Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"efaee770-f050-4e68-8a01-19d5a217d1e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által űzött digitális kalózkodás ellen vetettek be. No persze nem a fellépés volt kínos, hanem – mint kiderült – a kampányban használt betűtípus.","shortLead":"Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által...","id":"20250502_kaloz-betutipus-hasznalata-egy-kalozkodas-elleni-kampanyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaee770-f050-4e68-8a01-19d5a217d1e9.jpg","index":0,"item":"7da829b4-e205-4065-9509-d4949c255d7d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_kaloz-betutipus-hasznalata-egy-kalozkodas-elleni-kampanyban","timestamp":"2025. május. 02. 18:03","title":"Kínos videó a 2000-es évek elejéről: lopott betűtípussal kampányoltak az online lopkodás ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán szabadon választott Országgyűlés és május 23-án megalakult az első igazán szabadon választott kormány. Egy mocskos választási kampány és egy népszerűtlen kormány sikertelen kormányzása közé esett ez a szép, rendszernyitó május.","shortLead":"35 évvel ezelőtt, 1990 májusában intézményesült Magyarországon a polgári demokrácia. Május 2-án összeült az első igazán...","id":"20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/362f1971-70e3-47c6-83d5-93f9db423d4e.jpg","index":0,"item":"17b96d98-bc81-4dbe-925b-042316d5534b","keywords":null,"link":"/360/20250502_1990-majus-2-elso-szabadon-valasztott-parlament-megalakulasa","timestamp":"2025. május. 02. 17:30","title":"Most – lehetne – 35 éves a demokratikus Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfe5b543-5d01-4b8b-9df3-0deee29a1ca6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az önkormányzatoknak a helyi iparűzési adóbevétel többlete alapján kell pénzt befizetniük. De nem mindenkinek, csak 854 településnek és nem is ugyanannyit: a főváros fizetnivalója a legtöbb, 3,7 milliárd, Tarnabodé csak 55 ezer forint.","shortLead":"Az önkormányzatoknak a helyi iparűzési adóbevétel többlete alapján kell pénzt befizetniük. De nem mindenkinek, csak 854...","id":"20250502_Kiszamolta-a-kormany-mennyi-penzt-szed-be-az-onkormanyzatoktol-ime-a-majusi-csekkek-Budapesttol-Enyingen-at-Makoig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfe5b543-5d01-4b8b-9df3-0deee29a1ca6.jpg","index":0,"item":"b9f6deb9-6d7c-44c5-96e4-9df878499b90","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250502_Kiszamolta-a-kormany-mennyi-penzt-szed-be-az-onkormanyzatoktol-ime-a-majusi-csekkek-Budapesttol-Enyingen-at-Makoig","timestamp":"2025. május. 02. 16:00","title":"Kiszámolta a kormány, mennyi pénzt szed be az önkormányzatoktól – íme a májusi csekkek Budapesttől Enyingen át Makóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","shortLead":"A Riporterek Határok Nélkül szerint problémás a hazai helyzet.","id":"20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b79296-2d4e-4a3d-a8ce-9e15ec5fb139.jpg","index":0,"item":"f69d6329-b0c3-4564-aaa7-55670c026850","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_riporterek-hatarok-nelkul-sajtoszabadsag-lista-68-helyezes-problemas-orszag","timestamp":"2025. május. 03. 08:55","title":"Rontott egy helyet a sajtószabadsági rangsorban Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Nemzeti Ellenállás Mozgalom petíciójának ötletére reagált. ","shortLead":"A Nemzeti Ellenállás Mozgalom petíciójának ötletére reagált. ","id":"20250501_Magyar-Peter-Orban-emberek-Tisza-Part-reven-avatkoznak-majd-be-a-valasztasokba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"0437e31e-9c84-4433-a90d-7659ff060547","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Magyar-Peter-Orban-emberek-Tisza-Part-reven-avatkoznak-majd-be-a-valasztasokba","timestamp":"2025. május. 01. 20:24","title":"Magyar Péter: Orbán jól látja, az emberek a Tisza Párt révén avatkoznak majd be a választásokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f06fb140-e51a-4119-82ee-5b68ec4b6305","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, mi baja a szerb államfőnek. ","shortLead":"Egyelőre nem tudni, mi baja a szerb államfőnek. ","id":"20250503_aleksandar-vucic-rosszullet-korhaz-amerikai-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f06fb140-e51a-4119-82ee-5b68ec4b6305.jpg","index":0,"item":"26c2cc0e-09e3-47b9-9943-576b9200fa81","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_aleksandar-vucic-rosszullet-korhaz-amerikai-latogatas","timestamp":"2025. május. 