Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0530cbb-98a0-48b1-80b0-c148d2113e22","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A több évtizedes kora ellenére lényegében vadonatúj kis Citroënnek alaposan megkérik az árát.","shortLead":"A több évtizedes kora ellenére lényegében vadonatúj kis Citroënnek alaposan megkérik az árát.","id":"20250122_hihetetlen-de-csak-582-kilometer-van-ebben-a-regi-citroen-kacsaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0530cbb-98a0-48b1-80b0-c148d2113e22.jpg","index":0,"item":"60a4f740-ec31-4258-9dac-91c68c6a0ed3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_hihetetlen-de-csak-582-kilometer-van-ebben-a-regi-citroen-kacsaban","timestamp":"2025. január. 22. 07:59","title":"Hihetetlen, de csak 582 kilométer van ebben a régi Citroën Kacsában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek a padlón, teljesen demoralizálódva.” „Trump rajtja jobb volt, mint ahogy azt pár hónapja gondolhattuk volna.” „Fel kell készülni arra, hogy akárcsak a magyaroknál, sok átlag amerikai sem talál semmi kivetnivalót abban, ha dekrétumokkal irányítják az országot.” „Ha a társadalom látja, hogy valójában mit akarnak az oligarchák, akkor egyértelmű lesz, hogy vissza kell venni tőlük a hatalmat” – erős mondatokkal értékelik a nemzetközi sajtóban Trump visszatérését.","shortLead":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek...","id":"20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"509686cb-0fe6-4f74-9aec-b69f5c0c9b6c","keywords":null,"link":"/360/20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","timestamp":"2025. január. 21. 10:30","title":"„Ez most Trump zűrös, veszélyes világa” – emésztik a világlapok az amerikai elnök visszatérését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f667b630-d205-45d6-9dd3-5d258bd26d62","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A befektetőknek tetszik az MI-infrastruktúra-fejlesztési kezdeményezés.","shortLead":"A befektetőknek tetszik az MI-infrastruktúra-fejlesztési kezdeményezés.","id":"20250122_Trump-szovetsegesei-maris-nyertek-a-Csillagkapun","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f667b630-d205-45d6-9dd3-5d258bd26d62.jpg","index":0,"item":"73c73a07-4bcb-48ac-9f8a-c2b44291c341","keywords":null,"link":"/kkv/20250122_Trump-szovetsegesei-maris-nyertek-a-Csillagkapun","timestamp":"2025. január. 22. 09:38","title":"Trump IT-s szövetségesei máris nyertek a Csillagkapun","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d97ba21c-3182-469d-83ab-9ff0b718f86a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Kiscelli Múzeumban egy élő társasjátékban válik megtapasztalhatóvá, hogyan működik a hatalom manipulációja.","shortLead":"A Kiscelli Múzeumban egy élő társasjátékban válik megtapasztalhatóvá, hogyan működik a hatalom manipulációja.","id":"20250121_kiscelli-muzeum-labirintus-tarsasjatek-orszag-lili","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d97ba21c-3182-469d-83ab-9ff0b718f86a.jpg","index":0,"item":"ee306ed8-c921-447a-8809-a7de97434380","keywords":null,"link":"/kultura/20250121_kiscelli-muzeum-labirintus-tarsasjatek-orszag-lili","timestamp":"2025. január. 21. 19:45","title":"Aczél-kocka: a Kádár-kor egy társasjátékba sűrítve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673329f5-aba2-4c34-ba1d-3bff52b95386","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok új elnökének az egyik érve az volt, hogy nem kezelték jól a koronavírus-járványt. ","shortLead":"Az Egyesült Államok új elnökének az egyik érve az volt, hogy nem kezelték jól a koronavírus-járványt. ","id":"20250121_donald-trump-egeszsegugyi-vilagszervezet-kilepes-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673329f5-aba2-4c34-ba1d-3bff52b95386.jpg","index":0,"item":"3f593224-ba87-4abf-a1ce-faa113326b6a","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_donald-trump-egeszsegugyi-vilagszervezet-kilepes-reakcio","timestamp":"2025. január. 21. 