Tetszett a cikk?

Január közepe óta heti nagyjából nyolcmillió forintot költenek el a Fidesz szerdán hivatalosan is megnevezett egyéni jelöltjei saját maguk népszerűsítésre a Facebookon, azonban ez csupán töredéke annak az összegnek, amit a párt központi oldalai, vagy vezető politikusai eltapsolnak, miközben a hivatalos kampányidőszak még nem kezdődött el. A kormánypárt semmit nem hagyna veszni: azoknak is jutott pénz, akik olyan körzetekben indulnak, ahol biztosnak tűnik az ellenzéki siker.

A múlt héten tette közzé a Fidesz, hogy kiket indít egyéni jelöltként az ország 106 választó körzetében a parlamenti választásokon. A hivatalos kampányidőszak csupán február 12-én kezdődik, de a jelöltek már hónapok óta aktívan járják választókörzetüket, és találkoznak a helyi erős emberekkel, befolyással bíró közösségekkel.

A Facebook Hirdetéskezelője 2019-ben indult, azóta látni pontosan, hogy a közösségi oldalon hirdetők mikor, mennyi pénzből és kinek a pénzéből finanszírozták hirdetéseiket. A Fidesz politikusai a 2019-es önkormányzati választás után kezdtek aktívan költeni a felületen, így cikkünkben az összes költés az azóta a Facebookon reklámokra költött összes pénzt jelöli.

A 2022-es országgyűlési választáson egyéniben induló jelöltek Facebook-oldalán egyelőre nem látni kiugróan nagy reklámköltést, legalábbis mondjuk a Megafon Központ influenszereire elköltött több mint hatszázmillió forint mellett csupán aprócska összegnek tűnik, amit a jelöltekre költenek. Közöttük például kiugrónak számít Lázár János a maga összesen közel nyolcmillió forintos hirdetési költésével. Összesítettük a Fidesz egyéni jelöltjeinek költéseit az utóbbi két hétből, ebben az időszakban pedig összesen több mint tízmillió forintot költöttek el. A számláló azonban napról napra pörög.

Az egyéni jelöltek jelentős részének facebookos költéseit a Fidesz állja, azonban közel ugyanennyien nyúlnak a saját zsebükbe, hogy a legnagyobb közösségi oldalon hirdessék magukat. Olyan fideszes egyéni jelölt nincs, akinek ne lenne Facebook-oldala, olyan viszont akad, aki még egyáltalán nem költött még reklámokra a legnagyobb közösségi oldalon, ilyen például Lezsák Sándor, az országgyűlés fideszes alelnöke.

Lezsák Sándor
MTI / Bús Csaba

Az egyéni jelöltek oldalán egyszerre jelennek meg a kormánypárt alapüzenetei (jellemzően gyurcsányozás), valamint a kifejezetten helyieknek, a választókörzetekben élőknek szóló üzenetek. A milliós nagyságrendben hirdetőknél az is megfigyelhető, hogy hirdetéseik paraméterei pont úgy vannak testre szabva, hogy szinte csak azoknak jelennek meg, akik a választókerületben huzamosabb ideig tartózkodnak, illetve ott élnek.

Csataterek, reklámbajnokok

A posztjaikat többmillió forinttal kiemelő képviselőjelöltek vizsgálódásunk szerint szinte mind országosan is ismert politikusok. Ilyen például Nagy István agrárminiszter, aki már 15 778 433 forintot költött el a Facebookon 2019 áprilisa, vagyis azóta, amióta a Facebook közzéteszi, hogy ki és mennyit költött el felületein hirdetésekre. A Győr-Moson-Sopron ötös körzetében induló miniszter az elmúlt egy hétben 886 692 forintot költött hirdetésekre. Nagy István a kormány egyetlen olyan hivatalban lévő minisztere, akit a Fidesz enged elindulni egyéniben is – erre például a korábban egyéni körzetet nyerő Varga Mihály és Gulyás Gergely sem kapott lehetőséget. Nagy Facebook-hirdetéseit a Fidesz finanszírozza a feltüntetett adatok szerint.

