Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c21b1063-e922-4430-821c-d9280a71f969","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új funkció érkezik az androidos telefonok alapértelmezett SMS-kezelőjébe. Segít gyorsan leiratkozni a mostanában megsokasodó kéretlen reklámüzenetekről.","shortLead":"Új funkció érkezik az androidos telefonok alapértelmezett SMS-kezelőjébe. Segít gyorsan leiratkozni a mostanában...","id":"20250414_google-uzenetek-automatizalt-sms-leiratkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c21b1063-e922-4430-821c-d9280a71f969.jpg","index":0,"item":"329acb4a-ee74-402c-b0aa-98344456575d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_google-uzenetek-automatizalt-sms-leiratkozas","timestamp":"2025. április. 14. 08:03","title":"Ha Androidja van, olyat kap, amit imádni fog: két mozdulattal szabadulhat meg az idegesítő üzenetektől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Korábban még az is felmerült, hogy a magyar TV2 venné meg a TVN-csoportot.","shortLead":"Korábban még az is felmerült, hogy a magyar TV2 venné meg a TVN-csoportot.","id":"20250414_lengyel-tvn-televizio-warner-bros-discovery","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff.jpg","index":0,"item":"5f6b8e28-01f2-48e3-9fb6-7ffc6c73d676","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_lengyel-tvn-televizio-warner-bros-discovery","timestamp":"2025. április. 14. 14:11","title":"Mégsem adja el amerikai tulajdonosa a legnagyobb lengyel tévétársaságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64babe6c-2203-4bee-878c-62bd1fa1e429","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tovább emelkedik a romániai érdeklődés a kelet-magyarországi házak, lakások iránt.","shortLead":"Tovább emelkedik a romániai érdeklődés a kelet-magyarországi házak, lakások iránt.","id":"20250414_identitasvedelem-romaniaiak-ingatlanvasarlasa-Magyarorszagon-Navracsics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64babe6c-2203-4bee-878c-62bd1fa1e429.jpg","index":0,"item":"67aba2f1-da4d-41ab-82a3-90e275a6c631","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250414_identitasvedelem-romaniaiak-ingatlanvasarlasa-Magyarorszagon-Navracsics","timestamp":"2025. április. 14. 09:08","title":"Nem csoda, hogy rohamoznak a román ingatlanvásárlók, ha nálunk 100 ezer, náluk 1,2 millió forintnyi a négyzetméterár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca3ea8a0-a086-487e-b673-ea81ad42b061","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Veszélyesebbek lehetnek a CT (számítógépes tomográfia) vizsgálatok, mint azt eddig gondolták. Egy friss tanulmány megállapításai szerint annyival növelheti a rák kialakulásának kockázatát, mint a túlzott alkoholfogyasztás. Tehát nagyon.","shortLead":"Veszélyesebbek lehetnek a CT (számítógépes tomográfia) vizsgálatok, mint azt eddig gondolták. Egy friss tanulmány...","id":"20250415_ct-vizsgalat-kutatas-rak-kockazatanak-novekedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca3ea8a0-a086-487e-b673-ea81ad42b061.jpg","index":0,"item":"c6b36045-ed0c-41ac-86db-e217f7ced16a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_ct-vizsgalat-kutatas-rak-kockazatanak-novekedese","timestamp":"2025. április. 15. 17:03","title":"Nagyobb eséllyel lesz rákos, aki gyakran jár ilyen vizsgálatra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31ad83fd-0b64-4e1d-894f-fedd20632aab","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Több mint 10 éve már, hogy saját földje van az egykori vízilabdázó Szécsi Zoltánnak, aki ma már egyre többször ad tanácsot is a környékbeli gazdáknak. De hogyan jutott el idáig, milyen változásokat hoz a mesterséges intelligencia, és mit tervez a jövőben? Kiderült a Mérlegen podcastból.","shortLead":"Több mint 10 éve már, hogy saját földje van az egykori vízilabdázó Szécsi Zoltánnak, aki ma már egyre többször ad...","id":"20250415_Szecsi-Zoltan-merlegen-gazda-mezogazdasag-tehen-olimpiai-bajnok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31ad83fd-0b64-4e1d-894f-fedd20632aab.jpg","index":0,"item":"6ddef70f-c913-4e4f-8257-a52e4f941cf1","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Szecsi-Zoltan-merlegen-gazda-mezogazdasag-tehen-olimpiai-bajnok-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 19:52","title":"Szécsi Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok: Te, figyelj, nagyon szép a repcéd, milyen csíraszámmal vetetted?