szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

2019 végére készülne el a 3-as metró felújítása, mondta Tarlós István, aki a pénteki Budapestinfón a hulladékdíjról, az Új Színházról, a Római-partról, a Bartók Béla útról és az állítólagos BKV-járatritkításokról is beszélt.

Metrófelújítás

A szeptember 16-ai Budapestinfó természetesen a 3-as metró felújításának kérdésével kezdődött. Tarlós István főpolgármester elmondta, hogy a metróvonal felújítását emberi számítás szerint 2019 végére be kell fejezni. A főpolgármester azt is hozzátette, hogy bár ők ezt sosem akarták, de végül mégis szolgáltatásbeszerzés lesz új pótlóbuszok vásárlása helyett, ám a miniszterelnökkel való egyeztetésük eredményeképpen ennek pluszköltségeit a kormány magára vállalta. A főváros pedig mindenkit biztosít együttműködéséről annak érdekében, hogy a buszok magyarok lehessenek. A Fővárosi Közbeszerzési Kft. a tenderajánlati felhívását határidőre megjelentette, a munkák megkezdésének határideje 2017. február vége/március eleje, de a pótlóbuszoknak már február közepén itt kell sorakozniuk, ez semmiképpen nem veszélyeztetheti a metrófelújítás kezdési időpontját. A főpolgármester kérdésre azt is elmondta, hogy pótlás idején a MÁV-vezérigazgatóasszonnyal és a nemzeti fejlesztési miniszterrel is egyeztet, úgy néz ki, hogy ebben az időben valamennyi Budapestre érkező MÁV-vonatra az IC-k kivételével érvényes lesz a BKK-bérlet.

Hulladéktörvény

A következő téma a hulladéktörvény volt. Tarlós István szerint az FKF által készített díjkalkuláció alapján az új hulladékról szóló új törvény szerint közel évi 10 milliárd forint hiányuk keletkezett volna, annak ellenére, hogy nagy a céget a főváros nagy nehezen nyereségessé tette. Tekintettel arra, hogy az FKF országosan egyedülálló módon hulladékhasznosítót üzemeltet és regionális lerakót is fenntart, a szolgáltatási díj forráshiányát 1,9 milliárdban maximálták. Ezt az összeget pedig a kormány azzal kompenzálja, hogy a fővárosi hulladékgazdálkodási rendszer környezetbarát technikai bővítése és a hulladékfeldolgozás és újrahasznosítás arányának növelésének támogatásához további 2,5 milliárddal hozzájárulnak. A főpolgármester azt mondta, reméli, hogy a hulladékdíjak nem fognak emelkedni, de ezt még nem lehet biztosan tudni.

Új Színház 

A főpolgármester ezután kitért a fővárosi színházak igazgatóválasztására. Elmondta, hogy több kérdést is kapott azzal kapcsolatosan, hogy az Új Színházban kire szavazott, és mivel ezt nem szeretné titkolni, elmondta, hogy Dörner Györgyre, de csak azért, mert a bírálóbizottságból a legtöbben rá szavaztak. Nekem nem jelent olyan nagy spirituális problémát, hogy az ország egyik legkisebb színházát ki igazgatja, de ha van két színház, ahol nem liberális igazgató van, akkor elkezdik ütni-rúgni a dobokat. Nem lenne tisztességesebb azt mondani, hogy a magyar liberális értelmiség csak és kizárólag liberális színigazgatót képesek elfogadni? – kommentálta az ügy körüli felháborodást a főpolgármester.

Római-part

Kérdésre szóba került a Római-parti mobilgát is, a főpolgármester szerint a fedezet már megvan rá, de mint azt korábbi cikkünkben is írtuk, a tervezésben több műszaki probléma is felmerült, különösen a módosított mértékadó árvízszint miatt – fennállhat a hidraulikus talajtörés veszélye, ami árvíz esetén a védmű állékonyságát befolyásolja, ezért újabb, bonyolult számítások szükségesek, ezért a védmű tervezése még több hónapot igénybe vesz. Félreértések elkerülése végett hozzátette, hogy a gát nyomvonalát nem a főváros jelöli ki, hanem az azzal megbízott szakértők és a vízügyi igazgatóság. 2017 június 30-ig várhatóan elkezdődik a kivitelezés és 2018 végéig befejeződik, lesz egy lakossági fórum és közvélemény-kutatás, ennek eredményét is nyilvánosságra fogják hozni – mondta.

A főpolgármester azt kérte, a liberálisnak mondott katasztrófaturisták inkább nevezzék őt rondának, ahogy korábban tették, de ha lehet, ne akadályozzák a védmű építését tovább, mert végső soron nem fog nekik politikai hasznot eredményezni, viszont komoly kockázatot jelent. Hozzátette, arról viszont mély csend van a médiában, hogy Tarlós határidőre kifüggesztette a Római-parti látványterveket, mert ez egy pozitív hír, és arról nem szoktak írni.

Járatritkítás

Mi is kérdeztük a BKK által ősszel bevezetett kisebb járatritkítás menetrendi korrekcióról, a főpolgármester az erről való beszédet vagdalkozásnak nevezte, és mint mondta, méltóságon alulinak tartaná rá reagálni, hiszen szerinte csak minimális korrekciókról van szó, arról azonban senki nem beszélt, amikor 2012 és 2014 között a BKK több mint 30 ilyen korrekcióra készült, talán valaki megkérte, hogy ez probléma legyen? – kérdezte.

Bartók

A Bartók Béla úti kerékpársáv ügyéről is kérdeztük a főpolgármestert, aki szerint a BME vizsgálja, hogy hány forgalmi sávra van szükség itt, és ennek függvénye az, hogy tud-e bicikliút lenni, vagy nem, de a főváros szeretné, hogy legyen. Tarlós hozzátette, nem igaz, hogy nem támogatják a bringázást, de csak két kikötéssel: azt a célt nem szolgálhatja, hogy minél jobban toljunk ki az autósokkal, valamint egy 2 milliós város forgalomszervezését nem rendelhetjük kizárólag a kerékpáros közlekedés alá. Van a fővárosnál egy kerékpáros tárgyalódelegáció, az ő elképzeléseiket igyekszünk elfogadni a realitás határáig, de olyat nem tudunk elfogadni tárgyalópartnerként, akik csak azért kerékpárpártiak, mert képtelenek voltak jogosítványt szerezni autóra, de a médiában egyre nagyobb szerepet kapnak – célzott a főpolgármester a BKK volt vezérigazgatójára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!