Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f9d741fa-06a1-4241-a51f-674d18147f20","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Harmadával csökkent a nyereség, de így is zsíros osztalékot szavaztak meg maguknak.","shortLead":"Harmadával csökkent a nyereség, de így is zsíros osztalékot szavaztak meg maguknak.","id":"20250529_Tavaly-is-nagyot-kaszaltak-a-Pinter-Sandorhoz-kotheto-orzo-vedo-cegek-tulajdonosai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9d741fa-06a1-4241-a51f-674d18147f20.jpg","index":0,"item":"e05aa391-672f-4f42-8bd0-b306b8b4e728","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Tavaly-is-nagyot-kaszaltak-a-Pinter-Sandorhoz-kotheto-orzo-vedo-cegek-tulajdonosai","timestamp":"2025. május. 29. 11:24","title":"Tavaly is nagyot kaszáltak a Pintér Sándorhoz köthető őrző-védő cégek tulajdonosai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38abe3ff-2193-4f03-b689-6761fa912087","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Nem a Lázár János vezette szakminisztérium lépett, hanem az országgyűlés Gazdasági Bizottságának tűnt fel a mulasztás.","shortLead":"Nem a Lázár János vezette szakminisztérium lépett, hanem az országgyűlés Gazdasági Bizottságának tűnt fel a mulasztás.","id":"20250529_EU-Birosag-vasutasok-pihenoido-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38abe3ff-2193-4f03-b689-6761fa912087.jpg","index":0,"item":"b05792d0-ffdf-4de8-8e6b-8b37ee961378","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_EU-Birosag-vasutasok-pihenoido-torveny","timestamp":"2025. május. 29. 16:25","title":"Az EU Bírósága már két éve kedvező döntést hozott a vasutasok pihenőidejéről, de csak most iktatják törvénybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d51d743-89c9-4232-9fd4-60ddaa3edd5e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Hitből iskola, álomból valóság, ez Seszták útja a Thália Tanodáig” címmel közölt nemrég interjút Seszták Szidónia színész-tanárral a magazin. Abban azonban egy szó nem volt az intézményben tapasztalt súlyos visszaélésekről.","shortLead":"„Hitből iskola, álomból valóság, ez Seszták útja a Thália Tanodáig” címmel közölt nemrég interjút Seszták Szidónia...","id":"20250529_Bocsanatot-kert-a-Glamour-foszerkesztoje-a-Thalia-Tanodarol-szolo-PR-interju-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d51d743-89c9-4232-9fd4-60ddaa3edd5e.jpg","index":0,"item":"db4b40d3-c7f5-4da1-ba8a-6efb7915de4c","keywords":null,"link":"/elet/20250529_Bocsanatot-kert-a-Glamour-foszerkesztoje-a-Thalia-Tanodarol-szolo-PR-interju-miatt","timestamp":"2025. május. 29. 13:29","title":"Bocsánatot kért a Glamour a Thália Tanodáról szóló interjú miatt, amelyből kimaradt az abúzusügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97d6b680-eed3-4875-a4e0-807a1e5c7741","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Paul Doyle-t pénteken bíróság elé állítják.","shortLead":"Paul Doyle-t pénteken bíróság elé állítják.","id":"20250529_liverpool-tomeges-gazolas-vadlott-paul-doyle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97d6b680-eed3-4875-a4e0-807a1e5c7741.jpg","index":0,"item":"a892623c-64ec-4b66-b5fc-87b66779e922","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_liverpool-tomeges-gazolas-vadlott-paul-doyle","timestamp":"2025. május. 29. 18:50","title":"Egy 53 éves liverpooli férfit vádolnak a tömeges gázolással","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8fdac38-c658-4a12-9e3b-82e3e340d461","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az apró BMW M2 teljesítményét a bajorok felhozták az eggyel nagyobb M3 szintjére.","shortLead":"Az apró BMW M2 teljesítményét a bajorok felhozták az eggyel nagyobb M3 szintjére.","id":"20250529_tobb-loero-kevesebb-kilogramm-itt-a-vadonatuj-bmw-m2-cs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8fdac38-c658-4a12-9e3b-82e3e340d461.jpg","index":0,"item":"3c48dc70-43f6-446f-a082-9ce8cbc3327b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_tobb-loero-kevesebb-kilogramm-itt-a-vadonatuj-bmw-m2-cs","timestamp":"2025. május. 29. 08:02","title":"Több lóerő, kevesebb kilogramm: itt a vadonatúj BMW M2 CS","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","shortLead":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","id":"20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd.jpg","index":0,"item":"94b3ba42-3cae-4370-80dd-54db474911ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 11:12","title":"Ebben az évtizedben először lett egymilliárdnál kisebb Schmidt Mária és az Ungár testvérek egyik családi cégének profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","shortLead":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","id":"20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b89e0f43-c207-4cb7-bb37-6beba9915128","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 18:32","title":"Sántít a saját láb, négy év alatt negyedszer lett veszteséges Orbán Ráhel bababoltja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Országos tájépítészt és országos főmérnököt is kinevezett az építési és közlekedési miniszter.","shortLead":"Országos tájépítészt és országos főmérnököt is kinevezett az építési és közlekedési miniszter.","id":"20250530_Balatoni-foepiteszt-es-fotajepiteszt-nevezett-ki-Lazar-Janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"d3bef135-4fce-4789-88bc-dc9710dc3e9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Balatoni-foepiteszt-es-fotajepiteszt-nevezett-ki-Lazar-Janos","timestamp":"2025. május. 30. 21:42","title":"Balatoni főépítészt és főtájépítészt nevezett ki Lázár János","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Épül út, vasút, villamos az ön településén? Nézze meg!
