szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Összesen 145 millió forintot költöttek üzemanyagra tavaly az állami vezetők, Lázár János autója pedig valahogy jóval többet fogyasztott, mint az államtitkárok azonos márkájú kocsija. A miniszterek és államtitkárok összesen 126-szor kerülhették volna meg a Földet tavaly, annyit vezettek.

A 133 miniszter, államtitkár, helyettes államtitkár tavaly összesen 145 millió forintért tankolt, és 5 millió kilométert utazott. Ez akkora táv, mintha 126-szor megkerülték volna az Egyenlítő mentén a Földet – írja a Népszabadság. A szórás nagy, akad olyan államtitkár, aki 1400 kilométert autózott, de olyan is, aki csaknem 90 ezret, miközben 23 kilométerre lakik a munkahelyétől.

Potápi Árpád, a Miniszterelnökség államtitkára autózta a legtöbbet, tavaly 107 ezer kilométert tett meg a szolgálati kocsijával, míg Magyarország legkeletibb és legnyugatibb pontja 673 kilométerre fekszik egymástól, tehát elviekben 160-szor megtehette volna ezt a távot.

Soltész Miklós, az Emmi államtitkára a 2015-ben a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságtól (KEF) kapott Skoda Superbjével 90 ezer kilométert autózott, holott Budajenőn lakik és választókerülete sincs, a Fidesz–KDNP országos listájáról került be az Országgyűlésbe. A lapnak egy mondatban indokolta, hogyan sikerült ennyit használnia az autóját: „Dolgozom nemzetünk egyházi, nemzetiségi és civil közösségeiért".

A földművelési tárca államtitkára, Nagy István 105 kilométer ment a szolgálati Skodával, holott ő parlamenti államtitkár, és nem kell annyit utaznia, mint a földárverésekkel is foglalkozó Bitay Mártonnak, aki mégis 35 ezer kilométerrel ment kevesebbet nála.

A 70 ezer kilométernél többet utazó, a lista első 15 helyét elfoglaló politikusok szinte mindegyike vidéki, ám ötnek közülük szolgálati lakást biztosít Budapesten a kormány. A mezőkövesdi Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára például egy 97 négyzetméteres hivatali lakást használ 2010 óta. Tehát nem kell rendszeresen hazautazzon, mégis 76 ezer kilométert tett a szolgálati gépkocsiba.

A tankolási költségeket tekintve továbbra is Lázár János áll a lista élén csaknem négymillió forintos kiadással. Ám a KEF szerint ő csak 88 ezer kilométert utazott, míg a hasonló távot megtett Soltész autójába 1,8 millió forinttal kevesebbért tankoltak, miközben mindketten egy Skoda Suberbet használnak. Ez azt jelenti, hogy Lázár autója valahogy közel kétszer annyit fogyasztott, mint az államtitkáré, 100 kilométerenként 12,5 litert, míg a többi államtitkár hasonló kocsija 4-5 litert fogyasztott 100 kilométerenként.

A Miniszterelnökség lapunk érdeklődésére azt közölte, Lázár autójának nagy fogyasztása két okra vezethető vissza. Egyrészt tavaly egy nagyobb teljesítményű benzinmotoros Skoda Superb Combit használt, másrészt ingázik munkahelye és hódmezővásárhelyi otthona között, és az út jelentős részét autópályán teszi meg, ahol az autó rendszerint többet üzemanyagot fogyaszt.

Az államtitkárok egyébként új autókat kaphatnak, mert új autóbeszerzésre készül az állam.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!