Tetszett a cikk?

Rövid távon nem kell aggódniuk a buszos utazásokat tervező irodáknak.

Módosította szerdán a Fővárosi Közgyűlés a nyár elején elfogadott parkolási rendeletet, méghozzá úgy, hogy engedélyezi a turistabuszok visszatérését a Budai Vár területére. Megijedniük azonban sem a helyi lakosoknak, sem a várat szeretőknek nem kell: ez nem azt jelenti, hogy gigantikus buszok dugóitól fog járhatatlanná válni a Vár, nem véletlenül a parkolási rendelethez nyúltak hozzá. A rendeletmódosítás csupán annyit jelent, hogy a buszok, feltéve, ha legalább EURO 6-os motorral rendelkeznek és nem magasabbak 3,65 méternél, akkor parkolhatnak a Várhoz vezető utcákban.

Ezek szigorú feltételek: a szakmai szervezetek beszámolója szerint az EURO 6-os környzetvédelmi besorolással ellátott buszok beszerzése akár két évig is tarthat, ennyi az átfutás ideje a gyártóknál, így erre a rendeletmódosításban két év türelmi időt hagyott a főváros. Bár rövidebbet, de türelmi időt kapott a magasságkorlátozás is: egy év múlva fogják csak elkezdeni nézni, hogy nem magasabb-e a Várba behajtani akaró busz, mint 3,65 méter.

Azonban még a korlátozások ellenére is arra számít az I. kerület V. Naszályi Márta polgármester elmondása szerint, hogy nagyon sok turista fog a Budai Várba látogatni. A polgármester lapunknak a szerdai közgyűlés után azt mondta, azért, hogy elkerüljék a buszdugót, egy olyan appot fognak piacra dobni, amiben a turisztikai társaságok előre jelezhetik, mikor akarják busszal vinni a turistákat a Várhoz. Az alkalmazásban be lehet majd állítani, hogy az adott busz hol, mikor és mennyi ideig akar parkolni, a rendszer pedig ezalapján oszt neki majd egy parkolóhelyet is.

V. Naszályi kérdésünkre válaszolva hozzátette: szerinte ugyanarra, vagy még nagyobb busz- és turistalétszámra lehet számítani a Budai Várban, mint ami 2019-ben, vagyis a koronavírus előtt volt, hiszen a turistautak túlnyomó részét a koronavírus miatt nem mondták le, csupán elhalasztották.

A polgármester szerint indokolt a környezetvédelmi szigor, vagyis az EURO 6-os környezetvédelmi besorolású buszok elvárása. Viszont amikor arra kérdeztünk rá, ki fogják-e terjeszteni ezt az elvárást a Várba behajtó autókra is, azt mondta: „ez nem a Budavári Önkormányzat kompetenciája”. V. Naszályi azonban úgy gondolja, hogy „Budapestnek csatlakoznia kell az európai nagyvárosi trendekhez, a klímatudatosság és a klímavédelem érdekében fokozatosan el kell érni azt, hogy Budapest, mint más európai nagyvárosok is, mentesüljön a rossz klímabesorolású autók forgalmától.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!