Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a421cf01-fe33-4e55-a772-9996e0a35030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korlátozott körben már a felhasználók is próbálgathatják a Google újdonságát, amelynek elég elküldenie a bevásárlólistát, hogy aztán beszerezzen mindent a netről. ","shortLead":"Korlátozott körben már a felhasználók is próbálgathatják a Google újdonságát, amelynek elég elküldenie...","id":"20250605_google-project-mariner-mesterseges-intelligencia-bongeszo-iranyitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a421cf01-fe33-4e55-a772-9996e0a35030.jpg","index":0,"item":"c74940f0-4b9b-4f1a-a8e4-c18fc8cdf0e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_google-project-mariner-mesterseges-intelligencia-bongeszo-iranyitasa","timestamp":"2025. június. 05. 08:03","title":"Itt a Google újdonsága, ami átveszi az irányítást a böngészője felett, aztán megcsinál mindent, amit kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3686f0-bb89-4d85-a20d-fa9433932bc2","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A BKK szolgáltatója, az ArrivaBus átvette az első példányokat a magyar fővárosba gyártott 82 darabos flottából.","shortLead":"A BKK szolgáltatója, az ArrivaBus átvette az első példányokat a magyar fővárosba gyártott 82 darabos flottából.","id":"20250605_Mikozben-leall-a-tomegkozlekedes-Budapesten-keszulnek-a-BKK-kinai-villanybuszai-Csingtaoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3686f0-bb89-4d85-a20d-fa9433932bc2.jpg","index":0,"item":"4996af57-c68c-4e3b-9d67-72c353dfe72c","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_Mikozben-leall-a-tomegkozlekedes-Budapesten-keszulnek-a-BKK-kinai-villanybuszai-Csingtaoban","timestamp":"2025. június. 05. 07:49","title":"Miközben leáll a tömegközlekedés Budapesten, készülnek a BKK kínai villanybuszai Csingtaóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3101f120-4dde-4bce-a6e5-ed6284cc23ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A hitel nem tartozás, a különadók nélkül minden rendben lenne, hiszen enni kell, és az ételhez műtrágya kell – nyilatkozta a csődközelbe került műtrágyakirály, Bige László.","shortLead":"A hitel nem tartozás, a különadók nélkül minden rendben lenne, hiszen enni kell, és az ételhez műtrágya kell –...","id":"20250605_Bige-Laszlo-El-kellene-donteni-ki-az-aki-ehen-hal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3101f120-4dde-4bce-a6e5-ed6284cc23ba.jpg","index":0,"item":"97b49d1c-2614-4e45-a437-5eaaacd30610","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_Bige-Laszlo-El-kellene-donteni-ki-az-aki-ehen-hal","timestamp":"2025. június. 05. 08:25","title":"Bige László: El kellene dönteni, ki az, aki éhen hal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyarország az utolsók között van, nézzük akár negyedéves, akár éves alapon az Európai Unió államainak idei első negyedéves gazdasági teljesítményét.","shortLead":"Magyarország az utolsók között van, nézzük akár negyedéves, akár éves alapon az Európai Unió államainak idei első...","id":"20250606_eurostat-gdp-adat-gazdasag-europai-unio-magyarorszag-sereghatjo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"57f3f7dc-d546-46fb-9bee-b566f026a943","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_eurostat-gdp-adat-gazdasag-europai-unio-magyarorszag-sereghatjo","timestamp":"2025. június. 06. 15:28","title":"Kijöttek a végleges uniós GDP-adatok, Magyarország a sereghajtók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"281dadb9-088a-44f9-a378-53c608e1aa0a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Látványos fotó készült anno a romok között álló kék Transporterről. ","shortLead":"Látványos fotó készült anno a romok között álló kék Transporterről. ","id":"20250605_Felujitja-a-Volkswagen-az-50-eves-kisbuszt-ami-tulelte-a-kaliforniai-nagy-tuzveszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/281dadb9-088a-44f9-a378-53c608e1aa0a.jpg","index":0,"item":"326a8185-f731-45e2-bd48-48059382e119","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_Felujitja-a-Volkswagen-az-50-eves-kisbuszt-ami-tulelte-a-kaliforniai-nagy-tuzveszt","timestamp":"2025. június. 05. 15:10","title":"Felújítja a Volkswagen az öregecske kisbuszt, ami valahogy túlélte a nagy kaliforniai tűzvészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","id":"20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"6b151e86-5be0-4b1e-893e-dbce6a2beb31","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","timestamp":"2025. június. 06. 18:38","title":"Magyar Péter kommentálta a MÁV összeomlását: Lemondani meg én fogok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Dull Szabolcs Ötpontban című műsorának adott interjút a közigazgatási és területfejlesztési miniszter. Navracsics bocsánatkérést vár Lázártól, a luxizás pedig szerinte árt a Fidesznek. Sőt: nem ért egyet a 2025-ös 1%-ok elvonásának ötletével sem. ","shortLead":"Dull Szabolcs Ötpontban című műsorának adott interjút a közigazgatási és területfejlesztési miniszter. Navracsics...","id":"20250605_navracsics-tibor-otpontban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"bc522115-96c9-4ce2-acb5-83c95643e0c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_navracsics-tibor-otpontban-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 07:19","title":"Navracsics Tibor: Nem tudom elképzelni, hogy Ferrarit vagy vadászkastélyt vegyek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ellenkező esetben hülyét csinálnak magukból – véli.","shortLead":"Ellenkező esetben hülyét csinálnak magukból – véli.","id":"20250606_Lazar-Janos-szerint-ha-mar-torveny-is-van-ra-akkor-mindenkeppen-be-kell-tiltani-a-Pride-ot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"a10c8003-9eba-4db2-9ac5-e7286b693b7b","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Lazar-Janos-szerint-ha-mar-torveny-is-van-ra-akkor-mindenkeppen-be-kell-tiltani-a-Pride-ot","timestamp":"2025. június. 06. 20:29","title":"Lázár János szerint, ha már törvény is van rá, akkor mindenképpen be kell tiltani a Pride-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kisboltok pultjain döntené össze a trafikmutyit a népszavazás atyja
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Svájcot tekinti példának a trafikmutyi ügyében elindult népszavazási kezdeményezés ötletgazdája. Bíró Zoltán azt szeretné, ha előbb-utóbb mindenről lehetne referendumot tartani, nem lennének tiltott kérdések, és elektronikus úton is lehetne voksolni. A trafikok ügyében arra számít, hogy a hoppon maradt kiskereskedők segítenek összeszedni a kétszer 200 ezer aláírást.
