Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"70128bfe-dc0f-4941-8e3f-4c5bc90ab12d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó néhány emelés után, ez most egy kedvező fordulat. ","shortLead":"Jó néhány emelés után, ez most egy kedvező fordulat. ","id":"20241129_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70128bfe-dc0f-4941-8e3f-4c5bc90ab12d.jpg","index":0,"item":"c96abebe-a2b0-44f7-804d-59db7d76af12","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes","timestamp":"2024. november. 29. 10:36","title":"Üzemanyagár-csökkenéssel köszön el a november","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","shortLead":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","id":"20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5.jpg","index":0,"item":"34f5568d-8471-481a-be22-8ba6aac2beb7","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","timestamp":"2024. november. 29. 11:46","title":"Eladó egy Banksy-mű, de egy egész épületet is meg kell venni hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2223327-25c0-42c5-8108-f85782aeafc3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egyetem arra is reagált, hogy a disszertációban hivatkozás nélküli részek lehetnek.","shortLead":"Az egyetem arra is reagált, hogy a disszertációban hivatkozás nélküli részek lehetnek.","id":"20241129_elte-orban-balazs-doktori-vedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2223327-25c0-42c5-8108-f85782aeafc3.jpg","index":0,"item":"6b5cd745-4328-45a4-b7a2-145e06d0a814","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_elte-orban-balazs-doktori-vedes","timestamp":"2024. november. 29. 10:55","title":"ELTE: Megtartják Orbán Balázs doktori védését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint a kezdeményezés jövője bizonytalan, ezért lehetséges, hogy idén utoljára rendezik meg a jótékonysági akciót, amely tavaly több mint nyolcezer gyermeket ajándékozott meg.","shortLead":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint...","id":"20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88.jpg","index":0,"item":"d174477f-7a1e-4ccb-a527-f976f779edc9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","timestamp":"2024. november. 29. 15:43","title":"Gulyás Michelle-lel és Joulupukkival, de fő támogató nélkül nyílt meg az idei Mikulásgyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dede350a-3b24-409f-96c1-dde84c9824f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kihasználást, átverést emleget számos művész, akiket „tesztelésre” kért fel a mesterséges intelligencia fejlesztésének egyik legnagyobb neve, az OpenAI. Nem mindennapi módon fejezték ki az elégedetlenségüket, elérhetővé tettek egy egyelőre még kiadatlan, viszont meglehetősen izgalmas mesterséges intelligencia eszközt.","shortLead":"Kihasználást, átverést emleget számos művész, akiket „tesztelésre” kért fel a mesterséges intelligencia fejlesztésének...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-muveszek-kiszivarogtatas-openai-sora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dede350a-3b24-409f-96c1-dde84c9824f5.jpg","index":0,"item":"bac43a6c-e797-4eec-b027-d14cd52ecbdc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-muveszek-kiszivarogtatas-openai-sora","timestamp":"2024. november. 30. 10:03","title":"Felháborodott művészek bosszúja: ingyenessé tettek egy igen izgalmas, de még kiadatlan mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c539d3ee-90bf-46a6-81f8-4d2c9f818b20","c_author":"HVG","category":"360","description":"Német kutatók új megvilágításba helyezték azt, hogyan kódolja az agyunk a matematika egyik legelvontabb definícióját, a nullát, amelynek értelmezése egyáltalán nem magától értetődő.","shortLead":"Német kutatók új megvilágításba helyezték azt, hogyan kódolja az agyunk a matematika egyik legelvontabb definícióját...","id":"20241130_hvg-nulla-feldolgozasa-emberi-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c539d3ee-90bf-46a6-81f8-4d2c9f818b20.jpg","index":0,"item":"fed3dfc0-a002-4044-b8a8-6b148c89bc75","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-nulla-feldolgozasa-emberi-agy","timestamp":"2024. november. 