Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat egy kellemetlenebb mellékhatásra derített fényt. Úgy tűnik, a hivatalossá tett együttélés kimutatható mértékben növeli a túlsúly kockázatát, azonban nem mindkét félnél egyformán: a férfiaknak van nagyobb kitettségük.","shortLead":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat...","id":"20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984.jpg","index":0,"item":"a2cbf045-be5d-4c50-8375-9277796c0384","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","timestamp":"2025. május. 09. 16:15","title":"Egyre több adat támasztja alá: híznak a férfiak a házasságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","shortLead":"Sietni kellett a Budapest-Belgrád vasúttal.","id":"20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3272f96-be37-490f-9b25-5e364c66e82a.jpg","index":0,"item":"1c3581b7-2337-42b3-a965-8176415685b0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_dunaharaszti-budapest-belgrad-vasut-korbeaszfaltozott-villanyoszlop","timestamp":"2025. május. 09. 19:45","title":"Az út közepén hagytak és körbeaszfaltoztak egy villanyoszlopot Dunaharasztiban – fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3545ad83-2233-4e61-949b-9ee4ffe1de12","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az egyházi vezetők szerint Románia történelmi válaszúthoz érkezett. Orbán Viktor korábban arra utalt, hogy megvédheti a szélsőjobbos jelöltet az Európai Unióban.","shortLead":"Az egyházi vezetők szerint Románia történelmi válaszúthoz érkezett. Orbán Viktor korábban arra utalt, hogy megvédheti...","id":"20250509_romania-elnokvalasztas-masodik-fordulo-george-simion-magyar-egyhazak-felhivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3545ad83-2233-4e61-949b-9ee4ffe1de12.jpg","index":0,"item":"8d974f28-2a20-4ac7-89ae-16e7107d8634","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_romania-elnokvalasztas-masodik-fordulo-george-simion-magyar-egyhazak-felhivas","timestamp":"2025. május. 09. 18:34","title":"A szélsőjobboldali Simion elleni szavazásra kérik a híveiket a romániai magyar egyházak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen magyargyűlölő, korábban az úzvölgyi temetőben magyar sírokat gyalázó George Simion román elnökjelöltnek – írta Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke Facebook-bejegyzésében.","shortLead":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen...","id":"20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"020fb024-2f4c-454c-8598-e72b6ad7c5a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","timestamp":"2025. május. 10. 15:08","title":"Magyar Péter szerint Orbán Viktor elárulta a külhoni magyarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Mattel nem hajlandó az Egyesült Államokba vinni a gyártást, mert még vámokkal együtt is jobban megéri neki külföldön gyártani.","shortLead":"A Mattel nem hajlandó az Egyesült Államokba vinni a gyártást, mert még vámokkal együtt is jobban megéri neki külföldön...","id":"20250509_donald-trump-mattel-vam-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a.jpg","index":0,"item":"2f73947e-b818-44b3-a50d-74b55482062a","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_donald-trump-mattel-vam-fenyegetes","timestamp":"2025. május. 09. 05:47","title":"Trump százszázalékos vámmal fenyegette meg a Barbie babák gyártóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet, hogy nem kettő, hanem három tagja van.","shortLead":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet...","id":"20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489.jpg","index":0,"item":"c2245d5d-3a55-4d63-88e1-006bdb87a2f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","timestamp":"2025. május. 09. 19:03","title":"Semmi máshoz nem hasonlító, eddig sosem látott bolygó jöhetett létre a Földtől nem is olyan messze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2b3a095-1a22-4259-b1be-b9d691df2525","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Most saját Star Wats stílusú teherszállító robotja lehet annak, aki hajlandó nem kevesebb, mint 3000 dollár körüli összeget, azaz nagyjából egymillió forintot kifizetni egy hűséges társért.","shortLead":"Most saját Star Wats stílusú teherszállító robotja lehet annak, aki hajlandó nem kevesebb, mint 3000 dollár körüli...","id":"20250510_star-wars-stilusu-teherszallito-robot-r2-d2-g1td-m1n1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b3a095-1a22-4259-b1be-b9d691df2525.jpg","index":0,"item":"53ee8cad-2f57-4b51-a7ea-a222293a74de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250510_star-wars-stilusu-teherszallito-robot-r2-d2-g1td-m1n1","timestamp":"2025. május. 10. 20:03","title":"Mint R2-D2, csak ebbe pakolni is lehet: 1 000 000 forintért árulnak egy Star Wars droidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek a rendőrök.","shortLead":"Kétszer próbálta meg a biciklis rabló elvenni a 90 éves férfi szatyrát, de egyszer sem sikerült neki, aztán megérkeztek...","id":"20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a075bb-4b3f-4c68-b2b6-5dd62879a517.jpg","index":0,"item":"b64f02ff-eac9-44b1-bdff-545258e81d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_bicikli-rablas-ceglede-birosag-itelet","timestamp":"2025. május. 09. 10:26","title":"Bringázás közben akart kirabolni egy 90 éves férfit Cegléden, de az arra járó rendőrökre nem számított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar vízügyi csoda: Nagykőrösnél hömpölygetnék a Duna vizét
szerző:
Zádori Zsolt
Tetszett a cikk?
