Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Vezéráldozattal folytatódik a MÁV és Lázár csatája: a miniszter szerdán felmentette a vasúttársaság pályaműködtetésért felelős, illetve a gazdasági vezérigazgató-helyettesét – erősítette meg a hvg.hu értesülését Csepreghy Nándor miniszterhelyettes. A MÁV később úgy pontosította a politikus közlését, hogy csak az egyik vezetőt mentették fel. A döntés válasz arra, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom fővonalon sebességkorlátozást vezettek be a pálya rossz állapota miatt, majd vita lett arról, miért nincs pénz az évek óta szükséges felújításra. Ebbe a vitába szállt bele Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is, akinek most Csepreghy vissza is üzent, amit pedig Vitézy sem hagyott szó nélkül.

Két régi MÁV-os vezetőben találta meg Lázár János építési és közlekedési miniszter a közelmúlt közlekedéspolitikai botránya, a MÁV “kirakatvonalán”, a Budapest–Győr–Hegyeshalom 1-es fővonalon bevezetett kényszerű sebességkorlátozás felelőseit. A hvg.hu úgy tudja, szerdán döntöttek a szaktárcánál a MÁV Zrt. két felsővezetője, Virág István pályaműködtetési vezérigazgató-helyettes és Bádonfainé Szikszay Erzsébet gazdasági vezérigazgató-helyettes felmentéséről.

Frissítés: 19:30

Cikkünk megjelenése után a minisztérium annak pontosítását kérte, hogy Virág István vezérigazgató-helyettes esetében nem azonnali kirúgással, hanem nyugdíjazással ér véget a vezető MÁV-os karrierje.

Frissítés 21:10

A MÁV közleményben pontosította a cikkünkben megjelenteket. A vasúttársaság azt írta, a felmentésről szóló "értesülés csak Bádonfainé Szikszay Erzsébet, gazdasági vezérigazgató-helyettes esetében helytálló. Virág István vezérigazgató-helyettes bár elérte a nyugdíjkorhatárt, aktív szolgálatát nem fejezi be."

A MÁV-os vezetők leváltása annyiban nem volt váratlan, hogy a miniszter a múlt héten erősen kiakadt a felügyelete alá tartozó vasúttársaságra, és keményen beszólt a MÁV-vezérkarnak, mondván:

A MÁV vezetői ne okoskodjanak, és ne mellébeszéljenek, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket.”

Amint arról a hvg.hu elsőként írt, augusztus 24-től a Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszon 100 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya rossz állapota miatt. A lassújel bevezetése azért keltett feltűnést, mert az 1-es egy “kirakatvonal”, az ország egyetlen olyan vonala, ahol akár 160 km/h-s sebesség is elérhető.

Elismerte a MÁV: Annyira rossz a pálya állapota az egyik fővonalon, hogy korlátozni kellett a vonatok sebességét

A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán 100 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást kellett bevezetni - erősítette meg a hvg.hu információját a vasúttársaság. A MÁV szerint 20 perccel is hosszabb lehet emiatt az út.

A hvg.hu szerda délután elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki megerősítette a két vezérigazgató-helyettes menesztését és annak okát is, továbbá arra is utalt, hogy nem csak nekik kellett távozniuk – és nem is csak a MÁV-tól, hanem a minisztériumból is. Csepreghy a hvg.hu-nak nyilatkozva emlékeztetett: az 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki, ezért volt szükség sebességkorlátozás bevezetésére és a felújítási munkálatok minél hamarabbi megkezdésére. A személyi változásokra áttérve hozzátette:

Voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk. Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget."

Csepreghy Nándor miniszterhelyettes szabotőröket emlegetett
Túry Gergley

Az 1-es fővonali sebességkorlátozás okáról annak idején a MÁV azt írta a hvg.hu-nak, hogy az érintett szakaszon “a pálya korossága többszörösen meghaladta a tervezési életciklusát”. Azt is írták: az állapotromlást a nyáron az intenzív esőzések és a hőség csak felgyorsította. A vasúttársaság közölte továbbá, hogy részletesen kidolgozott tervük van a megoldásra, amin a tárcával közösen dolgoznak.

