szerző:
hvg.hu

Változtat a menetrenden a Budapesti Közlekedési Központ jövő hétfőn, hogy így próbálja csökkenteni az egyes vonalakon a zsúfoltságot.

Az utasforgalmi adatok elemzése nyomán október 1-jétől számos vonalon a budapesti utazók igényeihez jobban igazodó menetrendeket vezet be a BKK, melynek keretében a fővárosban több vonalon sűrítik a járatokat, vagy módosítják az indulási időpontokat. A változások egy menetrendi csomag első lépései, így további vonalakon várhatóak a közeljövőben fejlesztő és átcsoportosító jellegű menetrendi változások.

A BKK közölte, a változások eredményeként összességében nem változik a budapesti tömegközlekedés teljesítményszintje, azonban az erőforrásokat a kihasználatlanabb vonalakról a zsúfoltabb járatokra csoportosítják át több városrészben.

Október elsejétől így a H5-ös HÉV-vonalon, késő este, a jelenlegi 10-30 perces követés helyett ütemes 20 percenként közlekednek a vonatok, tehát a 23:08 és 23:48 közötti időszakban, 23:18 helyett 23:28-kor indul majd szerelvény a Batthyány térről. A módosítás érinti a HÉV-szerelvényekhez csatlakozó autóbuszokat is, így a 218-as és 243-as autóbuszok utolsó járatai a Szentlélek térről és Békásmegyerről 10 perccel később indulnak.

A budai hegyvidék fontos vonala, a 8-as autóbusz munkanaponként este 20 óra után jelentős kihasználtsággal, több esetben zsúfoltan közlekedik, ezért az új menetrend értelmében munkanapokon este egészen 22:18-ig 20 helyett 10 percenként közlekednek az autóbuszok a Belvárosból.

A szintén nagy forgalmú 21-es, 21A autóbuszok vonalán a Széll Kálmán tér M és a Normafa közötti szakaszon, munkanapokon délelőtt, valamint hétvégén napközben, a kirándulóforgalom idején, a 21A járatok gyakoribb indításával biztosítják a magas kihasználtság csökkentését. Ezekben az időszakokban 6 helyett 5 percenként indulnak közös kínálattal a 21 és 21A jelzésű autóbuszok. Változik továbbá a Normafa és Csillebérc közötti közlekedés is, a késő esti, kisforgalmú időszakban a 21-es járatok 20 helyett 30 percenként közlekednek csak tovább Csillebércre, a Széll Kálmán tér M és a Normafa között azonban megmarad a 10 perces közös követési idő.

A Pesterzsébet gerincvonalát alkotó 23-as és 23E autóbuszokon a reggeli csúcsforgalmi időszak végén jelentős a zsúfoltság, így a 23-as járatok a reggeli csúcsidő végén és utána, 7.30-tól 10:00 óráig gyakrabban indulnak. A 23-as járaton más időszakokban is tapasztalható zsúfoltság, ezért Pesterzsébet közlekedésében további változásokat terveznek a közeljövőben.

A rákospalotai 25-ös és 225-ös autóbuszok utasforgalma az utóbbi években enyhe csökkenést mutat, ezért ennek megfelelően igazítják a járatok menetrendjeit. A reggeli csúcsidőszakban a 25-ös 6-7 helyett 7-8, a 225-ös 10 helyett 12 percenként közlekedik majd. A délutáni csúcsidőszakban a 25-ös viszonylaton 7-8 perc helyett 8-9 perc, a 225-ös vonalon 15 helyett 20 perc lesz a követési idő. A két járaton tanítási szünetek idején is módosulnak a menetrendek, a reggeli csúcsidőszakban a 25-ös buszok 7-8 helyett 8-9 percenként indulnak, míg a délutáni csúcsidőszakban a 225-ös járatok 15 helyett 20 percenként közlekednek. Az említett járatok utasforgalmának csökkenésében szerepet játszik, hogy többen választják utazásaikhoz a XV. kerületből a Belváros felé az 5-ös és a 173E járatokat. Ennek megfelelően a 173E vonalon szeptembertől vezettünk be sűrített menetrendet, míg az 5-ös autóbusz zsúfoltságának csökkentésével kapcsolatos terveken jelenleg is dolgoznak, a járatra az új, a zsúfoltságot csökkentő menetrendet a következő menetrend-változási lépcsőben vezetik be.

