Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e7557d9d-538a-4df9-aab0-d88e72062b4c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Szomszédok legendás Janka nénijét mélyen felháborítják a magyar főzőműsorok.","shortLead":"A Szomszédok legendás Janka nénijét mélyen felháborítják a magyar főzőműsorok.","id":"20241201_pasztor-erzsi-fozo-musorok-ordenare","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7557d9d-538a-4df9-aab0-d88e72062b4c.jpg","index":0,"item":"baafee4c-8ac4-4b81-b849-ae3c3fadf5f7","keywords":null,"link":"/elet/20241201_pasztor-erzsi-fozo-musorok-ordenare","timestamp":"2024. december. 01. 16:14","title":"Pásztor Erzsi: Hát akkor élvezzétek az ordenáréságot, a gyalázkodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért dolgozik – mondta a HVG-nek Törley Katalin, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott pedagógusa. Kisstílű bosszúállásként értelmezi, hogy olyan igazgatók sem kaptak lehetőséget a folytatásra, akikkel a szülők és a diákok is elégedettek voltak.","shortLead":"Nem biztos, hogy még az ő életében olyan lesz az oktatási rendszer, ahova szívesen visszamenne dolgozni, de most ezért...","id":"20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45af276b-0853-423a-ac57-e17403dfcda4.jpg","index":0,"item":"e1a253a7-c439-4112-bde5-bd82a8030bc5","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-torley-katalin-tanitanek-mozgalom-oktatas-polgari-engedetlenseg-elbocsatas-elso-fokon-per-gyozelem","timestamp":"2024. december. 01. 17:00","title":"Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c59fe2c6-f821-4adf-8fc1-38a937161a58","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az olvasás az ima egyik formája. Az irodalomterapeuta Ella Berthoud szerint nincs felszabadítóbb érzés, mint elbújni egy könyv lapjain.","shortLead":"Az olvasás az ima egyik formája. Az irodalomterapeuta Ella Berthoud szerint nincs felszabadítóbb érzés, mint elbújni...","id":"20241201_hvg-olvasas-irodalom-irodalomterapia-konyv-ella-berthoud","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c59fe2c6-f821-4adf-8fc1-38a937161a58.jpg","index":0,"item":"00b64bbc-10b4-4379-9eb6-103428677a0f","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-olvasas-irodalom-irodalomterapia-konyv-ella-berthoud","timestamp":"2024. december. 01. 16:00","title":"„Ha nem szeretsz olvasni, annak talán a legfőbb oka az, hogy még nem találtál rá a megfelelő könyvre”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","shortLead":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","id":"20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b.jpg","index":0,"item":"a8cc931a-4017-44ce-9310-51427ddedf8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2024. december. 02. 06:41","title":"Teslát legyorsuló új Cupra érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97f8583a-3db5-46d9-b29b-e7e411dc84fc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"A vállalat vezérigazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy karcsúsítják az élelmiszermárka-portfóliót, de konkrét, eladósorba kerülő cégeket nem nevezett meg.","shortLead":"A vállalat vezérigazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy karcsúsítják az élelmiszermárka-portfóliót, de konkrét...","id":"20241202_Egymilliard-euros-forgalmat-bonyolito-markacsokrot-keszul-eladni-az-Unilever","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97f8583a-3db5-46d9-b29b-e7e411dc84fc.jpg","index":0,"item":"cc836c96-0015-42f4-b584-399a6b1624d3","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_Egymilliard-euros-forgalmat-bonyolito-markacsokrot-keszul-eladni-az-Unilever","timestamp":"2024. december. 02. 