Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az áfa-visszatérítéstől is kevesen várnak érdemi javulást az időskorúak helyzetében.","shortLead":"Az áfa-visszatérítéstől is kevesen várnak érdemi javulást az időskorúak helyzetében.","id":"20250324_nyugdij-felmeres-afa-visszaterites-publicus-kozvelemeny-kutatas-fidesz-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab.jpg","index":0,"item":"15f6b57e-c36a-4611-b383-d9bdcead384f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250324_nyugdij-felmeres-afa-visszaterites-publicus-kozvelemeny-kutatas-fidesz-tisza-part","timestamp":"2025. március. 24. 07:29","title":"Még a fideszesek többsége szerint is nehézkes a nyugdíjasok megélhetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"963eea51-90fd-44cf-b246-67c6c708e27e","c_author":"Balizs Benedek","category":"360","description":"Nagy munka vár Rossira, hogy összeszedje a válogatottat a világbajnoki-selejtezőre. De hogyan viszonyul mindez Orbán Viktor párhuzamos valóságához?","shortLead":"Nagy munka vár Rossira, hogy összeszedje a válogatottat a világbajnoki-selejtezőre. De hogyan viszonyul mindez Orbán...","id":"20250324_magyar-valogatott-nemzetek-ligaja-torokorszag-osztalyozo-vereseg-kieses-ertekeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/963eea51-90fd-44cf-b246-67c6c708e27e.jpg","index":0,"item":"30535ddd-fd60-43ec-a715-e4733b530e0d","keywords":null,"link":"/360/20250324_magyar-valogatott-nemzetek-ligaja-torokorszag-osztalyozo-vereseg-kieses-ertekeles","timestamp":"2025. március. 24. 17:30","title":"Orbán hiába él álomvilágban, a törökök elleni kettős vereség több súlyos hiányosságra is rávilágított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7bd2cf3a-a1ee-420e-9db8-a380ec17e1c1","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"360","description":"A török elnök még ha akarta volna, sem tudta volna ennél jobban kiütni a tőzsdét és a lírát. Azzal, hogy támadást indított legnagyobb politikai ellenfele ellen, lényegében a saját munkáját teszi tönkre, hiszen az elmúlt két évben valamennyire sikerült helyrerázni a török gazdaságot és növelni a befektetők bizalmát. Éppen ezért sokan felteszik a kérdést, hogy akkor miért tette. Az szinte biztos, hogy Trump nélkül mindez nem történt volna meg.","shortLead":"A török elnök még ha akarta volna, sem tudta volna ennél jobban kiütni a tőzsdét és a lírát. Azzal, hogy támadást...","id":"20250324_Erdogan-torok-gazdasag-tozsde-lira-osszeomlas-imamoglu-torokorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bd2cf3a-a1ee-420e-9db8-a380ec17e1c1.jpg","index":0,"item":"ce640221-a630-4309-99cd-0efc6c4c12de","keywords":null,"link":"/360/20250324_Erdogan-torok-gazdasag-tozsde-lira-osszeomlas-imamoglu-torokorszag","timestamp":"2025. március. 24. 15:30","title":"Erdogan annyira le akar számolni kihívójával, hogy még a török gazdaságot is hajlandó a tönk szélére sodorni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee71ac5b-8330-4fef-ab23-245c49492ba5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Money Motion zsűrijében Balogh Petya is részt vesz.","shortLead":"A Money Motion zsűrijében Balogh Petya is részt vesz.","id":"20250324_Magyar-startup-is-verseng-a-zagrabi-megmerettetesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee71ac5b-8330-4fef-ab23-245c49492ba5.jpg","index":0,"item":"0daf2326-e0dd-4944-9bd2-73ea9f65f5dc","keywords":null,"link":"/kkv/20250324_Magyar-startup-is-verseng-a-zagrabi-megmerettetesen","timestamp":"2025. március. 24. 07:16","title":"Magyar startup is verseng a zágrábi megmérettetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"163f2916-f9fa-4da6-88c2-acce315d00d0","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A zenésznek hamarosan véget ér a házi őrizete, májusban pedig újra színpadra áll.","shortLead":"A zenésznek hamarosan véget ér a házi őrizete, májusban pedig újra színpadra áll.","id":"20250325_galambos-lajos-lagzi-lajcsi-reintegracios-orizet-fellepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/163f2916-f9fa-4da6-88c2-acce315d00d0.jpg","index":0,"item":"0ea79185-0b15-4da3-9cf1-bff2348bc617","keywords":null,"link":"/elet/20250325_galambos-lajos-lagzi-lajcsi-reintegracios-orizet-fellepes","timestamp":"2025. március. 