Fazekas István
„Amikor Lázár János a trafikpályázatok beadása után ’egyéni indítvánnyal’ módosította az árrést és a termékkört, akkor ezt annyira felháborítónak találtam, hogy azonnal tömegesen népszavazási kezdeményezéseket adtam be ellene” – idézi fel Bíró Zoltán, mi vezetett oda, hogy népszavazást kezdeményezzen a dohánykereskedelem monopolizálása ellen. Több próbálkozás, majd a Kúria eljárása után sikerrel járt, és pénteken meg is kapta az Országos Választási Bizottságtól (OVB) a két kérdés hitelesített aláírásgyűjtő ívét.
„Az OVB kezdetben mindent elutasított, de az OVB-ülések jegyzőkönyveiből rájöttem, hogy mik a trafiktörvény gyenge pontjai, hol lehet megtámadni” – mondta a munkamódszeréről Bíró, aki addig ostromolta kérdéseivel az OVB-t, míg az általa legfontosabbnak tartott két kérdés, az árrést és a termékkört érintő át nem ment a szűrőn. „Az OVB tagjait kötik az előző ülésen elmondott saját szavaik, ezt használtam ki a népszavazás érdekében” – idézi fel módszerét a kezdeményező.
A két, a Kúria által is jóváhagyott kérdés egyike 3,33 százalékra szállíttatná le a jelenleg 10 százalékos garantált kiskereskedelmi árrést, a másik pedig kizárólag dohánytermékre korlátozná a trafikokban forgalmazható áruk körét, vagyis nem lehetne például üdítő és szeszes italt, újságot vagy fagylaltot árusítani.
A kérdések
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés úgy módosítsa a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényben meghatározott kiskereskedelmi árrés mértékét, hogy a legnagyobb kereskedelmi árrés mértéke a dohánytermék – adókkal nem csökkentett – kiskereskedelmi eladási árának 3,33%-a legyen?”
„Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés úgy módosítsa a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényt, hogy a dohányboltban csak dohányterméket lehessen forgalmazni?”
Bíró Zoltánnak péntektől számítva négy hónapja van arra, hogy összeszedje mindkét kérdésre a 200 ezer érvényes aláírást, és ha sikerrel jár, a parlamentnek kötelező lenne kiírni a népszavazást. A Fidesz ugyanakkor nem hivatalosan már megüzente, semmiképpen nem engedik, hogy a 2014-es országgyűlési választás előtt referendumot tartsanak, ezért pedig az időhúzás mellett készek akár törvényt is módosítani. Erre hivatkozva utasította el Bírót az egyik ellenzéki párt, amelytől informális csatornáktól segítséget kért az aláírásgyűjtéshez, más pártok pedig halogató választ adtak.
„Jelenleg a pártok 2014 tavaszáig látnak, tovább már nem” – mondja Bíró Zoltán, aki szerint az ellenzéknek is érdeke jelenleg a trafikmutyi fennmaradása, mert ezzel tudják a Fideszt támadni a kampányban. A kezdeményező szerint az ellenzéki pártok ugyanazt teszik a népszavazással, mint Orbán Viktor kormányfő a fociválogatott Hollandok elleni 1-8-as vereségével, azaz semmit sem mondanak.
Bíró ezért jelenleg egy honlap, illetve egy Facebook-oldal segítségével igyekszik támogatókat szerezni. „A legfontosabb segítség az a több ezer-tízezer kiskereskedő, akik pórul jártak a trafikmutyi miatt” – mondja a kezdeményező, aki azt reméli, a kereskedők boltjaiban folyik majd az aláírásgyűjtés, mert a kiskereskedők tudják, hogy a két népszavazási kérdés „aláássa a trafiktörvényt”, mert alacsonyabb árréssel és szűkített kínálattal a „hozzá nem értő, Fidesz-közeli” trafikosok vissza fogják adni az engedélyüket.
Bíró ugyanakkor bízik benne, hogy a pártok előbb-utóbb segíteni fognak, mert nagyobb tervei vannak, mint a trafiktörvény összedöntése: a svájci példa meghonosítása, vagyis az, hogy lényegében mindenről lehessen népszavazást tartani, ami az Országgyűlés hatáskörébe tartozik. Ehhez persze el kellene törölni a tiltott tárgyköröket és az érvényességi küszöböt, illetve be kellene vezetni az elektronikus szavazás lehetőségét. „Már megfogalmaztam a következő jelentős kérdéskört, amelyet be fogok adni a Nemzeti Választási Bizottságnak. Ha majd megtudják, mi is az, akkor még maguk is össze fognak veszni a saját szerkesztőségükön belül” – fogalmaz talányosan a népszavazás-kezdeményező.