30. 08:30","title":"Különös dolog történik az agyban, amikor az ember a 0-val szembesül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0798184b-c77d-4982-b4df-e69dd3631850","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A 4iG rekord, 507 milliárdos árbevételről számolt be a gyorsjelentésében.","shortLead":"A 4iG rekord, 507 milliárdos árbevételről számolt be a gyorsjelentésében.","id":"20241129_vodafone-4iG-harmadik-negyedeves-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0798184b-c77d-4982-b4df-e69dd3631850.jpg","index":0,"item":"a0252849-34e0-4a32-9d88-78fad88bdd90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_vodafone-4iG-harmadik-negyedeves-eredmeny","timestamp":"2024. november. 29. 19:27","title":"Röpködnek a milliárdok: megtolta a Vodafone a 4iG harmadik negyedéves eredményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Miért nem engedik be Magyar Pétert a gyermekotthonokba, és mennyit keresnek átlagosan a gyerekvédelemben dolgozók? Videó az országjárás bicskei állomásáról, ahol Magyart a szociális ügyekért felelős helyettes államtitkár várta, akivel jó egyórás csörtébe keveredett.","shortLead":"Miért nem engedik be Magyar Pétert a gyermekotthonokba, és mennyit keresnek átlagosan a gyerekvédelemben dolgozók...","id":"20241129_magyar-peter-bicskei-gyermekotthon-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852.jpg","index":0,"item":"959e9ba0-c2b1-4aa5-8bd4-12132017b7f1","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_magyar-peter-bicskei-gyermekotthon-video","timestamp":"2024. november. 29. 17:57","title":"„A haltól bűzlik a feje, és az Orbán feje nagyon büdös“ – videón Magyar Péter látogatása a bicskei gyermekotthonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kormányzati propaganda a koronaúsztatástól az IMF-kampányig
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az IMF-tárgyalások állásásról indított kormányzati kommunikációs kampány logikája annyira nem új, hogy nemcsak az elmúlt két évben követte már a kabinet ugyanezt a taktikát, de már az első Orbán-kormány is így működött. De reklámoztak itt már szocialisták is olyan adócsökkentést, amit nem sokkal később visszavontak.
Ismét kommunikációs kampányba kezdett a kormány, hogy szándékai szerint az IMF-tárgyalásokra készített állítólagos álláspontról tájékoztassa a lakosságot. A cél azonban a jelek szerint mégsem a tájékoztatás, inkább a lakosság ráhangolása egy esetleges IMF-megállapodás megkötésére vagy annak meghiúsulására. A kampányra kötött kommunikációs szerződésben még azt sem leplezte a kormány, hogy olyan kifejezések használatát várja el a kivitelezőtől, amelyekkel „az emberek könnyen tudnak azonosulni”.
Az egyáltalán nem világos, miért van szüksége a lakosságnak arra, hogy a kabinet a nemzetközi szervezetek ellen hangolja olyan szlogenekkel, mint „NEM” a családi támogatások csökkentésére, az ingatlanadóra, vagy az olyan kijelentésre, mely szerint „Nem engedünk az IMF-nek”. Egy hónapja ezzel az állásponttal van tele ugyanis a sajtó, így már csak az nem hallott róla, aki nem akart. Az viszont egyértelmű, hogy a kabinetnek, amely 2010-ben még kiebrudalta az IMF-et, komoly politikai tétje van annak, ha most hirtelen kiegyezik a "hárombetűs intézménnyel". De adott esetben igazolnia kell majd azt is, ha mégsem állapodik meg, és a lakosságnak meg kell fizetnie ennek árát az újabb megszorító csomagokkal. Más kérdés, hogy a mostani kampány 201 millió forintos cechjét az adófizetők állják.
