szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sikerrel zárult a Budapesti Közlekedési Központ tavaly nyáron indított villamos járműbeszerzése, a nyertes ajánlattevő, a spanyol CAF szállíthatja az új villamosokat Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság megerősítette a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzéssel kapcsolatos álláspontját, miszerint a másik ajánlattevő, a Škoda ajánlata érvénytelen. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza, az új járműveket a BKV fogja üzemeltetni. A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények a megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni.

A közbeszerzés lezárultával ismét új, alacsonypadlós, elejétől végéig hosszában átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű villamosok érkezhetnek Budapester és ezzel párhuzamosan elkezdődik a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. A tervek szerint még a héten aláírják a szerződést – közölte a BKK.

A járműbeszerzés eredményeként a 37 villamosból álló flotta első járművei 2015-ben érkezhetnek meg a fővárosba. A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként BKK kétféle hosszúságú villamost szerez be: 25 darab 34 méteres és 12 darab 56 méteres szerelvényt, mely mintegy 44,1 milliárd forintos beruházást jelent a város közösségi közlekedési rendszerében.

A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni, melynek során a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

Belgrádban így néz ki a rövidebb villamos
Wikipedia Commons / IIAleksandarII


A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab lehet vegyesen rövid és hosszú jármű is, valamint lehetőség van ezen belül 20, felsővezeték nélküli üzemre alkalmas jármű vásárlására is, mely a 2-es villamos tervezett rekonstrukciója kapcsán merülhet fel. A szerződés értéke így összesen mintegy 111 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

Az új járművek teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a villamosok használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A budapesti járműveket a BKK előírásának megfelelően két hosszváltozatban szállítja le a gyártó. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas, amiből 81 ülőhely. Szélességük egységesen 2,4 méter.

A jármű utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint kamerákkal is fel lesz szerelve, mindamellett, hogy a FUTÁR-ba is integrálva lesz a járműfedélzeti utastájékoztató rendszer.

A Budapesten forgalomba kerülő CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel. Idehaza Debrecenben is ilyen villamosok beszerzése mellett döntött a DKV, melyek nemrég álltak forgalomba a 2-es villamos vonalán.

Debreceni villamosok
MTI / Czeglédi Zsolt
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!