Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7e70659d-6699-4fe0-b500-df9922934403","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Harminc ország vezetői ültek össze Párizsban, hogy Ukrajna támogatásáról tárgyaljanak.","shortLead":"Harminc ország vezetői ültek össze Párizsban, hogy Ukrajna támogatásáról tárgyaljanak.","id":"20250327_Megkezdodott-a-tettrekeszek-koaliciojanak-targyalasa-Parizsban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e70659d-6699-4fe0-b500-df9922934403.jpg","index":0,"item":"b1e97035-fd99-4e37-82ee-592a42a264e7","keywords":null,"link":"/vilag/20250327_Megkezdodott-a-tettrekeszek-koaliciojanak-targyalasa-Parizsban","timestamp":"2025. március. 27. 12:53","title":"Megkezdődött a tettrekészek koalíciójának tárgyalása Párizsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce9c5f45-c505-4726-a1b4-aa1a616d70db","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Testközelből ismerkedtünk meg a Suzuki első globális elektromos modelljével, az elődjénél nagyobb és sokkal modernebb, illetve várhatóan drágább e Vitarával.","shortLead":"Testközelből ismerkedtünk meg a Suzuki első globális elektromos modelljével, az elődjénél nagyobb és sokkal modernebb...","id":"20250326_magyarorszagon-a-suzuki-elso-villanyautoja-beultunk-az-uj-elektromos-vitaraba-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce9c5f45-c505-4726-a1b4-aa1a616d70db.jpg","index":0,"item":"9070b9bd-1571-4a4e-a65b-0f054f23063a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250326_magyarorszagon-a-suzuki-elso-villanyautoja-beultunk-az-uj-elektromos-vitaraba-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 26. 11:42","title":"Magyarországon a Suzuki első villanyautója, beültünk az új elektromos Vitarába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5599a252-0789-476c-a413-e3f873e46799","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelek szerint a mesterséges intelligencia még közel sem annyira intelligens, mint amilyennek gondolják az emberek. Főleg akkor nem, ha alacsony költséggel kell dolgoznia.","shortLead":"A jelek szerint a mesterséges intelligencia még közel sem annyira intelligens, mint amilyennek gondolják az emberek...","id":"20250326_mesterseges-intelligencia-arc-agi-teszt-benchmark-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5599a252-0789-476c-a413-e3f873e46799.jpg","index":0,"item":"15d9beb7-b822-4933-8950-b2709094dd44","keywords":null,"link":"/tudomany/20250326_mesterseges-intelligencia-arc-agi-teszt-benchmark-eredmeny","timestamp":"2025. március. 26. 13:03","title":"Fontos teszteredmény született: ember 60%, mesterséges intelligencia 1%","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c30fb39-72c5-410a-aeb8-9b5e6527a2de","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Tesla eladásainak nem használt, hogy Donald Trump és Elon Musk egymásra talált, és így a techmilliárdosból politikai tényező lett. Persze nem ez az első eset a történelemben, hogy egy ország vezetője és egy iparmágnás összefog. Elek Péter össze is gyűjtött néhány példát a Duma Aktuál közönségének, és felmerült, lehet, hogy Magyarországot egy finn rendszergazda irányítja.","shortLead":"A Tesla eladásainak nem használt, hogy Donald Trump és Elon Musk egymásra talált, és így a techmilliárdosból politikai...","id":"20250326_duma-aktual-elon-musk-tesla-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c30fb39-72c5-410a-aeb8-9b5e6527a2de.jpg","index":0,"item":"ba14df80-ba68-4148-8784-e7465edc280a","keywords":null,"link":"/360/20250326_duma-aktual-elon-musk-tesla-eladas","timestamp":"2025. március. 26. 