Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","shortLead":"A gazdaságban élő 1400 állat mindegyikét le kellett ölni, a kár milliárdos.","id":"20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"22bc6391-4429-4cd0-b878-b19dde7ddea7","keywords":null,"link":"/kkv/20250325_kisbajcs-marhatelep-kirugas-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. március. 25. 13:16","title":"Kirúgják a dolgozók felét a kisbajcsi marhatelepről, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc3e11fb-061f-4156-8712-ee9f9ffce84d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók 33 év adatait elemezve térképezték fel, hogy a világ mely pontjaira lehetne a tengeri áramlatokat kihasználó erőműveket telepíteni. ","shortLead":"Amerikai kutatók 33 év adatait elemezve térképezték fel, hogy a világ mely pontjaira lehetne a tengeri áramlatokat...","id":"20250324_tenger-aramlas-eromu-elektromos-aram-eloallitasa-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc3e11fb-061f-4156-8712-ee9f9ffce84d.jpg","index":0,"item":"740f6f7f-6956-4483-a428-05ea468d0613","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_tenger-aramlas-eromu-elektromos-aram-eloallitasa-zoldenergia","timestamp":"2025. március. 24. 16:03","title":"Befoghatják az óceán energiáját, 2,5-szer több áram jöhet onnan, mint a szélerőművekből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A földmozgást Salgótarjánban és környékén érezték, károkról nem érkezett jelentés.","shortLead":"A földmozgást Salgótarjánban és környékén érezték, károkról nem érkezett jelentés.","id":"20250323_Kisebb-foldrenges-volt-Nogradban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b.jpg","index":0,"item":"2c3dcdee-899f-44e4-848d-cd40bece1ff6","keywords":null,"link":"/itthon/20250323_Kisebb-foldrenges-volt-Nogradban","timestamp":"2025. március. 23. 22:24","title":"Kisebb földrengés volt Nógrádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"043d09e9-444e-4def-a97b-d73fb8fa1214","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség nem engedélyezte az Erzsébet hídra bejelentett demonstrációt, de a Ferenciek terén tüntethetnek. A képviselő szerint, ha elegen lesznek a Ferenciek terén, akkor a rendőrök maguk fogják lezárni a hidat.","shortLead":"A rendőrség nem engedélyezte az Erzsébet hídra bejelentett demonstrációt, de a Ferenciek terén tüntethetnek...","id":"20250324_hadhazy-akos-rendorseg-erzsebet-hid-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/043d09e9-444e-4def-a97b-d73fb8fa1214.jpg","index":0,"item":"f165976f-b609-484e-a916-5df3e6aa6b3d","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_hadhazy-akos-rendorseg-erzsebet-hid-tuntetes","timestamp":"2025. március. 24. 10:41","title":"Hadházy: Papírunk van róla, hogy tilos tiltakozni a Pride betiltása ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"572e4d57-8ca1-454b-8740-d5dff3574ea3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rendelet eredetileg a felsőoktatásra vonatkozott, és százezer rubelről szólt, ám az Orjoli terület kormányzója kiterjesztette a közoktatásban tanuló lányokra is.","shortLead":"A rendelet eredetileg a felsőoktatásra vonatkozott, és százezer rubelről szólt, ám az Orjoli terület kormányzója...","id":"20250324_orjol-iskolasok-jutalom-teherbeeses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/572e4d57-8ca1-454b-8740-d5dff3574ea3.jpg","index":0,"item":"9cb5a5b4-24ec-462e-a2f9-b903165d788c","keywords":null,"link":"/elet/20250324_orjol-iskolasok-jutalom-teherbeeses","timestamp":"2025. március. 24. 17:51","title":"Pénzzel jutalmazzák a teherbe esett iskolás lányokat egy orosz kormányzóságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ecfbf3e-5b99-42ba-a1dd-eeb285908626","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Emelkednek az ingatlanárak, így a vásárlók már 25 millió forint fölötti kölcsönöket vesznek fel.","shortLead":"Emelkednek az ingatlanárak, így a vásárlók már 25 millió forint fölötti kölcsönöket vesznek fel.","id":"20250325_lakashitelek-lakasvasarlas-40-szazalekos-ugras-KH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ecfbf3e-5b99-42ba-a1dd-eeb285908626.jpg","index":0,"item":"1c965842-446f-4836-ac0e-f662559ca8be","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250325_lakashitelek-lakasvasarlas-40-szazalekos-ugras-KH","timestamp":"2025. március. 25. 13:49","title":"Meglódultak a lakáshitelek, 40 százalékkal nőtt az átlagösszeg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f06d4c1-0d20-43c8-98f4-7ace2e6be16e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Cadillac legizgalmasabb benzines izomautóinak napjai meg vannak számlálva.","shortLead":"A Cadillac legizgalmasabb benzines izomautóinak napjai meg vannak számlálva.","id":"20250325_bucsuzoban-a-legutosebb-amerikai-benzinpusztito-elmenyautok-cadillac-ct4-ct5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f06d4c1-0d20-43c8-98f4-7ace2e6be16e.jpg","index":0,"item":"31845af6-dbff-4d67-b117-d84f085daab1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250325_bucsuzoban-a-legutosebb-amerikai-benzinpusztito-elmenyautok-cadillac-ct4-ct5","timestamp":"2025. március. 25. 06:41","title":"Búcsúzóban a legütősebb amerikai benzinpusztító élményautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d2f5f19-bed3-401d-97c1-5a761f79069b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 5 és 7 üléses változatban készülő felfrissített Renault Espace hibrid hajtáslánca igen szerény fogyasztással kecsegtet.","shortLead":"Az 5 és 7 üléses változatban készülő felfrissített Renault Espace hibrid hajtáslánca igen szerény fogyasztással...","id":"20250324_1100-kilometeres-hatotavval-tamad-a-legujabb-renault-espace","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d2f5f19-bed3-401d-97c1-5a761f79069b.jpg","index":0,"item":"2e06ba06-aebe-4381-b002-1361029e4c12","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_1100-kilometeres-hatotavval-tamad-a-legujabb-renault-espace","timestamp":"2025. március. 24. 07:59","title":"1100 kilométeres hatótávval támad a legújabb Renault Espace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. Mióta az államé a HÉV, jobban rohad, mint előtte: a kocsik átlagéletkora már közel 50 év, újak vásárlására nincs pénz.
Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna, és ahogy tavaly év végén, most decemberben is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel igyekezne úrrá lenni a helyzeten – értesült a HVG, és úgy tudjuk, a főváros és a BKK is hevesen ellenzi ezt a tervet.
A december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, és a lapunk birtokába került dokumentumok, előkészítő anyagok szerint a helyzet hasonló az egy évvel ezelőttihez, csak még rosszabb.
Leegyszerűsítve:
a járműpark elöregedett, az újak beszerzését pénzhiány miatt még 2021-ben lefújták, a meglévők közül pedig egyre kevesebb a forgalomképes HÉV-motorvonat.
Az indok tehát tavalyhoz képest nem változott: azért kényszerül a MÁV–HÉV az öt agglomerációs vonal közül háromnál, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalnál drasztikus beavatkozásra, mert a menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban maguk is bevallják, hogy a jövőben
„a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé”.
A HVG is írt róla, hogy tavaly decemberben ugyanez játszódott le a 2023–2024-es menetrend tervezésénél, amikor kiderült, hogy 2024 januárjától a napi 78 jármű helyett 74 tud csak forgalomba állni. Akkor a MÁV–HÉV „a rendelkezésre álló kapacitások hatékonyabb elosztása érdekében” a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette.
Jelentős járat- és kapacitáscsökkentést terveznek
Túry Gergely
Most úgy tűnik, hogy a tulajdonos-üzemeltető MÁV–HÉV Zrt. és a közszolgáltatást megrendelő állami szerv pozíciójában lévő Építési és Közlekedési Minisztérium a másik ujjába harap bele, és a 6-os, 7-es, illetve a 8-as vonalon szűkítene a HVG-hez eljutott “A”, illetve “B” terv szerint.
A tavalyi beavatkozás után az 5-ösön, a szentendrei vonalon már vélhetően nincs mit szűkíteni, az így is zsúfolt, hiszen az a legforgalmasabb elővárosi kötöttpályás vonal, napi 116 ezer körüli utasszámmal. A tervezett újabb szolgáltatáscsökkentés tehát a H6-os, H7-es és H8-as vonalat érinti a reggeli és délutáni csúcsidőben az alábbiak szerint:
A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:
A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.
A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.
A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:
A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)
A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.
Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.
Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.
Ez pedig a csepeliek ezreinek jelentené a szolgáltatás minőségének további romlását, miközben a HVG értesülései szerint a MÁV, illetve a szaktárca javaslatot sem tett a csúcsidőszaki zsúfoltság enyhítésére, például pótlóbuszok beállítására – igaz, a szintén állami Volánbuszt leköti, hogy a szintén járműhiánnyal küzdő MÁV kapacitásait pótolja.
A csepeliek járhatnak a legrosszabbul
Túry Gergely
Ráadásul a HÉV-vonalakon tervezett járat- és kapacitásszűkítés az elővárosokból és a külső kerületekből a belváros felé közlekedők számára csökkenti a kötöttpályás közösségi közlekedés versenyképességét az autóssal szemben. Ha viszont többen ülnek autóba, az nagyobb autóforgalmat és környezeti terhelést is okoz, miközben
Az idén januártól érvényes, szintén járműhiány miatt szűkített HÉV-menetrendeket hivatalosan „ideiglenes, rendkívüli” menetrendnek szánták, de a jelek szerint az ideiglenes állandósul, és még rendkívülibb lesz. Emiatt úgy tudjuk, Csepelen felvetődött, hogy az önkormányzat saját zsebből fizetne mentesítő gyors buszjáratokat.
A tervezési dokumentáció alapján a HVG úgy tudja, a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett HÉV-vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos.
A 2024/2025. évi menetrendi tervezés részletei miatt kerestük kérdéseinkkel a MÁV-ot és a Lázár János vezette szakminisztériumot is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A helyzet mindenesetre az, hogy a HÉV-vonalak állami átvétele óta a várt és ígért fejlesztések elmaradtak, a szolgáltatás színvonala ugyanakkor romlott.
A HÉV-ek átlagéletkora már 50 év körül van
Veres Viktor
Pedig annak idején, 2016-ban részben éppen azért adta át a Tarlós István vezette főváros az államnak a HÉV-ek üzemeltetését, mert az állam fejlesztéseket, járműbeszerzést ígért, amire az önkormányzatnak nem volt pénze. A járműpark frissítése mellett a pálya és a biztosítóberendezések fejlesztése is szükséges lenne.
Még 2018-ban kormányhatározat is született „a HÉV-járműpark teljes cseréjéről”, ez csaknem 100 új kocsi beszerzését jelentette volna. Ám a tender kiírása is éveket csúszott, majd végül 2021-ben lefújták az egészet, mert „a fedezet nem volt biztosítható”. Pedig már csak 42 új járműről volt szó 200 milliárd forint értékben. Később Lázár János azt ígérte, a HÉV fejlesztése 2023-ban elindul, de tavaly ezt is törölték.