szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A járat 35 perc alatt teszi meg az utat a két város központja között.

Elindult a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train, az első utasokat szállító, menetrend szerinti szerelvény hétfőn fél négykor gördült ki a vásárhelyi nagyállomásról. A helyszínen készült felvételek tanúsága szerint az első járat tömve volt utasokkal.

Április közepéig ingyenesen lehet utazni Szeged és Hódmezővásárhely között a vasút-villamoson, de a vásárhelyi kocsiszínt még csak most tervezik 167 millió forintból. A tram-train hajnali indulásánál a MÁV vezérkara is ott volt, Palkovics pedig nagyon sietett, mivel reggel 8-tól már a főpolgármesterrel egyeztet a BKV finanszírozásáról. Azt még felszállás előtt elmondta Lázár, hogy a szegedi és a vásárhelyieknek semmibe nem került az egyébként eddig 80 milliárd uniós forintból megépült vasút-villamos.

„Politikai potyautasok is utazhatnak” – tette hozzá Lázár még a felszállás előtt, amikor a tavaszig tartó ingyenes utazásról beszélt. „Lesz belőle jó néhány, aki azt mondja, hogy az ő nagy sikere ez a projekt”– jegyezte meg a tram-train kormánybiztosa. A tram-train debütálására nem hívták meg se Botka László szegedi, se Márki-Zay Péter vásárhelyi polgármestereket, ők később Szegeden avatják az ingázók új közlekedési eszközét. Márki-Zay Péter fél 10-kor indul Hódmezővásárhelyről, majd a megérkezéskor a szegedi polgármesterrel adják át a vonalat.

Másfél évtized távlatából aligha érdekes, hogy kinek volt az ötlete a két város központja között közlekedő vasúti hibrid, de kétségkívül, már a 2000-es évek közepén felmerült ennek a lehetősége, amikor a Makó–Szeged közötti beruházásként is felmerült, 2007-ben megvalósíthatósági tanulmány is készült. Végül 2011-ben írták alá a tervezési pályázatok beadásáról a megállapodást, akkor Botka László és Lázár János együtt tartottak erről sajtótájékoztatót. Most a hajnali indulásnál a kormány képviselői voltak jelen.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a helyszínen újságíróknak azt mondta, a tram-train kialakítása Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztése, olyan közlekedési eszköz, amelyre az utasok a lakásukhoz legközelebbi megállóban felszállva eljuthatnak egy másik város központjába.

A következő vasútvillamost két hasonló helyzetben lévő város, Debrecen és Nagyvárad között hoznák létre. A fejlesztésnek a közlekedési mellett nemzetpolitikai vetülete is van, hiszen a határ két oldalán élő magyarokat kötné össze – mondta a politikus.

Lázár János, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a közlekedési beruházás kormánybiztosa szerint a vasútvillamos indulása történelmi pillanat a hódmezővásárhelyiek, a szegediek és az ország minden lakosa számára. A fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország legyen az egyik legjobb hely Közép-Európában, jó legyen vidéken élni – jelentette ki, hozzátéve, hogy a tram-trainnel a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól.

A Stadler által gyártott szerelvények már hibátlanul megtettek 50 ezer kilométert a villamos és vasúti pályákon. December 31-ig a beüzemelési szakasz zajlik majd. A végleges menetrendet március közepére alakítják ki, ehhez várják az utasok véleményét. A tram-traint április közepéig ingyenesen használhatják az utazók – magyarázta a képviselő.

A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged–Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. A hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak.

A tram-train vonalán a Stadler által gyártott dízel-villamos hibrid CityLink járművek közlekednek. A járműipari cég 2017-ben nyert közbeszerzést nyolc szerelvény gyártására, majd a MÁV-Start 2020 júniusában hívta le a további négy járműre szóló opciót.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!