szerző:
G. M.
Tetszett a cikk?

A kormányportál teljesítényét elemezték migrációval foglalkozó szakemberek. Amit találtak, az nem egy sajtótermék működését mutatja, hanem egy kampánygépezetét.

Választás 2018
Diadalmámor és totális összeomlás - ez maradt a 2018-as parlamenti választás után. Magyarország tehát egyrészt olyan, mint volt immár nyolc évig, eközben mégis egészen más lett, mint április 8-án reggel volt. A nagy kérdés most az: hogy jutottunk idáig, és mi jön most. Igyekszünk válaszokat találni.
Friss cikkek a témában

Bagladi Anna és Lőrincz Marcell elemezte ki, hogyan írt az Origo a választási kampányban a migrációról, és miként foglalkozik a témával a Fidesz választási győzelme után. Itt csak két részletet emelünk ki az Indexen közölt részletes írásból. Elsőként azt, hogyan változott a migránsokról szóló cikkek aránya a teljes hírfolyamban április 8-a óta.

A kampány alatt március hónapban

  • A hazai hírek 12%-a foglalkozott migrációval (161 darab)
  • A külföldi hírek 30%-a (233 db)
  • Az összes hír 19%-a (394 db)

A választás utáni két hétben

  • A hazai hírek 1,3%-a foglalkozott migrációval (7 darab)
  • A külföldi hírek 20%-a (68 db)
  • Az összes hír 8,5%-a (75 db)

A szerzők húsz jellemző cikket elemeztek is az Origóról. Megnézték, különböző állítások a cikkek hány százalékára illenek.

  • 100%-ban anonim szerzőtől származtak.
  • 100%-ban negatív tartalmúak voltak a migráció kapcsán.
  • 85%-ban bűnözés témakörében születtek.
  • 80%-ban álhírre épültek, mert a cikkek jelentős része nem felelt meg a valóságnak.
  • 60%-ban nem volt forrása az írásoknak.
  • 35%-ban az integráció témáját írták le.

Ezek az adatok önmagukban jól bemutatják, hogy az Origo nem hírszolgáltatást végzett márciusban, hanem kampányt folytatott. Az ott dolgozók pedig nem újságírással foglalkoztak, hanem kötött témájú fogalmazási munkával. A teljes elemzés itt olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!