Nem válogat az eszközökben a kormány, és ahogy egykor ellenzékben ígérte, nem hagyja annyiban a Budapest Airport privatizációjának felülvizsgálatát – derült ki a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság múlt heti tárgyalásán. Erre utal legalábbis az vizsgálat, amelyet a „Budapest Airport Zrt. privatizációjának, a privatizációhoz kapcsolódó szerződéseknek, valamint a szerződésekben vállalt kötelezettségek vizsgálata tárgyában” indított a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi). A legfőbb kormányzati ellenőr erre hivatkozva kért be megbízási szerződéseket, valamint teljesítésigazolásokat és bankszámlaszámokat, amelyeket annak idején az állammal privatizációs tanácsadásra nettó 624,5 millió forintért leszerződött cég, a londoni Credit Suisse First Boston kötött (HVG, 2005. március 19.).
Csakhogy a papírokat nem az érintett cégtől, hanem annak egykori ügyvédjétől, pontosabban az azóta már jogutód nélkül megszűnt ügyvédi iroda egyik korábbi alapítójától követelte a Kehi. Köves Péter nem tett eleget a felszólításnak, s arra hivatkozva, hogy a kért adatok ügyvédi titoknak minősülnek, megtagadta az információadást. Válaszul „az ellenőrzéséhez kapcsolódó együttműködési kötelezettség felróható megszegéséért” 100 ezer forint eljárási bírsággal sújtotta őt a hivatal. Köves e határozat megsemmisítéséért és végső soron az ügyvédi titok védelme érdekében indított pert.
Az ügyvédeket – a róluk szóló törvény alapján – titoktartási kötelezettség terheli „minden olyan adatot, tényt illetően, amelyről a hivatása gyakorlása során szerzett tudomást”. Az ügyvéd és az ügyfél közötti bizalom alapja, hogy a titoktartás alól felmentést csak az ügyfél adhat, büntetőügyekben még ennél is szigorúbb a törvény, védő még ilyen „engedély” esetén sem hallgatható ki tanúként.

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal központja. Főhadiszállás
Horváth Szabolcs
Ez a titok forog most kockán. „Ha az állammal bárkinek jogvitája támad, jöhet és elvihet gyakorlatilag bármit” – vázolta a sötét jövőt az ügyvéd – hozzátéve, semmihez sem hasonlít a Kehi jogállása a magyar jogrendben. Köves szerint a jogállammal összeegyeztethetetlenül széles a hivatal jogosultsága, ami miatt ő a tárgyaláson alkotmánybírósági eljárást is kezdeményezett. Hiába. A háromtagú tanácsként eljáró bíróság nem látta ugyanis szükségesnek az alkotmányírósági kontrollt. Nem engedte a bíróság a perbe beavatkozni a Magyar Ügyvédi Kamarát (MÜK) és az Európai Ügyvédi Kamarák Tanácsát sem. A titok mint az ügyvédi hivatás egyik alapértéke védelmében fellépő MÜK hiába érvelt, hogy az ügyben a Kehi olyan információk kiadását kérte, amelyek az ügyvédi tevékenységgel kapcsolatos védelem alatt állnak, a bíróság szerint a beavatkozni szándékozók valóban a magyar ügyvédek, valamint az európai ügyvédi kamarák szakmai és érdek-képviseleti szervei, de ettől ők még nem érdekeltek közvetlenül a perben. A bíróság azt is hangsúlyozta, hogy a pernek nem tárgya a Kehi jogszerűtlen gyakorlata kialakulásának veszélye.
A kormányzati utasítások nyomán lesújtó, elsősorban a közpénzek felhasználását vizsgáló Kehi ma gyakorlatilag mindent megtehet. Ahogy például az a közelmúltban civil szervezetek esetében is bebizonyosodott. A szervezetre vonatkozó, 2012 óta hatályos kormányrendelet szerint a „hivatal a kormányzati ellenőrzés során megkeresést intézhet az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó, de nem az ellenőrzött szervnél fellelhető irat, dokumentum – ideértve a minősített adatot, üzleti titkot vagy a törvény által védett egyéb titkot tartalmazó iratot és dokumentumot is – megküldése érdekében bármely hatósághoz, az állami és önkormányzati szervek mellett gazdálkodó szervezethez vagy személyhez”. A rendelet arra is felhatalmazást ad a hivatalnak, hogy az ellenőrzése során megszerzett iratot, adatot más kormányzati ellenőrzés során is felhasználja. Az erős jogosítványok mellett igen gyenge kontrollnak mondható, hogy a hivatal tevékenységéről az elnöke évente egyszer köteles beszámolni az Országgyűlésnek. Az ügyvédi titok védelmével kapcsolatban a Kehi jogi képviselője sem volt éppen meggyőző: miközben elismerte, hogy ügyvédi titkot is kérhettek, bár erről nyilván nem lehetett tudomása a felszólítást küldő kehis ügyintézőnek, a tárgyalóban lévők megnyugtatására azt tudta csak a jövőre nézve mondani, hogy bár a hivatal valóban kérhetne akár ügyvédi titkot is, gyakorlatban ezt nem teszi.
PÁLMAI ERIKA