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.
November végén fogadták el a 2014–20-as fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb IKOP-projektlistát, melyek az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Kevés változtatás volt a korábbi tervezethez képest, a legszembetűnőbb, hogy a Debrecen–Mátészalka-vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek, illetve hogy végleg elvetették az újpalotai villamos ötletét, helyette új villamosokat kaphat Budapest. A Szegedtől Lázár János szülővárosáig, Hódmezővásárhelyig építendő tramtrain és a Bécsi úton majdnem Tarlós házáig hosszabbítandó 1-es villamos helyét azonban semmi nem tudta megingatni a listában.
Munkás az 1-es villamos felújításánál
Stiller Ákos
A közúti fejlesztések közül kiemelendő, hogy nagy autópályáink mind el fogják érni az országhatárt: az M3-as Záhonyig, az M30-as Tornyosnémetiig, az M6-os Ivándárdáig hosszabbodik. Végre megindulhat az M44-es gyorsforgalmi út építése, első körben a Tiszakürt–Kondoros-szakasz valósul majd meg, és megkezdik végre az M4-es belső, Üllő és Cegléd közti, illetve a külső, Berettyóújfalutól Nagykerekiig tartó szakaszának építését is – utóbbihoz kapcsolódik majd az M35-ös Debrecentől Berettyóújfaluig, az M2-est végig kétsávosítják Budapest és Vác között.
Ami a vasutat illeti: elkészülhet a Püspökladány–Biharkeresztes-szakasz felújítása és villamosítása, korszerűsítik a Zalaszentiván–Nagykanizsa-, Szombathely–Kőszeg-, Mezőzombor–Sátoraljaújhely- és a Szeged–Békéscsaba-vasútvonalakat, új, vegyes – vasúti és közúti – forgalmú Tisza-híd épül Szegeden. Folytatódik a pazarlásokról híres intermodális csomópontok építése – Tatabánya és Bicske, Székesfehérvár, Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Kaposvár is korszerű átszállóközpontot kap.
Sokat kap a Balaton
Kiemelten magas összeget, összesen 367 milliárd forintot fordíthat majd fejlesztésre a Balaton, amiből sok jut a közlekedésre – még akár a második komp is jöhet – erről itt írtunk részletesen.Jelentősen lecsökkenhet a közúti dugók és a vasúti késések száma az északi és déli partra egyaránt. Új autópálya-csomópontot alakítanak ki az M7-esen az északi part felől jövő 710-es útnak, az M7-est pedig háromsávosítanák Budapesttől egészen az új csomópontig mindkét irányba. Folytatódnak a korszerűsítési munkák a dél-balatoni vasútvonalon, ezek elkészültével Lepsény és Balatonszentgyörgy között újul meg a pálya. 2019-ig felújítják és villamosítják az északi-parti vonalat Aszófőig. A tó mindkét partján megújulnak az állomások, modernizálják a Kaposvár–Fonyód-vonalat is. Az északi parton 80, a délin a 100 km/h-s eredeti sebességet állítják vissza, így a vonatok sokkal gyorsabbak nem lesznek, viszont megszűnnek a sebességkorlátozások, az új pályák és biztosítóberendezések hatására talán kevesebb lesz a késés, az északi parti mozdonycsere egyelőre áttevődik Fehérvárról Füredre.
