Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány szabályozásához. Akkor viszont csak véleményezett, ráadásul nem is negatívan.","shortLead":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány...","id":"20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a.jpg","index":0,"item":"b8af4de1-8aa2-4dcc-ab00-4c026c4e2202","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 13:30","title":"Válaszolt az EKB a HVG-nek: csak tippelni tudnak, miért őket vádolja Kósa Lajos az MNB-alapítványok vizsgálatának akadályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","shortLead":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","id":"20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f.jpg","index":0,"item":"0a424b86-d6e9-4250-ae61-e5230d594486","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","timestamp":"2025. április. 16. 10:12","title":"Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva rendszeresen részt vesz az egyetemisták tüntetésein, az első olyan magyar egyetemi hallgató, aki névvel és arccal vállalta jelenlétét ezeken a megmozdulásokon. Miért tartja fontosnak a részvételt, hogy néznek ki ezek az egyetemi szerveződések „belülről”, és mi lesz szerinte mindennek a végkifejlete – ezekről (is) beszélt a hvg360-nak.","shortLead":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva...","id":"20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4.jpg","index":0,"item":"ddeb2be4-17a4-4ec3-9fec-5202cd405881","keywords":null,"link":"/360/20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","timestamp":"2025. április. 15. 17:30","title":"„Ez nem egy nyaralás” – Tóth Zsuzsannától első kézből tudhatjuk meg, hogyan szervezik tiltakozásukat a szerbiai egyetemisták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"443f0b6c-42bf-418c-9231-eb8f43b34a86","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Olyan független, politikamentes, értékelvű díjat szeretett volna létrehozni az Esterházy Magyarország Alapítvány, amely a közeljövőben Magyarország egyik vezető irodalmi elismerésévé válhat majd.","shortLead":"Olyan független, politikamentes, értékelvű díjat szeretett volna létrehozni az Esterházy Magyarország Alapítvány, amely...","id":"20250415_Irodalmi-dijat-alapitottak-a-legjobb-kortars-magyar-irok-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/443f0b6c-42bf-418c-9231-eb8f43b34a86.jpg","index":0,"item":"41b5ba35-244f-4f17-883a-cd5730702855","keywords":null,"link":"/kultura/20250415_Irodalmi-dijat-alapitottak-a-legjobb-kortars-magyar-irok-szamara","timestamp":"2025. április. 15. 14:39","title":"Irodalmi díjat alapítottak a legjobb kortárs magyar írók számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A sofőrcsere megvolt, de nem sikerült olyat találni, aki józan. ","shortLead":"A sofőrcsere megvolt, de nem sikerült olyat találni, aki józan. ","id":"20250415_Helyet-cserelt-az-ittas-testverpar-mindkettot-elkaptak-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"d05646cf-d43e-4928-a84d-0542cf1cb80c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Helyet-cserelt-az-ittas-testverpar-mindkettot-elkaptak-a-rendorok","timestamp":"2025. április. 15. 19:30","title":"Egy kocsit két ittas sofőrrel kaptak el két órán belül a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán-álló szankciókon dolgozik az EU. Orbán Viktort felkapta a lelki társa, Trump által keltett kereskedelmi forgószél. Trump teljesen félreérti a Kína-sokkot. A Harvard Egyetem megőrizte a lelkét azzal, hogy nemet mondott Trumpnak. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Orbán-álló szankciókon dolgozik az EU. Orbán Viktort felkapta a lelki társa, Trump által keltett kereskedelmi...","id":"20250416_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"c369c9b7-3dbb-42b0-bcdd-764bee0579f6","keywords":null,"link":"/360/20250416_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 16. 11:32","title":"Frankfurter Allgemeine-kommentár: A magyarokon múlik, megszabadulnak-e Orbántól, ebbe külföldről nem szabad beleszólni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat követelő munkát végezni – ennek a hatásai mutatták be a HUN-REN konferenciáján.","shortLead":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat...","id":"20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c.jpg","index":0,"item":"8d780ca9-4ea3-42e0-a83e-93762a567a80","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Sok szegény munkakörülményei annyira rosszak, hogy az egészségükre jobb hatással volt még a tartós munkanélküliség is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"550e326e-1279-462a-9ad0-47d558a92453","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A Fidesz már el is kezdte szórni a nemrég jelentősen megemelt, a parlamenti frakciók által elkölthető közpénzkeretét. Két friss szerződéssel 500 millió forintért bízta meg a kurzusfilmes Kálomista Gábor fia által vezetett műsorgyártó céget videók készítésével.","shortLead":"A Fidesz már el is kezdte szórni a nemrég jelentősen megemelt, a parlamenti frakciók által elkölthető közpénzkeretét...","id":"20250416_Felmilliardert-bizta-meg-a-Fidesz-frakcio-videokeszitessel-a-Kalomista-Gabor-fia-altal-vezetett-ceget-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550e326e-1279-462a-9ad0-47d558a92453.jpg","index":0,"item":"e7631bc8-5acd-495b-a0df-a7d79d1f473e","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Felmilliardert-bizta-meg-a-Fidesz-frakcio-videokeszitessel-a-Kalomista-Gabor-fia-altal-vezetett-ceget-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 06:01","title":"Félmilliárdért bízta meg a Fidesz-frakció videókészítéssel a Kálomista Gábor fia által vezetett céget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Indul a nagy HÉV-fejlesztés: Ráckevétől az asztalfiókig
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Noha "5-ös metróként" lett interpretálva a pár napja megjelent felhívás a déli HÉV-ek fejlesztéséről, arra semmilyen garancia nincs, hogy tényleg metrót kapnak a csepeli és ráckevei utasok. Lehet belőle villamos vagy vonat is, de a legvalószínűbb az, hogy nem lesz az egészből semmi. Még a NIF szerint is csak 2019 után történhet meg az első kapavágás. Bármit is hoz ki ideálisnak a majdani tanulmány, addig épp elég kihívás lesz az elöregedett pálya és járműpark fenntartása is.