14:14","title":"Egymilliárd eurós forgalmat bonyolító márkacsokrot készül eladni az Unilever","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8046e00-3f49-4bbd-8ca5-bad35166c5ea","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Vlagyimir Putyin minden korábbinál egyértelműbb figyelmeztetést küldött az Ukrajnát fegyverekkel támogató nyugati országoknak, ám eddig egyszer sem váltotta be azon korábbi fenyegetéseit, amelyeket kilátásba helyezett az orosz „vörös vonalak” átlépésének esetére.","shortLead":"Vlagyimir Putyin minden korábbinál egyértelműbb figyelmeztetést küldött az Ukrajnát fegyverekkel támogató nyugati...","id":"20241201_ukrajnai-frontok-ki-eszkalal-hiperszonikus-figyelmeztetes-vorosodo-vonalak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8046e00-3f49-4bbd-8ca5-bad35166c5ea.jpg","index":0,"item":"f4d5ec57-788c-47dd-8828-351da194fbd1","keywords":null,"link":"/360/20241201_ukrajnai-frontok-ki-eszkalal-hiperszonikus-figyelmeztetes-vorosodo-vonalak","timestamp":"2024. december. 01. 08:15","title":"A Nyugat eredményesen kerülgeti a Putyin által húzott vörös vonalakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7efa224-9b29-4fb6-8530-ff82f4528ed2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kiderítették a tudósok, hogy aki sokat mozog, az tovább él.","shortLead":"Kiderítették a tudósok, hogy aki sokat mozog, az tovább él.","id":"20241202_ot-ev-edzes-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7efa224-9b29-4fb6-8530-ff82f4528ed2.jpg","index":0,"item":"c599e245-701d-4309-aaca-d231968b2362","keywords":null,"link":"/elet/20241202_ot-ev-edzes-mozgas","timestamp":"2024. december. 02. 17:59","title":"Öt évvel tovább élünk, ha rendszeresen edzünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly problémákat – például szívdobogást, légszomjat, hajhullást és akár szájfekélyeket is – okozhat. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy mi vezethet vashiányhoz, és miért nem biztos, hogy elég annyi vas, amennyit a táplálkozással beviszünk.","shortLead":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly...","id":"20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154.jpg","index":0,"item":"98eb790d-4744-4870-a589-7807e90d2dbc","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","timestamp":"2024. december. 02. 10:30","title":"Vashiányom van – de melyik típus?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"1dd80d49-1e3d-434d-9ee9-12d080583b87","c_partnertag":""}]
Villamossá butított gyorsvasút – kinek jó a csepeli HÉV kivégzése?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A főváros és a kormány hajlik rá, hogy megszüntesse a csepeli HÉV-et, és hogy a 2024-es olimpiai pályázathoz kapcsolódóan a villamoshálózatot fejlessze a dél-pesti agglomerációban. Mivel a HÉV-ek átkerülnek a MÁV-hoz, a létük általában is veszélybe került.
A budapesti HÉV-ek régóta a fővárosi közösségi közlekedés mostohagyerekei: a működésük finanszírozása a főváros-agglomeráció közötti költségmegosztás visszatérő problémája – Tarlós ugyanúgy sérelmezi, hogy a fenntartását Budapestnek kell előteremtenie, mint ahogy ezt anno Demszky Gábor is tette.
A kocsik, amelyek cseréje mindig háttérbe szorult a busz-, metró- és villamosbeszerzések mögött, jelentős fejlesztésre szorulnának: a harmincöt-ötven éves járművek megvételük óta nem estek át komolyabb korszerűsítésen, a MÁV elővárosi vonatai összehasonlíthatatlanul korszerűbbek. Egyszerű szerkezetük ugyanakkor bizonyos szempontból előnyük is: emiatt megbízhatóak, és a „fiatalabb kiadásúak” még jó ideig életben tarthatók.
Hasonlóan áldatlan állapotban van a pálya is: a csepeli, illetve a szentendrei vonalat ugyan korábban felújították, de csak a budapesti szakaszon. A tervekben korábban a HÉV-ek metróvá fejlesztése szerepelt, ehhez képest jött most a hátraarc a csepeli olimpia és a fonódó pesti villamos nevében.
MTI / Jászai Csaba
Volt egy koncepció
Budapest közlekedésfejlesztési koncepciója még azt irányozta elő, hogy a gödöllői HÉV-et a 2-es metróval kössék össze, a ráckevei, a csepeli, illetve a szentendrei vonal összekapcsolásával pedig az 5-ös metró szülessen meg. „A helyzet az, hogy mindkét projekt nagyon drága, és a gödöllői HÉV metrósítása is felvet néhány problémát, de akkor is már önmagában a HÉV-ek és a pályák felújítása jelentős fejlesztést jelentene Budapest és az agglomeráció közlekedésében, ami az utazási idő rövidülésében, és az autósok tömegközlekedésre való átszállásában lenne megfigyelhető, mondta a hvg.hu-nak Ekés András urbanista, közlekedési szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője.
