Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Nem zárható ki, hogy a tüzet a fűtőberendezésből kipattanó szikra okozta.","shortLead":"Nem zárható ki, hogy a tüzet a fűtőberendezésből kipattanó szikra okozta.","id":"20250216_tuz-sarvar-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"cbf8989c-66e5-47ec-85f9-e48c1fa6efd8","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_tuz-sarvar-halalos-baleset","timestamp":"2025. február. 16. 19:14","title":"Kigyulladt egy családi ház Sárváron, meghalt egy nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a0cd9b8-e28d-4dcd-8e55-caeb2fa4c3c4","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Pravind Kumar Jugnauth tagadja az ellene felhozott vádakat.","shortLead":"Pravind Kumar Jugnauth tagadja az ellene felhozott vádakat.","id":"20250217_Orizetbe-vettek-Mauritius-volt-kormanyfojet-akit-penzmosassal-vadolnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a0cd9b8-e28d-4dcd-8e55-caeb2fa4c3c4.jpg","index":0,"item":"8480d371-fb0c-44b2-b938-b870e37e3dc9","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Orizetbe-vettek-Mauritius-volt-kormanyfojet-akit-penzmosassal-vadolnak","timestamp":"2025. február. 17. 06:47","title":"Őrizetbe vették Mauritius volt kormányfőjét, akit pénzmosással vádolnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést amerikai kutatók annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia immár a chiptervezés eddig ismert határait is feszegeti.","shortLead":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést...","id":"20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81.jpg","index":0,"item":"11630db4-25c2-4956-946e-d6b599da01b8","keywords":null,"link":"/360/20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 17. 16:00","title":"Szabad-e úgy chipet tervezni, hogy közben senki nem igazán érti, mi történik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884","c_author":"SSI Schäfer","category":"brandchannel","description":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt termékek eljussanak hozzánk. Pedig mára emberek, robotok és mesterséges intelligencia felügyelte automata rendszerek gondoskodnak a minél zökkenőmentesebb ügyfélélményért. De vajon hol van az ember szerepe ezekben a rendszerekben? Milyen folyamatok, trendek jellemzik az intralogisztika világát? Többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk az SSI SCHÄFER két szakemberével.","shortLead":"Sokan nem is gondoljuk végig, milyen mértékű tervezettség szükséges ahhoz, hogy az otthonunk kényelméből megrendelt...","id":"20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e516de2b-c8cf-4efd-804d-60f252678884.jpg","index":0,"item":"96ac06ef-c7ee-4e0b-9124-3c2d94f511c0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250122_ssi_raktarozas_robotok_logisztika","timestamp":"2025. február. 17. 11:35","title":"Íme a következménye a sok házhoz rendelésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SSI Schäfer Systems International Kft.","c_partnerlogo":"587ab37a-5d07-4b1b-898a-62d35ece6a1d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnöki hivatal szóvivője szerint, ha a szankciók miatt Vlagyimir Putyin nem is utazhat Washingtonba, de Donald Trumpot szívesen látják Moszkvában.","shortLead":"Az orosz elnöki hivatal szóvivője szerint, ha a szankciók miatt Vlagyimir Putyin nem is utazhat Washingtonba, de Donald...","id":"20250216_Peszkov-oroszorszag-usa-beke-targyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a.jpg","index":0,"item":"a26c6a2a-686e-4025-8f9f-1cd2be4cd755","keywords":null,"link":"/vilag/20250216_Peszkov-oroszorszag-usa-beke-targyalasok","timestamp":"2025. február. 16. 16:42","title":"Peszkov: Moszkva és Washington a békéről és a nem a háborúról fog beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db209bd1-cd06-4cf9-acb6-c42ac75cf2e1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hétfőn derült, napos idő várható.","shortLead":"Hétfőn derült, napos idő várható.","id":"20250216_Vasarnap-estere-kemeny-minuszokat-mondanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db209bd1-cd06-4cf9-acb6-c42ac75cf2e1.jpg","index":0,"item":"4123c5be-5fb5-46bc-9ce9-4e3cf9b71b0f","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_Vasarnap-estere-kemeny-minuszokat-mondanak","timestamp":"2025. február. 16. 11:45","title":"Vasárnap estére kemény mínuszokat mondanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája, az akár egészségpénztári számlára is megvásárolható Watch D2.","shortLead":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei...","id":"20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d.jpg","index":0,"item":"8fe5dc80-6c2d-4e99-8894-524b27080133","keywords":null,"link":"/tudomany/20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 17:00","title":"Pumpál, elszorít, életet menthet: teszten a rendes vérnyomásmérős Huawei Watch D2 okosóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek a korosztálynak, és a többség tisztában van az online dezinformáció kockázataival is. A magyar fiataloknak csak a negyede számára elsődleges az országhoz és nemzeti való kötődés, és a migráció miatt sem aggódnak.","shortLead":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek...","id":"20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba.jpg","index":0,"item":"83a821ed-b291-441b-a6a7-11eeef7e25d0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 13:11","title":"A magyar fiatalok az európai átlagnál jobban aggódnak a megélhetésük miatt, a migráció nem érdekli őket, az Orbán-kormányt nem ismerik, sőt, Magyarországhoz is egyre kevésbé kötődnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapda” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
„Elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan” – így jellemezte a HVG kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatója azt a kormányzati-MÁV-os tervet, amely több HÉV-vonalon is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel „kezelné” a jövő évi menetrendben azt, hogy a járműpark elöregedése miatt nincs elég forgalomba állítható, működő szerelvény.