25. 10:31","title":"Javult Galambos Lajos egészségi állapota a szabad levegőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2117d45-5957-48c4-b467-261c03b69f00","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Egyelőre letett arról a Belügyminisztérium, hogy osztályozza a diákok kompetenciamérés-eredményeit, de nem tudni, mennyire végleges ez a meghátrálása. A legutóbbi mérésen mindenesetre sok diák kapott volna rossz jegyet: a legtöbb területen erős visszaesés volt tapasztalható.","shortLead":"Egyelőre letett arról a Belügyminisztérium, hogy osztályozza a diákok kompetenciamérés-eredményeit, de nem tudni...","id":"20250324_kompetencias-meres-2025-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2117d45-5957-48c4-b467-261c03b69f00.jpg","index":0,"item":"a0d8c3c1-d6af-4346-b126-fed4436a332e","keywords":null,"link":"/360/20250324_kompetencias-meres-2025-oktatas","timestamp":"2025. március. 24. 19:30","title":"Öt éve egy nyolcadikos jobban olvasott, mint tavaly egy tizedikes: súlyosan romló adatok a kompetenciaméréseken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hétfői találkozó az elnöki szóvivő szerint technikai kérdésekről zajlott, a tárgyalások bizonyos aspektusairól Szergej Lavrov ugyanakkor egy keddi interjújában beszélni fog.","shortLead":"A hétfői találkozó az elnöki szóvivő szerint technikai kérdésekről zajlott, a tárgyalások bizonyos aspektusairól...","id":"20250325_peszkov-rijad-usa-oroszorszag-targyalas-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440.jpg","index":0,"item":"351ae9d5-7efc-4460-a2b4-d9c858857c15","keywords":null,"link":"/vilag/20250325_peszkov-rijad-usa-oroszorszag-targyalas-ukrajna","timestamp":"2025. március. 25. 11:55","title":"Peszkov: Nem hozzák nyilvánosságra, hogy miről tárgyaltak az oroszok az amerikaiakkal Rijádban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A pornótartalmak gyártói is felfigyeltek a Spotify videós programjára, melyben pénzt is lehet keresni – a cég azonban lecsapott rájuk, bár a jelek szerint nem lesz egyszerű a probléma teljes felszámolása.","shortLead":"A pornótartalmak gyártói is felfigyeltek a Spotify videós programjára, melyben pénzt is lehet keresni – a cég azonban...","id":"20250324_spotify-porno-fiokok-tartalmak-partnerprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"6415a6c6-0078-45e9-a0c5-f1b7de2d51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_spotify-porno-fiokok-tartalmak-partnerprogram","timestamp":"2025. március. 24. 10:03","title":"Ellepte a pornó a Spotifyt – némelyik a toplistákra is felkerült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapda” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
„Elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan” – így jellemezte a HVG kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatója azt a kormányzati-MÁV-os tervet, amely több HÉV-vonalon is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel „kezelné” a jövő évi menetrendben azt, hogy a járműpark elöregedése miatt nincs elég forgalomba állítható, működő szerelvény.
Ahogy ismertettük, a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna: ahogy tavaly év végén, most is járatritkítást tervez – aligha lehetséges, hogy a közlekedési szaktárca tudta nélkül. Csúcsidőben
Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. Mióta az államé a HÉV, jobban rohad, mint előtte: a kocsik átlagéletkora már közel 50 év, újak vásárlására nincs pénz.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a HVG-nek azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják. Elmondása szerint a MÁV–HÉV által javasolt „A” és „B” változat egyaránt
a szolgáltatási színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.