Kedvelt médiacéggel
A 35 naposra tervezett kampány a múlt héten „előre nem látható okból” vált szükségessé, ezért „rendkívüli sürgősséggel”, hirdetmény nélkül indított közbeszerzési eljárást a Miniszterelnökség. Ezt az I.M.G. Inter Media Group Kft. nyerte, amely egyébként is a második Orbán-kormány kedvelt médiacége. A Miniszterelnökség már kora tavasszal bruttó 800 millió forint keretösszegű szerződést kötött a céggel médiastratégia alkotásra, médiatervezésre és vásárlásra.
hvg.hu
A 2011-ben már négymilliárdos bevételt produkáló I.M.G.-t nemcsak a Miniszterelnökség bízta meg a kommunikációs feladatok ellátásával, de a cégnek szerződése van többek közt a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel is. Az I.M.G. többségi tulajdonosa 2010 óta Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején a Magyar Fejlesztési Bank vezérigazgatója volt. Az Index korábbi információi szerint Patonai idején került a pénzintézethez hitelezési igazgatónak Németh Lászlóné, jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter.
A konzultációk kormánya
Nem ez az első alkalom, hogy a kabinet közpénzből folytat olyan kampányt, amely ráadásul a társadalmat megosztó klisékkel operál. A kormányzás elmúlt két éve folyamatosan olyan akciókról szólt, amelyekben a kabinet a látszat szintjén tájékoztatott és a lakosság véleményét kérdezte, valójában azonban mindig a már eldöntött intézkedések népszerűsítéséről, politikai megalapozásáról volt szó. Ennek legjobb példái a nemzeti konzultációk, melyek első felvonása az az országjárás volt. Akkor a kormány tagjai - közvetlenül a választások után öt - nagy nemzeti ügyet (a rend, a szociális biztonság helyreállítása, a gazdaság talpra állítása, az egészségügy megmentése és a demokratikus normák visszaállítása) vitattak meg az ország több településén, és igyekeztek megismerni az emberek véleményét Magyarország problémáiról.
Ezt követte a nyugdíjasokkal folytatott konzultáció 2010 őszén, amit Orbán Viktor az önkormányzati választások előtt hirdetett meg. A konzultáció során 2,9 millió levelet küldött a miniszterelnök, azzal a céllal, hogy megismertesse velük a kormány intézkedéseit. A csomagban volt válaszboríték is, hogy a visszaérkező válaszokból ismerjék meg az emberek véleményét. A kampány 222 millió forintba került.
Nem sokra rá a magán-nyugdíjpénztári megtakarítások államosításával kapcsolatos kampány is megkezdődött, és a kabinet 3 millió 150 ezer levélben, 236 millió forintért tájékoztatta a lakosságot arról, hogy biztonságba helyezte a nyugdíjakat. Ez az időseknek korábban kipostázott levelekre volt a válasz. Emellett arról is szót ejtettek a levélben, hogy a rezsiszámlák kifizetése nem veszélyeztetheti az idős emberek megélhetését, ezért a kormány "a miniszterelnök személyes utasítására" úgy döntött, hogy a kis fogyasztású háztartások számára nem emelkedhet a gáz ára.
Ezt követte az új alkotmányról szóló konzultáció tavaly februárban, de az állampolgárok válaszai később értek vissza, mint ahogy a Fidesz a parlamentben benyújtotta módosító javaslatait az alaptörvényre, például arról, hogy az alkotmányban rögzítsék a tényleges életfogytiglani börtönbüntetés lehetőségét. A kampány nagyjából 500 millió forintba került, és a nyolcmillió címzettől mindössze 920 ezer válasz érkezett.
Szintén látványos kampányt épített a kormány a szociális konzultációra is, ami körülbelül 800 millió forintba került. A védett korról, a közüzemi szolgáltatók extraprofitjáról, a segélyek természetbeni juttatássá alakításáról, a devizahitelesekről kiküldött kérdőívekre pontosan olyan válaszok érkeztek, amit a kormány várt. Ugyanis tíz pontból kilenc esetben mire megérkeztek az eredmények, már megszavazták a törvényt, vagy elkészítették a koncepciót.
