szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tizenöt év alatt valósították meg a Megyeri hidat, amely hatvankét milliárd forintból készült el. A projektet botrányok kísérték. Ráadásul mintegy négyszázmillió forinttal maradt adós a fővállalkozó Ganz Acél az alvállalkozóknak, ami miatt két évvel ezelőtt elrendelték a cég felszámolását. A hidat éppen három éve nyitották meg.

A Budapestet elkerülő M0-s út északi hídját 1993-ban kezdték tervezni. Az 1861 méter hosszú, valójában öt hídból álló mű megépítésére kiírt közbeszerzési pályázatot az M0 Északi Duna-híd Konzorcium nyerte, amelyben a Strabagnak 40, a Hídépítőnek pedig 60 százalékos tulajdonrésze volt. A híd építése 2006-ban kezdődött, ám a munkálatokat a Duna áradásai többször is megnehezítették. A Megyeri híd 2008 nyarára készült el, szeptember 30-án adták át a forgalomnak.

Az átkelő máig ideiglenes engedélyekkel működik. A Szentendrei-szigeten fekvő Szigetmonostornak a jog szerint járna egy lehajtó, a település azonban erről környezetvédelmi okokból lemondott, helyette egy a szigetmonostoriak közlekedését megkönnyítő autós hidat kért. Az önkormányzat a kis híd megépítésétől tette függővé az állandó engedélyhez szükséges hozzájárulást. Ez a híd azonban máig nem épült meg, sőt egyelőre a nyomvonalát sem sikerült kijelölni.

Nem kellett a csomag

A kis híd megépítését a kormány annak mintegy 10 milliárd forintos költségei miatt nem vállalta, helyette egy kompenzációs csomagot ajánlott. Szigetmonostoron 2009 márciusában népszavazást tartottak, amelyen a lakosság nemet mondott a csomagra és megerősítette: ragaszkodnak az autós híd megépítéséhez. A népszavazás eredménye meggyőző: a jogosultak 62 százaléka ment el szavazni; 82 százalékuk a kis híd megépítését támogatta.

Fotógalériánk a híd átadójáról - kattintson a képre!
Stiller Ákos

Szigetmonostor önkormányzata 2009 szeptemberében pert indított a magyar állam ellen; ugyanebben a hónapban a Nemzeti Közlekedési Hatóság három évre meghosszabbította a híd ideiglenes forgalomba helyezési engedélyét, így az jövő szeptemberig szabályosan üzemel.

Hoppon maradt alvállalkozók

A Megyeri híd alvállalkozói közül 24 cégnek mintegy 400 millió forinttal maradt adósa a fővállalkozó Ganz Acél. A teljes követelés 2 milliárd forint volt, a fennmaradó 1,6 milliárd forintról a fővállalkozó és az alvállakozók meg tudtak állapodni. A Ganz Acél vezérigazgatója, Varga Gusztáv 2009-ben azt állította, hogy egy korábban felmondott közel 2 milliárd forintos hitel és egyéb banki követelés miatt került a cég felszámolásba.

Az alvállalkozók viszont azt feltételezték, hogy a Ganz tulajdonosai és vezetői – köztük Varga Gusztáv vezérigazgató, a legfőbb állami vagyonőr, a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács tagja – már a megbízási szerződések megkötésekor tudhatták, hogy az eladósodott cég nem lesz képes kiegyenlíteni minden számláját. (HVG, 2009. január 31.).

Az alvállalkozóknak a Ganz Acél 2008 szeptembere óta nem fizetett, amiért többen is felszámolást kértek ellene, amit a Fővárosi Bíróság csak 2009 decemberében rendelt el. Az összesen 62 milliárd forintos beruházásban elkészült Megyeri híd számláit a megrendelő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kifizette a Hídépítő és a Strabag alkotta konzorciumnak. Utóbbi szintén azt állítja, hogy fizetett az építkezésbe általa bevont Ganz Acélnak, amely a Hídtechnika Kft.-n keresztül az érdekeltségébe tartozik.

