szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

A használt metrókocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése jelenleg vizsgál. A városvezetés célja, hogy mielőbb használható metrókocsikat tudjanak forgalomba állítani a jelenleg futó (vagy már nem is futó) matuzsálemek helyett. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen új metrószerelvények beszerzése.

A Budapesten futó metrószerelvényekkel kapcsolatban egy dolog biztosan kijelenthető: jelentős részük kis túlzással fémhulladék. Tarlós István főpolgármester utasítására a BKV a napokban kivont a forgalomból 43 darab, 40 évnél régebbi metrókocsit, miután az elmúlt hetekben, hónapokban - elsősorban a 3-as metró vonalán - sorozatossá váltak a meghibásodások; egy - szerencsére üresen közlekedő - vonat első kocsija nemrég rommá égett, de a tűz jelentős kárt okozott a második kocsiban is.

Bődey János

A 43 kocsi kivonása miatt a 2-es metró vonaláról egy, a 3-as vonalról 2 vonat esett ki - mondta a hvg.hu-nak Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Bár a szerelvények hiánya a metróközlekedésben észrevehető, komolyabb fennakadást egyelőre nem okozott. Gulyás szerint inkább az a baj, hogy a BKV-nak egyáltalán nincsenek tartalék metrói, így ha meghibásodik egy újabb vonat, nem tudnak helyette másikat beállítani.

Tarlós István a Magyar Televízió Ma reggel című műsorában csütörtökön elmondta: elképzelhető, hogy a kialakult problémát használt, cseh vagy orosz metrókocsik vásárlásával oldják meg. A főpolgármester szerint ez pénzügyileg kedvezőbb lenne, mint új kocsikat venni. Tarlós szerint az is "javítana a helyzeten", ha megoldanák a "kezelhetetlen Alstom-problémát", és forgalomba tudnák állítani a 2-es vonalra megrendelt vadonatúj metrókat.

Tűzoltásra elég

Ez biztosan nem lesz egyszerű. A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, hogy ha az Alstom nem tudja határidőre megszerezni a végleges típusengedélyt, akkor a BKV mondja fel a szerződést. Nem szerezte meg, a BKV októberben szerződést bontott. (Városházi pletykák szerint valójában nem a metrókocsik fékjével volt baj, inkább arról van szó, hogy a Fidesz megegyezett az oroszokkal új metrók vásárlásáról. Ezt az Alstom is hangoztatta a BKV-val zajló perében, a városvezetés azonban határozottan cáfolta, Tarlós "közönséges és alantas hazugságnak" nevezte.)

Kellenének az Alstom metrók, mert a régi orosz kocsik nem bírják

Kerestük az ügyben Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját, aki a Főpolgármesteri Hivatalhoz irányított minket. Szűcs Somlyó Mária, a hivatal kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: a használt kocsik beszerzése csak egy azon lehetőségek közül, amelyeket a főváros vezetése vizsgál. Mint mondta: a cél az, hogy mielőbb használható kocsikat tudjanak forgalomba állítani.

"A cseheknek körülbelül 20 éves, nagyjából másfél millió kilométert futott metróik vannak, sokkal jobb állapotban, mint a mieink, amelyek 40 év körüliek és körülbelül 3 millió kilométert futottak. A gond az, hogy ez nem nagy tétel, néhány szerelvényről van szó" - jelentette ki Gulyás Attila. Prága a közelmúltban szerzett be új Siemens metrókat, a korábbiakat félreállították, leselejtezték. A VTDSZSZ elnöke a szóba jöhető orosz kocsikról nem tudott tájékoztatást adni.

Gulyás szerint a használt kocsik beszerzése pénzügyileg alapvetően nem éri meg, csak tűzoltásra elég. A cseh metrók megvásárlásának egyetlen előnye van, közbeszerzéssel, műszaki átalakítással, próbafutással és engedélyeztetéssel együtt is körülbelül egy év alatt forgalomba lehet őket állítani. Új metrók esetében ez legalább három év lenne, tekintve, hogy le is kell őket gyártani. "Ha a BKV metróit még három évig használni lehetne, nem lenne szabad használt metrókat venni, de annyit ezek már nem bírnak ki" - jelentette ki Gulyás.

"Nagyon nem kellene"

A napokban kivont 43 kocsin kívül még 111 olyan metró fut Budapesten, amelyeknek - ahogy a főpolgármester fogalmazott - "nem nagyon kellene" közlekedniük, Kocsis István BKV-vezérigazgató pedig ezek általános és rendkívüli felülvizsgálatát javasolta. Tarlós István reméli, nem mind a 111-ről derül ki, hogy használhatatlan. (A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében egyébként teljesen felülvizsgálják a 3-as metró működését.)

Ha mégis kiderülne, hogy az érintett kocsik többsége gyakorlatilag használhatatlan, akkor tényleg baj lenne. Ebben az esetben további szerelvényeket kell kivonni a forgalomból, és ezt már az utasok is jobban megéreznék. Nem kizárt, hogy akkor csúcsidőszakban időszakosan le kellene zárni valamelyik metrót, mivel ha ritkábban járnak a vonatok, az utasok feltorlódhatnak a peronokon, és ez balesetveszélyhez vezethet. Erről az MTV reggeli műsorában a főpolgármester is beszélt.

BKV metrók a színfalak mögött - Nagyítás-fotógaléria. Kattintson!
Bődey János

A BKV júniusban bevezeti a nyári menetrendet, amivel - amikor kevesebb vonat jár - a közlekedési vállalat némi lélegzetvételhez jut. Gulyás Attila szerint a komolyabb gondok ősszel várhatóak. Az ideális kétségkívül az lenne, ha az Alstom metrókat mégis forgalomba lehetne helyezni, s a 2-es metró vonaláról így felszabadult, elfogadható műszaki állapotban lévő kocsikat át lehetne irányítani a 3-as metró vonalára. Nem mellesleg ez volt az eredeti terv is, még az előző önkormányzati ciklusban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HavariaPress/MTI Itthon

Eloltották a kigyulladt metrószerelvényt

A tűzoltók eloltották a lángoló metrószerelvényt, ami az Árpád hídi alagútban gyulladt ki kedd délután. A BKK vezetője rendkívüli vizsgálat indítását kéri a BKV-vezértől.

MTI Itthon

Tarlós: használt metrókocsikat vehetünk külföldről

A napokban kivonták a forgalomból a legveszélyeztetettebb 43 metrókocsit a 2-es és 3-as vonalról. A főpolgármester szerint elképzelhető az a megoldás is, hogy a csehektől vagy az oroszoktól veszünk használt, de még használható metrókocsikat.

hvg.hu Nagyítás

BKV, ahogy az utasok sosem láthatják – Nagyítás fotógaléria

A BKV Kőér utcai telephelyének karbantartóüzemében 60 fő végzi reggel 6 órától 18 óráig a 25-35 éves metrószerelvények folyamatos vizsgálatát és azonnali javítását. A munkások nagy része több mint 15 éve áll a tömegközlekedési cég szolgálatában.