12:38","title":"A WHO reméli, Donald Trump átgondolja azon döntését, hogy országát kilépteti a szervezetből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Többek között Bruce Lee és Renee Zellweger is úgy lett amerikai állampolgár, hogy külföldi szülőktől, de az Egyesült Államok területén született. A hírhedt magyar bűnöző, Portik Tamás gyereke is így lett amerikai. Donald Trump most megszüntetné a lehetőséget, ami ellen 18 állam máris tiltakozik.","shortLead":"Többek között Bruce Lee és Renee Zellweger is úgy lett amerikai állampolgár, hogy külföldi szülőktől, de az Egyesült...","id":"20250122_Trump-USA-szuletesi-jogon-jaro-allampolgarsag-vizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"9895a0aa-e965-4d27-8501-a1827a37512a","keywords":null,"link":"/360/20250122_Trump-USA-szuletesi-jogon-jaro-allampolgarsag-vizum","timestamp":"2025. január. 22. 17:30","title":"Trump megerőszakolja az amerikai alkotmányt, amikor megtiltja a születési jogon járó állampolgárság megadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Virológiai Nemzeti Laboratóriuma (VNL) és a RoLink Biotechnology Kft. szakemberei – közölte az intézmény.","shortLead":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem...","id":"20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee.jpg","index":0,"item":"f772abbd-6ab8-4436-a8f3-b518881b468f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","timestamp":"2025. január. 21. 13:33","title":"Olyan eszközt fejlesztenek pécsi kutatók, ami gyorsíthatja a vakcinafejlesztést is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2afe0d84-11eb-439f-846e-6af63f488e07","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színész szerint aki nem tudja, mi történt, észre sem veszi, hogy protézis van a kézfején.","shortLead":"A színész szerint aki nem tudja, mi történt, észre sem veszi, hogy protézis van a kézfején.","id":"20250122_szinhaz-besenczi-arpad-leszakadt-ujj-ujjprotezis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2afe0d84-11eb-439f-846e-6af63f488e07.jpg","index":0,"item":"9963fd8a-c90f-4ef7-91f4-e3a0cb4e125a","keywords":null,"link":"/elet/20250122_szinhaz-besenczi-arpad-leszakadt-ujj-ujjprotezis","timestamp":"2025. január. 22. 20:25","title":"Ujjprotézist kapott Besenczi Árpád, akinek előadás közben szakadt le a gyűrűsujja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első gyomrost a kormány, a másodikat az IMF adhatja a BKV-nak
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nem tűzi napirendjére a BKV pénzügyi stratégiáját szerdán a kormány - értesült a hvg.hu, bár fővárosi forrásaink még szerda reggel is abban bíznak, hogy erre mégis sor kerül. Ez azt jelenti, hogy noha a finanszírozáshoz szükséges pénz megvan, a közlekedési társaság nem tudja újrakötni a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződést, ezért májustól kérdésessé válik a cég működése. Ráadásul a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 újabb lyukakat üt a főváros büdzséjén, egy kormányzati forrásunk szerint pedig egy IMF-hitelmegállapodással még nehezebb helyzetbe juthat a BKV.
Bár elvileg finisébe értek a BKV-tárgyalások a főváros és a kormány között, és a hétfői hírek még arról szóltak, hogy már csak a kormánynak kell szerdán elfogadnia a stratégiát, a hvg.hu információi szerint erre lehet, hogy nem kerül sor, a kormány napirendjére sem veszi a BKV finanszírozásának rendezését. Megállapodás hiányában viszont nem köthető újra a hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés a főváros és a BKV között. A főpolgármester a februári tárgyalások megkezdése óta végig optimistán nyilatkozott, ám városházi források szerint mára „Tarlós István kincstári optimizmusán” kívül semmi sem maradt. Jelzésértékű az is, hogy míg a tárgyalások előtt és alatt végig hosszú távú stratégia kidolgozásáról beszéltek, egy hete Tarlós már csak középtávú stratégiáról beszélt. A főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. által megfogalmazott dokumentumban találtak ugyan egy-két olyan pontot, amelyet mind a kormány, mind a főváros támogatna - ezek közül például a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer bevezetését már a Széll Kálmán-terv 2.0 is tartalmazza -, ám ezek nem biztosítanak elegendő bevételt a főváros számára a BKV finanszírozására. A tárgyalásokra rálátó forrásunk úgy nyilatkozott: a készülő stratégia gyakorlatilag csak az elveket fekteti le azzal, hogy a konkrétumok kidolgozására később kerül sor. A kérdés csak az, ha eddig nem sikerült konszenzusra jutniuk a feleknek, milyen fordulópont következhetne be, amitől megváltozhatnának az álláspontok. Forrásaink ugyanis ilyet nem látnak.
