szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.

Forró a nyár a vasúton, és nem csak azért, mert a kocsik háromnegyedében nincs klíma: augusztustól tíz szakaszt zár be a MÁV. A probléma azonban arról árulkodik, hogyan amortizálódik a vonatközlekedés pénz és figyelem hiányában évtizedek, sőt, több mint egy évszázad óta.

A Fülke legfrissebb adásában Nagy Iván László, Lengyel Tibor és Sztojcsev Iván annak jártak utána, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak.

Hallgassa meg az alábbi lejátszón, vagy bárhol, ahol podcastjait fogyasztja! Iratkozzon fel a hvg.hu podcastokra Spotify-on, Apple Podcasts-on, Google Podcasts-on vagy SoundCloudon!

 

  • 1:00: Tíz vasútvonalat zárnak be Magyarországon: miért?
  • 4:48: Mit kell tudni a MÁV eszközparkjáról? Miből van hiány, miből áll jól? Van-e elég mozdony és kocsi, és ami igen, az milyen minőségben?
  • 8:58: Tervez, vagy tud-e beszerezni új vonatokat az állam?
  • 11:06: Milyen hatással vannak ezek a problémák a MÁV megbízhatóságára? A számokat nézve mennyire igazak a késéssel kapcsolatos sztereotípiák?
  • 12:17: Hogyan lett 150 év alatt a kontinentális Európa vezető vasúthálózatából sereghajtó a magyar vonatközlekedés? Miért nem sikerült 100 év alatt a Trianon miatti problémákon túllendülni?
  • 18:00: Felvetődött valaha a vasútvonalak privatizációja?
  • 19:59: Mi indokolta a Gyurcsány-Bajnai korszak vasútbezárásait és mit ígért ezzel szemben a Fidesz 2010-ben? És sikerült?
  • 25:37: Rajta volt egyáltalán a vasút a Fidesz 2010 utáni problématérképén?
  • 27:12: Változott valami, mióta Lázár János kezébe került a közlekedésigazgatás?
  • 28:03: Mennyire érzékelhető Európában, hogy a fenntarthatóság jegyében fejlesztik a vonatközlekedést? És ha igen, mennyire könyvelhetőek el sikeresnek a fejlesztések?
  • 31:45: Miért súlyos probléma, hogy a nemzetközi vonatközlekedésben nincs uniós szabályozás a repülés kiszorítására?
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!