Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","shortLead":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","id":"20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd.jpg","index":0,"item":"94b3ba42-3cae-4370-80dd-54db474911ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 11:12","title":"Ebben az évtizedben először lett egymilliárdnál kisebb Schmidt Mária és az Ungár testvérek egyik családi cégének profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5efc12a9-d621-487c-90b2-85167d8fd87f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Felmondásában azt írta, a pályázaton piaci profizmust várnak el a jelentkezőktől, miközben ahhoz a minimálisan elvárható feltételek sem teljesülnek.","shortLead":"Felmondásában azt írta, a pályázaton piaci profizmust várnak el a jelentkezőktől, miközben ahhoz a minimálisan...","id":"20250529_lemondott-walter-katalin-bkk-vezerigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5efc12a9-d621-487c-90b2-85167d8fd87f.jpg","index":0,"item":"7e18ba00-44b3-4d1a-8332-af2c81de1d69","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_lemondott-walter-katalin-bkk-vezerigazgato","timestamp":"2025. május. 29. 11:17","title":"Lemondott Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A társaság megállapította, hogy „az egész világra kiható energiaválság miatt sajnos a bútorok lecserélését későbbi időpontra csúsztatják át a vállalkozások”.","shortLead":"A társaság megállapította, hogy „az egész világra kiható energiaválság miatt sajnos a bútorok lecserélését későbbi...","id":"20250529_Matolcsy-Adam-butorgyara-Balaton-Butor-ceges-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051.jpg","index":0,"item":"a9a5959b-55b1-4152-a6a6-691f5b14dc15","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Matolcsy-Adam-butorgyara-Balaton-Butor-ceges-beszamolo","timestamp":"2025. május. 29. 14:28","title":"Negyedére zuhant Matolcsy Ádám bútorgyárának nyeresége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0af6b119-b0a1-49ff-b0d8-5f200c30a34b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mark Zuckerberg szerint a vállalatnak nagy tervei vannak a Meta AI-t illetően, ami már 1 milliárd felhasználót vonzott. Igaz, lehet, hogy csak véletlenül.","shortLead":"Mark Zuckerberg szerint a vállalatnak nagy tervei vannak a Meta AI-t illetően, ami már 1 milliárd felhasználót vonzott...","id":"20250529_meta-ai-mesterseges-intelligencia-chatbot-program-mi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0af6b119-b0a1-49ff-b0d8-5f200c30a34b.jpg","index":0,"item":"e1a9575b-2f4c-46a6-83fa-d3c08286fcad","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_meta-ai-mesterseges-intelligencia-chatbot-program-mi","timestamp":"2025. május. 29. 16:33","title":"Már 1 milliárdan használják a Meta mesterséges intelligenciáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","shortLead":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","id":"20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67.jpg","index":0,"item":"a94dd8bc-c9db-4096-b9cb-3dbfb4b3d258","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","timestamp":"2025. május. 30. 06:41","title":"A BMW 600 lóerő fölé tolta az i4 villanyautó teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6288bd42-0df9-4efc-8f0e-b6d4f003c223","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Eddig mindenki úgy tudta, az utolsó magyar Gulag-túlélő tavaly hunyt el. Egy kutató azonban rábukkant egy 96 éves férfira, aki szintén internált volt. Szabó Zoltán állítja: egyszerű munkásemberként, ártatlanul internálták.","shortLead":"Eddig mindenki úgy tudta, az utolsó magyar Gulag-túlélő tavaly hunyt el. Egy kutató azonban rábukkant egy 96 éves...","id":"20250530_A-magyar-Gulag-utolso-tuleloje-a-mai-napig-nem-erti-hogy-miert-tartottak-fogva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6288bd42-0df9-4efc-8f0e-b6d4f003c223.jpg","index":0,"item":"cf2e515d-6a68-4dc4-b072-b064a71b9abb","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_A-magyar-Gulag-utolso-tuleloje-a-mai-napig-nem-erti-hogy-miert-tartottak-fogva","timestamp":"2025. május. 30. 15:56","title":"A magyar Gulag utolsó túlélője a mai napig nem érti, hogy miért tartották fogva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges kínai invázióval szemben.","shortLead":"Ezt a számot hamarosan ezerre növelhetik annak érdekében, hogy a szigetország meg tudja védeni magát egy esetleges...","id":"20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2679e439-cda0-40ee-816c-8f08b9049754.jpg","index":0,"item":"e2c4c3d9-be71-47d0-be21-92a8f43f3ed2","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_egyesult-allamok-tajvan-kina-katonai-kikepzok","timestamp":"2025. május. 29. 13:19","title":"Az USA ötszáz katonai kiképzőt vezényelt Tajvanra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni az iPhone-t egy androidos mobil kedvéért. Jön ugyanis a pofonegyszerű eSIM-költöztetés.","shortLead":"Árulkodó kódsorok: a jelek szerint már nem kell sokat várni arra, hogy minden korábbinál egyszerűbb legyen hátrahagyni...","id":"20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caf2e0a6-1ec5-4ce1-b4e9-7a39288a3c10.jpg","index":0,"item":"3f98e338-c470-4290-a01b-2d605984d606","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_esim-athelyezes-koltoztetes-iphone-android-uj-funkcio-okostelefon","timestamp":"2025. május. 29. 18:03","title":"Hamarosan sokkal könnyebb lehet iPhone-ról Androidra költözni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Indul a nagy HÉV-fejlesztés: Ráckevétől az asztalfiókig
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Noha "5-ös metróként" lett interpretálva a pár napja megjelent felhívás a déli HÉV-ek fejlesztéséről, arra semmilyen garancia nincs, hogy tényleg metrót kapnak a csepeli és ráckevei utasok. Lehet belőle villamos vagy vonat is, de a legvalószínűbb az, hogy nem lesz az egészből semmi. Még a NIF szerint is csak 2019 után történhet meg az első kapavágás. Bármit is hoz ki ideálisnak a majdani tanulmány, addig épp elég kihívás lesz az elöregedett pálya és járműpark fenntartása is.