A kőbányai 28-as és 28A villamos vonalon apró menetrendi változást vezetnek be, a hétvégi temetői és piaci forgalom lecsengése után, a szombat-vasárnap délutáni időszakban korábban kezdődik a 15 perces követési időszak.

Az óbudai, kaszásdűlői, rómaiparti, békásmegyeri 34-es és 106-os autóbuszokat munkanapokon és szombaton napközben tapasztalható magas kihasználtság csökkentése érdekében sűrítik, 20 helyett 15 percenként közlekednek. A könnyen megjegyezhető menetrend érdekében vasárnap is a szombatival azonos, tehát sűrűbb, 15 perces követést biztosítanak, de a kisebb utasforgalom miatt vasárnaponként csuklós helyett szóló autóbuszokat közlekedtetnek mindkét vonalon.

A kissvábhegyi 39-es autóbusz utasforgalma a 21-es és 21A autóbuszok útvonalán, a Galántai utcánál 2009-ben létesített új megálló, valamint a 21-es járatok sűrítése miatt lecsökkent, ezért módosul a menetrendje. Hétköznap a reggeli csúcsidőszak kezdetétől az esti csúcsidőszak végéig egységesen, ütemesen 20 percenként, hétvégén pedig teljes üzemidőben 30 percenként indulnak az autóbuszok október 1-jétől.

A pestszentimrei, gyáli vonalcsoportban az 54-es és 55-ös autóbuszok hétvégi napokon csuklós helyett szóló járművekkel, de sűrűbben közlekednek. Hétvégén, délután az 54-es váltakozó 20-40 perces követés helyett egységesen 30, míg az 55-ös 60 helyett sűrűbben, 30 percenként közlekedik. A módosítással a két járat közös szakaszán – a Boráros tér H és Pestszentimre között – a mai 20 percesről 15 percre csökken a követési idő.

A budafoki 58-as autóbuszok szombaton a bevásárlóforgalom igényeihez igazodva, kora délután sűrűbben közlekednek. A Savoya Park és a Gádor utca térsége között, a 250-es járatokkal együtt tehát kb. 15 óráig az eddiginél gyakoribb, 10 percenkénti követést biztosítanak.

A X. – XVII. kerületi 67-es autóbuszok forgalma a rákoskeresztúri gyorsjáratok korábbi fejlesztése eredményeként lecsökkent, a rákoskeresztúri utasok többsége a korábbihoz képest több helyen megálló gyorsjáratokat választja. A forgalom átrendeződése következtében a vonalon új menetrend kerül bevezetésre. Októbertől a reggeli csúcsidőszakokban a jelenlegi 4-5 perc helyett 5, a délutáni csúcsidőszakban 6 perc helyett 7-8 percenként indulnak az autóbuszok. Tanítási szünetek idején is módosul a munkanapi menetrend, a reggeli csúcsidőszakban 6 helyett 6-7, a délutáni csúcsidőszakban 7-8 percről 8-9 percre változik a követés. Más időszakokban, napközben, hétvégén és este, valamint a csúcsidőszakok elején és végén változatlan marad a követési idő.

A Kispest és a XVII. kerület közötti 68-as autóbuszvonalon is a forgalom kismértékű csökkenését regisztrálták, így a vonalon új menetrend kerül bevezetésre. A reggeli csúcsidőszakokban a jelenlegi 6 perc helyett 6-7, a délutáni csúcsidőszakban 8-9 helyett ütemes 10 percenként indulnak az autóbuszok. Szombati napokon viszont sűrűbb követést vezetnek be: délelőtt a jelenlegi 10 helyett 7-8 percenként követik egymást az autóbuszok, de a vasárnapival megegyezően csuklós helyett szóló kocsik közlekednek majd a vonalon.

