szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Október 15-étől lépnek életbe a változások.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV-csoport és a Budapesti Közlekedési Központ megállapodása alapján 2024. október 15-étől, keddtől a HÉV-vonalak teljes hosszán lehet kerékpárt szállítani egy BKK-vonaljegy vagy BKK-gyűjtőjegy érvényesítésével, ám emellett természetesen továbbra is megmarad az 500 Ft-os – HÉV-vonalak teljes hosszán érvényes – viszonylati kerékpárjegy, valamint a Kerékpár országbérlet.

A hivatalos közlemény szerint a fejlesztés nem érinti a BKK-kerékpárbérlet érvényességi területét, hiszen az október 15-ét követően is csak a fővárosi szakaszon, Budapest közigazgatási határáig érvényes. A MÁV-csoport a kerékpárral rendszeresen utazóknak továbbra is a kerékpár országbérletet ajánlja, mely harminc napig érvényes a MÁV-csoport, a GySEV és a BKK egyes járatain  4950-Ft-ért. A viszonylati kerékpárjegyet és a Kerékpár országbérletet a MÁV-csoport online felületein, az automatáknál és a pénztárakban, valamint a GYSEV pénztáraiban válthatják meg az utasok.

Hozzátették, a új lehetőség csak a kerékpárszállítás díjára vonatkozik, a kerékpárosnak – a saját utazása kapcsán – továbbra is kell rendelkeznie az adott szakaszra érvényes jeggyel, bérlettel vagy díjmentes utazásra jogosító igazolással.

Így szállítható kerékpár a HÉV-en
Ha valaki kerékpárt szeretne szállítani a HÉV-en, akkor az alábbi szabályokat érdemes szem előtt tartania, amelyek nem változtak. Az utazás során egy utas csak egy kerékpárt vihet magával, szállítandó kerékpár mérete pedig nem haladhatja meg a 180 x 130 x 70 centimétert (hosszúság/magasság/szélesség). A járműveken a kerékpárt biztonságosan kell rögzíteni.

A HÉV-ek középső (nagyegység esetén 2. és 5.) kocsijában az erre kialakított járműrészen összesen négy kerékpár szállítható, figyelembe véve azt, hogy a kisebb kerekű (legfeljebb 41 cm (16”) külső kerékátmérőjű) pl. gyermekkerékpárok, rollerek nem számítanak „kerékpárnak”, hanem „csomagok”, így ezeket díjmentesen lehet utaztatni a HÉV-en. A HÉV-megállók peronján felfestett kerékpáros piktogram jelzi, hogy melyik ajtónál lehet kerékpárral felszállni. A HÉV-en is kizárólag a kijelölt helyen és kijelölt kocsikban szabad kerékpárt szállítani, máshol akkor sem, ha a kijelölt részre már nem fér több bicikli.

Korábban írtunk arról, hogy a forgalomképes kocsik hiánya miatt járatritkítás lehet a gödöllői, csepeli és ráckevei HÉV-vonalon. Az állami terv ellen Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is tiltakozott, Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják.

A MÁV először még nem cáfolta a járatritkítás tervét, Hegyi Zsolt vezérigazgató akkor annyit közölt, hogy a HÉV-nél valóban járműhiány van, döntés azonban még nincs, csütörtökön pedig Lázár János egy indulatos posztban reagált a történtekre, és nem sokkal később menesztették a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort.

Egyre kuszább a HÉV-járatritkítás: előkerült egy nyári menetrendi javaslat, amely még nem javasolt csökkentést, pár hét alatt jött a fordulat

Két, egymásnak teljesen ellentmondó és csak pár hét különbséggel, de ugyanott, a MÁV-HÉV-nél készített menetrendi tervezet is létezik. Eddig csak a szakmai-politikai botrányt kavart, járatritkításról szóló októberi változat volt ismert, most előkerült egy augusztusi, amelyben erről még szó sem volt. Vajon mi változott néhány hét alatt?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!