2012-re van pénz, szerződés nélkül viszont leáll a BKV
Közszolgáltatási szerződés hiányában elvileg nem finanszírozható állami támogatással a BKV, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy május 1-től csődbe megy a cég. Pedig a főváros teljesítette a kormánnyal kötött korábbi megállapodás rá eső részét, vagyis hogy minden állami forinthoz hozzátesz 1 forint önkormányzati pénzt. Épp emiatt módosítják szerdán a költségvetést.
Az előterjesztés szerint a fővárosi tulajdonban lévő intézményektől korábban zárolt 10 százalékból 6,09 százaléknyi zárolt összeget végleg elvesznek és a BKV-ra fordítanak: ez körülbelül 6 milliárd forintot jelent. Emellett a főváros adott 15 milliárd forintot - fejlesztésről átcsoportosítva 6 milliárdot és 9 milliárdot szabad pénzmaradványból -, a BKV megtakarításából pedig újabb 5 milliárdot biztosítanak. Ingatlan többletbevételéből 4,7 milliárd folyik be, a Csarnok és Piacigazgatóság ad 1,5 milliárd forintot, szabad pénzmaradványból pedig körülbelül 4 milliárdot tudnak a BKV-ra fordítani. A kormánynak sokat nem kellene hozzátenni, hiszen a 32 milliárd forintos normatív támogatást korábban zárolták, az az összeg rendelkezésre áll továbbra is.
Tarlós szűkszavúan nyilatkozik csak
Stiller Ákos
Ha valahogy mégis meg tudnak egyezni a közszolgáltatási szerződésről, akkor is kérdéses még, hogy 2013-tól miből működhetne tovább a BKV. Amennyiben nem biztosítanak plusz bevételi forrást a fővárosnak, a BKV drasztikus jegyáremelésre kényszerül. Ezt korábban mind Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetője, mind Tarlós el akarta kerülni, mivel a jegyáremelés nem feltétlenül hozza be a kívánt bevételt, sokan inkább a bicikliznének, autóznának, vagy megpróbálnak inkább bliccelni. A koncepcióban szintén felvetődött a járatritkítás lehetősége is, amelyet korábban a főváros és a BKK szintén nem támogatott, ám forrás hiányában rákényszerülhet a BKV.
Egy másik hátráltató tényező, hogy a hétfőn nyilvánosságra hozott Széll Kálmán-terv 2.0 már tartalmazza azt a megszorítást, amiről korábban csak a háttérben beszéltek a Városházán: a kormány jövőre 10 milliárd forinttal kevesebbet fordít a közösségi közlekedésre, majd fokozatosan egy fillért sem ad a BKV-ra, csupán a bevételt hozó fejlesztésekbe akar beszállni, például az elektronikus jegyrendszer kiépítésébe, amelyet döntően uniós forrásból hoznának létre, valamint új járművek vásárlásába. A kormány a dokumentumban támogatja az inflációt követő díjemelési rendszert, vállalja, hogy uniós források felhasználásával megújítja a járműparkot és a dugódíj infrastruktúrájának kiépítését. A dugódíj bevezetésének többek között előfeltétele a megfelelő számú P+R parkoló megléte.
