szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Könnyebb lesz lejutni a Balatonra, jöhetnek az emeletes vonatok és Hódmezővásárhely több villamost kap, mint Budapest, ha Brüsszel rábólint a legfrissebb közlekedésfejlesztési tervezetünkre.

November végén fogadták el a 2014–20-as fejlesztési ciklusban az Európai Uniónak küldendő legújabb IKOP-projektlistát, melyek az egész ország területét érintő közlekedési fejlesztéseket tartalmazza. Kevés változtatás volt a korábbi tervezethez képest, a legszembetűnőbb, hogy a Debrecen–Mátészalka-vasútszakasz korszerűsítése helyett végül a Nyugati és Keleti pályaudvar állomásépületének felújítása mellett döntöttek, illetve hogy végleg elvetették az újpalotai villamos ötletét, helyette új villamosokat kaphat Budapest. A Szegedtől Lázár János szülővárosáig, Hódmezővásárhelyig építendő tramtrain és a Bécsi úton majdnem Tarlós házáig hosszabbítandó 1-es villamos helyét azonban semmi nem tudta megingatni a listában.

Munkás az 1-es villamos felújításánál
Stiller Ákos

A közúti fejlesztések közül kiemelendő, hogy nagy autópályáink mind el fogják érni az országhatárt: az M3-as Záhonyig, az M30-as Tornyosnémetiig, az M6-os Ivándárdáig hosszabbodik. Végre megindulhat az M44-es gyorsforgalmi út építése, első körben a Tiszakürt–Kondoros-szakasz valósul majd meg, és megkezdik végre az M4-es belső, Üllő és Cegléd közti, illetve a külső, Berettyóújfalutól Nagykerekiig tartó szakaszának építését is – utóbbihoz kapcsolódik majd az M35-ös Debrecentől Berettyóújfaluig, az M2-est végig kétsávosítják Budapest és Vác között.

Ami a vasutat illeti: elkészülhet a Püspökladány–Biharkeresztes-szakasz felújítása és villamosítása, korszerűsítik a Zalaszentiván–Nagykanizsa-, Szombathely–Kőszeg-, Mezőzombor–Sátoraljaújhely- és a Szeged–Békéscsaba-vasútvonalakat, új, vegyes – vasúti és közúti – forgalmú Tisza-híd épül Szegeden. Folytatódik a pazarlásokról híres intermodális csomópontok építése – Tatabánya és Bicske, Székesfehérvár, Eger, Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Kaposvár is korszerű átszállóközpontot kap.

Sokat kap a Balaton

Kiemelten magas összeget, összesen 367 milliárd forintot fordíthat majd fejlesztésre a Balaton, amiből sok jut a közlekedésre – még akár a második komp is jöhet – erről itt írtunk részletesen. Jelentősen lecsökkenhet a közúti dugók és a vasúti késések száma az északi és déli partra egyaránt. Új autópálya-csomópontot alakítanak ki az M7-esen az északi part felől jövő 710-es útnak, az M7-est pedig háromsávosítanák Budapesttől egészen az új csomópontig mindkét irányba. Folytatódnak a korszerűsítési munkák a dél-balatoni vasútvonalon, ezek elkészültével Lepsény és Balatonszentgyörgy között újul meg a pálya. 2019-ig felújítják és villamosítják az északi-parti vonalat Aszófőig. A tó mindkét partján megújulnak az állomások, modernizálják a Kaposvár–Fonyód-vonalat is. Az északi parton 80, a délin a 100 km/h-s eredeti sebességet állítják vissza, így a vonatok sokkal gyorsabbak nem lesznek, viszont megszűnnek a sebességkorlátozások, az új pályák és biztosítóberendezések hatására talán kevesebb lesz a késés, az északi parti mozdonycsere egyelőre áttevődik Fehérvárról Füredre. 

