Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"729d1832-b899-42e6-8961-ef3993d9a44f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hárosi Duna-hídon három autó ment össze, az M1-esen egy kamion és egy személyautó ütközött.","shortLead":"A Hárosi Duna-hídon három autó ment össze, az M1-esen egy kamion és egy személyautó ütközött.","id":"20250416_Hat-kilometeres-sor-Biatorbagynal-az-M0-is-is-elesett-ott-tiz-kilometeres-a-dugo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/729d1832-b899-42e6-8961-ef3993d9a44f.jpg","index":0,"item":"0a4232cb-f316-4c8d-af03-e6b06472fb11","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Hat-kilometeres-sor-Biatorbagynal-az-M0-is-is-elesett-ott-tiz-kilometeres-a-dugo","timestamp":"2025. április. 16. 09:27","title":"Hat kilométeres a sor Biatorbágynál az M1-esen, az M0-s is elesett, ott tíz kilométeres a dugó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni a 2026-os országgyűlési választásokon. ","shortLead":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni...","id":"20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"30922e66-eff8-499f-93d1-c90f3f57ba1d","keywords":null,"link":"/360/20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","timestamp":"2025. április. 17. 07:30","title":"EUobserver: A következő egy év kritikus lesz Magyarország és az Európai Unió szempontjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10483164-fe0f-4b4e-a0a0-53f3e3d8619b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A háromszoros Pulitzer-díjas újságíró szerint a Trump-kormányzat egy rossz vicc, de az elnök tombolásának az USA-ra és a világra nézve is drámai következményei lesznek.","shortLead":"A háromszoros Pulitzer-díjas újságíró szerint a Trump-kormányzat egy rossz vicc, de az elnök tombolásának az USA-ra és...","id":"20250416_Thomas-Friedman-Meg-soha-nem-feltettem-ennyire-Amerikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10483164-fe0f-4b4e-a0a0-53f3e3d8619b.jpg","index":0,"item":"e992ccb6-a0be-47c8-b33d-1489cf412418","keywords":null,"link":"/360/20250416_Thomas-Friedman-Meg-soha-nem-feltettem-ennyire-Amerikat","timestamp":"2025. április. 16. 07:30","title":"Thomas Friedman: Még soha nem féltettem ennyire Amerikát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","shortLead":"A politikus szerint a rendőrök indokolatlanul motozták meg a tüntetőket.","id":"20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4f6363d-13fc-4962-9550-9d23cc7c0886.jpg","index":0,"item":"ad394015-8f9e-41b7-8db5-7c973e232d4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Bedo-David-tuntetes-rendorseg","timestamp":"2025. április. 16. 10:31","title":"Bedő Dávid azt üzeni a rendőrségnek, hogy hagyják abba a békés tüntetők vegzálását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2137d9a-1a06-4ac9-8acb-4c2e209c7e6f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nápoly közelében történt a baleset. ","shortLead":"Nápoly közelében történt a baleset. ","id":"20250417_Legalabb-harman-meghaltak-miutan-lezuhant-egy-felvono-Olaszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2137d9a-1a06-4ac9-8acb-4c2e209c7e6f.jpg","index":0,"item":"94f2bf0b-ed79-46e4-a80d-6fe1e5e1c4a8","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_Legalabb-harman-meghaltak-miutan-lezuhant-egy-felvono-Olaszorszagban","timestamp":"2025. április. 17. 19:58","title":"Legalább négyen meghaltak, miután lezuhant egy felvonó Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","shortLead":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","id":"20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"3efd4084-1ef2-4fed-bc70-0b07db0b89f4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","timestamp":"2025. április. 16. 07:56","title":"Elon Musk legfontosabb autós projektje is veszélybe került Trump kínai tarifája miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","shortLead":"Beszaladt a pékségbe, majd figyelmetlenül elindult. ","id":"20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7eb1a8ce-03dc-40f2-9b4b-e0f9887e976f.jpg","index":0,"item":"0489a5b0-a2ef-4daf-bd85-b9e4ebc95382","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Kirepult-a-kocsijabol-egy-sofor-miutan-egy-rendorautoval-utkozott-video","timestamp":"2025. április. 17. 07:51","title":"Kirepült a kocsijából a sofőr, aki egy rendőrautóval ütközött – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"15-17 méterrel a föld alatt állt meg a tavaly elszivárgott olaj. Most a Mol föld alatti védőfalat épít, hogy ne terjedhessen tovább a szennyeződés.","shortLead":"15-17 méterrel a föld alatt állt meg a tavaly elszivárgott olaj. Most a Mol föld alatti védőfalat épít, hogy ne...","id":"20250416_Mol-fold-alatti-fal-gardony-olajszivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab.jpg","index":0,"item":"524d6139-135e-4ea6-909f-8b1cbb4ad891","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Mol-fold-alatti-fal-gardony-olajszivargas","timestamp":"2025. április. 16. 14:55","title":"Elkezdte a Mol a föld alatti védőfal építését a gárdonyi olajszivárgás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metróbaleset: A rendőrséget a diszpécserek munkája érdekli?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A Metróért Egyesület szerint régóta nem működik megbízhatóan a szerelvények csúszásgátlója a 2-es vonalon, erről levélben tájékoztatták is a főpolgármestert. Az egyesület szerint meg kellett volna növelni a szerelvények legkisebb követési távolságát. A BKV vezérigazgatója időközben cáfolta korábbi nyilatkozatukat, miszerint az időjárás okozta a balesetet, most már emberi mulasztásról beszélnek.