Egy kormányzati forrásunk szerint a cég helyzete miatt a főváros a felelős: nekik kellett volna még a konvergenciaprogram előtt megállapodniuk, akkor elkerülhették volna a tízmilliárdos vágást - ami nem is biztos, hogy az utolsó. "A főváros húzta az időt, míg végül a kormány verte le az első cölöpöt a cég finanszírozásával kapcsolatban. A másodikat pedig majd az IMF fogja" - mondta sejtelmesen forrásunk, akinek szavait alátámaszthatja, hogy a Valutaalap előszeretettel "utazik" a tömegközlekedési cégekre, például a szomszédos Bukarestben is komoly költségcsökkentést írt elő, ami a metró járatritkításához vezetett.
Fónagy még optimista
Orbán Viktor miniszterelnök péntek este kinevezte Fónagy Jánost a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztossá. Fónagy ebbéli minőségében a BKV-ért is felelős lesz. A hvg.hu kérdésre, miszerint hogyan látja a BKV helyzetét, Fónagy hétfőn azt mondta: a BKV teljesítménye szerinte nem marad el a nyugati nagyvárosok közösségi közlekedésétől, csupán az a különbség, hogy ezt a BKV kedvezőtlenebb műszaki feltételek között teszi. „Szakmailag tehát nagyon jól teljesít a BKV” - állította a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Fónagy úgy vélte, a hétfőn elfogadott személyszállítási törvénnyel ráadásul a BKV mint közszolgáltató finanszírozása kiszámíthatóbbá válik. A július 1-jén életbe lépő törvény rögzíti, hogy a személyszállítási közszolgáltatási szerződés része egyebek mellett a közszolgáltatási menetrend. A közszolgáltatási szerződésnek többek között tartalmaznia kell a szolgáltatási feladatokat, a mennyiségi és minőségi feltételeket, a műszaki és technikai elvárásokat, az alvállalkozó bevonására vonatkozó kikötéseket, az igényvezérelt szolgáltatás lehetőségét, a közszolgáltatások díjait, pótdíjait, a díjalkalmazás feltételeit. A törvény szabályozza a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatást is a közforgalmú közlekedésben.
A pénz meglenne 2012-re, szerződés nélkül viszont nem járhatnak a buszok
MTI / Máthé Zoltán
A hétvégén lejáró közszolgáltatási szerződés nélkül viszont a BKV finanszírozása kérdésessé válik. Horváth Csaba, a fővárosi MSZP-frakció vezetője szerint ez arra utal, hogy a kormány privatizálni akarja a BKV-t. „Több év állt volna rendelkezésre a szerződés megkötésére, a végén már csak ideiglenes szerződésről beszéltek. Eszerint nincs meg a kormányzati szándék a megállapodásra” - közölte Horváth. Februárban ugyanakkor Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár azt mondta: az állam nem tudja átvenni a tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját.
A bankokkal is meg kell még állapodni
Tarlós januárban kongatta meg a vészharangot, és a BKV csődjével fenyegetett, amennyiben az állam nem ad támogatást a közösségi közlekedéshez és a lejáró hitelekhez A kormánnyal való tárgyalások az ügyben február óta folynak. A hitelek refinanszírozásáról is az utolsó pillanatban született döntés: az állam végül megadta a bankok által kért kezességvállalást. Április 3-án megjelent a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amelyben rögzítik, hogy a kormány legfeljebb 63,1 milliárd forintig egyedi állami készfizető kezesség mellett támogatja a fővárost a BKV-hitelek megújításában. Ezt követően április elején egy 3 hónapos „stand still” megállapodást írtak alá a hitelező bankokkal. Ez alatt az idő alatt kell a bankokkal a refinanszírozásról megállapodni.
Tarlós szinte hetente közölte, hogy a BKV finanszírozásáról is egyre jobban közelednek a megállapodáshoz a kormánnyal, de minden egyes alkalom után az derült ki, hogy még súlyos milliárdok hiányoznak, csupán a bevétel egyharmadát sikerült körvonalazni.
A hvg.hu megkereste ezzel kapcsolatban a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóját, aki egyelőre nem kívánta kommentálni értesüléseinket.