A tárca részéről az említett korábbi nyilatkozatában Lázár János a MÁV-ra tolta a felelősséget, amikor az “okoskodó” vezetőket és a felújítás költségét is emlegetve arról beszélt augusztus 30-án: “ha most beavatkozunk 32 milliárd forintért, akkor ezt a hibát 3-4 hónap alatt el tudjuk hárítani, és nem kell tovább csökkenteni a sebességet”, de ha nem, akkor “a sebességet akár 40 kilométerre kell levinni”.

Lázár akkor azt is mondta, elrendelte, hogy “az összes erőforrást csoportosítsák most erre a beruházásra, azonnali hatállyal kezdjék meg az eszközök, anyagok beszerzését, mert havária helyzet van”. Majd a felelősségmegosztás jegyében Lázár – végül is ő a közlekedésért és az ágazat finanszírozásáért felelős miniszter – hozzátette még:

személyesen felelek Magyarországon minden buszra szálló és vasútra szálló utas biztonságáért.”

Az említett 32 milliárd még a MÁV–Volán-csoport évi mintegy 800 milliárdos költségvetéséhez képest sem kevés, főként, hogy általában évente összesen ennyi jut karbantartásra, felújításra. A MÁV vezetése ezért arra kérte, szerezzen pluszforrást az 1-es vasúti fővonal helyreállítására. Lázárnak erre is volt mondása, méghozzá a Szabad Európa tudósítása szerint az, hogy:

aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot.

A miniszteri “feladatszabás” nyomán pedig a MÁV augusztus 31-én bejelentette, hogy elkezdődött az 1-es fővonal felújításának előkészítése a Biatorbágy–Szárliget szakaszon. Jelezték, hogy a munkák szeptember közepén kezdődhetnek, és az év végére fejeződhetnek be. A MÁV ugyanakkor nem szépítette a forráshiányos helyzetet, és úgy fogalmaztak: a 29 kilométeres szakaszon

szükségessé vált az eredetileg a jövő esztendő első negyedévére tervezett felújítási munkák újraütemezése, minél korábbi elvégzése”.

Fazekas István

Vagyis régóta tudtak a pálya rossz állapotáról, ami idén nyáron tovább romlott, és már tervezték a rekonstrukciót, csak eredetileg jövőre ütemezték. Sőt, a MÁV-közleményből az is kiderült, hogy már évekkel ezelőtt megtervezték a felújítási munkákat, csak sose volt rá pénz. Azt írták ugyanis:

a beavatkozás végrehajtására a MÁV által már 2019-ben elkészített, de forráshiány miatt több alkalommal elhalasztott infrastruktúra-fejlesztési program tervei alapján kerül sor.”

Azt egyelőre nem tudni, lett-e pluszforrás a 32 milliárdos felújításra, vagy “tűzoltási jelleggel” más, talán szintén évek óta tervezett rekonstrukcióktól kell elvenni a pénzt, hogy az 1-es fővonal ügyét mihamarabb megoldják, mindenesetre a felelősöket a jelek szerint már megtalálta a miniszter.

A magyarok alig ötöde tartja elfogadhatónak a vasút állapotát egy felmérés szerint

Százból csak három ember elégedett a vasúti járműflottával, a magyarok 35 százaléka szerint viszont „nagyon aggasztó" a műszaki állapot, ami azonnali beavatkozást igényel - derül ki egy friss kutatásból. A mellékvonalak bezárása az emberek 41 százalékának okoz kisebb-nagyobb gondot.