Hétfő reggel utolérte egymást és összekoccant két utasokat szállító metrószerelvény a 2-es vonalon, a Pillangó utcánál, a Déli pályaudvar irányába. A balesetben tíz utas sérült meg, és fél napon át nem közlekedett a metró a Puskás Ferenc Stadion és az Örs vezér tere között. Azóta már jár a metró, de az ütközés nyomán az említett felszíni szakaszon 30 km/ órás sebességre csökkentették a metrók maximális sebességét, és megnövelték a követési távolságot is. Az elrendelt sebességkorlátozás és megemelt követési távolság miatt a vonatok esetenként az alagútban is lassabban haladnak, nehogy beérjék egymást.
Eddig is volt tél, mégsem volt probléma
A BKV a balesetet követően még a kedvezőtlen időjárást, a sínekre hulló, és odafagyó faleveleket látta a baleset lehetséges okozójának, ezek ugyanis csúszóssá tehetik a sínt. A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapítása szerint a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein is.
Ez két kérdést azonnal felvet. Az egyik, hogy ez eddig miért nem okozott problémát hasonló időjárási viszonyoknál. A másik, hogy miért nem volt soha hasonló probléma a sokkal elhanyagoltabb 3-as metró felszíni szakaszán, a Határ út és Kőbánya-Kispest között sem. Erről a Metróért Egyesülethez fordultunk szakmai válaszért, akik azt közölték, hogy mivel a 3-as vonalon – és korábban a 2-esen is – közlekedő szovjet metrókocsiknak egyáltalán nincsen csúszásgátlója, így a megengedett sebességet és a vonatok követési távolságát eddig ehhez illeszkedve – szigorúbban – szabályozták (ennek megfelelően az elöl haladó vonatot fedező jelző mögött szabad védőszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a következő vonat a „Megállj!” állású jelzőhöz érkezhessen. A 2-esen viszont korszerűbb biztosítóberendezés üzemel, amely több tényező függvényében szabályozza a vonatkövetést – így alacsony sebességnél akár közel is engedi őket egymáshoz. Illetve az M2-esen közlekedő korszerűbb Alstom szerelvényeken van csúszásgátló berendezés, ami az autók ABS-éhez hasonló – csúszós talaj esetén javítja a féktávolságot.
MTI / Mihádák Zoltán
Az egyesület szerint azonban egy ideje nem működik zökkenőmentesen az Alstomok megcsúszásgátló berendezése, ennek ellenére a legkisebb követési távolságot nem növelték meg. Az egyesület szerint ennek a két tényezőnek az együtt járása okozhatta, hogy pont a piros metróvonalon és pont most történt a baleset.
Tarlós és a BKV is nekiment a Metróért Egyesületnek
Az egyesület már múlt pénteken levelet írt a főpolgármesternek, melyben felhívta a figyelmet arra, hogy a nap folyamán a járművek csúszásvédelmi berendezései nem működtek, és le kellett állítani a forgalmat. A jelen kor technikai színvonalán elfogadhatatlan, hogy egy korszerűnek titulált jármű ne rendelkezzen olyan berendezéssel, amely lecsökkent tapadási viszonyok esetén is lehetővé teszi a forgalom fenntartását, írják. A levélben kérdésesnek nevezik, hogy megfelel-e az Alstomok konstrukciója, a 2-es vonal üzemeltetési rendszere és a pályafenntartás módja a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához.
Tarlós István főpolgármester azt mondta, törött lábbal feküdt otthon pénteken, ezért nem olvashatta a Metróért Egyesület figyelmeztető levelét. A főpolgármester szerint az a legkülönösebb a balesetben, hogy az állomáson bent lévő szerelvényt egy másik egyszerűen utolérheti. Hozzátette, azt sem érti, hogy levelüket miért neki, és nem az üzemeltetőnek küldték.
A főpolgármester az mno.hu-nak ma azt mondta az egyesületre utalva, most sokan „metrószakértőként” nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket, az „úgynevezett Metróért Egyesület” hivatalosan be sem jegyzet civil szervezet, elnöke, Bíró Endre pedig nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti.
A BKV már nem is vizsgálódhat
A BKV vezérigazgatója kedden az mno.hu-val azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a baleset vizsgálatát, mivel a rendőrség nyomozói kedden a közlekedési vállalat minden ezzel kapcsolatos dokumentumát lefoglalták, és több embert is kihallgattak. Bolla most már arról beszélt, hogy szó sincs arról, hogy a lehulló falevelek miatt csúszott meg a szerelvény, ezt szerinte csak kiragadták az egyik nyilatkozatából.
Az mno.hu arra a következtetésre jut, hogy az, hogy a rendőrök kiemelten vizsgálják az ügy forgalmi iratait, azt is jelentheti, hogy elsősorban a forgalomszervezőkkel, a diszpécserekkel lehetett a hiba. A Metróért Egyesület - amelynek a pénteken, Tarlósnak írt leveléhez ez a változat nemigen passzol - erre azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, a balesetet nem lehet kizárólag a forgalmat lebonyolító személyzet „nyakába varrni”, meg kell keresni a rendszerszintű problémákat és a biztonságos közlekedés érdekében orvosolni kell azokat.
Mi is kérdeztük a BKV-t a két egymásnak ellentmondó nyilatkozat miértjéről, amint válaszolnak, közzétesszük.
Videó van arról, hogy múlt héten is volt már gond a szerelvények fékezésekor a 2-es metró Pillangó utcai állomásán, a vonal felszíni szakaszán. A telefonnal készített felvételen jól látható, hogy a belváros felől érkező szerelvény csak némi korrigálás után tudott a megfelelő helyen megállni.