szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Három hónapos felkészülési időszakot követően április elsejétől követhetnék a gyógyszerészek a betegek egyes vényköteles gyógyszereinek kiváltását - mondta Cserháti Péter, az egészségügyi államtitkárság egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkára, szombaton, Budapesten a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) konferenciáján.

Ennek bevezetése a Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter által november 10-én az Országgyűlésnek benyújtott újabb egészségügyi salátatörvény-javaslatban szerepel. A javaslat értelmében - amennyiben a beteg nem tesz külön tiltó nyilatkozatot - taj-száma alapján a gyógyszer és betegbiztonság javítása érdekében a gyógyszerész jogosult lenne lekérdezni az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) adatbázisából a beteg korábbi vényköteles gyógyszerelésére vonatkozó adatait, úgy mint a gyógyszerkiváltás ideje, kiváltott gyógyszer neve, mennyisége. Cserháti Péter ismét kiemelte, hogy a szexuális úton terjedő betegségek, illetve a mentális és viselkedészavarok kezelésére szolgáló gyógyszerekre vonatkozóan a gyógyszerész nem lesz jogosult az adatok megtekintésére.

A helyettes államtitkár előadásában felvázolta a gyógyszerpolitika aktuális helyzetét, az elmúlt időszak jelentősebb intézkedéseit. Ezek közül kiemelte például, hogy a betegegyüttműködés tekintetében egyelőre az analóg inzulinok tekintetében történt előrelépés. Az analóg inzulin felírhatóságát a beteg laboreredményeinek függvényében egy, a szakmával közösen megállapított célértékhez kötötték. Utalva az ezzel kapcsolatos ellenhangokra az államtitkár kiemelte, hogy a betegegyüttműködés, az amit életmódjára való odafigyeléssel saját állapotának érdekében tehet a beteg, a saját érdekét szolgálja. "Az ő szemükről, az ő lábukról van szó" - fogalmazott Cserháti Péter.

Cserháti Péter beszélt továbbá arról a csütörtökön bejelentett döntésről is, amely értelmében a jövő év harmadik negyedétől lesz elérhető az úgynevezett patikaalap, amely elősegíti, hogy a gyógyszertárban dolgozó gyógyszerészek a gyógyszertárak többségi tulajdonosaivá váljanak, továbbá hogy a patikák stabilizálása érdekében január elsejétől bevezetik a gyógyszertári szolgáltatási díjat is. Ennek célja többek között a magyarországi gyógyszerfelhasználás hatékonyságának és biztonságának javítása, a betegtájékoztatás fokozása, a párhuzamos gyógyszerszedéssel járó kockázatok felmérése és a mellékhatások felderítése.
 
A helyettes államtitkár elmondta, hogy az adatok szerint a gyógyszerek dobozonkénti térítési díja átlagosan 722 forintról 612 forintra csökkent. Így ha a betegek az azonos hatóanyagú készítmények közül a preferált - vagyis olcsóbb - gyógyszert választanák, éves szinten 12-15 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni a betegek gyógyszerköltésében. Szólt arról is, hogy a nehéz nemzetközi és magyarországi gazdasági helyzet ellenére Magyarországon fennmaradt a gyógyszerellátó rendszer folyamatossága, gyógyszerellátás tekintetében súlyos probléma, hiány nem alakult ki.

Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) elnöke azt mondta: reméli, hogy a patikaalap segítségével sikerül végre lezárni a patikák gyógyszerészi tulajdonlásának hosszú évek óta húzódó vitás helyzetét. A gyógyszertári szolgáltatási díjról pedig azt mondta, az ehhez kapcsolódó gyógyszertári többletszolgáltatás is a betegek érdekét szolgálja. A gyógyszerészi kamara elnöke kiemelte: reméli, hogy hosszú távon ezáltal erősödik a betegek gyógyszerészekkel való együttműködése, s a betegek gyógyszerszedése biztonságosabbá válik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!