Vonat Balatonkenese térségében.
MTI / H. Szabó Sándor
Budapestnek kevés jut
A majdnem ezermilliárd forintos keretből azonban Budapestnek igen kevés jut: a legnagyobb összeget, 137,5 milliárdot a 3-as metró felújítása veszi el – az évtizedek óta elmaradt karbantartások pótlását pedig nehezen nevezhetjük fejlesztésnek. Emellett csak az 1-es villamos mindkétirány-beli hosszabbításával számolhatunk: délen, a Kelenföld vasútállomásig tartó új szakasz egyértelműen szükséges ahhoz, hogy bezáruljon a kör, ám északon a Bécsi úton át Aranyvölgy vasútállomásig érő hosszabbítás erősen megkérdőjelezhető, hiszen földszintes házak között haladna, és egy forgalmas buszvonalat sem váltana ki. A város legnagyobb lakótelepére, Újpalotára tervezett villamost már korábban elvetették, azonban végleg most húzták le a listáról. Kárpótlásul a felszabadult összegből új villamosokat vehet Budapest, ez a már közlekedő CAF villamoshoz tartozó opció egy részét jelentheti, reálisan 20-23 új járművel számolhatunk. Ami sovány vigasz, összehasonlításként Varsó 280 lengyel gyártású PESA, míg Prága 310 cseh gyártású Skoda alacsonypadlós villamost vett az elmúlt évtizedben – míg mi ugye 40 Combinót a németektől és 47 CAF-ot a spanyoloktól. Kérdeztük az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot az újpalotai villamosprojekt végleges törlésének okáról és a villamosbeszerzés részleteiről, de többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ.
Fülöp Máté
A MÁV veheti be a fővárost
Egyedül a nagyvasút terén láthatnak majd jelentősebb fejlődést a budapestiek, végre jöhetnek az emeletes vonatok – a MÁV épp a napokban írta ki a tendert 40 darab legalább 600 férőhelyes villamos motorvonat beszerzésére. Az új járművek vagy ultrahosszúak lesznek, vagy emeletesek – várhatóan inkább utóbbi. Az új járművekkel a Z30-as, Z50-es, Z60-as S70-es, G70-es és a Z70-es vonalon találkozhatnak majd az utasok.
Azonban több budapesti vasúti projekt lekerült a listáról, pl. a Nyugati–Rákospalota–Újpest-szakasz rekonstrukciója a Róbert Károly körútnál tervezett új állomással, valamint a Veresegyház–Vác-vasútvonal korszerűsítése is ment a levesbe. Szerepel viszont a Budapest–Százhalombatta- és Budapest–Hatvan-vasútvonalak teljes körű korszerűsítése.
A NIF Zrt. kérdésünkre megírta, hogy előrendelést kapott a Kelenföld–Ferenvcáros közötti vasúti szakasz felújítására és háromvágányúsítására, ahol új megállók építését is tervezik – várhatóan az Üllői úton a Népliget mellett és a Közvágóhíd magasságában. A NIF azt is közölte, hogy vizsgálják, hogyan tehetnék vasúton megközelíthetővé a Liszt Ferenc repülőteret – mindkét projekt a másik, az uniós CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból valósulna meg.
A nagy budapesti állomások felújításánál részben örülhetünk: 2020-ig megindul a Nyugati és Keleti pályaudvar épületének felújítása, egyáltalán nem nyúlnak azonban a pályaudvarok szintén rossz állapotú vágányzathoz, a Déliben pedig semmihez. Mint azt korábbi cikkünkben már megírtuk, a MÁV 2019-ig megvalósítja három nagy forgalmú fővárosi állomás, Kőbánya-Kispest, Zugló és Kőbánya alsó korszerűsítését.
A MÁV megkeresésünkre hangsúlyozta, hogy a vasút szerepét növelné a Budapesten belüli közlekedésben. Megkezdte a körvasúti személyforgalom visszaállítását, első lépésként az esztergomi és kelebiai vonalak összekötésével Pilisvörösvár és Kunszentmiklós-Tass között indulna meg a közlekedés, korszerű Flirt motorvonatokkal. Ehhez kapcsolódóan új megállóhelyeket is kiépítene Pestújhelyen, Újpalotánál és Rákosfalvánál – ennek kivitelezése 2018-tól várható.