szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.

A híd díszkivilágításának kiépítése miatt még számítani kell lezárásokra, így a gyalogosok egyelőre az új kerékpárutat használhatják az északi járdán, míg a biciklisek továbbra is az úttesten felfestett kerékpáros nyom mentén tekerhetnek. A budai hídfőnél kialakított kerékpáros alagutat már a múlt héten átadták a kerékpáros forgalomnak.

A kétezres évek végére az utoljára 1978-ban felújított Margit híd rekonstrukciója halaszthatatlanná vált. A vasbeton pályalemez elkorrodálódott, az acélszerkezetek és a vízelvezetés tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállott. A pályalemezt alá kellett dúcolni, a korlátokat meg kellett támasztani. A felújítás előtt rendszeresen hullottak a hídról kisebb-nagyobb betondarabok, 2006-ban pedig – a Combino villamosok forgalomba állításakor – oszlopok dőltek a hídon.

Noha a felújítás egyre sürgetőbb volt, annak megkezdésével meg kellett várni a Szabadság híd rekonstrukciójának végét, valamint a Megyeri híd elkészültét. Budapest forgalma ugyanis nem viselte volna el két városi átkelő egyidejű lezárását, a Megyeri hídnak pedig tehermentesítő szerepe volt. A Margit híd lezárását követően ugyanis a híd forgalmának legnagyobb részét az Erzsébet és az Árpád híd vette át, míg a Megyeri híd a megnövekedett forgalmú Árpád hidat tehermentesítette.

Kattintson, nézze meg Nagyítás-fotógalériánkat is!
Túry Gergely

Kettévégva

A felújítás – még a forgalom fenntartása mellett – 2009 augusztusának elején a híd alatt futó közművezetékek cseréjével, felújításával, valamint a hídszerkezet felállványozásával kezdődött. A Margit hidat augusztus 21-én zárták le az autós forgalom elől, ezt követően csak a BKV járművei, a megkülönböztető jelzést használó járművek, s – legalábbis egy ideig – a taxik használhatták, persze a gyalogosokon és a biciklijüket toló kerékpárosokon kívül.

A rekonstrukció megkezdése előtt Hagyó Miklós akkori főpolgármester-helyettes vetette fel, hogy a Margit híd forgalmának kiváltására építsenek pontonhidat, az ötletet azonban Budapest vezetése elvetette. A hidat két ütemben, lényegében hosszában kettévágva kezdték felújítani, előbb az északi, majd a déli oldalt zárták le teljesen. Amíg az egyik oldalon a rekonstrukció zajlott, a másikon haladhatott a forgalom. A villamosközlekedés a felújítás során – ideiglenes vágányokon – csaknem végig folyamatos volt.

Amint arról a hvg.hu több alkalommal is beszámolt: a felújítás során elbontották az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt, kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket, továbbá a híd új korrózióvédelmet kapott. Hosszabbak lettek a pesti és a budai lehajtó sávok és kiszélesítették a parti pilléreket is. Kiszélesítették és korláttal látták el a margitszigeti villamos-megállóhelyeket.

A rekonstrukció keretében átépítették a középpillért, így már nem az aluljárón, hanem jelzőlámpás csomóponton lehet bejutni a Margitszigetre, a kerekes székesek és a babakocsisok közlekedését ugyanis az aluljárón keresztül nem lehetett kielégítően megoldani. Az északi járdán – a híd szélesítésével – kétirányú kerékpárutat alakítottak ki, a déli járda vegyes – gyalogos és kerékpáros – használatú lesz, bár eredetileg ide biztonsági okokból nem terveztek kerékpáros közlekedést.

Címerek, oszlopok, kandeláberek

A műemléki rekonstrukció keretében az eredetinek megfelelő lámpaoszlopokat és korlátokat helyeztek el a hídon; a hídfők aluljáróit Zsolnay-csempékkel díszítették. Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállítják a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi középcímer és a kőpárnára ültetett korona, továbbá már elkészültek az erdélyi, horvátországi, szlavóniai és dalmáciai címerek is.

Augusztus végén – vágányzár mellett – kicserélték a villamosok felsővezetékeit, amelyeket a híd közepén álló, korhű kialakítású oszlopok tartanak. Utóbbiak tetejéről leszerelték az ideiglenes közvilágítást, elhelyezték rajtuk a csúcsdíszeket, ezzel párhuzamosan beüzemelték az új kandelábereket.

A kivitelezés véghatárideje szeptember 30., a kivitelező addig végzi el a főváros által utólag megrendelt feladatokat, így a díszkivilágítás kiépítését és a hídfők rendezését. Ezt követően kezdődik meg a forgalomba helyezési hatósági eljárás, amelynek befejezésével – várhatóan december elején – a híd végleg átadható.

Kattintson, nézze meg Nagyítás-fotógalériánkat is!
Fazekas István

Folytatása következik

És még mindig nincs vége: a híd Niké- és Herkules-szobrainak felújítására, valamint a II. világháborúban elpusztult egyik Herkules-szobor pótlására a főváros különálló közbeszerzést írt ki, a rekonstrukciót a főváros a beruházás tartalékkeretéből tervezi finanszírozni. A közbeszerzésen győztes Reko Konzult Restaurátor, Kivitelező és Tanácsadó Kft. 268 millió forintért vállalta a munkát, amelyre 292 napot kért. A főváros tervei szerint a Margit híd pillérszobrai 2013. július 31-éig újulnak meg.

A két éve lezárt Margit hidat az autósok tavaly novemberben, csaknem három hónapos késés után kapták vissza. A késlekedés miatt a főváros kötbért követel a vállalkozótól, a per jelenleg is zajlik – közölte a hvg.hu-val a múlt héten a BKK. A kivitelező többször kérte a beruházás véghatáridejének módosítását és bejelentette a késedelemből eredő többletkövetelését is, ezt azonban a főváros elutasította. A felek a bírósághoz fordultak, a peres eljárás ebben az ügyben is tart a Fővárosi Bíróságon.

A Margit híd felújítása nettó 20,6, bruttó 30 milliárd forintba kerül; utóbbi összeg tartalmazza az uniós projektek esetében előírt tartalékkeretet is.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Szegő Iván Miklós Tech

Elsunnyogták a nyilasok a Margit híd felrobbanását

Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.

Szegő Iván Miklós Tech

Zavaros helyzetben: a Margit híd avatása 1876-ban

Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.

Király Dávid Itthon

„Előtte a folyam, az új hid” – a Margit híd története

Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.

hvg.hu Gazdaság

Felújítás aranyárban – avagy miért drága a Margit híd?

A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.