Elsivatagosodik a Homokhátság, százezrek költöznek el a Duna-Tisza közéből. Nagy szükség lenne vízre, amiből egyre kevesebb van. A leghangosabban támogatott megoldás mindjárt háromszáz éves: csatorna kösse össze a Dunát a Tiszával.
Nemcsók János biokémikus májusban arról beszélt egy a Duna–Tisza-csatornával kapcsolatos konferencián, hogy 300 milliárdból könnyedén meg lehetne építeni a beruházást. Az azért valamit elárul az előmunkálatok kidolgozottságáról, hogy a várható építési költségek feltűnően gyorsan nőttek, legalábbis a Horn-kormány egykori államtitkáránál, aki 2008. augusztusban a Népszabadságnak még mindössze piszlicsáré 150–180 milliárdos ráfordításról nyilatkozott.
Igaz, a várható (járulékos) előnyök is nőttek három év alatt: korábban félmillióra becsülte az új munkahelyek számát, míg idén már 808 ezerrel kalkulált. Egyikkel se kellene szégyenkezni, figyelembe véve, hogy a Homokhátság tízezer négyzetkilométerén nem élnek már 600 ezren sem; a projekt megvalósíthatósági előtanulmánya a foglalkoztatás bővülésére pedig egyetlen konkrét számot említ, miszerint a csatorna telepei három műszakos beosztásban kétszáz embernek adnak majd munkát.
Nyomvonaltervek a háború előttről. Sáveltolás
www.taks.hu
A költségeket meglehetősen nagyvonalúan kezeli a 2009-es írásos előmunkálat is. Eszerint, a Tastól Szolnok–Tószegig tartó, 100 kilométeres hajózási csatorna 200 milliárdot kóstálna, míg a Lajosmizsétől Ólom-hegyig, illetve Bácsalmásig Y alakban 130 kilométeren át húzódó öntözőcsatorna pedig 130 milliárdot. Ez testvérek közt is 330 milliós összköltséget jelent, noha a dokumentum egy másik helyen már közel 400 milliárdnyi forrás bevonásáról ír. Egy biztos, a teljes költségből 350–400 milliót szánnak a megvalósíthatósági tanulmányra az előtanulmányt levédő szerzők, Csizmadia Pál nyugdíjas mérnök és Pákh László vállalkozó, aki a projekt előmozdítására létre hívott cég, a DTCS Duna-Tisza Csatorna Zrt. vezetője és tulajdonosa.
De hát önmagukban a költségek keveset árulnak el egy beruházásról. Fontos azt is tudni, honnan lesz rá pénz, és mennyi időt szánnak a megtérülésre, mekkora hasznot remélnek a beruházók. Itt is szárnyalhat a képzelet. – Az állami finanszírozást ki lehetne váltani, a költségek nagy részét akár az unió is állhatná, amely – az elsivatagosodás és globális felmelegedéstől félve – nyilván, kapva kap is az efféle mintaprojekteken.
