Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.
November végén fogadták el a 2014–20-as fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb IKOP-projektlistát, melyek az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Kevés változtatás volt a korábbi tervezethez képest, a legszembetűnőbb, hogy a Debrecen–Mátészalka-vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek, illetve hogy végleg elvetették az újpalotai villamos ötletét, helyette új villamosokat kaphat Budapest. A Szegedtől Lázár János szülővárosáig, Hódmezővásárhelyig építendő tramtrain és a Bécsi úton majdnem Tarlós házáig hosszabbítandó 1-es villamos helyét azonban semmi nem tudta megingatni a listában.
A közúti fejlesztések közül kiemelendő, hogy nagy autópályáink mind el fogják érni az országhatárt: az M3-as Záhonyig, az M30-as Tornyosnémetiig, az M6-os Ivándárdáig hosszabbodik. Végre megindulhat az M44-es gyorsforgalmi út építése, első körben a Tiszakürt–Kondoros-szakasz valósul majd meg, és megkezdik végre az M4-es belső, Üllő és Cegléd közti, illetve a külső, Berettyóújfalutól Nagykerekiig tartó szakaszának építését is – utóbbihoz kapcsolódik majd az M35-ös Debrecentől Berettyóújfaluig, az M2-est végig kétsávosítják Budapest és Vác között.
Ami a vasutat illeti: elkészülhet a Püspökladány–Biharkeresztes-szakasz felújítása és villamosítása, korszerűsítik a Zalaszentiván–Nagykanizsa-, Szombathely–Kőszeg-, Mezőzombor–Sátoraljaújhely- és a Szeged–Békéscsaba-vasútvonalakat, új, vegyes – vasúti és közúti – forgalmú Tisza-híd épül Szegeden. Folytatódik a pazarlásokról híres intermodális csomópontok építése – Tatabánya és Bicske, Székesfehérvár, Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Kaposvár is korszerű átszállóközpontot kap.
Sokat kap a Balaton
Kiemelten magas összeget, összesen 367 milliárd forintot fordíthat majd fejlesztésre a Balaton, amiből sok jut a közlekedésre – még akár a második komp is jöhet – erről itt írtunk részletesen. Jelentősen lecsökkenhet a közúti dugók és a vasúti késések száma az északi és déli partra egyaránt. Új autópálya-csomópontot alakítanak ki az M7-esen az északi part felől jövő 710-es útnak, az M7-est pedig háromsávosítanák Budapesttől egészen az új csomópontig mindkét irányba. Folytatódnak a korszerűsítési munkák a dél-balatoni vasútvonalon, ezek elkészültével Lepsény és Balatonszentgyörgy között újul meg a pálya. 2019-ig felújítják és villamosítják az északi-parti vonalat Aszófőig. A tó mindkét partján megújulnak az állomások, modernizálják a Kaposvár–Fonyód-vonalat is. Az északi parton 80, a délin a 100 km/h-s eredeti sebességet állítják vissza, így a vonatok sokkal gyorsabbak nem lesznek, viszont megszűnnek a sebességkorlátozások, az új pályák és biztosítóberendezések hatására talán kevesebb lesz a késés, az északi parti mozdonycsere egyelőre áttevődik Fehérvárról Füredre.
