Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Cáfolja a Külgazdasági és Külügyminisztérium a hvg.hu-nak a sajtóhíreket a Debrecenbe készülő, a tervek szerint 2027-től már termelő kínai üzemről. Azt állítják: az sem biztos, hogy Magyarországon lesz a gyár. Mivel “több európai ország, illetve Magyarországon belül több település is versenyben van még érte”.

Több kérdést vet fel, mint ahányat tisztáz a Külgazdasági és Külügyminisztérium hvg.hu-nak küldött válasza a vasárnap kiderült legújabb akkumulátoripari beruházásról. A Szijjártó Péter vezette tárcát azután kerestük meg, hogy vasárnap este a Portfolio és a 444 is beszámolt róla külföldi befektetési oldalak hírére hivatkozva, hogy

a kínai Ningbo Zhenyu Technology 23 milliárdos beruházással gyártana 2027-től Magyarországon, Debrecenben egyes, az autók elektromos akkumulátoraiba szánt precíziós alkatrészeket.

Portfolio: Újabb kínai akkumulátoripari gyár jöhet Debrecenbe, de itthon még nem jelentették be

A kínai Ningbo Zhenyu Technology 23 milliárdos beruházással gyártana 2027-től Magyarországon egyes, az autók elektromos akkumulátoraiba szánt precíziós alkatrészeket. Egyelőre a kormányzat nem erősítette meg a hírt.

Az ügyben a Külgazdasági és Külügyminisztérium hétfőn a hvg.hu kérdésére, hogy meg tudják-e erősíteni a fenti hírt, azt közölte: “A beruházás sorsa még nem eldöntött, mivel több európai ország, illetve Magyarországon belül több település is versenyben van még érte. Debrecen vonatkozásában pedig, az eddig bejelentetteken túl nem épül új akkumulátorgyár." Pedig a külföldi portál cikke a helyszínválasztást illetően nem is lehetne konkrétabb:

A debreceni gyárról szóló július 28-i hír az InvestmentMonitor-on
hvg.hu

A minisztérium állítása arról, hogy a magyarországi beruházás ténye még nem eldöntött, azért is érdekes, mert az InvestmentMonitor cikke tényként közli, hogy a Ningbo Zhenyu Technology 65,9 millió dollárt tervez befektetni “egy új gyár építésébe a kelet-magyarországi Debrecenben”. A gyár az elektromos autók akkumulátoraiban használt precíziós szerkezeti alkatrészeket fog gyártani, és lehetővé teszi a vállalat számára, hogy jobban kiszolgálja európai ügyfeleit – írják. Sőt, azt is közlik:

az új telephely várhatóan 2027 végére lesz üzemképes.”

Ehhez képest a minisztérium szerint “Debrecen vonatkozásában az eddig bejelentetteken túl nem épül új akkumulátorgyár.” Lehet, hogy ez esetben is érdemes a szavak finom jelentésárnyalataira figyelni, hiszen akár igaz is lehet a tárca közlése, mivel a Ningbo Zhenyu Technology nem akkumulátorgyárat tervez ide, hanem akkukhoz gyártana “precíziós alkatrészeket”. Vagyis ez különbség – éppúgy, mint Ácson sem akkugyár létesül, hanem az akkukhoz gyártanak katódokat.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egyébként alig pár napja, csütörtökön jelentett be egy újabb akkumulátorgyár-beruházást, amely Nyíregyháza mellett már a második ilyen profilú üzem lesz. A csütörtöki közlés szerint ugyanis szintén ide települ a világ egyik legnagyobb akkugyártójának, a Sunwodának az üzeme. A beruházás össszértéke eléri az 580 milliárd forintot.

Újabb akkugyár érkezését jelentették be: 580 milliárdból jön a Sunwoda Nyíregyházára

Szijjártó Péter újabb bejelentést tett. A Sunwoda első körben egy 93 milliárdos beruházást hoz Magyarországra, csak a későbbi ütemekben fogják elérni a miniszter által ígért 580 milliárd forintot. Nyíregyházán ez lesz a második akkumulátorgyár: tavaly októberben jelentette be Szijjártó a W-Scope érkezését.

Akárhogy is, de a kormány Debrecen ipari területeinek felfutásával számol, hiszen egy néhány napja megjelent kormányhatározat a következő években összesen 112 milliárd forintnyi állami forrást rendel főleg infrastruktúra-beruházásokra. Érdemes emlékeztetni, hogy a kontinens szűk élvonalába került mostanra Magyarország az akkumulátorgyártó kapacitásával, csak Németország előz meg minket. A már most is termelő és a bejelentett, előkészítés alatt álló üzemek együttvéve annyi akkut tudnak előállítani, amelyek 215 gigawattórányi energia tárolására képesek:

Több pénzt hoznak ide az akkugyárak, mint amennyi áfát egy év alatt befizetünk

A nyolcezer milliárd forintot közelíti az akkumulátorgyártással összefüggő beruházások összértéke.

Ami pedig a már meglévő akkumulátoripari beruházásokat illeti Magyarországon, bár még nem sokban folyik termelés, mátis előfordulnak bennük szép számmal gondok. A hvg360-on összegyűjtöttük és alább interaktív térképen mutatjuk az eddig nyilvánosságra került, akkugyárakhoz köthető baleseteket, szennyezéseket.

A Nagy Akkubotránytérkép - összegyűjtöttük a gyárak környezetszennyezéseit, baleseteit és szabályszegéseit

Rosszullétek, tűz, robbanás, habzó csatornák, halálos kimenetelű munkahelyi balesetek - az elmúlt másfél évben több alkalommal hallhattunk hasonló híreket az épülő és a már működő akkugyárakról. A beruházások bírálói és az érintett helyiek ezekre is hivatkozva tiltakoznak folyamatosan a beruházások ellen, a kormánypárti politikusok viszont azzal érvelnek, a gyárak a legszigorúbb előírások szerint működnek.

(Nyitóképünk illusztráció)

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!