Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést amerikai kutatók annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia immár a chiptervezés eddig ismert határait is feszegeti.","shortLead":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést...","id":"20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81.jpg","index":0,"item":"11630db4-25c2-4956-946e-d6b599da01b8","keywords":null,"link":"/360/20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 17. 16:00","title":"Szabad-e úgy chipet tervezni, hogy közben senki nem igazán érti, mi történik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd93aec8-431f-495e-9376-51d4d996017c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 826 lóerős Ford Mustang GTD-t nem lehet csak úgy egyszerűen bármikor eladni.","shortLead":"A 826 lóerős Ford Mustang GTD-t nem lehet csak úgy egyszerűen bármikor eladni.","id":"20250218_ket-evig-nem-adhato-el-a-magyarorszagon-160-millio-forintba-kerulo-uj-ford-mustang-gtd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd93aec8-431f-495e-9376-51d4d996017c.jpg","index":0,"item":"3ad65ee4-93d8-4541-ba1f-af79e5ad62e1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_ket-evig-nem-adhato-el-a-magyarorszagon-160-millio-forintba-kerulo-uj-ford-mustang-gtd","timestamp":"2025. február. 18. 06:41","title":"Két évig nem adható tovább a Magyarországon 160 millió forintba kerülő új Ford","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok tekintetben jobb, mint a versenytársak (OpenAI, Google, DeepSeek) hasonló megoldásai.","shortLead":"Elon Musk MI-cége, az xAi bemutatta legújabb zászlóshajó modelljét, a Grok 3-at – az újdonság a cég szerint sok...","id":"20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/011b751a-fa3b-416f-805d-8eab37500253.jpg","index":0,"item":"a42db98c-f7b6-43d1-a693-f5d113e5080a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_grok3-xai-mesterseges-intelligencia-bemutato-elon-musk","timestamp":"2025. február. 18. 11:31","title":"Elon Musk bemutatta az MI-t, ami „akkor is az igazságot keresi, amikor az igazság ellentétes azzal, ami politikailag korrekt”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee84c1e-5e27-4032-a7e3-a5ed7106306d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A várakozások szerint 100 milliárd forintos profitot értek el a biztosítók a lakásbiztosítási piacon tavaly, de 2025-re így is átlagosan mintegy 10 ezer forinttal emelkednek a lakásbiztosítási díjak – a márciusi kampányban viszont mi spórolhatunk tízezreket, de idén sem érdemes kizárólag az ár alapján döntenünk.","shortLead":"A várakozások szerint 100 milliárd forintos profitot értek el a biztosítók a lakásbiztosítási piacon tavaly, de 2025-re...","id":"20250218_lakasbiztositasi-kampany-netrisk-sajtotajekoztato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee84c1e-5e27-4032-a7e3-a5ed7106306d.jpg","index":0,"item":"a3778a96-ecf7-4faf-b15d-062ebf45e5a1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250218_lakasbiztositasi-kampany-netrisk-sajtotajekoztato-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 15:37","title":"Taroltak a biztosítók tavaly a lakáspiacon, de így is tízezrekkel emelkedhetnek a díjak idén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","shortLead":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","id":"20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd.jpg","index":0,"item":"525f2099-fa4d-4352-966e-e2f3f0750d5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","timestamp":"2025. február. 18. 13:57","title":"Jichák Hercog Budapesten: Magyarország nem hajlandó megtörni az anticionizmus, antiizraelizmus és antiszemitizmus sűrűjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt kirobbant botrányról. ","shortLead":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt...","id":"20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3.jpg","index":0,"item":"bbef8397-0fb8-47a6-937c-db1afd6c03d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","timestamp":"2025. február. 17. 08:07","title":"Novák Katalin a kegyelmi ügyről: Nincs relevanciája annak, hogy nyomásra vagy nem nyomásra döntöttem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884","c_author":"SSI Schäfer","category":"brandchannel","description":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt termékek eljussanak hozzánk. Pedig mára emberek, robotok és mesterséges intelligencia felügyelte automata rendszerek gondoskodnak a minél zökkenőmentesebb ügyfélélményért. De vajon hol van az ember szerepe ezekben a rendszerekben? Milyen folyamatok, trendek jellemzik az intralogisztika világát? Többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk az SSI SCHÄFER két szakemberével.","shortLead":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt...","id":"20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884.jpg","index":0,"item":"96ac06ef-c7ee-4e0b-9124-3c2d94f511c0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","timestamp":"2025. február. 17. 11:35","title":"Íme a következménye a sok házhoz rendelésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SSI Schäfer Systems International Kft.","c_partnerlogo":"587ab37a-5d07-4b1b-898a-62d35ece6a1d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ab328150-94d3-4d63-9500-e340b0b6f24c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez az első az 1202-ből.","shortLead":"Ez az első az 1202-ből.","id":"20250218_lazar-janos-mav-vece-felujitas-kelenfold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab328150-94d3-4d63-9500-e340b0b6f24c.jpg","index":0,"item":"ee34925c-9953-4663-9e1f-1f6f407dc600","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_lazar-janos-mav-vece-felujitas-kelenfold","timestamp":"2025. február. 18. 19:38","title":"Kelenföldi fizetős vécével indul Lázár János nagy vécéfelújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Indul a nagy HÉV-fejlesztés: Ráckevétől az asztalfiókig
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Noha "5-ös metróként" lett interpretálva a pár napja megjelent felhívás a déli HÉV-ek fejlesztéséről, arra semmilyen garancia nincs, hogy tényleg metrót kapnak a csepeli és ráckevei utasok. Lehet belőle villamos vagy vonat is, de a legvalószínűbb az, hogy nem lesz az egészből semmi. Még a NIF szerint is csak 2019 után történhet meg az első kapavágás. Bármit is hoz ki ideálisnak a majdani tanulmány, addig épp elég kihívás lesz az elöregedett pálya és járműpark fenntartása is.
