szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hatósági vizsgálati eredmények szerint nincs összefüggés a Magyar Honvédség három repülőgépének nyári balesete között, rendszerszintű üzemeltetési problémát nem tártak fel – ezt mondta Simicskó István honvédelmi miniszter az Országgyűlési honvédelmi bizottságának szerdai ülésén. Elhangzott ugyanakkor az is, hogy a csehországi balesetben érintett pilóta a szerencsétlenség előtt nagyon keveset repült, mert egy tanfolyamon, majd orvosi vizsgálatokon vett részt.

A Magyar Honvédség egyik kétüléses Gripen gépe május 19-én Kecskemétről felszállva hajtott végre feladatot a cseh légtérben, amikor a cáslavi repülőtéren balesetet szenvedett. Június 10-én Kecskeméten ugyancsak egy Gripent, majd június végén Szolnokon egy JAK-52-es típusú repülőgépet ért baleset.

©

Simicskó István a bizottságnak elmondta: párhuzamosan több vizsgálat indult, és részeredményekről tudott beszámolni. Ugyanakkor kiderült, hogy az első balesetben érintett gép vezetőjének megvolt a szükséges jogosítványa, jártassága megfelelt az elvárásoknak, de a repülési ideje az esetet megelőző fél évben rendkívül alacsony volt.

Ennek okait firtatta Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció politikusa. Benkő Tibor vezérkari főnök elmondta: a pilóta egy római tanfolyamon volt, majd orvosi vizsgálatokon vett részt. Ezután kezdte volna meg ismét repülési óráinak gyűjtését.

Simicskó István elmondta azt is: az első, cáslavi Gripen-baleset körülményeinek, okainak feltárására a magyar, cseh és svéd hatóságok közösen és önállóan is indítottak vizsgálatot. Az eddigi eredmények szerint a légügyi hatóság rögzítette, hogy a kétüléses gépen a fékrendszert maximálisan üzemeltették. Ezzel kapcsolatban több vizsgálat, köztük a pilóta felelősségéről szóló még folyamatban van. Ezzel együtt a hatóságok az Összhaderőnemi Parancsnokság vezetőjének előírták, hogy év végéig vizsgálja felül a kétüléses gépen megfigyelőként tartózkodó beavatkozási lehetőségeit, és dolgozzon ki egy intézkedési tervet.

A második, Kecskeméten történt Gripen-baleset vizsgálatakor már megállapították, hogy a légi közlekedési szabályokat nem sértették meg. Sem a baleset érintettjei, sem a gépekkel foglalkozó hajózó, mérnöki állományból senkit nem terhel személyi felelősség. Itt egyértelműen műszaki hiba okozta a balesetet. A futómű nem nyílt ki teljesen. Emellett a svéd gép brit gyártmányú katapultülése sem oldódott ki megfelelően – közölte a miniszter.

A szolnoki balesetben érintett pilóta otthon lábadozik

A két Gripen hiányzik a Magyar Honvédség légierejéből, de egyes elemeik még használhatóak. Elképzelhető, hogy jövő év második felére mindkét gépet pótolni lehet. Ehhez valamilyen hitelkonstrukcióban gondolkodik a honvédelmi tárca – tette hozzá.

A JAK-52-es repülőgép június végi, szolnoki balesetéről a vizsgálat azt mondta ki, hogy a gyakorlógép a feladatra alkalmas volt, előírások szerinti üzemidővel rendelkezett, a szükséges ellenőrzéseket végrehajtották rajta. A balesettel összefüggésben sem személyi, sem szervezeti felelősséget nem állapítottak meg.

Az első Gripen-balesetben nem sérült meg senki, a második balesetben a pilótát műteni kellett. Az ő repülőalkalmassági vizsgálata januárban lesz. Benkő Tibor azt mondta: lehet, hogy a korábban feltételezettnél is hamarabb repülhet majd. A JAK-52-es pilótája otthon lábadozik, várhatóan teljesen felépül.

Kellenek-e még a JAK-52-esek?

Simicskó István szerint az látható, hogy az Összhaderőnemi Parancsnokság 2006-os átszervezése a légierő szempontjából hátrányos volt. A honvédelmi miniszter a jövőre nézve elsődleges feladatok között emelte ki a Magyar Honvédség légierős kiképzésének erősítését, több kiképzési eszköz rendszeresítését, és a pilótakiképző országokkal való együttműködés erősítését.

Ezekkel kapcsolatban már meg is tették az első lépéseket. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karával közösen Szolnokon létrehoztak egy repülőtudományi intézetet, amely a honvédségi pilótakiképzés erősítésében jelentős.

Simicskó István kitért arra is: a JAK-52-esek vonatkozásában "el kell gondolkodni" azon, hogy 30-40 éves gépeket érdemes-e rendszerben tartani. Elmondta: ezek felújítására 168 millió forintot tervezett korábban a tárca. Ezt viszont most átgondolják, mert korszerűbb, a pilóták képzését jobban segítő gépekre lenne szükség. Mindemellett továbbra is napirenden van a honvédség helikopterbeszerzésének terve is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
1000 képkocka/másodperc sebességgel rögzítették, hogyan működik egy régi, filmes videokamera

1000 képkocka/másodperc sebességgel rögzítették, hogyan működik egy régi, filmes videokamera

Manfred Weber: Orbán ellenségképek gyártásából él

Manfred Weber: Orbán ellenségképek gyártásából él

Egy hétre megszállja az utakat a rendőrség

Egy hétre megszállja az utakat a rendőrség