A hvg.hu úgy értesült, hogy a kormány mai ülésén a BKV megsegítéséről döntött. Részletek egyelőre nem ismertek. A fővárost szorítja az idő, mivel 19-én lejár az első olyan hitelcsomag, amelyet már nem tudnak kifizetni.
A kormány a szerdai ülésén várhatóan dönt arról, hogy biztosítja a BKV jelenlegi, 63 milliárd forintos adósságállománya számára az állami garanciát - közölte Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester hétfőn.
Folytatódnak az egyeztetések a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásának hosszú távú rendezéséről. Addig is a Fővárosi Közgyűlés ma újabb 5 milliárdról döntött, amit a most lejáró hitelének törlesztésre fordíthat a cég. Kormánypárti képviselők szerint a kabinet addig akarja préselni a fővárost, amíg az utolsó szabad forintot is ki nem izzadja magából. Az ellenzék viszont úgy látja: a kormány csak akkor adna pénzt, ha a fővárosi források már végképp kimerültek, amitől a BKV, de akár a főváros is bedőlhet.
A BKV soha nem látott anyagi helyzetbe kerülhet, ha rendezik adósságállományát - mondta a főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós István hozzátette: valamilyen adót biztosan ki kell vetni.
A BKV saját buszaival váltanák ki a járatokat a sikertelen pályáztatás miatt május elsejével alvállalkozói szerződés nélkül maradt vonalakon - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
További 15 milliárd forintot kaphat a BKV a működésére, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán elfogadja Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes költségvetés-módosításról szóló javaslatát.
A hvg.hu információi szerint Tarlós István főpolgármester és Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár még a héten egyeztet a BKV hosszú távú finanszírozásáról. A koncepció nagyjából kész, a jövő héten a kormány elé terjesztik. Úgy tudjuk, négy-öt javaslatot tekintve van egyetértés a felek között. Azt egyelőre nem tudni, a jövőben a kormány vagy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lesz-e a közösségi közlekedés megrendelője. Úgy tudjuk, a kormány a működtetésből ki akar szállni, csupán a fejlesztésekhez járulna hozzá.
A kormány és a főváros BKV-finanszírozásról zajló tárgyalásán egyelőre csak a szükséges pénzek egyharmadára találtak forrást - értesült a hvg.hu. A kabinet információink szerint nyitott az elektronikus jegyrendszer és a dugódíj bevezetésére, ám egyelőre elzárkózik az adóemeléstől és az új adók bevezetéséről. A főváros szerint viszont enélkül nem lesz meg a szükséges fedezet a BKV hosszú távú működtetésére.
Egy rádióban jutott állandó szerephez a BKV-tól kis híján elbocsátott vicces buszsofőr. Bócsa Viktor sajátos közlekedési információkkal látja majd el a hallgatókat - írja a Bors.
Ha az állam nem fizet, a bankok egymással versenyt futva nyújtják majd be az igényüket államilag garantált hitelek mielőbbi kifizetésére. Nagyjából ez a képlet ma a fővárosi közlekedési vállalat finanszírozása ügyében. Ma lejár egy ötmilliárdos, egy héten belül további két, összesen több mint hétmilliárdos hitel.
Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.
A Magyar Közlönyben kedden megjelent az a kormányhatározat, amely a BKV-hitelekhez nyújtandó állami kezességvállalásról szól. Ebben a nemzetgazdasági miniszter június 20-ig kap időt, hogy elkészítse az egyedi állami kezességvállalásról szóló előterjesztést. Egyelőre nem tudni, ezt hogyan valósítanák meg.
A főpolgármester szerint a napokban megállapodhat a kormány és a főváros a BKV középtávú működési feltételeiről, így esetleg április 30-a előtt végleges közszolgáltatási szerződést köthet az önkormányzat a tömegközlekedési társasággal.
A kormány szerdai döntése április végéig megmenti ugyan a BKV-t a csődtől, a hosszú távú megoldás ugyanakkor még várat magára. A fővárosnak meg kell alkotnia, a kormánynak pedig el kell fogadnia a közlekedési koncepciót, illetve tartani kell azt a megállapodást, hogy minden állami forint mellé ugyanannyit letesz az önkormányzat is.