem az érintett légi jármű légi alkalmasságát, sem a vontató berendezés műszaki alkalmasságát nem igazolták dokumentumok. "Ezek a körülmények a klubszakmai vezetői munka olyan mértékű hiányosságait jelentik, hogy megkérdőjeleződik a szakmai vezetők alkalmassága" - olvasható a vizsgálat kapcsán kiadott biztonsági ajánlásban.
A vizsgálati jegyzőkönyv arra is kitér, hogy a felszállást - a csörlés kezdeti szakaszának kivételével - "arra kijelölt személy nem tartotta szemmel". Kiderült, hogy a repülőüzemnek nem volt vezetője, a vontató berendezés kezelői a feladatot mindig alkalmilag, jogosítás nélkül vállalták, a startszolgálatot pedig nem oktatta senki arra, hogy a felszállást a kötél leoldásáig figyelnie kell.
"Míg a szolgálatok hiánya, képzetlensége, szervezetlensége a baleset bekövetkeztében közvetve játszott szerepet, addig a startszolgálat kapcsán felvetett körülmény egyik közvetlen oka volt a balesetnek" - jegyzi meg a biztonsági ajánlás. A KBSZ dokumentumai kitérnek arra is, hogy "a nemzetközi függővitorlázó gyakorlat a mentőernyő viselését természetesnek tartja", de Magyarországon az érvényesnek tekintett szabályok erről nem intézkednek.