A napokban jelent meg a közbeszerzési felhívás a déli HÉV-ek fejlesztésére, mely úgy fogalmaz: a H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-et integrálnák a fővárosi kötöttpályás hálózatba, amiből a leglogikusabbnak az tűnt, hogy ez az 5-ös metró első ütemét, azaz a két déli HÉV legalább a Kálvin térig, már a Közvágóhídtól föld alatt való behozatalát takarja. Ezt már a csepeli vonal 1951-es átadásakor is szerették volna, csak elfogyott rá a pénz.
A szakértők szerint azonban a helyzet ennél jóval bonyolultabb, azaz a kiírás alapján gyakorlatilag bármi elképzelhető: a HÉV-eket akár belesuvaszthatják az 1-es, 2-es, vagy 4-es, 6-os villamosvonalakba, esetleg összeköthetik a nagyvasúttal, de akár az 5-ös metró első szakaszát is megépíthetik. A legvalószínűbb azonban, hogy a HÉV-ek HÉV-ek maradnak, és a világon nem történik semmi belátható időn belül. Egyelőre ugyanis csak megvalósíthatósági tanulmányt várnak a majdani tervekről, a NIF szerint építkezésről legkorábban 2019-ben lehet szó.
Metró, vonat, villamos is lehet
A lakosság alapvetően azzal nyerne, ha a gyorsvasút gyorsvasút maradna, és nem degradálódna annál alacsonyabb végsebességű, gyakrabban megálló, kisebb kapacitású járművé, azaz villamossá. Így ez a lehetőség – mint ahogy azt a változat első felmerülésekor egy éve a szakértők is elmagyarázták – nem érdemes támogatásra. Igaz, mint a VEKE kiszúrta, szembetűnő változást takarhat, hogy a korábban erőltetett „villamos” szót a kiírási szövegben már egyáltalán nem említik meg. Pláne, hogy az olimpia elúszott, így a HÉV-ek vonalára tervezett létesítmények sem motiválják a dolgot.
Fejlesztés látszatra: egy felújított HÉV-szerelvény
Fekete Norbert
Arra a legkisebb az esély, hogy vasúttá akarnák alakítani a HÉV-eket, bár a kiírásból akár az is következhet, hogy a ráckevei vonalat a Keleti, illetve Kőbánya-Kispest felé haladó vasútvonalba kössék be. A metrónál olcsóbbnak bizonyul, és legalábbis a ráckevei esetében sok szempontból előnyös is lehetne, és műszakilag is megoldható volna, pláne most, hogy már a HÉV is a MÁV kezelésébe tartozik.
Mint azt a szakma korábban is és most is hangsúlyozta, a leginkább a metróvá fejlesztés járna előnyökkel mindkét vonal számára, hiszen az 5-ös metró-koncepcióval nagy kapacitású, megbízható módon lehetne átalakítani egész Dél-Pest és Csepel közlekedését, és jóval több ingázót venne rá, hogy tegye le az autót, mint bármely másik alternatíva. Jó hír az, hogy a szakértők szerint most már ebbe az irányba tolódik el a tervezés. Az viszont rossz, hogy a metrósítás lenne a legdrágább is az alternatívák közül, és ez a megvalósítás idejét jóval kitolja.
A legvalószínűbb, hogy nem lesz semmi
A Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint már egy 2013-as tanulmány is kimutatta, hogy az 5-ös metró lenne a legjobb megoldás, és bíznak benne, hogy a további, részletesebb tervek közelebb visznek a fejlesztés megvalósításához. Azonban több nekünk nyilatkozó szakértő is csak az idő húzását látja az újratervezés mögött, pláne, hogy a déli HÉV-ek fejlesztésének legfőbb motivációja, az olimpia elúszott. Különben a 2020-ig uniós forrásra pályázó listán sem szerepel semmilyen a HÉV-eket érintő beruházás. Márpedig mind a vészesen elöregedő, 41 éves átlagéletkorú HÉV- járműpark, mind az egyre rosszabb állapotú pálya sürgős beavatkozást tenne szükségessé.
Rövid-középtávon viszont az tűnik reálisnak, hogy a mostani infrastruktúrát kell tovább toldozni-foldoznia az immár MÁV-HÉV Zrt.-nek, illetve majd egyszer pályáznak új járművek beszerzésére az uniónál, igaz, a vasútnak az ország többi részén is van éppen elég problémája a járműpark megújításával.