Fotógalériánk a híd átadójáról - kattintson a képre!
Stiller Ákos

A pénzüket váró emberek pont ezzel kapcsolatban emeltek „panaszt” gazdasági bűncselekmények miatt a Budpesti Rendőr-főkapitányságon. Szerintük ugyanis miközben az alvállalkozók nem jutottak pénzükhöz, a Ganz Acél egyik tulajdonosa, a Hídépítő Zrt.-nek az érdekeltségébe tartozó Hídtechnika Kft. megkapta pénzét. Az alvállalkozók egy része korábban is tett feljelentést hitelezők előli fedezetelvonás miatt, ám akkor arra hivatkozva nem indult el a nyomozás csődbűntett miatt, hogy a bíróság nem rendelte el a Ganz Acél felszámolást.

Két A betű a Duna felett

A Megyeri híd, pontosabban annak a Nagy-Dunát átívelő része a kortárs hazai építészet egyik legkiemelkedőbb alkotása. Az 591 méter hosszú, úgynevezett ferdekábeles átkelő két, A betűt formázó pilonja 100 méter magas, tetejükön eredetileg kilátót terveztek, erről azonban biztonsági okokból lemondtak. Építészeti jelentőségét mutatja, hogy a híd szerepelt a Magyar Nemzeti Bank szavazásán is, ahol az új 200 forintos díszítéséről lehetett dönteni (a szavazáson a Lánchíd győzött).

A Megyeri híd forgalomba helyezését követően észrevehetően csökkent Észak-Budapest, azon belül a Hungária-körgyűrű átmenő forgalma. A főváros forgalmát lényegesen megkönnyítő Megyeri hídnak a Margit híd felújítása során is kiemelkedő szerep jutott: a rekonstrukció idején az egyik legforgalmasabb budapesti Duna-híd forgalmának egy részét északi szomszédja, az Árpád híd vette át, amelyet viszont a 2008-ban átadott híd tehermentesített.

Az öt évvel ezelőtt elkészült híd elnevezése paródiába fulladt: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által kiírt internetes szavazáson igen jól szerepelt Chuck Norris, a B-kategóriás akciófilmek sztárja, és Stephen Colbert amerikai humorista is. Magyarországon azonban csak magyar állampolgárságú, s már nem élő személyről lehet hidat elnevezni. A Földrajzinév-bizottság azért döntött a Megyeri híd név mellett, mert az új átkelő Békásmegyert és Káposztásmegyert köti össze.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Nem épül a kishíd, beperli az államot Szigetmonostor

Beperli az államot Szigetmonostor önkormányzata, hogy jogi úton követelje ki a beígért kishíd megépítését a Dunán a Szentendrei szigetre, ez ügyben a Fővárosi Bírósághoz fordult a község vezetése - közölte a Pest megyei falu alpolgármestere szerdán.

Vélemény

Milliárdos összeggel tartozik a Megyeri híd építője

A Megyeri híd az Új Magyarország program látványos, kiemelt projektje volt, ehhez képest a beruházás alvállalkozóit még most sem fizették ki teljesen. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök vezérigazgatója, Reményik Kálmán igyekezett megnyugtatni az elkeseredett kisvállalkozókat, ám ő közvetlenül nem tud beavatkozni az alvállalkozó Ganz Acél Zrt. és a vele szerződő kisebb cégek közötti elszámolási vitákba. Az alvállalkozók péntek délelőtt demonstrálnak a hídnál.

MTI Itthon

Szigetmonostor ragaszkodik az autós kis hídhoz

Eredményes és sikeres volt a vasárnapi helyi népszavazás a Pest megyei Szigetmonostoron, amelyen az volt a kérdés, hogy ragaszkodjon-e a falu egy autós kis híd megépítéséhez a Dunán, a sziget és a szentendrei oldal között, vagy pedig elégedjen meg a kormány által javasolt gyalogos híddal - közölte az esti összesítés után Nádas Zsolt az MTI-vel.

MTI Itthon

Tüntettek a Megyeri híd ki nem fizetett alvállalkozói

Újabb demonstrációt tartottak a Megyeri híd ki nem fizetett alvállalkozói kedden a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. székháza előtt, amelyen követeléseik kifizetését, valamint azt követelték, hogy a cégeknek tartozó Ganzacél vezérigazgatója mondjon le tagságáról a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácsban.

MTI Itthon

Újabb 3 évre adtak engedélyt a Megyeri hídnak

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerdai határozatával további három évre meghosszabbította a Megyeri híd ideiglenes forgalomba helyezési engedélyét - erősítette meg a hatóság az MTI érdeklődésére a Népszabadság Online értesülését.