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e71961a9-d1d1-4c69-bd7d-30e73a722b7f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ki is takarítottak a számláról 13 millió forintot.","shortLead":"Ki is takarítottak a számláról 13 millió forintot.","id":"20250414_sms-es-csalas-NAV-13-millios-kar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e71961a9-d1d1-4c69-bd7d-30e73a722b7f.jpg","index":0,"item":"84db6d42-14eb-4116-9437-27c84abd5e50","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_sms-es-csalas-NAV-13-millios-kar","timestamp":"2025. április. 14. 10:33","title":"Egyszerű sms-es csalással nyúlták le egy cég teljes bankszámla-hozzáférését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d0e5b1-6a3f-4e3a-8db8-52b64dbabaef","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Háromféle sonka és torma, valamint kétféle kalács: a BrandLab szerkesztői a Lidl húsvéti kínálatának egy részét próbálták ki. Ízek, élmények, tapasztalatok: lássuk, ki hogyan értékelt!","shortLead":"Háromféle sonka és torma, valamint kétféle kalács: a BrandLab szerkesztői a Lidl húsvéti kínálatának egy részét...","id":"20250414_Lidl_husvet_sonka_torma_kalacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d0e5b1-6a3f-4e3a-8db8-52b64dbabaef.jpg","index":0,"item":"c67e59b6-11a8-495f-ab4d-6f86775a9681","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Lidl_husvet_sonka_torma_kalacs","timestamp":"2025. április. 14. 19:30","title":"A klasszikus, a tökéletes alternatíva és a meglepő választás: húsvéti sonkákat teszteltünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9186289-0e96-4793-8cb6-2b923f233d6c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az előzetes eredmények szerint Daniel Noboa maradhat az ország vezetője. ","shortLead":"Az előzetes eredmények szerint Daniel Noboa maradhat az ország vezetője. ","id":"20250414_ecuador-valasztas-daniel-noboa-ujraszamlalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9186289-0e96-4793-8cb6-2b923f233d6c.jpg","index":0,"item":"72e79d18-f821-4c10-b079-56cb147eab85","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_ecuador-valasztas-daniel-noboa-ujraszamlalas","timestamp":"2025. április. 14. 07:59","title":"Ecuador jelenlegi elnöke nyerte meg a választást, ellenfele újraszámlálást követel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. Mióta az államé a HÉV, jobban rohad, mint előtte: a kocsik átlagéletkora már közel 50 év, újak vásárlására nincs pénz.
Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna, és ahogy tavaly év végén, most decemberben is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel igyekezne úrrá lenni a helyzeten – értesült a HVG, és úgy tudjuk, a főváros és a BKK is hevesen ellenzi ezt a tervet.
A december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, és a lapunk birtokába került dokumentumok, előkészítő anyagok szerint a helyzet hasonló az egy évvel ezelőttihez, csak még rosszabb.
Leegyszerűsítve:
a járműpark elöregedett, az újak beszerzését pénzhiány miatt még 2021-ben lefújták, a meglévők közül pedig egyre kevesebb a forgalomképes HÉV-motorvonat.
Az indok tehát tavalyhoz képest nem változott: azért kényszerül a MÁV–HÉV az öt agglomerációs vonal közül háromnál, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalnál drasztikus beavatkozásra, mert a menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban maguk is bevallják, hogy a jövőben
„a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé”.
A HVG is írt róla, hogy tavaly decemberben ugyanez játszódott le a 2023–2024-es menetrend tervezésénél, amikor kiderült, hogy 2024 januárjától a napi 78 jármű helyett 74 tud csak forgalomba állni. Akkor a MÁV–HÉV „a rendelkezésre álló kapacitások hatékonyabb elosztása érdekében” a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette.
