Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy tűnik, mégis van olyan politika, ami megjelenhet a Művészetek Házában.","shortLead":"Úgy tűnik, mégis van olyan politika, ami megjelenhet a Művészetek Házában.","id":"20250424_pilisvorosvar-orban-forum-muveszetek-haza-pottyondy-edina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"ff45ba00-c844-40bd-b06a-dd7d7d18dcad","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_pilisvorosvar-orban-forum-muveszetek-haza-pottyondy-edina","timestamp":"2025. április. 24. 09:22","title":"Orbán ott tartott fórumot, ahonnan Pottyondy Edinát kitiltották, mert a polgármester szerint oda nem való a politika","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenkettedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddee0867-4218-46aa-86b8-609d9e225719.jpg","index":0,"item":"7a3612df-4d2d-4a95-bc3a-f4a8cce456a0","keywords":null,"link":"/elet/20250424_Gondolkozz-velunk-Kave-az-asztalon-Szexi-a-matek-12","timestamp":"2025. április. 24. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Kávé az asztalon – Szexi a matek 12.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korlátot szabhat a Shorts-videók nézegetésének a YouTube új funkciója.","shortLead":"Korlátot szabhat a Shorts-videók nézegetésének a YouTube új funkciója.","id":"20250425_google-youtube-shorts-videok-figyelmeztetes-napi-limit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c.jpg","index":0,"item":"85222f87-afef-4efa-b55c-1f30339c24c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_google-youtube-shorts-videok-figyelmeztetes-napi-limit","timestamp":"2025. április. 25. 08:03","title":"Mára ennyi: fontos figyelmeztetést küld ki a YouTube, vége lehet a végtelen pörgetésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeba822b-e47a-47e3-bf05-0ae7f978672e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel százéves a márka.","shortLead":"Közel százéves a márka.","id":"20250425_Visszater-a-Magyarorszagra-a-legendas-cseh-motormarka-a-Jawa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeba822b-e47a-47e3-bf05-0ae7f978672e.jpg","index":0,"item":"ee37879c-ff27-408f-8317-0125da0c9769","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_Visszater-a-Magyarorszagra-a-legendas-cseh-motormarka-a-Jawa","timestamp":"2025. április. 25. 10:30","title":"Visszatér Magyarországra a jól ismert cseh motormárka, a Jawa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára állítani.","shortLead":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára...","id":"20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396.jpg","index":0,"item":"aa715e43-aad3-4246-bb69-57ae5ead3675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","timestamp":"2025. április. 24. 12:03","title":"Gond van az Amazon űrinternet-projektjével, nagyon lassan készülnek a műholdak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a389bef-804a-49cd-8661-8c5a8d250463","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump és az éppen ott tárgyaló Georgia Meloni is hallhatta, amint Elon Musk és Scott Bessent majdnem összeverekszik.","shortLead":"Donald Trump és az éppen ott tárgyaló Georgia Meloni is hallhatta, amint Elon Musk és Scott Bessent majdnem...","id":"20250424_Elon-Musk-Bessent-penzugyminiszter-orditozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a389bef-804a-49cd-8661-8c5a8d250463.jpg","index":0,"item":"15046cb2-dd9a-4c25-a230-294ceb246fbb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Elon-Musk-Bessent-penzugyminiszter-orditozas","timestamp":"2025. április. 24. 09:46","title":"Egymásnak esett Elon Musk és az amerikai pénzügyminiszter a Fehér Házban, szét kellett választani őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"681ecb71-bfd3-4bae-b3ff-9669d7f4530c","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki: sokan otthagyják az egészet.","shortLead":"Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem...","id":"20250424_hvg-radikalisok-underground-szelsojobb-mi-hazank-kalijuga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/681ecb71-bfd3-4bae-b3ff-9669d7f4530c.jpg","index":0,"item":"074dbeb1-bb82-4021-95eb-2d88bcfe8fc5","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-radikalisok-underground-szelsojobb-mi-hazank-kalijuga","timestamp":"2025. április. 24. 11:30","title":"Csodálkozik a magyar underground szélsőjobb, hogy milyen közel került a Fideszhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök váratlanul felbukkant egy fideszes kampányeseményen, mondván: 15 éve nem látogatta meg a pilisvörösvári szavazóit.","shortLead":"A miniszterelnök váratlanul felbukkant egy fideszes kampányeseményen, mondván: 15 éve nem látogatta meg...","id":"20250424_Orban-teljesen-megerti-ha-valakit-felhaborit-Tiborcz-Istvan-luxuselete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"7c697853-9117-4b70-8043-3c1c66f6ecb4","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Orban-teljesen-megerti-ha-valakit-felhaborit-Tiborcz-Istvan-luxuselete","timestamp":"2025. április. 24. 08:11","title":"Orbán teljesen megérti, ha valakit felháborít Tiborcz István luxusélete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
"Tavaly ősszel 20 fillérben sem fogadtam volna arra, hogy eljutunk idáig" - mondta csütörtök esti sajtótájékoztatóján Tarlós István, miután Patrick Kronnal, az Alstom elnök-vezérigazgatójával aláírták a metrószerződés módosítását. A főpolgármester szerint a júniusban megkezdett tárgyalások eredményeképpen sikerült az eredeti szerződésből olyan pontokat törölni, amelyek "nem voltak odavalóak".
Tarlós István elmondta: az aláírással megteremtették a szükséges feltételét annak, hogy 2012 végén a piros metró vonalán, 2014 első felében pedig a 4-es metró vonalán új metrókocsik közlekedhessenek. Hozzátette: a mostani módosítást a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek még ellen kell jegyezni, ezzel azonban valószínűleg nem lesz gond.
Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója
MTI / Kovács Tamás
Patrick Kron szerint az elsődleges feladat az, hogy az Alstom megszerezze a metrókocsik típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH); szerinte az engedélyeztetési eljárás zavartalanul zajlik majd. Mint mondta: az Alstom az előírásokat teljesítette, ám ha újabb módosításokra lesz szükség, azokat megvizsgálják, és ha kell, végrehajtják.
Nehéz szülés
A főváros és az Alstom közötti egyeztetési folyamat a múlt hét elején zárult le, amikor a felek az utolsó vitás kérdésben is megállapodásra jutottak. Eszerint kikerült az Alstom szerződésből a vis maiorra vonatkozó kitétel. Az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított, ha a francia cég nem tudja határidőre megszerezni a metrókocsik típusengedélyét.
A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vállalt kötbér és a kárfelelősség mértéke a korábbi 20 helyett a szerződés értékének 30 százaléka lesz, a teljesítési biztosítás 10 százalékról 15 százalékra emelkedik. Az előleg mértéke a korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökkent; a maradék összeget a főváros akkor fizeti ki, ha a metrókat a BKV átveszi, illetve ha azok üzembe állnak.
A főpolgármester egy múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta: a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta a metrókocsik fékrendszerének a hazai szabványoknak megfelelő átalakítását, s csak ezt követően nyújtja be a típusengedélyre vonatkozó kérelmet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH).
Az Alstom vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is; a gyártónak ekkorra már rendelkeznie kell a 4-es metró szerelvényeinek típusengedélyével is. Az új vonal első metróinak 600, az utolsónak 750 napon belül kell Budapestre érkeznie. Ha az Alstom bármelyik határidőt 60 nappal túllépi, a szerződés felbontható.
HVG
Kényszerek...
A Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki ülésén jelentős többséggel megszavazta a szerződésmódosítást. A főváros szűk határidőt szabott: a módosítást az Alstomnak július 26-áig alá kellett írni, ellenkező esetben Budapest elállt volna a megállapodástól, és új közbeszerzést írt volna ki metrókocsik beszerzésére. A főváros a biztonság kedvéért elkészíti egy új pályázat dokumentációját, hiszen elvileg lehetséges, hogy az Alstom nem teljesíti a szerződésben foglaltakat.
Erre azért van szükség, mert a 4-es metró első szakaszának építését 2015-ben be kell fejezni, a járműbeszerzés pedig része a 4-es metró beruházásnak, s ha az új metrók nem érkeznek meg határidőre, Budapest elbukhatja a projekt mintegy 180 milliárd forintos uniós támogatását; ez nemcsak a 4-es metróra nézve, hanem egész Budapest számára beláthatatlan következményekkel járna.
Tarlós István a metrógyártó céggel való megállapodást korábban „maximális sikernek” nevezte, egy más témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön közölte: az Alstommal kötött megegyezés a ciklus legnagyobb sikere. Tény, hogy Budapest a lehetőségekhez mérten a legjobban jött ki az évek óta húzódó, és egyre kevesebb sikerrel kecsegtető Alstom-ügyből.
Az is vitathatatlan, hogy a módosított szerződés a főváros számára előnyösebb, mint annak korábbi verziója, igaz ugyanakkor, hogy ehhez – illetve ahhoz, hogy az Alstomnak a budapesti ügyhöz való hozzáállása megváltozzon – kellett az is, hogy a francia cég Versailles-ban jogerősen elveszítsen egy első fokon már megnyert, 30 milliárd forint felhasználásáról szóló pert.
MTI / Koszticsák Szilárd
...és helyzetek
Az Alstom-ügy 2006-ban kezdődött, amikor a BKV 65 milliárd forint értékű szerződést kötött a céggel 37 metrószerelvény vásárlásáról; ebből 22 ötkocsis vonat a 2-es, 15 négykocsis szerelvény pedig a 4-es metró vonalán közlekedik majd. Az Alstom már a gyártással is sokat késett: az első metrónak 2008 májusában kellett volna Budapestre érkeznie, ehhez képest az első szerelvényt az év szeptemberében mutatták be.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy ha az Alstom rövid határidőn belül nem szerzi meg a végleges típusengedélyt, a BKV felmondja a szerződést. A típusengedélyre való kérelmet az NKH elutasította, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom-metrók fékrendszere nem felel meg a hazai szabályozásnak. A döntést tavaly októberben közölték, a BKV pedig a közgyűlési döntésnek megfelelően felbontotta a szerződést.
A BKV ezzel párhuzamosan lehívta a szerződésben foglalt 30 milliárd forintos bankgaranciát, emiatt az Alstom Franciaországban beperelte a BKV-t. A cég a nanterre-i bíróságon tavaly decemberben első fokon megnyerte a pert. A versailles-i bíróság azonban egy hónapja a BKV-nak adott igazat.
Ha a metróbeszerzés ezúttal végre sikerrel zárul, Budapest lesz a 46. azon világvárosok sorában, amelyekben az Aéstom metrói közlekednek. Jelenleg körülbelül négyezer ilyen metrókocsi fut világszerte.
A főpolgármester szerint az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon és 2014-ben elindulhasson a metró; ez nemcsak a város, hanem az ország érdeke is. Tarlós István szerdán újságírók előtt beszélt a francia Alstom céggel kötött szerződés újbóli hatályba helyezéséről.
Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. A képviselők a javaslatot 24 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 4 tartózkodással fogadták el.
A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.
A főpolgármester azt mondta, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás.
A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.