szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csütörtök hajnali egy órakor megérkezett a Kőér utcai járműtelepre az első felújított metrószerelvény – írja az Iho.hu. Oroszországban újították fel a hat kocsit, és vasúti vontatással, de a saját kerekein gurult vissza Budapestre. Egy rozsdás, összefirkált kék metrót ment ki és egy fekete-fehér, kívül-belül felújított szerelvény jött vissza, sokan azonban vitatják, hogy új kocsik vásárlása helyette megéri-e erre több tízmilliárd forintot költeni.

A BKV a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt közbeszerzésben tavaly július 8-án érvénytelennek nyilvánította az észt Skinest ajánlatát, és az orosz Metrowagonmash-t hirdette ki a tender győztesének. Több mint 60 milliárd forintért felújítják tehát a régi szovjet szerelvényeket, bár az ellenzők szerint hosszabb távon sokkal gazdaságosabb lett volna új, korszerű kocsikat vásárolni.

Az anyagi megfontolások mellett az érvek között szerepelt például az, hogy hatékonyabb lenne a karbantartás, ha egységes lenne a flotta, és a 3-asra is a 2-es és a 4-es vonalon futó francia Alstomok kerülnének. Szófia harmadik metróvonalára 20 darab Inspiro szerelvényt vesznek a Siemenstől, a megrendelés értéke körülbelül 140 millió euró és ebben a hírek szerint benne van a kontrollrendszer kiépítésének költsége is. A 37 kiöregedett budapesti metrószerelvény felújítása átszámítva csaknem 220 millió euróba kerül.

A budapesti 3-as metró korszerűsített kocsijai végül csak a színben fognak hasonlítani a 2-es és a 4-esen futó Alstomokhoz: fekete-fehérek lesznek ugyanis a korábbi kék helyett, valamint sok minden más mellett a homlokfalukat is kicserélik.

Az elsú felújított hat kocsi Lengyelországon és Szlovákián át érkezett meg kora hajnalban Budapestre. Lengyelországban a korábbi hírek szerint graffitisek pingálták le a kocsikat, de lemosták a firkákat. Szerdán a magyar–szlovák határon, a Duna szlovákiai oldalán fekvő Párkány vasútállomásán fotózták le a várakozó vonatot.

Az Indóház.hu szerint a csúcsforgalom levonulása után indult el Párkányból a metrót húzó vonat Budapest felé. Az éjszakai menetre a csökkentett, legfeljebb negyven kilométer per órás vontatási sebesség miatt volt szükség. 23 óra 30-as szobi indulás után éjjel egykor futott be Kőbánya-Kispestre a szállítmány. Az első felújított metrót vasútbarátok fotózták.

©
©

Az átadás, úgy tudni, csak hetekkel később lesz, amikor Budapestre érkezik a moszkvai főpolgármester.

Most akkor ez egy új metró?

A 444.hu összeszedte, mi lesz újdonság a korszerűsített kocsikban, és mi az, ami a régi marad.

Légkondicionálás csak a vezetőfülkében lesz, az utastérben nem, ott ventilátor keveri majd a levegő.

A BKV megerősítette, hogy az oroszok a japán Hitachi aszinkronos motorját szerelték a kocsikba az eredetileg tervezett egyenáramú vontatómotor helyett, amely sokkal korszerűbb, visszatáplál, azaz a hőenergia nem felszabadul, hanem felhasználódik majd. A BKV közölte azt is, az erről szóló a szerződésmódosítás már folyamatban van. Az ilyen üzem általában energiatakarékosabb is, de a BKV szerint ennek mértékéről csak a pesti próbajáratás után tudnak csak információt adni.

Az ülések osztottak, párnázottak már, egy egységen hat embernek lesz hely. Lesz nyitógomb is, de csak az ajtók egyik oldalára kerültek, ráadásul bent az ülő utasok feje fölött helyezkednek el.

Maradnak "a vállra csapódó" ajtók, nem került külön motor az ajtókba. Vagyis, ha valakit odacsuknak, az ajtó nem tud finoman visszanyitni, és újrazárni. Ettől a megoldástól az ajtómechanika is jobban kopik, a karbantartása drágább lesz – olvasható a cikkben.

Lesz utastájékoztató kijelző, de kicsi. A régi megoldások közül marad a laprugó, nem lesz pneumatikus rugózása a kocsiknak, szintén marad a tuskófék, és a biztosító berendezés is, így a következő évtizedekben is legfeljebb kétpercenként tudják majd követni egymást a szerelvények.

A különböző szakmai fórumokon felvetették, hogy teljes felújítás helyett esetleg raktáron álló, új szerelvényeket küldtek vissza Budapestre. Ezt egyebek mellett azzal indokolták, hogy túl kevés volt ez az idő egy ekkora mértékű korszerűsítéshez, illetve nem lehetett fotókat látni a felújításról – jegyzik meg a cikkben. 

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
A távoktatásban is nagy szükség van az osztályfőnökökre

A távoktatásban is nagy szükség van az osztályfőnökökre

Több mint 8 milliárd euróval csökkenhet a lakossági fogyasztás Ausztriában

Több mint 8 milliárd euróval csökkenhet a lakossági fogyasztás Ausztriában

Úgy tűnik sikerült a járványgörbét ellaposítani - véli a koronavírus-kutatócsoport vezetője

Úgy tűnik sikerült a járványgörbét ellaposítani - véli a koronavírus-kutatócsoport vezetője