szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.

Hároméves futamidővel tudja a főváros megújtani azt a több tízmilliárdos hitelcsomagot, aminek törlesztési határideje márciusban, illetve április végén jár le - mondta Tarlós István főpolgármester. Mint a hvg.hu először megírta, a kormány szerdai ülésén - az utolsó pillanatban - végül mentőkezet nyújtott a csőd szélén álló közlekedési társaságnak azzal, hogy garanciát vállalt a hitel megújítására. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint ez volt a pénzt nyújtó nyolc bank minimumfeltétele ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak a hosszabbításról a fővárossal.

Tarlós István azt is elmondta, hamarosan ismét tárgyalóasztalhoz ül Varga Mihály miniszterelnökhelyettessel a BKV jövőbeni finanszírozásáról, ezeken szóba kerül a Századvég Alapítvány által készített szakmai koncepció is. Ez azért érdekes, mert egy tárgyalásokra rálátó forrásunk tegnap azt mondta, azért nem tárgyaltak a kormány-főváros találkozón az anyagról, mert az mindenki szerint egy "fércmunka". Tarlós István szerint a főváros minden olyan megoldást támogatni tud, ami nem közvetlenül az utazókat terheli, így a forrásmegosztás módosítását a főváros és a kerületek között, vagy az iparűzési adó átalakítását.

1+1=?

A Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya szerdán csak a szokásos általános választ adta a hvg.hu kérdéseire; eszerint „a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy biztosítsák a fővárosi közösségi közlekedés idei és hosszú távú fenntarthatóságát, de a végleges megoldás kialakításához vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell. A kormányzat kész segítséget adni a fővárosnak, hogy a főváros a BKV a szolgáltatását fenn tudja tartani, de ehhez minden 1 forint kormányzati támogatás mellé 1 forint önkormányzati forrást kell felmutatni, valamint a fővárosnak meg kell alkotni és mindkét félnek el kell fogadni a költségvetési törvényben előírt közlekedési koncepciót. Szintén szükséges, hogy a főváros és a BKV mindent megtegyen a közlekedési társaság adósságállománya rendezése érdekében, amelyhez a kormány szintén kész segítséget nyújtani. A megoldás részleteiről még nem született kormánydöntés”.

A kormány szerdai döntése, mely szerint készek az állami kezességvállalásra a hitelállomány átütemezése során, csupán rövid távon oldja meg a BKV problémáját.

Tarlós és Vitézy: még főhet a fejük
Hernádi Levente Haralamposz

Az idén a BKV-nak 58 milliárd forintnyi hitelt kell visszafizetnie, ebből az első félévben 41 milliárdot. Március 19-én 16 milliárd forintot kell törleszteni; ebből kétmilliárdot a KDB-nél, ötmilliárdot az Unicreditnél, 4,5-4,5 milliárdot a Budapest Banknál, illetve az MKB-nál. Áprilisban további négy hitel jár le, az összegük összesen több mint 14 milliárd forint.

Problémás a cég folyó finanszírozása is, az idei költségvetésből 66 milliárd forint hiányzik. Emellett az éves amortizáció értéke 16 milliárd forint, amit hosszú évek óta nem pótoltak vissza – mondta korábban a hvg.hu-nak Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Normatív támogatásként 32 milliárd forint járt volna az idén is a BKV-nak, de az Országgyűlés ezt az összeget zárolta, és január óta nem folyósítja.

Emellett május elsejével új, EU-konform közszolgáltatási szerződésnek kellene életbe lépnie – ami viszont csak stabil, kiszámítható finanszírozás mellett lehetséges. Az utóbbi kell ahhoz is, hogy a hitelek refinanszírozhatóak legyenek és az új buszüzemeltetési modell is életképes lehessen – közölte Vitézy.

A tárgyalásokra rálátó forrásunk szerint arról is megállapodott a főváros és a kormány, hogy a 2012-2013-as normatív támogatásokról is mielőbb meg fognak egyezni, bár ennek információink szerint nincs konkrét határideje.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kapcsándi Dóra Itthon

Az utolsó pillanatban megmentették a BKV-t

A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.

Szabó M. István Gazdaság

Vitézy Dávid: "a szőnyeg kisebb, mint az alátemetett szemétkupac"

Kilencmilliárdos adósságátvállalásról dönthet szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, de ez is csak átmenetileg mentheti meg a BKV-t a biztos csődtől. A lejáró működési hitelek mellett más, egyenként is végzetes terhek nyomasztják a közlekedési céget, melyekre sürgősen megoldást kell találni, különben a mai döntés semmit sem ér. Minderről Vitézy Dávidot, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját kérdeztük.

Kapcsándi Dóra Itthon

Szóban mindenki mentené a BKV-t, ám vészesen közel a csőd

A kormány eddig nem jelezett vissza a fővárosnak a BKV finanszírozási tervéről. A hvg.hu úgy értesült: új elemeket a főváros nem vonultatott fel, csupán a régóta elhangzó javaslatokat gyűjtötte ismét össze. Új adó bevezetése és a buszüzemeltetés kiszervezése hozhatna megoldást. A kormány keze is meg van kötve, az IMF nem fogadná el a hitelek állami átvállalását.

hvg.hu Gazdaság

Államcsődöt is okozhat a BKV a VEKE szerint

A BKV fizetésképtelensége az államcsődig is elvezethet - mondta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Dorner Lajos emlékeztetett: március 19-ig van idejük a döntéshozóknak dűlőre jutni a bankokkal, akkor jár le az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.