szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.

"Tavaly ősszel 20 fillérben sem fogadtam volna arra, hogy eljutunk idáig" - mondta csütörtök esti sajtótájékoztatóján Tarlós István, miután Patrick Kronnal, az Alstom elnök-vezérigazgatójával aláírták a metrószerződés módosítását. A főpolgármester szerint a júniusban megkezdett tárgyalások eredményeképpen sikerült az eredeti szerződésből olyan pontokat törölni, amelyek "nem voltak odavalóak".

Tarlós István elmondta: az aláírással megteremtették a szükséges feltételét annak, hogy 2012 végén a piros metró vonalán, 2014 első felében pedig a 4-es metró vonalán új metrókocsik közlekedhessenek. Hozzátette: a mostani módosítást a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek még ellen kell jegyezni, ezzel azonban valószínűleg nem lesz gond.

Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója
MTI / Kovács Tamás

Patrick Kron szerint az elsődleges feladat az, hogy az Alstom megszerezze a metrókocsik típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH); szerinte az engedélyeztetési eljárás zavartalanul zajlik majd. Mint mondta: az Alstom az előírásokat teljesítette, ám ha újabb módosításokra lesz szükség, azokat megvizsgálják, és ha kell, végrehajtják.

Nehéz szülés

A főváros és az Alstom közötti egyeztetési folyamat a múlt hét elején zárult le, amikor a felek az utolsó vitás kérdésben is megállapodásra jutottak. Eszerint kikerült az Alstom szerződésből a vis maiorra vonatkozó kitétel. Az eredeti szerződés szerint vis maiornak számított, ha a francia cég nem tudja határidőre megszerezni a metrókocsik típusengedélyét.

A szerződésmódosítás szerint az Alstom által vállalt kötbér és a kárfelelősség mértéke a korábbi 20 helyett a szerződés értékének 30 százaléka lesz, a teljesítési biztosítás 10 százalékról 15 százalékra emelkedik. Az előleg mértéke a korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökkent; a maradék összeget a főváros akkor fizeti ki, ha a metrókat a BKV átveszi, illetve ha azok üzembe állnak.

A főpolgármester egy múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta: a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta a metrókocsik fékrendszerének a hazai szabványoknak megfelelő átalakítását, s csak ezt követően nyújtja be a típusengedélyre vonatkozó kérelmet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH).

Az Alstom vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is; a gyártónak ekkorra már rendelkeznie kell a 4-es metró szerelvényeinek típusengedélyével is. Az új vonal első metróinak 600, az utolsónak 750 napon belül kell Budapestre érkeznie. Ha az Alstom bármelyik határidőt 60 nappal túllépi, a szerződés felbontható.

HVG

Kényszerek...

A Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki ülésén jelentős többséggel megszavazta a szerződésmódosítást. A főváros szűk határidőt szabott: a módosítást az Alstomnak július 26-áig alá kellett írni, ellenkező esetben Budapest elállt volna a megállapodástól, és új közbeszerzést írt volna ki metrókocsik beszerzésére. A főváros a biztonság kedvéért elkészíti egy új pályázat dokumentációját, hiszen elvileg lehetséges, hogy az Alstom nem teljesíti a szerződésben foglaltakat.

Erre azért van szükség, mert a 4-es metró első szakaszának építését 2015-ben be kell fejezni, a járműbeszerzés pedig része a 4-es metró beruházásnak, s ha az új metrók nem érkeznek meg határidőre, Budapest elbukhatja a projekt mintegy 180 milliárd forintos uniós támogatását; ez nemcsak a 4-es metróra nézve, hanem egész Budapest számára beláthatatlan következményekkel járna.

A francia vállalattal való megegyezést az is sürgette, hogy a Budapesten közlekedő 30-40 éves metrószerelvények szavatossága lejárt, felújításuk nem gazdaságos, üzemeltetésük pedig egyre kockázatosabb. Emlékezetes: áprilisban egy szerelvény két kocsija is kiégett, aminek eredményeképpen a főpolgármester kivonatott a forgalomból 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsit. Jelenleg is zajlik további 111 darab, ugyancsak roncstelepérett kocsi felülvizsgálata.

Tarlós István a metrógyártó céggel való megállapodást korábban „maximális sikernek” nevezte, egy más témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön közölte: az Alstommal kötött megegyezés a ciklus legnagyobb sikere. Tény, hogy Budapest a lehetőségekhez mérten a legjobban jött ki az évek óta húzódó, és egyre kevesebb sikerrel kecsegtető Alstom-ügyből.

Az is vitathatatlan, hogy a módosított szerződés a főváros számára előnyösebb, mint annak korábbi verziója, igaz ugyanakkor, hogy ehhez – illetve ahhoz, hogy az Alstomnak a budapesti ügyhöz való hozzáállása megváltozzon – kellett az is, hogy a francia cég Versailles-ban jogerősen elveszítsen egy első fokon már megnyert, 30 milliárd forint felhasználásáról szóló pert.

MTI / Koszticsák Szilárd

...és helyzetek

Az Alstom-ügy 2006-ban kezdődött, amikor a BKV 65 milliárd forint értékű szerződést kötött a céggel 37 metrószerelvény vásárlásáról; ebből 22 ötkocsis vonat a 2-es, 15 négykocsis szerelvény pedig a 4-es metró vonalán közlekedik majd. Az Alstom már a gyártással is sokat késett: az első metrónak 2008 májusában kellett volna Budapestre érkeznie, ehhez képest az első szerelvényt az év szeptemberében mutatták be.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy ha az Alstom rövid határidőn belül nem szerzi meg a végleges típusengedélyt, a BKV felmondja a szerződést. A típusengedélyre való kérelmet az NKH elutasította, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom-metrók fékrendszere nem felel meg a hazai szabályozásnak. A döntést tavaly októberben közölték, a BKV pedig a közgyűlési döntésnek megfelelően felbontotta a szerződést.

A BKV ezzel párhuzamosan lehívta a szerződésben foglalt 30 milliárd forintos bankgaranciát, emiatt az Alstom Franciaországban beperelte a BKV-t. A cég a nanterre-i bíróságon tavaly decemberben első fokon megnyerte a pert. A versailles-i bíróság azonban egy hónapja a BKV-nak adott igazat.

Ha a metróbeszerzés ezúttal végre sikerrel zárul, Budapest lesz a 46. azon világvárosok sorában, amelyekben az Aéstom metrói közlekednek. Jelenleg körülbelül négyezer ilyen metrókocsi fut világszerte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Tarlós szerint "kijöttünk a metróügyből"

A főpolgármester szerint az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon és 2014-ben elindulhasson a metró; ez nemcsak a város, hanem az ország érdeke is. Tarlós István szerdán újságírók előtt beszélt a francia Alstom céggel kötött szerződés újbóli hatályba helyezéséről.

MTI Itthon

Metrókocsik: jóváhagyta a főváros a szerződésmódosítást

Jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén az Alstommal a 2-es és 4-es metróra szállítandó szerelvények gyártásáról szóló szerződés módosítását. A képviselők a javaslatot 24 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 4 tartózkodással fogadták el.

Király Dávid Itthon

A BKV nyert, az Alstom tárgyalna

A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.

MTI Itthon

Tarlós elégedett a metrókocsi-megállapodással

A főpolgármester azt mondta, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás.

Király Dávid Itthon

Nincs mese, új metrók kellenek Budapestre

A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.