Jelentős járat- és kapacitáscsökkentést terveznek
Túry Gergely
Most úgy tűnik, hogy a tulajdonos-üzemeltető MÁV–HÉV Zrt. és a közszolgáltatást megrendelő állami szerv pozíciójában lévő Építési és Közlekedési Minisztérium a másik ujjába harap bele, és a 6-os, 7-es, illetve a 8-as vonalon szűkítene a HVG-hez eljutott “A”, illetve “B” terv szerint.
A tavalyi beavatkozás után az 5-ösön, a szentendrei vonalon már vélhetően nincs mit szűkíteni, az így is zsúfolt, hiszen az a legforgalmasabb elővárosi kötöttpályás vonal, napi 116 ezer körüli utasszámmal. A tervezett újabb szolgáltatáscsökkentés tehát a H6-os, H7-es és H8-as vonalat érinti a reggeli és délutáni csúcsidőben az alábbiak szerint:
A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:
A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.
A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.
A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:
A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)
A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.
Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.
Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.
Ez pedig a csepeliek ezreinek jelentené a szolgáltatás minőségének további romlását, miközben a HVG értesülései szerint a MÁV, illetve a szaktárca javaslatot sem tett a csúcsidőszaki zsúfoltság enyhítésére, például pótlóbuszok beállítására – igaz, a szintén állami Volánbuszt leköti, hogy a szintén járműhiánnyal küzdő MÁV kapacitásait pótolja.
A csepeliek járhatnak a legrosszabbul
Túry Gergely
Ráadásul a HÉV-vonalakon tervezett járat- és kapacitásszűkítés az elővárosokból és a külső kerületekből a belváros felé közlekedők számára csökkenti a kötöttpályás közösségi közlekedés versenyképességét az autóssal szemben. Ha viszont többen ülnek autóba, az nagyobb autóforgalmat és környezeti terhelést is okoz, miközben
Az idén januártól érvényes, szintén járműhiány miatt szűkített HÉV-menetrendeket hivatalosan „ideiglenes, rendkívüli” menetrendnek szánták, de a jelek szerint az ideiglenes állandósul, és még rendkívülibb lesz. Emiatt úgy tudjuk, Csepelen felvetődött, hogy az önkormányzat saját zsebből fizetne mentesítő gyors buszjáratokat.
A tervezési dokumentáció alapján a HVG úgy tudja, a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett HÉV-vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos.
A 2024/2025. évi menetrendi tervezés részletei miatt kerestük kérdéseinkkel a MÁV-ot és a Lázár János vezette szakminisztériumot is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A helyzet mindenesetre az, hogy a HÉV-vonalak állami átvétele óta a várt és ígért fejlesztések elmaradtak, a szolgáltatás színvonala ugyanakkor romlott.
A HÉV-ek átlagéletkora már 50 év körül van
Veres Viktor
Pedig annak idején, 2016-ban részben éppen azért adta át a Tarlós István vezette főváros az államnak a HÉV-ek üzemeltetését, mert az állam fejlesztéseket, járműbeszerzést ígért, amire az önkormányzatnak nem volt pénze. A járműpark frissítése mellett a pálya és a biztosítóberendezések fejlesztése is szükséges lenne.
Még 2018-ban kormányhatározat is született „a HÉV-járműpark teljes cseréjéről”, ez csaknem 100 új kocsi beszerzését jelentette volna. Ám a tender kiírása is éveket csúszott, majd végül 2021-ben lefújták az egészet, mert „a fedezet nem volt biztosítható”. Pedig már csak 42 új járműről volt szó 200 milliárd forint értékben. Később Lázár János azt ígérte, a HÉV fejlesztése 2023-ban elindul, de tavaly ezt is törölték.
Kedd délutánra már ötödik alkalommal hirdetett demonstrációt Hadházy Ákos. Pankotai Lili, Rainer-Micsinyei Nóra és Iványi Gábor is felszólalt, majd papírrepülőkkel támadták Orbán Viktor munkahelyét.