Ráadásul piaci befektetők (svájci, kínai és izraeli) is érdeklődnek a kanálisépítés iránt, mi több, londoni bankközi piacon irányadó euró-hitelkamatlábnál (euró LIBOR) csak 2,5 százalékkal kérnének többet – mondta bizakodóan az egykori dunai, majd Alföld-fejlesztési kormánybiztos. És a beruházás nagyságához meg az építkezés tervezett 4–10 éves hosszához képest bagatell megtérülési idővel számol, Nemcsók szerint a csatorna nyolc év alatt behozná az árát. Ennél is optimistább az előtanulmány, amely öt év alatt 563 milliárdnyi bevételt remél. Ha így lenne, a homokhátsági kanális gazdaságunk motorja lehetne.
Az 1947-es nyomvonal. Rügyfakadás
www.taks.hu
A Dunát a Tiszával összekötő csatorna ötlete háromszáz éves, és a déli szakaszon, a mai Szerbiában meg is valósult, egykor Ferenc-csatornának hívták, ma Duna–Tisza–Duna-csatornának. Az ettől északabbra tervezett, nagyjából a Csepel-sziget déli részét Szolnokkal összekötő kanális megépítéséről 1840-ben országgyűlési döntés is született. A trianoni országvesztés után még több terv készült a nyomvonalra, de több pénz nem lett rá. Így az építkezés egészen 1947-ig nem kezdődött el, és három hónapig tartott, amíg a kubikusok Dabasig jutottak. A tiszai végcél Csongrád lett volna, de tán nem is baj, hogy eggyel kevesebb kétséges értékű nagyberuházást fejeztek be, mivel a jelentős szintkülönbségből adódó problémát csak nyögvenyelősen lehetett volna kezelni.
A mostani elképzelések ezt a technológiai problémát az ún. mélybevágású csatornával oldanák meg, vagyis több tízméteres vízmélységgel érnék el, hogy ne kelljen zsilipeket alkalmazni.
Míg régebben a hajózás és az öntözés lehetősége volt a legfontosabb az álmodozóknak, most a vízi közlekedés és a szántóföldi mezőgazdaság leértékelődése miatt az „ökológiai nyereség”, az elsivatagosodás visszafordítása lett a vezéreszme. Csakhogy az ökológiai szakma erősen kritikus a tervekkel szemben, mondván, a csatorna éppenséggel vizet visz el a talajtól, ami gyorsíthatja szikesedést. A térség problémáit kiválósan ismerő Csatári Bálint földrajztudós 2004-ben már 1990 óta tartó folyamatként írta le a talajvízszint csökkenését a Homokhátságon. A térség vízháztartási gondjai azonban nem egyszerűsíthetők le egy-két tényezőre, mert „egyszerre ökológiai, ökonómiai, vízügyi, környezet- és természetvédelemi, táj- és mezőgazdálkodási, települési (tanyai) és társadalmi kérdések és problémák” – vélte Csatári. A megújuláshoz „a vízpótlás és a vízvisszatartás csak egy szükséges kezdő lépés lehet. S sikeres is csak akkor, ha nemcsak vizet pótol és tart vissza, hanem egy tudatos tájrehabilitációt indít el”.
A DTCS Zrt. nyomvonalterve. Szivárványos kilátások
Akár legyinthetnék a megvalósítás kellően fel nem mért veszélyeire, a nehézségek bagatellizálására és a remélt haszon eltúlzására, mert pénz ma sincs rá. A terv kritikusai fellélegeztek, amikor Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter arról beszélt a parlamentben, hogy a csatorna rettentően költséges, így megépítését a kormány egyelőre nem támogatja.
Csakhogy a gazdasági miniszter az ország legfontosabb céljául tűzte ki a beruházási ráta 19-ről 25 százalékra emelését, az újraiparosítást. Az állami tervekbe pedig éppúgy belefér a közmunkások tömegével kivájt csatorna, mint a debreceni és az Üllői úti stadion felhúzása, a Várbazár renoválása vagy az Andrássy-negyed megépítése. De a Duna–Tisza-csatorna mégis leginkább a paksi atomerőmű tervezett „bővítéséhez” hasonlít: mindenki tudja, hogy rengetegbe kerülne, de a teljesen felesleges előkészületek is sok pénzt megmozgathatnak, és hát a kanálisban, főleg a kifolyóknál mégiscsak nagyobb eséllyel lehet halászni, mint a vadvizeken. Panamában legalábbis volt már rá példa.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.