szerző:
Király Dávid
Tetszett a cikk?

Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.

A híd díszkivilágításának kiépítése miatt még számítani kell lezárásokra, így a gyalogosok egyelőre az új kerékpárutat használhatják az északi járdán, míg a biciklisek továbbra is az úttesten felfestett kerékpáros nyom mentén tekerhetnek. A budai hídfőnél kialakított kerékpáros alagutat már a múlt héten átadták a kerékpáros forgalomnak.

A kétezres évek végére az utoljára 1978-ban felújított Margit híd rekonstrukciója halaszthatatlanná vált. A vasbeton pályalemez elkorrodálódott, az acélszerkezetek és a vízelvezetés tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállott. A pályalemezt alá kellett dúcolni, a korlátokat meg kellett támasztani. A felújítás előtt rendszeresen hullottak a hídról kisebb-nagyobb betondarabok, 2006-ban pedig – a Combino villamosok forgalomba állításakor – oszlopok dőltek a hídon.

Noha a felújítás egyre sürgetőbb volt, annak megkezdésével meg kellett várni a Szabadság híd rekonstrukciójának végét, valamint a Megyeri híd elkészültét. Budapest forgalma ugyanis nem viselte volna el két városi átkelő egyidejű lezárását, a Megyeri hídnak pedig tehermentesítő szerepe volt. A Margit híd lezárását követően ugyanis a híd forgalmának legnagyobb részét az Erzsébet és az Árpád híd vette át, míg a Megyeri híd a megnövekedett forgalmú Árpád hidat tehermentesítette.

Kattintson, nézze meg Nagyítás-fotógalériánkat is!
©

Kettévégva

A felújítás – még a forgalom fenntartása mellett – 2009 augusztusának elején a híd alatt futó közművezetékek cseréjével, felújításával, valamint a hídszerkezet felállványozásával kezdődött. A Margit hidat augusztus 21-én zárták le az autós forgalom elől, ezt követően csak a BKV járművei, a megkülönböztető jelzést használó járművek, s – legalábbis egy ideig – a taxik használhatták, persze a gyalogosokon és a biciklijüket toló kerékpárosokon kívül.

A rekonstrukció megkezdése előtt Hagyó Miklós akkori főpolgármester-helyettes vetette fel, hogy a Margit híd forgalmának kiváltására építsenek pontonhidat, az ötletet azonban Budapest vezetése elvetette. A hidat két ütemben, lényegében hosszában kettévágva kezdték felújítani, előbb az északi, majd a déli oldalt zárták le teljesen. Amíg az egyik oldalon a rekonstrukció zajlott, a másikon haladhatott a forgalom. A villamosközlekedés a felújítás során – ideiglenes vágányokon – csaknem végig folyamatos volt.

Amint arról a hvg.hu több alkalommal is beszámolt: a felújítás során elbontották az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt, kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket, továbbá a híd új korrózióvédelmet kapott. Hosszabbak lettek a pesti és a budai lehajtó sávok és kiszélesítették a parti pilléreket is. Kiszélesítették és korláttal látták el a margitszigeti villamos-megállóhelyeket.

A rekonstrukció keretében átépítették a középpillért, így már nem az aluljárón, hanem jelzőlámpás csomóponton lehet bejutni a Margitszigetre, a kerekes székesek és a babakocsisok közlekedését ugyanis az aluljárón keresztül nem lehetett kielégítően megoldani. Az északi járdán – a híd szélesítésével – kétirányú kerékpárutat alakítottak ki, a déli járda vegyes – gyalogos és kerékpáros – használatú lesz, bár eredetileg ide biztonsági okokból nem terveztek kerékpáros közlekedést.

Címerek, oszlopok, kandeláberek

A műemléki rekonstrukció keretében az eredetinek megfelelő lámpaoszlopokat és korlátokat helyeztek el a hídon; a hídfők aluljáróit Zsolnay-csempékkel díszítették. Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállítják a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi középcímer és a kőpárnára ültetett korona, továbbá már elkészültek az erdélyi, horvátországi, szlavóniai és dalmáciai címerek is.

Augusztus végén – vágányzár mellett – kicserélték a villamosok felsővezetékeit, amelyeket a híd közepén álló, korhű kialakítású oszlopok tartanak. Utóbbiak tetejéről leszerelték az ideiglenes közvilágítást, elhelyezték rajtuk a csúcsdíszeket, ezzel párhuzamosan beüzemelték az új kandelábereket.

A kivitelezés véghatárideje szeptember 30., a kivitelező addig végzi el a főváros által utólag megrendelt feladatokat, így a díszkivilágítás kiépítését és a hídfők rendezését. Ezt követően kezdődik meg a forgalomba helyezési hatósági eljárás, amelynek befejezésével – várhatóan december elején – a híd végleg átadható.

Kattintson, nézze meg Nagyítás-fotógalériánkat is!
©

Folytatása következik

És még mindig nincs vége: a híd Niké- és Herkules-szobrainak felújítására, valamint a II. világháborúban elpusztult egyik Herkules-szobor pótlására a főváros különálló közbeszerzést írt ki, a rekonstrukciót a főváros a beruházás tartalékkeretéből tervezi finanszírozni. A közbeszerzésen győztes Reko Konzult Restaurátor, Kivitelező és Tanácsadó Kft. 268 millió forintért vállalta a munkát, amelyre 292 napot kért. A főváros tervei szerint a Margit híd pillérszobrai 2013. július 31-éig újulnak meg.

A két éve lezárt Margit hidat az autósok tavaly novemberben, csaknem három hónapos késés után kapták vissza. A késlekedés miatt a főváros kötbért követel a vállalkozótól, a per jelenleg is zajlik – közölte a hvg.hu-val a múlt héten a BKK. A kivitelező többször kérte a beruházás véghatáridejének módosítását és bejelentette a késedelemből eredő többletkövetelését is, ezt azonban a főváros elutasította. A felek a bírósághoz fordultak, a peres eljárás ebben az ügyben is tart a Fővárosi Bíróságon.

A Margit híd felújítása nettó 20,6, bruttó 30 milliárd forintba kerül; utóbbi összeg tartalmazza az uniós projektek esetében előírt tartalékkeretet is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szegő Iván Miklós Tech

Elsunnyogták a nyilasok a Margit híd felrobbanását

Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.

Szegő Iván Miklós Tech

Zavaros helyzetben: a Margit híd avatása 1876-ban

Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.

Király Dávid Itthon

„Előtte a folyam, az új hid” – a Margit híd története

Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.

hvg.hu Gazdaság

Felújítás aranyárban – avagy miért drága a Margit híd?

A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.