A 2024-es olimpiához kötődő fejlesztési tervek között most azt preferálják, hogy a csepeli HÉV-et a Közvágóhíd térségében összekötnék az 1-es villamos vonalával, a Boráros téren a nagykörúti villamosokkal úgy, hogy a 4-es és a 6-os villamosok közül csak az egyik menne csak át Budára, a másik az újbudai irány helyett délre fordulva Csepelre közlekedne. Ekés meglehetősen kritikus a tervvel szemben.
Budapest közlekedésfejlesztési koncepciójában, a Balázs Mór-tervben az 5-ös metró első szakasza, és a 2-es metró–gödöllői HÉV-összekötés is szerepel
BKK
A gyorsvasutat villamossá butítanák
A HÉV-ek gyorsvasutak, azaz a villamosnál gyorsabb, nagyobb befogadóképességű és sokkal inkább utasvonzó járművek, ezért Ekés szerint például a csepeli HÉV fejlesztésével a déli agglomeráció közlekedésébe sokkal jobban be tudnának segíteni. A villamos szerinte jó, ha a mai forgalmat el tudja vinni, új utasok bevonzására jellegénél fogva sem alkalmas.
Az 5-ös metró koncepciójában a Csepeli HÉV hosszabbítása szerepel mindkét irányba, északon az első ütemben az Astoriáig vezetnék, délen pedig a Csepel-sziget felé tervezik továbbvinni. A kérdés viszont vagylagos: ha villamos lesz, az 5-ös metrótól elbúcsúzhatunk.
A HÉV-eket viszi a MÁV
Az mostanra eldőlt, hogy a zöld vonatok üzemeltetése a jövőben a MÁV feladata lesz. Mint Ekés elmondta, ezt ideális esetben az utazóközönségnek meg sem kellene éreznie, azonban kérdés, hogy a gyakorlatban mit jelent majd a HÉV-ek lepasszolása. Mint mondta, korábbi események aggodalomra adhatnak okot: például amikor a Szigethalomra közlekedő, a BKV által üzemeltetett egykori 38-as buszt átadták a Volánbusznak, a járat jelentős ritkításokat élt meg.
Ráadásul a vonalak pénzhiány miatti átadásának nincsen jó üzenete, a közlekedők közül többen elbizonytalanodhatnak, és ülhetnek autóba a következő havibérlet megvétele előtt, magyarázza Ekés. Igaz, pozitív irányba is elsülhet a dolog, hiszen a főváros nehezen kaphatna pénzt az EU-tól új HÉV-járművek vásárlására, mondta Ekés, a MÁV viszont találhat erre módot, például IKOP forrásból. Bár a vasútnak is megvan a maga baja, és így is épp elég új jármű beszerzése vár rájuk, a potenciális járműgyártás lehetőségére a Stadler máris bejelentkezett.
Városfal lehet a városhatár
Az agglomerációs közlekedésnek az valóban hatalmas problémája, hogy nincs rendszerszintű finanszírozás, se tarifaközösség. Az ideális állapot az lenne, ha ugyanúgy, ahogy Budapesten is működik már, az agglomerációban is lenne közlekedési szövetség, és az egyszeri utasnak mindegy lenne, hogy melyik szolgáltató milyen színű járműjével közlekedik, kilométeralapon fizetne a szolgáltatásért, az üzemeltetők pedig rendeznék a költségeket egymás között.
MTI / Róka László
Azonban sajnos a szolgáltatók és finanszírozók harcai egyáltalán nem ebbe az irányba mutatnak. Mint Ekés elmondta, téves gondolat falnak tekinteni a városhatárt, hiszen nagyváros nem értelmezhető agglomeráció nélkül, és ha a határon átnyúló közlekedésére nem áldoznak eleget, az ingázók többen mennek autóval, a gépjárműforgalom pedig Budapesten okoz torlódást, légszennyezést, az infrastruktúra amortizációját.
Város-visszafejlesztés
A 2024-es olimpia kapcsán Ekés szerint nem egy rövid távon vállalható, de hosszú távon visszafejlesztést jelentő látszatmegoldást kellene vállalni, hanem kihasználva az alkalmat ténylegesen meg kellene oldani Csepel és a déli agglomeráció közlekedését – ehhez pedig az 5-ös metró első szakaszának megépítése kellene az Astoriáig.
De ahogy ez a Liget Budapest projektnél is történt, a HÉV-ek esetében is a kormány hajlamos lesöpörni az asztalról a szakértők által megtervezett, a közgyűlés által elfogadott fejlesztési dokumentumokat, és helyettük egy nekik tetsző, szakmailag erősen vitatható beruházást erőltetni.