szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tarlós István hosszú közleményt adott ki pénteken a római-parti védműről, miután csütörtökön az a hír terjedt el, hogy visszavonja a mobil gát tervét. A főpolgármester azt írta: most megvárják az MTA véleményét is, "de elvileg el lehet jutni az építkezés megakadályozásáig".

"Felfüggesztjük, hagyjuk a francba az egészet, azokra hárítom a felelősséget, akik megakadályozták, majd Becker úr és az atlatszo.hu mehet homokzsákokat pakolni!" – az Átlátszó.hu főszerkesztője, Bodoky Tamás csütörtöki Facebook-bejegyzése szerint ezt mondta neki az Átlátszó Római-partra tervezett mobil gáttal kapcsolatban írt cikkének egyik érintettje.

A bejegyzés nyilvánosságra kerülése után a főpolgármester azt mondta a hvg.hu-nak, Bodoky Tamás torzítva idézte az elhangzottakat. Bodokyt is megkerestük, ő azt mondta: Tarlós többszöri kérdésére sem volt hajlandó cáfolni az Átlátszó.hu cikkének főbb állításait, amelyek szerint vészhelyzet esetén a főváros által tervezett mobil gát alkalmatlan lenne a Római-part és a Pók utcai lakótelep védelmére.

MTI / Szigetváry Zsolt

A főpolgármester ezután pénteken hosszú közleményben írt a római-parti védműről. "A Dunának Budapesten egyetlen, árvízvédelmi szempontból kritikus szakasza van, a Római-part. Már régen meg kellett volna védeni, a szocialista-szabaddemokrata városvezetés 20 évig ígérte, de nem csinálta meg" – írta Tarlós.

Demszkyék

"A hullámtér részben beépült, még 2006 után is, mivel üdülőkre kérték az engedélyeket, amelyeket a kerületi hatóság – lévén a főváros üdülőövezetnek nyilvánította a területet – ki kellett adjon kötelező jelleggel. Ezek az épületek egyébként feltöltésekre épültek, és nem veszélyezteti őket az ár" – teszi hozzá.

"A kerületi önkormányzat 2007-ben egyhangú szavazással, majd a közelmúltban is határozattal a part menti változat megépítését javasolta a fővárosnak (ezt akarná most a főváros megépíteni). 2007 és 2009 között az MSZP-SZDSZ vezetésű főváros több ízben vizsgálta és elvetette a Királyok útja-Nánási út nyomvonalon történő építést. Demszky Gáborék a parti változatra pályáztak az uniónál, de nem nyertek pénzt (egyébként max. 1 milliárd forintnyit lehetett volna kapni). Mindezen állítások dokumentálva vannak" – írja a főpolgármester.

"2010 október után már semmilyen változatra nem lehetett uniós pályázatot beadni a 2007-2013 közötti uniós ciklusra, mert Demszkyék nem készítettek vízjogi engedéllyel rendelkező anyagot, ami akkor már alapfeltétel volt. A főváros nem akar most mást, mint megvédeni a Rómait, Csillaghegyet, Békásmegyert. A Királyok útja-Nánási út nyomvonalra (amit a szakma már évekkel ezelőtt elvetett) pénz sincs a méregdrága közműkiváltások miatt, amellett itt is rengeteg fát ki kellene vágni" – folytatja Tarlós.

Stiller Ákos

A főpolgármeszer szerint  most "egyes körök elképesztő erővel és indulattal, a módszerekben nem válogatva támadják a part menti építkezést", amit szerinte 2009-ben még senki nem támadott. "Az érvek és állítások egyre képtelenebbek. A kommunikáció szinte hihetetlen" – írja Tarlós a közleményben.

"Ezt nem is értem"

"Ezt nem is értem. Mi az, hogy átszakad a gát? Itt olyan szerkezetet szabadalmaztatnak, forgalmaznak, árulnak, amit nem vízoszlopnyomásra méreteznek? Lehetséges volna ez? Azt panaszolják, hogy a védmű mellett kivágják a fákat. Aztán azt kérdezik, mi lesz, ha a szerkezetre rádől egy fa (amit előzőleg kivágtak). Ilyen védműveket építettek számos külföldi folyóparti nagyvárosban. Ilyet építenek most Szentendrén és Vácott. Ezek szerint ezeket azonnal le kell állítani?" – teszi fel a kérdéseket.

Tarlós szerint "kigúnyolják, támadják a Műegyetem szaktanszékének szakvéleményét, vele szemben közgazdász, kertészmérnök, halbiológus, húsz éve nyugdíjazott építész írásával érvelnek". "Vádaskodnak, riogatnak, sejtelmeskednek, mocskolódnak" – mérgelődik a főpolgármester.

Budapest első embere szerint "nem tartunk itt", megvárják az MTA véleményét is, amit anno Demszkyék nem kértek, "de elvileg el lehet jutni az építkezés megakadályozásáig". "Kérdés, ki fogja utána vállalni a felelősséget" – írja Tarlós, aki megismétli: "mi csupán egy több évtizedes mulasztást szeretnénk pótolni, legalább abban a mértékben, ahogy a nem épp könnyű anyagi helyzetben itt hagyott város pénzügyi lehetőségei megengedik".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!