szerző:
Windisch Judit - Kaufmann Balázs
Tetszett a cikk?

Vértesacsa felé hosszabbítják meg a felcsúti kisvasutat, ezért megnéztük, van-e bármi a településen, amiért többen utaznának az amúgy nem túl nagy kihasználtsággal futó szerelvényeken. Az látszik, nem ez fogja megsokszorozni az utasszámot.

"Nagyon jó, hogy jön a kisvasút, majd nyitok egy ajándékboltot a napi 2500 látogatónak" – mondta vidáman egy nő a vértesacsai buszmegállóban várakozva. A 2500 utast persze nem hiszi el, csak viccelt.

A kisvasút meghosszabbítását Tessely Zoltán miniszterelnöki megbízott jelentette be múlt héten egy lapinterjúban, úgy fogalmazott,

"a Vál-völgyi kisvasút Vértesacsa felé tartó felújítása hamarosan megindul."

Az irány némiképp meglepő, Orbán Viktor ugyanis 2015-ben még azt mondta,

"ha támadják a kisvasutat, meg kell hosszabbítani Bicskéig. Ha tovább támadják, Lovasberényig."

Bicske az ellenkező irányba van (igaz, Lovasberény felé jó az irány, az a következő település Acsa után).

Google maps

A településen többen sem akartak kameránknak nyilatkozni, de elmondták, örülnének a vonatnak, ha azzal ki lehetne egészíteni a buszközlekedést, mert az csak háromóránként jár, és csak este 8-ig. Így könnyebb lenne nekik az élet: ha teljes lesz a vonal, eljutnának Bicskére boltba vagy orvoshoz. Vagyis a Felcsútra való bekötés még nem megoldás, csak ha onnan tovább is megy a 12 ezres városig. 

Egy, a nosztalgia miatt a vonatnak kifejezetten örülő idősebb férfi is egyetért ezzel a szemponttal, de azt mondja, miután a vonatnak szórakoztatási célja lesz, nem állami/uniós pénzből kellene fizetni, hanem magánzsebből.

"Értik, ha egy vállalkozó úgy gondolja, hogy szeretné ezt megépíteni, akkor fizesse ki"

– mondta, Mészáros Lőrinc nevét ki sem ejtve a száján. Az egy más kérdés, hogy mit kap a kiránduló, aki a Puskás Stadion és az Alcsúti Arborétum megtekintése után a vonaton marad, és Vértesacsáig utazik. A Tripadvisor utazási közösségi oldal szerint semmit.

Google

Ahogy a helyiek is felhívták a figyelmünket: a semminél azért kicsit többet, mert van ám egy halastó is.

A forgatás napján Kovács Zoltán polgármester nem ért rá a hvg.hu-nak nyilatkozni, így csak telefonon beszéltünk vele. Azt mondta, hivatalosan még senki sem értesítette a döntésről – ami nem csoda, mert nincs is, de erről később –, ám télen már puhatolóztak a helyszínen, milyen megállók jöhetnek szóba. Ő két helyszínt ajánlott: a halastavat és a tőle nem messze lévő gyógyítóvölgyet.

Utóbbit nem tudtuk megnézni, ottjártunkkor, kedden ugyanis zárva volt, a megadott számon sem vette fel senki a telefont.

Kaufmann Balázs

A régi vasútnak még megvan az állomásépülete, de életveszélyes állapotban van. Azt mondta, azt és a nyomvonalat már megvette Mészáros Lőrinc – pontosabban a Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány –, az épület felújítása is szóba került. A kisvasút a településnek nem kerülne semmibe, ő örülne neki, mert kitörési pontnak tartja. A vasútállomás, a horgásztó, illetve a gyógyítóvölgy a polgármester elmondása szerint 3-4 kilométeres távon belül van.

Még várhatnak

Megkérdeztünk több minisztériumot is, mikor kezdődhet a beruházás, mennyiből építik és mennyi uniós pénzt használnak majd fel. A Miniszterelnökség rövidre zárta a választ:

"Ha Magyarország bármely kisvasútjának felújításáról vagy meghosszabbításáról újabb kormánydöntés születik, arról a közvéleményt – ahogy eddig, ezután is – tájékoztatjuk."

Az uniós pénzek felett diszponáló Innovációs és Technológiai Minisztérium messziről indította a választ, hosszan részletezte az egyéb vonalakkal kapcsolatos tudnivalókat, majd kiderült, a Vál-völgyi kisvasút meghosszabbítására 2018 végére készülnek el a megvalósíthatósági tanulmányok, így a kivitelezés lehetőségeiről, a becsült költségekről legkorábban 2019 tavaszán születhet egy újabb előterjesztés.

Az akadémiát hiába kerestük, nem válaszoltak, nem közöltek adatokat az utasforgalomról sem. Mi Felcsúton az 1609-es sorszámú teljes árú jegyet vásároltuk meg, de a helyszínen azt mondták, ebből nem lehet következtetni az utasszámra, más tömbből is adnak jegyet. A honlapon nem viszik túlzásba a tájékoztatást.

Kaufmann Balázs

Olyan sokan nem használják

A kisvasút utasszámával kapcsolatban sokáig titkolóztak, de aztán végül csak kiadták az adatokat. Akkor kiderült: a felcsúti összesítés szerint 23 779 menetjegyet adtak el 2016. május 30. és december 31. között, ez napi átlagban 110 jegyet jelent. Vagyis az üzemeltetés első 29 napja nincs az adatok között. A helyi iskolások, óvodások, kis helyi közösségek jegy nélkül utazhatnak, ezért ők nem kerültek be a statisztikába.

Júliusban és augusztusban megugrott a forgalom, ekkor heti 1100-1700 jegyet adtak el. Szeptembertől aztán jelentősen lecsökkent az eladott jegyek száma, néhány százra – fogalmaz az összesítés. Az is kiderült, hogy volt hat nap is, amikor konkrétan nulla eladott jegy lett a végeredmény. December 3-4-én a mikulásvonatozók dobták meg a forgalmat, akkor 1300 jegyet vettek két nap alatt. Végül az év utolsó két hetére bezárt a vonal.

Telegraph 2016 nyarán arról írt: azért indíthat az EU-vizsgálatot a kétmillió eurós uniós támogatásról, mert a kormány napi 2500-7000 utast ígért, de ebből semmi nem lett. A kormány tagadta azt, hogy napi több ezer utassal számoltak volna.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!