17:30","title":"Hosszú út vezet a Tesla bukásától a Magyarországot irányító titkos hatalomig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"852ca07d-5b33-4be3-a76b-694988ed4710","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Mindenkinek csak egy élete van, és azt bűnössé tenni, üldözni elég nagy luxus – mondja Ritter Andrea klinikai szakpszichológus arról, ahogy most a közbeszédben patologizálják, elkülönítik a társadalomtól a melegeket, évtizedekkel korábbi szinteket idézve. Szerinte hatalmas határátlépés, hogy a politika most, a Pride betiltása kapcsán is beleszűrődik a köz értékrendjébe. ","shortLead":"Mindenkinek csak egy élete van, és azt bűnössé tenni, üldözni elég nagy luxus – mondja Ritter Andrea klinikai...","id":"20250326_Pride-betiltas-buntetes-coming-out-LMBTQ-Ritter-Andrea-pszichologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/852ca07d-5b33-4be3-a76b-694988ed4710.jpg","index":0,"item":"4f45d55c-3bcd-4108-969c-6fca03e600df","keywords":null,"link":"/360/20250326_Pride-betiltas-buntetes-coming-out-LMBTQ-Ritter-Andrea-pszichologus","timestamp":"2025. március. 26. 10:06","title":"„Emberek életével játszunk, ami nem megengedhető egy normális társadalomban” – a Pride betiltásáról egy pszichológus szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","shortLead":"Hat évvel az előző generáció után itt az új okosan buta mobil, ami küllemében leginkább egy Blackberryre hasonlít. ","id":"20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4de70423-fc04-4545-804b-329246bdaf45.jpg","index":0,"item":"c33a322d-8eeb-40fc-a37d-d72f454377aa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_light-phone-3-butatelefon-uj-generacio-megjelenes","timestamp":"2025. március. 27. 18:03","title":"Megjelent a butatelefon, ami okosabb, mint az elődjei – itt van minden tudnivaló a Light Phone 3-ról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"358fb6e2-c379-4fdf-83a6-2a63a451a269","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A városvezetés szerint csak le akarják járatni Robert Farley-t.","shortLead":"A városvezetés szerint csak le akarják járatni Robert Farley-t.","id":"20250327_new-jersey-kreten-rendorfonok-panasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/358fb6e2-c379-4fdf-83a6-2a63a451a269.jpg","index":0,"item":"fbaf283d-5840-4b3c-b9d2-9433d4dab896","keywords":null,"link":"/elet/20250327_new-jersey-kreten-rendorfonok-panasz","timestamp":"2025. március. 27. 18:48","title":"Azzal vádolnak kollégái egy rendőrfőnököt, hogy Viagrát tett az irodai kávéba, és a padlóra ürített","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78b4dc3-c549-49a9-941c-cee31672f975","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy, a Miniszterelnökségen dolgozó kormánytisztviselő mindkét kezét elveszítette, amikor éles gránát sebesítette meg egy önkéntes kiképzésen.","shortLead":"Egy, a Miniszterelnökségen dolgozó kormánytisztviselő mindkét kezét elveszítette, amikor éles gránát sebesítette meg...","id":"20250326_ujdorogd-granatbaleset-buntetoeljaras-ugyeszseg-magyar-honvedseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78b4dc3-c549-49a9-941c-cee31672f975.jpg","index":0,"item":"22c1c7f0-40c3-4ffa-82bc-8eb88c171761","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_ujdorogd-granatbaleset-buntetoeljaras-ugyeszseg-magyar-honvedseg","timestamp":"2025. március. 26. 17:42","title":"Büntetőeljárás indult az újdörögdi gránátbaleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Indul a nagy HÉV-fejlesztés: Ráckevétől az asztalfiókig
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Noha "5-ös metróként" lett interpretálva a pár napja megjelent felhívás a déli HÉV-ek fejlesztéséről, arra semmilyen garancia nincs, hogy tényleg metrót kapnak a csepeli és ráckevei utasok. Lehet belőle villamos vagy vonat is, de a legvalószínűbb az, hogy nem lesz az egészből semmi. Még a NIF szerint is csak 2019 után történhet meg az első kapavágás. Bármit is hoz ki ideálisnak a majdani tanulmány, addig épp elég kihívás lesz az elöregedett pálya és járműpark fenntartása is.
