szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Várhatóan 2020-tól lehetne utazni az újpalotai villamossal, amelyet 26 milliárd forintból építenének meg a Szilas park és az Astoria között. 2-3 percenként követnék egymást a járművek, és nagyjából 25 perc alatt érnének a belvárosba – írja az Index. A keret 8-10 százaléka arra menne el, hogy aluljárót építenének a villamosnak a körvasút alatt, az ottani felüljárón nem használhatná ugyanis. Ugyanitt az Origo szerint a MÁV-Start megálló építését tervezi, mert be akarják indítani a városon belüli közlekedést a körvasúton.

A fővárosi közgyűlés várhatóan szerdán dönt arról, hogy indulhat az 1-es villamos, valamint a fogaskerekű meghosszabbításának és az újpalotai villamos építésének tervezése. Utóbbi azt jelentené, hogy feltámasztanák a közlekedést az egykori 44-es és a 67-es villamos vonalán. A Thököly úton újjáépítenék a régi pályát, a Bosnyák tértől Újpalotáig pedig vadonatújat alakítanának ki.

A Baross tér egykor, még villamosokkal
Fortepan

Az újpalotai villamosépítés egyben azt is jelenti, hogy egyelőre nem építik tovább a 4-es metrót, bár a XV. kerületi óriás-lakótelepen élőknek évtizedek óta metrót ígértek.

A villamos mellett érvelők szerint a belvárosi szakaszon a villamos visszaállításával csillapíthatnák a forgalmat, újra vonzóvá tehetnék a Rákóczi utat és a Kossuth Lajos utcát, illetve az ottani üzleteket. A Thököly úton eltüntethetnék végre a régi síneket, a Mexikói úton pedig újjáépíthetnék a kétvágányú pályát, amelynek maradványait lassan, de biztosan dézsmálgatják jó ideje a fémtolvajok.

Az egykori 44-es villamos, amikor még volt villamospálya a Kossuth Lajos utcában
Fortepan

A villamossal kiváltanák a mostani palotai buszokat. Az elképzelések szerint a kötöttpályás járművek 2-3 percenként indulnának, és nagyjából 25 perc alatt érnének a belvárosba. A 7E busz most 21 perc alatt ér az újpalotai végállomástól a Blaha Lujza térre.

Astoria anno, villamosokkal
Fortepan

Az Index szerint a 2020-ig tartó fejlesztési ciklus végére indulhat meg a villamos. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése után, másfél év múlva lehet tudni, hogy a 26 milliárdos beruházás egyes ütemei mikorra fejeződnének be.

Az új villamosvonal egyik fontos pontja lenne az az aluljáró, amelyet a körvasút alatt építenének. Az ott található kétsávos felüljárón nem járhatna ugyanis villamos. Az elképzelések szerint az aluljárót úgy is kialakíthatnák, hogy egyszer majd a meghosszabbított négyes metró is használni tudja.

A vonalnak ez a pontja több is lehet majd szimpla aluljárónál. Az Origo szerint a MÁV-Start személyszállító vonatot indítana ugyanis a körvasúton, amire itt át lehetne szállni egy új megállóban.

Újpalotán a Drégelyvár utcai parkoló a villamos nyomvonalába esik, de megszüntetni nem akarják, hanem próbálnak más megoldást találni. Például mélyparkolót építenének vagy a villamost vezetnék itt a mélyben.

Az újpalotai villamos nem lesz fonódó villamos, mert nem lenne gazdaságos. A lakótelepen már most is jár a 69-es villamos, de sem annak, sem a Nagy Lajos király útjai 3-as, sem a Hungária körúti 1-es pályájára nem vezetik rá az új járatot, mert az indoklás szerint nem lenne gazdaságos.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!