A MÁV-os sebességkorlátozásokról és a vasút egészének állapotáról, a szükséges stratégiai irányokról, sőt Lázár János miniszter szakpolitikájáról az utóbbi időben többször élesen és kritikusan nyilatkozott Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, aki a nyári mellékvonal-bezárásokról például úgy vélekedett, hogy káros és felesleges, mivel „egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el” vonalanként a havi megtakarítás.

Vitézy éppen szerdán kritizálta Facebook-bejegyzésében a Magyar Közlönyben előző nap megjelent beruházásstopról szóló döntésekre reagálva a vasúti fejlesztések elhalasztását is, mondván: az elkaszált vasúti fejlesztések akkor fognak igazán fájni, amikor megérkeznek az EU-s pénzek. A volt államtitkár üzent Lázár miniszternek is, amikor jelezte, hogy szerinte “a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát mutatja ez a döntés”.

Mindezt nem hagyta azonban szó nélkül Csepreghy Nándor sem, aki azzal járult hozzá a MÁV-os vezetőket érintő nyilatkozata közléséhez, hogy mivel az ügyek összefüggenek, fontosnak tartja elmondani Vitézy Dávid kritikáira reagálva: "Ha az államtitkársága idején feleannyit foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, most kevesebb bajunk lenne a vasútnál. Sajnos azonban többet költött látványtervekre és fantasztikus elképzelések kidolgozására, mint a pálya karbantartására, a meglévő járművek felújítására vagy a kapacitások és a menetrendi álmok egymáshoz illesztésére."

Csepreghy azzal folytatta, hogy Vitézy "saját bevallása szerint is többmilliárdnyi pénzt költött el tervekre, az álmai kidolgozására, pedig a pálya és a járműállomány az ő idejében sem volt jobb állapotban, mint most, és ezek a milliárdok most nagyon hiányoznak a karbantartási büdzséből". Hozzátette: "Nem lehet valaki egyszerre a színpadon és a zsűriben is. Ő államtitkárként mégis ezt a mutatványt hajtotta végre. Amikor pedig a közös munkában tavaly ősszel szerepet szántunk neki, visszautasította, mert ő miniszter akart lenni. Kár személyes sértődöttség miatt az egyik legfontosabb közszolgáltatást támadni. Ennyit a legtöbb lájk sem ér egy Facebook-poszt alatt."

A hvg.hu megkereste Vitézy Dávidot is, hogy reakciót kérjen a miniszterhelyettes kijelentéseire. A volt államtitkár azt mondta, "a legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése". Ami pedig a korábbi időszak terveit, és azok költségét illeti, megjegyezte:

minden ilyen fejlesztési tervezés EU-s pénzből ment, azt amúgy sem fordíthatták volna például pályakarbantartásra".

Vitézy Dávid volt államtitkár a kritikáit fenntartja
Reviczky Zsolt

Vitézy azt is mondta a hvg.hu-nak, hogy Lázár János érkezése után a minisztérium elkaszált két fontos fejlesztési projektet is, amelyek pedig érezhető minőségjavulást hozhattak volna a vasúti és közösségi közlekedésben: az egyik az országos közlekedésszervező létrehozása, a másik pedig az elővárosi vonalakra új járművek beszerzése százmilliárdos nagyságrendben.

Ami a Csepreghy-nyilatkozat személyes részét illeti, Vitézy azt mondta, "ez valami lázálom lehet, Lázár miniszter úr soha nem kért fel semmilyen együttműködésre, így aztán olyan beszélgetés is legfeljebb a képzeletükben zajlott le, miszerint én más feladatot szerettem volna". Végül a volt államtitkár azt üzente: "ne odamondogassanak és visszamutogassanak a minisztériumban, inkább dolgozzanak, mert a magyar vasút szolgáltatásában mindennapos és egyre növekvő problémák vannak".

Frissítés 20:14

Eredeti cikkünkben tévesen állítottuk, hogy Virág István, a MÁV vezérigazgató-helyettese Szijjártó Péter miniszter keresztapja. A tévedést javítottuk, elnézést kérünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!