A napokban jelent meg a közbeszerzési felhívás a déli HÉV-ek fejlesztésére, mely úgy fogalmaz: a H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-et integrálnák a fővárosi kötöttpályás hálózatba, amiből a leglogikusabbnak az tűnt, hogy ez az 5-ös metró első ütemét, azaz a két déli HÉV legalább a Kálvin térig, már a Közvágóhídtól föld alatt való behozatalát takarja. Ezt már a csepeli vonal 1951-es átadásakor is szerették volna, csak elfogyott rá a pénz.
A szakértők szerint azonban a helyzet ennél jóval bonyolultabb, azaz a kiírás alapján gyakorlatilag bármi elképzelhető: a HÉV-eket akár belesuvaszthatják az 1-es, 2-es, vagy 4-es, 6-os villamosvonalakba, esetleg összeköthetik a nagyvasúttal, de akár az 5-ös metró első szakaszát is megépíthetik. A legvalószínűbb azonban, hogy a HÉV-ek HÉV-ek maradnak, és a világon nem történik semmi belátható időn belül. Egyelőre ugyanis csak megvalósíthatósági tanulmányt várnak a majdani tervekről, a NIF szerint építkezésről legkorábban 2019-ben lehet szó.
Metró, vonat, villamos is lehet
A lakosság alapvetően azzal nyerne, ha a gyorsvasút gyorsvasút maradna, és nem degradálódna annál alacsonyabb végsebességű, gyakrabban megálló, kisebb kapacitású járművé, azaz villamossá. Így ez a lehetőség – mint ahogy azt a változat első felmerülésekor egy éve a szakértők is elmagyarázták – nem érdemes támogatásra. Igaz, mint a VEKE kiszúrta, szembetűnő változást takarhat, hogy a korábban erőltetett „villamos” szót a kiírási szövegben már egyáltalán nem említik meg. Pláne, hogy az olimpia elúszott, így a HÉV-ek vonalára tervezett létesítmények sem motiválják a dolgot.
Fejlesztés látszatra: egy felújított HÉV-szerelvény
Fekete Norbert
Arra a legkisebb az esély, hogy vasúttá akarnák alakítani a HÉV-eket, bár a kiírásból akár az is következhet, hogy a ráckevei vonalat a Keleti, illetve Kőbánya-Kispest felé haladó vasútvonalba kössék be. A metrónál olcsóbbnak bizonyul, és legalábbis a ráckevei esetében sok szempontból előnyös is lehetne, és műszakilag is megoldható volna, pláne most, hogy már a HÉV is a MÁV kezelésébe tartozik.
Mint azt a szakma korábban is és most is hangsúlyozta, a leginkább a metróvá fejlesztés járna előnyökkel mindkét vonal számára, hiszen az 5-ös metró-koncepcióval nagy kapacitású, megbízható módon lehetne átalakítani egész Dél-Pest és Csepel közlekedését, és jóval több ingázót venne rá, hogy tegye le az autót, mint bármely másik alternatíva. Jó hír az, hogy a szakértők szerint most már ebbe az irányba tolódik el a tervezés. Az viszont rossz, hogy a metrósítás lenne a legdrágább is az alternatívák közül, és ez a megvalósítás idejét jóval kitolja.
A legvalószínűbb, hogy nem lesz semmi
A Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint már egy 2013-as tanulmány is kimutatta, hogy az 5-ös metró lenne a legjobb megoldás, és bíznak benne, hogy a további, részletesebb tervek közelebb visznek a fejlesztés megvalósításához. Azonban több nekünk nyilatkozó szakértő is csak az idő húzását látja az újratervezés mögött, pláne, hogy a déli HÉV-ek fejlesztésének legfőbb motivációja, az olimpia elúszott. Különben a 2020-ig uniós forrásra pályázó listán sem szerepel semmilyen a HÉV-eket érintő beruházás. Márpedig mind a vészesen elöregedő, 41 éves átlagéletkorú HÉV- járműpark, mind az egyre rosszabb állapotú pálya sürgős beavatkozást tenne szükségessé.
Rövid-középtávon viszont az tűnik reálisnak, hogy a mostani infrastruktúrát kell tovább toldozni-foldoznia az immár MÁV-HÉV Zrt.-nek, illetve majd egyszer pályáznak új járművek beszerzésére az uniónál, igaz, a vasútnak az ország többi részén is van éppen elég problémája a járműpark megújításával.