Hasonlóan alakult a legutóbbi gazdasági konzultáció is, melyben a kormány a munkahelyteremtésről kérdezte az embereket, valamint plakátokon hidette a munkahelyvédelmi akciótervet. A kiküldött kérdések azért voltak hamisak, mert több kérdésben addigra már egyértelműen megfogalmazta a kormány, milyen irányba fog menni. A kérdőívet végül 698 ezren töltötték ki, a kormány 976 milliót költött rá.
Az első Orbán-kormány is így működött
Az ötlet, hogy a hivatalban lévő kormány vásárolt médiafelületen fényezze önmagát, nem új: Magyarországon több mint egy évtizede, az első Orbán-kormány idején vetődött fel első ízben. 1999-ben hozták létre az Országimázs Központot, amelynek működésére 2000-ben már 4,2 milliárd forint szántak. Az akkori ellenzék által hevesen támadott központ egyik feladata a millenniumi ünnepségek megszervezése volt - ennek keretében vitték például a koronát Esztergomba és vissza -, de hirdetéseik hamarosan megjelentek a hazai és a nemzetközi médiában is.
A fizetett hirdetésekben igyekezett az Országimázs Központ válaszolni például az Amnesty International által Szlovéniában és Hollandiában megjelentetett, a magyar rendőrök brutalitását kifogásoló reklámokra. Legendássá vált a Magyarországot mint turisztikai terméket reklámozó, az amerikai Time magazinban megjelent kétoldalas hirdetés, a Himnuszra utaló „In cheerfulness and plenty” (jókedv és bőség) szlogennel. A hirdetésben olyan szarvashibák szerepeltek, mint például az az állítás, hogy az ősmagyarok a Király-hágón át érkeztek a Kárpát-medencébe.
Az Országimázs Központ szervezte többek közt a koronaékszerek átszállítását a Parlamentbe
Horváth Szabolcs
A jelenlegi ciklus konzultációs kampányaihoz hasonlóan vitákat váltott ki 2000-2001-ben, hogy a lakcímnyilvántartás alapján minden magyar állampolgárnak postázták a Millenniumi Országjáró című, újságformában megjelent kormányzati propagandát. Az Országimázs Központ a választási kampányba is beavatkozott, amikor 2001 decemberében Országgyűlési Beszámoló címen négy országos és 19 megyei napilapban jelentetett meg kormány által fizetett hirdetés, hogy a kormányzati ciklus eredményeiről tájékoztassa a választókat, 37,8 millió forintért.
Az akkori ellenzéki pártok élesen bírálták az Országimázs Központ működését, és azt ígérték, kormányra kerülésük után nem fizetett reklámban kommunikálnak majd - ezt nem tartották be. 2005 végén, a következő választásokhoz közeledve az első Gyurcsány-kormány is hirdetési kampányt indított „a magyar gazdaság valós helyzetének ismertetésére”. Külön kampányt szenteltek az akkor törvénybe foglalt, de a választások után visszavont adócsökkentések népszerűsítésének is.
A korábbi kormányok idején olyan hirdetéseket is bevetettek, amelyek elsőre nem tűntek annak. 2007-ben számolt be arról az Origo, hogy az egymást váltó kormányok 2000-től kezdve összesen 484,5 millió forintnyi támogatást és megrendelést adtak a Nap-kelte című reggeli tévéműsort gyártó St. Plusz Kft-nek. A Nap-keltébe meghívott minisztereket és egyéb vezető politikusokat tehát évekig olyan műsorban kérdezték politikai témákról, amelyet kormányzati pénzből bőségesen támogattak.
* * *Hogyan egészíthető ki az állami nyugdíj?
A majdani állami nyugdíj szinte biztosan nem lesz elég az aktív korban megszokott életszínvonal fenntartására. Egy megtakarítás azonban megfelelő jövedelemkiegészítést biztosíthat. Ráadásul nyugdíj-előtakarékosság választásával 20% állami támogatás is elérhető. A Bankmonitor nyugdíjmegtakarítás-kalkulátora megmutatja, hogy egy adott összegű havi megtakarítás mekkora nyugdíjkiegészítést jelenthet majd.