A napokban jelent meg a közbeszerzési felhívás a déli HÉV-ek fejlesztésére, mely úgy fogalmaz: a H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-et integrálnák a fővárosi kötöttpályás hálózatba, amiből a leglogikusabbnak az tűnt, hogy ez az 5-ös metró első ütemét, azaz a két déli HÉV legalább a Kálvin térig, már a Közvágóhídtól föld alatt való behozatalát takarja. Ezt már a csepeli vonal 1951-es átadásakor is szerették volna, csak elfogyott rá a pénz.
A szakértők szerint azonban a helyzet ennél jóval bonyolultabb, azaz a kiírás alapján gyakorlatilag bármi elképzelhető: a HÉV-eket akár belesuvaszthatják az 1-es, 2-es, vagy 4-es, 6-os villamosvonalakba, esetleg összeköthetik a nagyvasúttal, de akár az 5-ös metró első szakaszát is megépíthetik. A legvalószínűbb azonban, hogy a HÉV-ek HÉV-ek maradnak, és a világon nem történik semmi belátható időn belül. Egyelőre ugyanis csak megvalósíthatósági tanulmányt várnak a majdani tervekről, a NIF szerint építkezésről legkorábban 2019-ben lehet szó.
Metró, vonat, villamos is lehet
A lakosság alapvetően azzal nyerne, ha a gyorsvasút gyorsvasút maradna, és nem degradálódna annál alacsonyabb végsebességű, gyakrabban megálló, kisebb kapacitású járművé, azaz villamossá. Így ez a lehetőség – mint ahogy azt a változat első felmerülésekor egy éve a szakértők is elmagyarázták – nem érdemes támogatásra. Igaz, mint a VEKE kiszúrta, szembetűnő változást takarhat, hogy a korábban erőltetett „villamos” szót a kiírási szövegben már egyáltalán nem említik meg. Pláne, hogy az olimpia elúszott, így a HÉV-ek vonalára tervezett létesítmények sem motiválják a dolgot.
Fejlesztés látszatra: egy felújított HÉV-szerelvény
Fekete Norbert
Arra a legkisebb az esély, hogy vasúttá akarnák alakítani a HÉV-eket, bár a kiírásból akár az is következhet, hogy a ráckevei vonalat a Keleti, illetve Kőbánya-Kispest felé haladó vasútvonalba kössék be. A metrónál olcsóbbnak bizonyul, és legalábbis a ráckevei esetében sok szempontból előnyös is lehetne, és műszakilag is megoldható volna, pláne most, hogy már a HÉV is a MÁV kezelésébe tartozik.
Mint azt a szakma korábban is és most is hangsúlyozta, a leginkább a metróvá fejlesztés járna előnyökkel mindkét vonal számára, hiszen az 5-ös metró-koncepcióval nagy kapacitású, megbízható módon lehetne átalakítani egész Dél-Pest és Csepel közlekedését, és jóval több ingázót venne rá, hogy tegye le az autót, mint bármely másik alternatíva. Jó hír az, hogy a szakértők szerint most már ebbe az irányba tolódik el a tervezés. Az viszont rossz, hogy a metrósítás lenne a legdrágább is az alternatívák közül, és ez a megvalósítás idejét jóval kitolja.
A legvalószínűbb, hogy nem lesz semmi
A Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint már egy 2013-as tanulmány is kimutatta, hogy az 5-ös metró lenne a legjobb megoldás, és bíznak benne, hogy a további, részletesebb tervek közelebb visznek a fejlesztés megvalósításához. Azonban több nekünk nyilatkozó szakértő is csak az idő húzását látja az újratervezés mögött, pláne, hogy a déli HÉV-ek fejlesztésének legfőbb motivációja, az olimpia elúszott. Különben a 2020-ig uniós forrásra pályázó listán sem szerepel semmilyen a HÉV-eket érintő beruházás. Márpedig mind a vészesen elöregedő, 41 éves átlagéletkorú HÉV- járműpark, mind az egyre rosszabb állapotú pálya sürgős beavatkozást tenne szükségessé.
Rövid-középtávon viszont az tűnik reálisnak, hogy a mostani infrastruktúrát kell tovább toldozni-foldoznia az immár MÁV-HÉV Zrt.-nek, illetve majd egyszer pályáznak új járművek beszerzésére az uniónál, igaz, a vasútnak az ország többi részén is van éppen elég problémája a járműpark megújításával.