A gyáli 84E gyorsjárat üzemideje mindennap kibővül, 20 óra helyett 21 órakor indul az utolsó járat a Határ úti metróállomástól. Hétvégi napokon a 84E autóbuszok a korábbi 15 órai üzemzárás helyett jelentősen hosszabb időtartamban, 21 óráig közlekednek, javítva Gyálon belül a Deák Ferenc utca térségének közlekedési lehetőségeit. A 84E jelzésű autóbuszok üzemidő-bővítésével a hétvégi délután időszakban sűrűbb gyorsjárati kiszolgálást biztosítanak Pestszentimrének és Gyál város egészének, a Határ úti végállomástól az eddigi óránkénti 3 helyett 4 indulás lesz, egyenletes 15 perces követéssel Gyál felé.

A kőbányai lakótelepeket kiszolgáló 85-ös autóbusz hétvégén a zsúfoltság enyhítése érdekében sűrűbben közlekedik: szombaton délelőtt a jelenlegi 10 perc helyett 8-9, délután 10 perc helyett 7,5 percenként indulnak az autóbuszok. Vasárnap délután a követési idő 10 percről 8-9 percre módosul.

Az Észak- és Dél-Buda között közlekedő 86-os autóbuszok délutáni, kora esti zsúfoltságának enyhítésére a munkanapi csúcsidőszaki követést egy órával, kb. 19 óráig meghosszabbítják, a járatok ebben az időszakban sűrűbben közlekednek.

A Pestszentlőrinc és a repülőtér bezárt 1-es terminálja között közlekedő 93-as autóbuszon szombat délelőttönként a követési idő 15-ről 20 percre változik, az alacsony utasforgalom miatt. A buszjárat eddig szombat délelőttönként sűrűbben járt, mint munkanap a reggeli csúcsidőben, miközben az utasforgalom ezt nem indokolta sem a kerületen belül, sem a reptérre, ahol az 1-es terminál bezárása óta célforgalma lényegében eltűnt.

A rákoskeresztúri, rákoskerti 97E autóbusz-gyorsjáraton vasárnap is nagyobb, csuklós járműveket közlekedtetnek, így biztosítják az utasok kényelmesebb eljutását.
A Hungexpo körüli 100-as autóbusz önálló utasforgalma nagyon csekély, szerepe elsősorban a térségben megrendezésre kerülő vásárok, kiállítások kiszolgálása. Ennek megfelelően a járat közlekedésének finanszírozásában a Hungexpo Zrt. is részt vesz. Kérésükre, tekintettel az alacsony utasforgalomra, október 1-jétől munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban 20 helyett 30 percenként, napközben 30 helyett 60 percenként indulnak az autóbuszok. A 100-as autóbusz a továbbiakban szombati napokon nem közlekedik, csak ha ezt vásár indokolja.

A Rákóczi hídon át közlekedő 103-as autóbuszok vonala melletti területek jelentősen fejlődnek, az irodaházak mellett több szórakoztató létesítmény is megnyitotta kapuit. Így elsősorban a csúcsidőszakokon kívüli időszakokban nőtt meg az utasszám. Ennek megfelelően sűrűbben indítják az autóbuszokat: munkanapokon délelőtt a jelenlegi 12 helyett 10 percenként, hétvégi napokon napközben 15 helyett 12 percenként indulnak majd a 103-as buszok. Tanítási szünetek idején is sűrítjük a járatokat, a reggeli csúcsidőszaki követés 7-8 percről 6-7 percre változik. A késő esti utazások jobb kiszolgálása érdekében növelik a járat üzemidejét is: az Etele tértől 22:40 helyett 23:30-kor, a Népliget felől 23:28 helyett 23:56-kor indulnak majd az utolsó járatok. Este sűrítést is végrehajtunk, a buszok kb. 22.30-ig munkanapokon 20 helyett 10 percenként közlekednek. Hajnalban korábban, 4:47 helyett 4:20-kor indul majd az első autóbusz a Kelenföldi pályaudvartól. Az egyre kedveltebb buszjáratot 2015-re az 1-es villamos Budára tervezett átvezetése fogja kiváltani.

A számos kerületet érintő, Lánchídon és Andrássy úton át közlekedő 105-ös autóbusz munkanaponként este 20 óra után jelentős kihasználtsággal, több esetben zsúfoltan közlekedik, ezért az új menetrendjük alapján, munkanapokon este 22 óráig 20 helyett 10 percenként közlekednek az autóbuszok.