03. 16:23","title":"Kórházba vitték Vucicot Belgrádban, miután rosszulléte miatt hazatéért Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15130674-4099-42d6-ac50-4de6ee1bac90","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Rég nem látott visszaesést hozott az első negyedév az illegális migrációban. Már a nyugat-balkáni a legkevésbé forgalmas hagyományos útvonal. Az EU új menekültügyi paktuma is sok mindent át fog írni. Migrációs körkép a HVG-Ténytárban.","shortLead":"Rég nem látott visszaesést hozott az első negyedév az illegális migrációban. Már a nyugat-balkáni a legkevésbé...","id":"20250502_hvg-illegalis-migracio-korkep-EU-Magyarorszag-2025-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15130674-4099-42d6-ac50-4de6ee1bac90.jpg","index":0,"item":"5d5a6bf3-9596-45b5-bc6e-976e79ba3ed6","keywords":null,"link":"/360/20250502_hvg-illegalis-migracio-korkep-EU-Magyarorszag-2025-tenytar","timestamp":"2025. május. 02. 10:10","title":"Kiszervezte Európa az illegális migrációt, már a Magyarországot is érintő nyugat-balkáni útvonal a legkevésbé forgalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán nem beszélt a rádióban.","shortLead":"A kormányfő egy olyan miniszterét hívta reggel segítségért, akinek a portfóliójába tartozó területről végül egyáltalán...","id":"20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883ef68a-44ea-4595-9b28-cbb1858f9c18.jpg","index":0,"item":"ca46dfbb-f37c-4351-a7e3-2dfc3900c4a5","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Orban-telefonos-segitseget-kert-a-radiointerju-elott---rejtely-hogy-miert","timestamp":"2025. május. 02. 11:31","title":"Orbán telefonos segítséget kért a rádióinterjú előtt – furcsa, hogy kitől és rejtély, hogy miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most – saját ígéreteivel is szembemenve – mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el". A belföldi vasúti személyszállításnak jót tenne a piacnyitás, de erre csak 2034-től látszik remény.
A MÁV beismerte, hogy képtelen a tőle megrendelt és kifizetett közszolgáltatás ellátására, a közlekedési kormányzat pedig meghajolt a MÁV előtt és nem viselkedik megrendelőként, ráadásul úgy tűnik, mintha víziója sem lenne a bezárás helyett a Miskolc vagy Szeged körüli jelentős elővárosi forgalomra képes vasútvonalak fejlesztésére – vont mérleget az augusztustól érvényes mellékvonal-bezárásról Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár. Olyat tesz ugyanis az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben és hatalomra kerülve is küzdött, sőt, a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat maga nyitotta újra 2010 után:
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
Vitézy Dávid a hvg.hu-nak azt mondta, a 10 mellékvonal bezárása nemcsak azért szomorú, mert közülük „nyolc alighanem menthető lenne, mert életképes, van jövőképe”, vagy azért, mert szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a „most vidék jön" szlogennel a vidék fejlesztését ígéri, hanem azért is, mert a vasúthálózatra is igaz szerinte, hogy „ha csak az ütőereket tartjuk fenn, elhalnak a végtagok”. Ráadásul – kérdezte –, miért a környezetbarát vasút a vesztes megint?
A korábbi közlekedési államtitkár finoman oda szólt Lázár Jánosnak is, aki szerint Budapesttel szemben épp most jött el a vidékfejlesztés ideje.
Ugyan a 10 mellékvonalon jövő héten életbe lépő „módváltás” vagyis „vonathelyettesítő autóbuszos utaskiszolgálás” indoka a korábbi hasonló kormányzati lépéseknél a spórolás volt, most a hivatalos nyilatkozatokban erről nem esett szó, noha az Orbán-kormány gyakorlatilag egy éve nem tesz mást, mint megszorít. Ezúttal az indok inkább a MÁV-nál valóban tapasztalható krónikus jármű- és személyzethiány volt. Ezzel a 10 vonallal amúgy Vitézy szerint sem lehet semmi megtakarítást elérni, összesen országosan 5 db Bz-motorvonattal lesz kevesebbre szükség, mivel van, hogy egy-egy jármű egyszerre több vonalat is kiszolgál.
A teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el”
– mondta, de szerinte amúgy nem is csak pénz kérdése ez, hiszen a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése, nem véletlen, hogy a kormányzat állami pénzből dotál falusi élelmiszerboltokat, továbbá fedezi azt is, hogy a Volánbusz háromszor is megálljon naponta a legkisebb, 11 fős zalai faluban is.
Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár
Veres Viktor
De nem csak spórolni nem lehet Vitézy szerint a mellékvonali szolgáltatás-leállítással: számos olyan vonalra kerülne lakat, amelyekben van perspektíva. Épp Lázár János képviselői körzetében, a hasonló szerepű hódmezővásárhelyi tram-train szomszédságában a Szeged-Makó vonal kiváló elővárosi vonal lehetne Szeged körül a második világháborúban lebombázott Tisza-híd újjáépítése esetén, amire tervek is készülnek – Vitézy szerint azonban szomorú, hogy csak közúti hídként.
Miskolc esetében ma is kétóránként járó villamosított elővárosi vonalat zárna be a szaktárca Tiszaújváros felé, Balassagyarmatnál a korábbi trianoni határok által kettévágott vasútvonal mai schengeni Európában való újraegyesítését és a Losoncig való meghosszabbítását lehetetleníti el a bezárás. Eközben az ország más részein is egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV. Már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az InterCityk jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik – tette hozzá.
Az 1900-as évek legelején még Európa élvonalába tartozott a magyar vasút, azóta rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt rá, helyette ha valami baj van, bezárnak vonalakat. Emiatt egyre kevesebben választják a vonatot, úgyhogy a kihasználatlanság miatt jöhetnek az újabb bezárások. Hol rontottuk el?
Vitézy már egy korábbi Facebook-posztjában is felhozott külföldi példákat, jó gyakorlatokat. Egy cseh és egy francia példát is felhozva amellett érvelt, hogy az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. Ahogy most a hvg.hu-nak fogalmazott:
egész Európában átalakul a piac, jellemző, hogy az állami szereplők a pályát biztosítják és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, menetrendjét, de ezután a szolgáltatást versenyben ítélik oda – mi eközben a vasúton még mindig be vagyunk ragadva az államszocializmus egy a MÁV, egy az ország modelljébe”.
A piacliberalizáció, a versenytársak megjelenése ugyanis igencsak jótékony hatással lehet a költségekre és a szolgáltatás színvonalára is – magyarázta. „Ráadásul még csak nem is kell külföldre menni azért, hogy jól működő példákat találjunk, elég csak a GySEV által üzemeltetett nyugat-magyarországi vonalakat megnézni: ezek is mellékvonalak, korszerű alacsonypadlós Flirt-motorkocsik járnak, senkinek eszébe nem jut bezárni őket – miért van az, hogy Győr-Moson-Sopron megyében pontosan ugyanazt kiválóan tudjuk üzemeltetni, amit Borsodban vagy Csongrád-Csanád megyében bezárunk?"
Stiller Ákos
Az áruszállításban még korábban megnyílt a magyar vasúti piac a MÁV-on kívüli szereplők előtt is, de a személyszállításban, ahol az utasok is találkozhatnának a jelenséggel, ez csak a néhány nemzetközi vonal hazai szakaszán közlekedő versenypiaci vonatot jelenti a cseh Regiojet üzemeltetésében. Ám a tömegeket érintő, belföldi helyközi vasúti közlekedésben még messzi cél ez, Vitézy szerint a piacliberalizációt előíró EU-s direktívának való megfelelést 2033-ig lehet kitolni. Erről idén év végéig kell kormánydöntést hozni, a MÁV nyilván azért lobbizik, hogy fenntartsa a monopóliumát.
Tehát mivel ugyan már idén decemberben lejár a MÁV hosszú távú közszolgáltatási szerződése az állammal, az EU-s előírások szerint az állami szolgáltató továbbra is monopolhelyzetben maradhat egy szerződéses ciklus erejéig, ha még idén a lejárat előtt újra szerződnek vele. Mivel 10 éves szerződés köthető és Vitézy szerint a kormányzat ezzel élni is fog – amikor ő volt a közlekedési államtitkár, akkor is így tervezték –, így 2034 előtt aligha lesz piacnyitás.
Vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás
Fazekas István
A MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz hamarabb kerülhet „piacibb” körülmények közé, bár az autóbuszos közúti személyszállítás liberalizációját is régóta halogatja a kormány. Egy 2020-as döntéssel Volánbusz „szükséghelyzeti kijelöléssel" látta el a feladatát 2022 végéig, amikor is versenytárgyalás nélkül odaítélt szolgáltatási szerződését újabb 2 évvel meghosszabbították. A tervek szerint jövőre végre pályázaton keresnének 2025-től közszolgáltatót - minden uniós határidőt túllépve, immár 7 éve halogatva a buszos piac versenyeztetését. Magyarország az EU egyetlen tagállama, ahol ennyire koncentráltan egyetlen állami cég végzi a buszos szolgáltatást.
A témához kapcsolódik a hvg.hu közéleti podcastja, a Fülke legfrissebb adása, amelyben Nagy Iván László, Lengyel Tibor és Sztojcsev Iván annak jártak utána, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése, és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak. Hallgassa meg a beszélgetést:
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.