Ahogy ismertettük, a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna: ahogy tavaly év végén, most is járatritkítást tervez – aligha lehetséges, hogy a közlekedési szaktárca tudta nélkül. Csúcsidőben
Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. Mióta az államé a HÉV, jobban rohad, mint előtte: a kocsik átlagéletkora már közel 50 év, újak vásárlására nincs pénz.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a HVG-nek azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják. Elmondása szerint a MÁV–HÉV által javasolt „A” és „B” változat egyaránt
a szolgáltatási színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.
Az igazgató kijelentette: „Nem sétálunk bele ebbe a csapdába, hogy két rossz változat közül mi válasszunk, és ezzel az üzemeltető MÁV-HÉV, valamint a szolgáltatás-megrendelő közlekedési tárca helyett magunkra vállaljuk az elmaradt fejlesztések, járműbeszerzések okozta kényszerű helyzetért a felelősséget.“ Emlékeztetett: amikor 2016-ban a fővárostól az állam átvette a HÉV-eket nemcsak az új járművek beszerzését ígérték, hanem vonalfejlesztést is, és nyolc év alatt mindebből semmi nem valósult meg.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV javaslatáról szólva megerősítette, amit a HVG írt: a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos. Szerinte ezt nem kellene túllépni, mert
a korábbi, hasonló járatritkítással már érintett szentendrei vonalon az tapasztalható, hogy már a városhatárt túlzsúfoltan érik el a szerelvények. Félő tehát, hogy a mostani lépés megvalósulása esetén a többi érintett HÉV-vonalon is ez lesz a jellemző.
Ez pedig a szakember szerint nemcsak azért gond, mert az utasoknak kényelmetlen nyomorogni a szerelvényeken, hanem azért is, mert éppen emiatt sokan úgy dönthetnek, hogy inkább kocsiba ülnek. Így az agglomerációs forgalomban az arány még inkább eltolódna a most is túlsúlyban lévő egyéni közlekedés felé, ami azért gond mert miközben a városon belül kétharmad-egyharmad az arány a fenntartható közösségi és az egyéni közlekedési módok között, a városhatáron az egyéni gépjárműforgalom az erősebb már ma is.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV tervéről megjegyezte még, hogy abban vélhetően tavalyi utasszámlálási adatokkal dolgozhattak, miközben azóta biztosan jelentős utasszám-növekedést generált a HÉV-vonalakon, hogy az országbérlet Budapestre is érvényes lett. Vagyis még nagyobb lehet a becsültnél még nagyobb zsúfoltságot okozhat a szerelvények ritkítása. Hatását tekintve szerinte ez olyan jelentőségű ügy, amelyben komoly elemzésre, előkészítésre lenne szükség, amire a BKK nyitott is. Megjegyezte ugyanakkor:
azt ne várja senki, hogy partnerek legyünk egy szakmaiatlan járatritkításban, azt pedig pláne ne várják, hogy egy rossz döntésért a BKK vállalja a felelősséget a minisztérium helyett, miközben vétójogunk nincs az ügyben, csak tudomásul vehetjük a szaktárca mint szolgáltatásmegrendelő döntését”.
A BKK-igazgató hozzátette: különösen aggasztónak tartja, hogy a járműpark állapota miatt tavaly ilyenkor négy kieső jármű miatt kellett járatritkítást bevezetni, most újabb négy jármű kiesése miatt az újabbat tervezik, és nem látni a folyamat a végét, hiszen nincs új járműtender, a meglévő kocsik átlagéletkora pedig ötven év körül van. Figyelmeztetett:
egy új járművekre vonatkozó tender kiírása, levezénylése és a gyártás folyamata hat-hét évig is eltarthat.
Bodor Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között az agglomerációs közlekedésről szóló szerződésben az állami fél vállalta bizonyos mutatószámok, például a férőhely-kilométer teljesítését és azt, hogy legalább jelenlegi szinten fenntartja a kapacitásokat. A HÉV-en tervezett kapacitáscsökkentés ennek a vállalásnak nem felel meg, a BKK ezt a tárgyalásokon a budapesti és agglomerációs ügyfeleinek érdekeit képviselni is fogja.
A járatritkítási tervet nem csak a szakma, a fővárosi politika is elutasítja. A HVG cikkének megjelenése után Karácsony Gergely főpolgármester arról posztolt a Facebookon, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, és hogy „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai. Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi…
Karácsony azt is írta: „évek óta kongatjuk a vészharangot, ha az állami fenntartású MÁV–HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben, és egy sor agglomerációs településen is”. A főpolgármester is azt üzente, ne a fővárostól várják, hogy válasszon:
a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat? A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!”
Karácsony megjegyezte: míg Budapesten az elmúlt években alacsonypadlósra cserélte az összes buszt, új trolikat szerzett be és épp a napokban is érkezett új CAF villamos, aközben „az állami fenntartású és jóval több pénzből gazdálkodó MÁV–HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat”. A főpolgármester felszólította a kormányzatot: „Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy ők is tegyék!”
Megszólalt Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a BKK korábbi vezérigazgatója is, aki szintén Facebook-posztban utasította el a terveket, mondván: „hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat”. Cikkünket idézve azt írta: „Az ok prózai, az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát”.
Hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat. A HVG birtokába került tervezet…
Vitézy azt is kifejtette, szerinte „kiket terhel a felelősség mindezért”. Úgy véli, „az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. Méghozzá azért, mert a szaktárca évek óta semmit sem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül – a főváros hallgatólagos beleegyezésével.“
Ezen túl Vitézy szerint meg kell említeni „Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a főváros a vonalak fejlesztésére”. Végül a jelenlegi főpolgármester felelősségét is felvetette, mert szerinte az év elején „Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest”, így a főpolgármester csak „Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen”.
Vitézy úgy látja, „egy biztos: a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke”. Szerinte „Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a hévek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a járműbeszerzések érdekében – addig pedig biztosítani, hogy az eddigi szolgáltatási szint maradjon érvényben”.