Vonat Balatonkenese térségében.
MTI / H. Szabó Sándor

Budapestnek kevés jut

A majdnem ezermilliárd forintos keretből azonban Budapestnek igen kevés jut: a legnagyobb összeget, 137,5 milliárdot a 3-as metró felújítása veszi el – az évtizedek óta elmaradt karbantartások pótlását pedig nehezen nevezhetjük fejlesztésnek. Emellett csak az 1-es villamos mindkétirány-beli hosszabbításával számolhatunk: délen, a Kelenföld vasútállomásig tartó új szakasz egyértelműen szükséges ahhoz, hogy bezáruljon a kör, ám északon a Bécsi úton át Aranyvölgy vasútállomásig érő hosszabbítás erősen megkérdőjelezhető, hiszen földszintes házak között haladna, és egy forgalmas buszvonalat sem váltana ki. A város legnagyobb lakótelepére, Újpalotára tervezett villamost már korábban elvetették, azonban végleg most húzták le a listáról. Kárpótlásul a felszabadult összegből új villamosokat vehet Budapest, ez a már közlekedő CAF villamoshoz tartozó opció egy részét jelentheti, reálisan 20-23 új járművel számolhatunk. Ami sovány vigasz, összehasonlításként Varsó 280 lengyel gyártású PESA, míg Prága 310 cseh gyártású Skoda alacsonypadlós villamost vett az elmúlt évtizedben – míg mi ugye 40 Combinót a németektől és 47 CAF-ot a spanyoloktól. Kérdeztük az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot az újpalotai villamosprojekt végleges törlésének okáról és a villamosbeszerzés részleteiről, de többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ. 

Fülöp Máté

A MÁV veheti be a fővárost

Egyedül a nagyvasút terén láthatnak majd jelentősebb fejlődést a budapestiek, végre jöhetnek az emeletes vonatok – a MÁV épp a napokban írta ki a tendert 40 darab legalább 600 férőhelyes villamos motorvonat beszerzésére. Az új járművek vagy ultrahosszúak lesznek, vagy emeletesek – várhatóan inkább utóbbi. Az új járművekkel a Z30-as, Z50-es, Z60-as S70-es, G70-es és a Z70-es vonalon találkozhatnak majd az utasok. 

Azonban több budapesti vasúti projekt lekerült a listáról, pl. a Nyugati–Rákospalota–Újpest-szakasz rekonstrukciója a Róbert Károly körútnál tervezett új állomással, valamint a Veresegyház–Vác-vasútvonal korszerűsítése is ment a levesbe. Szerepel viszont a Budapest–Százhalombatta- és Budapest–Hatvan-vasútvonalak teljes körű korszerűsítése. 

A NIF Zrt. kérdésünkre megírta, hogy előrendelést kapott a Kelenföld–Ferenvcáros közötti vasúti szakasz felújítására és háromvágányúsítására, ahol új megállók építését is tervezik – várhatóan az Üllői úton a Népliget mellett és a Közvágóhíd magasságában. A NIF azt is közölte, hogy vizsgálják, hogyan tehetnék vasúton megközelíthetővé a Liszt Ferenc repülőteret – mindkét projekt a másik, az uniós CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból valósulna meg. 

A nagy budapesti állomások felújításánál részben örülhetünk: 2020-ig megindul a Nyugati és Keleti pályaudvar épületének felújítása, egyáltalán nem nyúlnak azonban a pályaudvarok szintén rossz állapotú vágányzathoz, a Déliben pedig semmihez. Mint azt korábbi cikkünkben már megírtuk, a MÁV 2019-ig megvalósítja három nagy forgalmú fővárosi állomás, Kőbánya-Kispest, Zugló és Kőbánya alsó korszerűsítését.

A MÁV megkeresésünkre hangsúlyozta, hogy a vasút szerepét növelné a Budapesten belüli közlekedésben. Megkezdte a körvasúti személyforgalom visszaállítását, első lépésként az esztergomi és kelebiai vonalak összekötésével Pilisvörösvár és Kunszentmiklós-Tass között indulna meg a közlekedés, korszerű Flirt motorvonatokkal. Ehhez kapcsolódóan új megállóhelyeket is kiépítene Pestújhelyen, Újpalotánál és Rákosfalvánál – ennek kivitelezése 2018-tól várható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!