A 2022-es választás egyik legizgalmasabb körzetében, Hódmezővásárhelyen induló Lázár Jánosról már tettünk említést. Az ő ellenfele egyéniben Márki-Zay Péter, az összefogó ellenzéki pártok miniszterelnök-jelöltje lesz. Lázár eddig összesen 7 958 211 forintot költött el a Facebookon, ezt a közösségi oldal Hirdetéskezelője szerint magának finanszírozta, ugyanúgy, ahogy az utóbbi hét napban elköltött több mint 230 ezer forintot is.

Lázár János
Túry Gergely

Meglepő viszont, hogy azokban a csatatér-körzetekben, ahol várhatóan erős küzdelem lesz az ellenzék és a kormánypártok között, egyelőre nem vitte túlzásba a reklámköltést a Fidesz, sőt: például Borsod 6. számú választókerületében a korábban kampányára milliókat költő Koncz Zsófia eddig egy forintot sem költött hirdetésre. Van, aki a csatatér-körzetekben egészen egyedi taktikát választott: a Heves megye második körzetében induló Horváth László „Horváth Laci” néven futtat egy Facebook-oldalt, amin már több mint egymillió forintból futottak politikai reklámok.

A csatatér-körzetekben a kiemelkedőbb költések közé tartozik Rétvári Bencéé, aki a Dunakeszi központú Pest 4. körzetben már több mint 2,7 millió forintból hirdetett. Vele nagyjából megegyező nagyságrendű összeget költött ugyanerre Pósán László Hajdú-Bihar második számú körzetében, azonban szembetűnően kiemelkedik mindőjük közül a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára, a Budakeszi központú Pest 2.-ben induló Menczer Tamás a maga közel 13,3 millió forintos reklámköltésével. Menczer körzetében eszerint éles harcra készül a korábbi miniszterelnök-jelölt Szél Bernadettel. Menczer költései hét napra lebontva is kiugrók: az elmúlt egy hétben több mint egymillió forintból futottak a Fidesz által finanszírozott hirdetések oldalán. Menczer kampányában egyébként pénzt is oszt a helyieknek: külön hirdetést szentelt annak, hogy bemutassa, ő szerzett népviseletre támogatást egy solymári táncegyüttesnek, vagy hogy távolba merengve jelentse be azt, hogy Budakeszin leaszfaltozzák azt az utcát, ahol Kásler Miklós miniszter is lakik. A miniszterelnök e heti látogatása a körzetben és az ebből gyártott cukrászdás és lángosos Facebook-tartalmak is azt jelzik, hogy a Fidesz komolyan ráfekszik a budakeszi körzetre.

MEnczer Tamás
MTI / Balogh Zoltán

Nincs esélytelen körzet, nincs hátrahagyott jelölt

Az azonban talán meglepő, hogy a kormánypárt a kampány hivatalos rajtja előtt a legtöbb pénzt azon körzetek jelöltjeibe önti, ahol az elemzések szerint szinte biztos az ellenzéki siker. A facebookos reklámköltésekből szépen kirajzolódik, hogy a Fidesz korántsem engedte el például Budapestet, legalábbis igyekszik menteni, ami menthető: a budapesti körzetekben – az Újpesten induló Wintermantel Zsoltot, a hetedik körzetben induló Harrach Tamást, illetve a 16. körzetben induló Földesi Gyulát leszámítva – nincs olyan jelölt, aki ne költött volna már el milliókat a Facebookon.

A Facebook Hirdetéstárának 2019-es indulása óta több kormánypárti politikus reklámköltése is hétmillió forint körül mozog, ilyen például Fürjes Balázs, Simicskó István, Böröcz László, Németh Szilárd és Sára Botond közösségi oldala is. Nem sokkal marad el tőlük a főváros 13. körzetében induló Szatmáry Kristóf sem: nála a 4,2 milliót lépte át nemrég az összes reklámköltés száma.

Nem engedték el azonban teljesen azok kezét sem, akikkel szemben országosan is jól ismert, kiemelkedően erős ellenzéki jelölt áll: Hadházy Ákos zuglói ellenfele, Borbély Ádám például már több mint 1,1 milliót költött el, hogy az évek óta balos bástyának számító városrészben kampányoljon. Szintén rendkívül erős jelöltnek számít az Óbudán induló párbeszédes Szabó Tímea, ellenfele, Bús Balázs az utóbbi egy hétben ugyan csak 80 ezer forinttal, azonban 2019 óta már ő is 1,4 millió forintot költött el hirdetésekre a közösségi oldalon. A régóta balosnak számító kőbányai fideszes jelölt, Pap Sándor sincs könnyű helyzetben: ellenfele a DK-s Arató Gergely, így Pap az elmúlt héten már több mint 205 ezret költött el a Facebookon, összköltése már átlépte a 3,5 millió forintot.