A 117-es autóbuszok vonalán alacsony kihasználtsági adatokat regisztráltak, így a reggeli és délutáni csúcsidőszakban a jelenlegi 8-12 helyett 15 percenként indulnak majd a járatok. (A vonalon korábban kisebb férőhelyű, midibuszok közlekedtek, az eddigi sűrűbb menetrend még abból az időszakból maradt, mára fenntartása gazdaságtalanná vált.)

Az óbudai, főként ipartelepi útvonalon közlekedő 118-as autóbuszok vonalán alacsony kihasználtsági adatokat regisztráltak, így a reggeli csúcsidőszakban 10 helyett 15, délután 15 helyett 20 percenként közlekednek majd. Hétvégén egy órával később indulnak az első járatok, a hajnali követési idő egységesen 30 percre módosul a jelenlegi 60-30 perces követés helyett.

A 124-es és 125-ös autóbuszok vonalán az utóbbi években lecsökkent igényekhez igazodó új menetrendet vezetnek be. Az autóbuszok a késő esti időszakban 20 helyett 30, hétvégi napokon – szombat délelőtt kivételével – egész nap 20 perc helyett 30 perces követési idővel indulnak majd. E járatok régebbi utasainak egy része most az 5-ös buszt használja, így az 5-ös busz tervezett sűrítése a közeljövőben számukra a szolgáltatás fejlesztését fogja hozni.

Az óbudai, békásmegyeri 134-es autóbuszok a 34-es és 106-os járatok új menetrendjeihez igazodva napközben a jelenlegi 20 perc helyett sűrűbben, 15 percenként közlekednek. A délutáni csúcsidőszakban is módosul a járat követési ideje, tanítási napokon 10 helyett 12, tanítási szünetek idején 12 helyett 15 percenként közlekednek a járatok, szintén a 34-es és 106-os járatokhoz történő összehangolás biztosítása érdekében.

A Havanna-lakótelepi 136E autóbusz vonalán szombat délelőtt a jelenlegi 7-8 helyett 8-9 percenként indulnak az autóbuszok. Ennek előzménye, hogy korábban a 7-8 perces követéssel kisebb, szóló autóbuszok közlekedtek, azóta azonban a vonalon hétvégén is csuklós autóbuszok járnak.

A rákoskeresztúri, rákoscsabai, péceli 169E autóbusz gyorsjáraton vasárnap is csuklós járművek közlekednek szóló autóbuszok helyett, így biztosítják az utasok kényelmesebb eljutását.

A III. kerületi 218-as és 243-as autóbuszok utolsó járatai a H5-ös hév késő esti menetrend-módosításához igazodva később indulnak. Az utolsó előtti vonathoz csatlakozó utolsó 218-as járat a Szentlélek tér H végállomástól 23.32 helyett 23.42-kor, míg a szintén ehhez a vonathoz csatlakozó utolsó 243-as 23.44 helyett 23.54-kor indul Békásmegyer H végállomástól.

A következő ütemben október közepétől a korábban közzétett tervek szerint Csepelen történnek tömegközlekedési változások, a H7-es hév sűrítésével és a kapcsolódó buszjáratok menetrendjének módosításával, hétvégi sűrítésével.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kacifántos a motoros kötelező biztosítás, akár horrorára is lehet

Kacifántos a motoros kötelező biztosítás, akár horrorára is lehet

Elhunyt Martin Böttcher, a Winnetou-filmek zeneszerzője

Elhunyt Martin Böttcher, a Winnetou-filmek zeneszerzője

Videó: kemény, ahogy fényes nappal szedik ki a tolvajok a Toyota Priusokból a katalizátorokat

Videó: kemény, ahogy fényes nappal szedik ki a tolvajok a Toyota Priusokból a katalizátorokat

Mbappé elmondta, hol tervezi a folytatást

Mbappé elmondta, hol tervezi a folytatást

Az amerikai nyugdíjasokat nem a kormány noszogatja, hanem a kényszer tartja a munkaerőpiacon

Az amerikai nyugdíjasokat nem a kormány noszogatja, hanem a kényszer tartja a munkaerőpiacon

Megbokrosodott lovak okoztak kis híján tragédiát az országúton - videó

Megbokrosodott lovak okoztak kis híján tragédiát az országúton - videó