A napokban jelent meg a közbeszerzési felhívás a déli HÉV-ek fejlesztésére, mely úgy fogalmaz: a H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-et integrálnák a fővárosi kötöttpályás hálózatba, amiből a leglogikusabbnak az tűnt, hogy ez az 5-ös metró első ütemét, azaz a két déli HÉV legalább a Kálvin térig, már a Közvágóhídtól föld alatt való behozatalát takarja. Ezt már a csepeli vonal 1951-es átadásakor is szerették volna, csak elfogyott rá a pénz.
A szakértők szerint azonban a helyzet ennél jóval bonyolultabb, azaz a kiírás alapján gyakorlatilag bármi elképzelhető: a HÉV-eket akár belesuvaszthatják az 1-es, 2-es, vagy 4-es, 6-os villamosvonalakba, esetleg összeköthetik a nagyvasúttal, de akár az 5-ös metró első szakaszát is megépíthetik. A legvalószínűbb azonban, hogy a HÉV-ek HÉV-ek maradnak, és a világon nem történik semmi belátható időn belül. Egyelőre ugyanis csak megvalósíthatósági tanulmányt várnak a majdani tervekről, a NIF szerint építkezésről legkorábban 2019-ben lehet szó.
Metró, vonat, villamos is lehet
A lakosság alapvetően azzal nyerne, ha a gyorsvasút gyorsvasút maradna, és nem degradálódna annál alacsonyabb végsebességű, gyakrabban megálló, kisebb kapacitású járművé, azaz villamossá. Így ez a lehetőség – mint ahogy azt a változat első felmerülésekor egy éve a szakértők is elmagyarázták – nem érdemes támogatásra. Igaz, mint a VEKE kiszúrta, szembetűnő változást takarhat, hogy a korábban erőltetett „villamos” szót a kiírási szövegben már egyáltalán nem említik meg. Pláne, hogy az olimpia elúszott, így a HÉV-ek vonalára tervezett létesítmények sem motiválják a dolgot.
Fejlesztés látszatra: egy felújított HÉV-szerelvény
Fekete Norbert
Arra a legkisebb az esély, hogy vasúttá akarnák alakítani a HÉV-eket, bár a kiírásból akár az is következhet, hogy a ráckevei vonalat a Keleti, illetve Kőbánya-Kispest felé haladó vasútvonalba kössék be. A metrónál olcsóbbnak bizonyul, és legalábbis a ráckevei esetében sok szempontból előnyös is lehetne, és műszakilag is megoldható volna, pláne most, hogy már a HÉV is a MÁV kezelésébe tartozik.
Mint azt a szakma korábban is és most is hangsúlyozta, a leginkább a metróvá fejlesztés járna előnyökkel mindkét vonal számára, hiszen az 5-ös metró-koncepcióval nagy kapacitású, megbízható módon lehetne átalakítani egész Dél-Pest és Csepel közlekedését, és jóval több ingázót venne rá, hogy tegye le az autót, mint bármely másik alternatíva. Jó hír az, hogy a szakértők szerint most már ebbe az irányba tolódik el a tervezés. Az viszont rossz, hogy a metrósítás lenne a legdrágább is az alternatívák közül, és ez a megvalósítás idejét jóval kitolja.
A legvalószínűbb, hogy nem lesz semmi
A Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint már egy 2013-as tanulmány is kimutatta, hogy az 5-ös metró lenne a legjobb megoldás, és bíznak benne, hogy a további, részletesebb tervek közelebb visznek a fejlesztés megvalósításához. Azonban több nekünk nyilatkozó szakértő is csak az idő húzását látja az újratervezés mögött, pláne, hogy a déli HÉV-ek fejlesztésének legfőbb motivációja, az olimpia elúszott. Különben a 2020-ig uniós forrásra pályázó listán sem szerepel semmilyen a HÉV-eket érintő beruházás. Márpedig mind a vészesen elöregedő, 41 éves átlagéletkorú HÉV- járműpark, mind az egyre rosszabb állapotú pálya sürgős beavatkozást tenne szükségessé.
Rövid-középtávon viszont az tűnik reálisnak, hogy a mostani infrastruktúrát kell tovább toldozni-foldoznia az immár MÁV-HÉV Zrt.-nek, illetve majd egyszer pályáznak új járművek beszerzésére az uniónál, igaz, a vasútnak az ország többi részén is van éppen elég problémája a járműpark megújításával.