Budapestnek kevés jut
A majdnem ezermilliárd forintos keretből azonban Budapestnek igen kevés jut: a legnagyobb összeget, 137,5 milliárdot a 3-as metró felújítása veszi el – az évtizedek óta elmaradt karbantartások pótlását pedig nehezen nevezhetjük fejlesztésnek. Emellett csak az 1-es villamos mindkétirány-beli hosszabbításával számolhatunk: délen, a Kelenföld vasútállomásig tartó új szakasz egyértelműen szükséges ahhoz, hogy bezáruljon a kör, ám északon a Bécsi úton át Aranyvölgy vasútállomásig érő hosszabbítás erősen megkérdőjelezhető, hiszen földszintes házak között haladna, és egy forgalmas buszvonalat sem váltana ki. A város legnagyobb lakótelepére, Újpalotára tervezett villamost már korábban elvetették, azonban végleg most húzták le a listáról. Kárpótlásul a felszabadult összegből új villamosokat vehet Budapest, ez a már közlekedő CAF villamoshoz tartozó opció egy részét jelentheti, reálisan 20-23 új járművel számolhatunk. Ami sovány vigasz, összehasonlításként Varsó 280 lengyel gyártású PESA, míg Prága 310 cseh gyártású Skoda alacsonypadlós villamost vett az elmúlt évtizedben – míg mi ugye 40 Combinót a németektől és 47 CAF-ot a spanyoloktól. Kérdeztük az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot az újpalotai villamosprojekt végleges törlésének okáról és a villamosbeszerzés részleteiről, de többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ.
A MÁV veheti be a fővárost
Egyedül a nagyvasút terén láthatnak majd jelentősebb fejlődést a budapestiek, végre jöhetnek az emeletes vonatok – a MÁV épp a napokban írta ki a tendert 40 darab legalább 600 férőhelyes villamos motorvonat beszerzésére. Az új járművek vagy ultrahosszúak lesznek, vagy emeletesek – várhatóan inkább utóbbi. Az új járművekkel a Z30-as, Z50-es, Z60-as S70-es, G70-es és a Z70-es vonalon találkozhatnak majd az utasok.
Azonban több budapesti vasúti projekt lekerült a listáról, pl. a Nyugati–Rákospalota–Újpest-szakasz rekonstrukciója a Róbert Károly körútnál tervezett új állomással, valamint a Veresegyház–Vác-vasútvonal korszerűsítése is ment a levesbe. Szerepel viszont a Budapest–Százhalombatta- és Budapest–Hatvan-vasútvonalak teljes körű korszerűsítése.
A NIF Zrt. kérdésünkre megírta, hogy előrendelést kapott a Kelenföld–Ferenvcáros közötti vasúti szakasz felújítására és háromvágányúsítására, ahol új megállók építését is tervezik – várhatóan az Üllői úton a Népliget mellett és a Közvágóhíd magasságában. A NIF azt is közölte, hogy vizsgálják, hogyan tehetnék vasúton megközelíthetővé a Liszt Ferenc repülőteret – mindkét projekt a másik, az uniós CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból valósulna meg.
A nagy budapesti állomások felújításánál részben örülhetünk: 2020-ig megindul a Nyugati és Keleti pályaudvar épületének felújítása, egyáltalán nem nyúlnak azonban a pályaudvarok szintén rossz állapotú vágányzathoz, a Déliben pedig semmihez. Mint azt korábbi cikkünkben már megírtuk, a MÁV 2019-ig megvalósítja három nagy forgalmú fővárosi állomás, Kőbánya-Kispest, Zugló és Kőbánya alsó korszerűsítését.
A MÁV megkeresésünkre hangsúlyozta, hogy a vasút szerepét növelné a Budapesten belüli közlekedésben. Megkezdte a körvasúti személyforgalom visszaállítását, első lépésként az esztergomi és kelebiai vonalak összekötésével Pilisvörösvár és Kunszentmiklós-Tass között indulna meg a közlekedés, korszerű Flirt motorvonatokkal. Ehhez kapcsolódóan új megállóhelyeket is kiépítene Pestújhelyen, Újpalotánál és Rákosfalvánál – ennek kivitelezése 2018-tól várható.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Egyelőre nem világos, milyen ellencsapásra lehet képes Irán, ugyanakkor Donald Trump táborában is többen úgy látják, hogy Amerikának nem lett volna szabad belekeverednie ebbe a háborúba.
Az amerikai elnök békekötésre szólította fel a teheráni vezetést, ellenkező esetben sokkal nagyobb támadást helyezett kilátásba.
A háború kiszélesedésével akár 130 dollár fölé is szökhet a kőolaj jegyzése.
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.