Borbély Ádám
MTI / Szigetváry Zsolt

Ugyancsak az ellenzék egyik kiemelkedő bástyája volt az utóbbi választásokon Újpest, ahol a Déri Tibor momentumos politikus által leváltott korábbi polgármester, Wintermantel Zsolt kapott esélyt a Fidesztől arra, hogy szembenézzen a DK-s Varju Lászlóval. Wintermantel költései éppen csak a négyszázezer forintot lépték át, igaz, ebből az utóbbi hét napban közel százezer forintot költött el.

Az országos lista szereplői sem maradnak reklámpénzek nélkül

Az igazán kiemelkedő facebookos reklámköltéseket nem az egyéni jelölteknél kell keresnünk a kormányoldalon. Ha nem számítjuk a Fidesz retorikáját visszhangzó Megafont és az amúgy megafonos Filep Dávid szerkesztette Aktuális.hu-t és csak a közvetlenül a kormánypártokhoz köthető forrásokat nézzük, akkor azok tükrében eltörpülnek az egyéni jelöltek pármilliós, a tízmillió forintot egyelőre csak közelítő költései.

Messze a legtöbbet a Fidesz saját oldala, illetve oldalai költik. A kormánypárt központi Facebook-oldalának költése mára lassan eléri a 328 millió forintot, azonban ha hozzávesszük a megyei, illetve városi Fidesz-aloldalak költéseit, akkor az összeg összesen már közelíti a megafoni magasságokat a maga három év alatt elköltött 568 millió forintjával. Nem sokkal marad el ettől az összegtől a kormány hivatalos oldala, a Magyarország Kormánya sem: ott összesen 492,5 millió forintot hirdettek eddig el, csak az utóbbi hét napban több mint hétmillió forint ment el reklámokra.

Ezen összegek mellett a miniszterelnök hivatalos oldalának költései is eltörpülnek, bár Orbán Viktor közösségi médiával foglalkozó stábja is nagy iramban zárkózik fel: eddig összesen közel 52 millió forintból vásároltak hirdetéseket, az utóbbi hét napban 4,8 millióból.

Túry Gergely

Kiemelten sokat költ Varga Judit (közel huszonhárommillió forintot, az utóbbi hét napban már több mint kétmilliót), Szentkirályi Alexandra (nála 14,6 millió ment el összesen, ebből több mint kétmillió a múlt héten), de ezektől az összegektől nem sokban marad el Dömötör Csaba, Varga Mihály, Novák Katalin, Kubatov Gábor és Zsigmond Barna Pál, valamint Tuzson Bence is (utóbbi Szentkirályi mellett egyike azon keveseknek, akik már TikTokon is jelen vannak a kormánypárti politikusok közül). A fideszes politikusok közül Orbánt leginkább Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője közelíti meg (ő volt egyébként az első magyar politikus, aki regisztrált a Facebookra): Kocsis összköltése már elhagyta a 25,8 millió forintot, az elmúlt egy hétben is több mint félmillió forintot hirdetett meg.

Legális mindez?

Hivatalosan igen, hiszen jelenleg nincs kampányidőszak. A kampány kezdetétől már szigorodnak a szabályok: a jelöltek teljes kampányukra nagyjából ötmillió forintot fordíthatnak (az erről szóló törvény 2013-as mivolta miatt erre rá kell kalkulálni a 2014-es, 2018-as és 2022-es inflációt is), ezen felül pedig az államtól egymillió forintos kampánytámogatást kapnak.

Máté Péter

Az ÁSZ álláspontja szerint a közösségi médiában elköltött milliók is kampányköltségnek számítanak, az a kiskapu azonban továbbra is fennáll, amit a kormánypárti oldal alkalmaz, nevezetesen hogy a Megafon, vagy más a Fidesztől látszólag független szervezet száll be a kampányba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!