Az igazgató kijelentette: „Nem sétálunk bele ebbe a csapdába, hogy két rossz változat közül mi válasszunk, és ezzel az üzemeltető MÁV-HÉV, valamint a szolgáltatás-megrendelő közlekedési tárca helyett magunkra vállaljuk az elmaradt fejlesztések, járműbeszerzések okozta kényszerű helyzetért a felelősséget.“ Emlékeztetett: amikor 2016-ban a fővárostól az állam átvette a HÉV-eket nemcsak az új járművek beszerzését ígérték, hanem vonalfejlesztést is, és nyolc év alatt mindebből semmi nem valósult meg.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV javaslatáról szólva megerősítette, amit a HVG írt: a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos. Szerinte ezt nem kellene túllépni, mert
a korábbi, hasonló járatritkítással már érintett szentendrei vonalon az tapasztalható, hogy már a városhatárt túlzsúfoltan érik el a szerelvények. Félő tehát, hogy a mostani lépés megvalósulása esetén a többi érintett HÉV-vonalon is ez lesz a jellemző.
Ez pedig a szakember szerint nemcsak azért gond, mert az utasoknak kényelmetlen nyomorogni a szerelvényeken, hanem azért is, mert éppen emiatt sokan úgy dönthetnek, hogy inkább kocsiba ülnek. Így az agglomerációs forgalomban az arány még inkább eltolódna a most is túlsúlyban lévő egyéni közlekedés felé, ami azért gond mert miközben a városon belül kétharmad-egyharmad az arány a fenntartható közösségi és az egyéni közlekedési módok között, a városhatáron az egyéni gépjárműforgalom az erősebb már ma is.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV tervéről megjegyezte még, hogy abban vélhetően tavalyi utasszámlálási adatokkal dolgozhattak, miközben azóta biztosan jelentős utasszám-növekedést generált a HÉV-vonalakon, hogy az országbérlet Budapestre is érvényes lett. Vagyis még nagyobb lehet a becsültnél még nagyobb zsúfoltságot okozhat a szerelvények ritkítása. Hatását tekintve szerinte ez olyan jelentőségű ügy, amelyben komoly elemzésre, előkészítésre lenne szükség, amire a BKK nyitott is. Megjegyezte ugyanakkor:
azt ne várja senki, hogy partnerek legyünk egy szakmaiatlan járatritkításban, azt pedig pláne ne várják, hogy egy rossz döntésért a BKK vállalja a felelősséget a minisztérium helyett, miközben vétójogunk nincs az ügyben, csak tudomásul vehetjük a szaktárca mint szolgáltatásmegrendelő döntését”.
A BKK-igazgató hozzátette: különösen aggasztónak tartja, hogy a járműpark állapota miatt tavaly ilyenkor négy kieső jármű miatt kellett járatritkítást bevezetni, most újabb négy jármű kiesése miatt az újabbat tervezik, és nem látni a folyamat a végét, hiszen nincs új járműtender, a meglévő kocsik átlagéletkora pedig ötven év körül van. Figyelmeztetett:
egy új járművekre vonatkozó tender kiírása, levezénylése és a gyártás folyamata hat-hét évig is eltarthat.
Bodor Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között az agglomerációs közlekedésről szóló szerződésben az állami fél vállalta bizonyos mutatószámok, például a férőhely-kilométer teljesítését és azt, hogy legalább jelenlegi szinten fenntartja a kapacitásokat. A HÉV-en tervezett kapacitáscsökkentés ennek a vállalásnak nem felel meg, a BKK ezt a tárgyalásokon a budapesti és agglomerációs ügyfeleinek érdekeit képviselni is fogja.
A járatritkítási tervet nem csak a szakma, a fővárosi politika is elutasítja. A HVG cikkének megjelenése után Karácsony Gergely főpolgármester arról posztolt a Facebookon, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, és hogy „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai. Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi…
Karácsony azt is írta: „évek óta kongatjuk a vészharangot, ha az állami fenntartású MÁV–HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben, és egy sor agglomerációs településen is”. A főpolgármester is azt üzente, ne a fővárostól várják, hogy válasszon:
a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat? A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!”
Karácsony megjegyezte: míg Budapesten az elmúlt években alacsonypadlósra cserélte az összes buszt, új trolikat szerzett be és épp a napokban is érkezett új CAF villamos, aközben „az állami fenntartású és jóval több pénzből gazdálkodó MÁV–HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat”. A főpolgármester felszólította a kormányzatot: „Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy ők is tegyék!”
Megszólalt Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a BKK korábbi vezérigazgatója is, aki szintén Facebook-posztban utasította el a terveket, mondván: „hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat”. Cikkünket idézve azt írta: „Az ok prózai, az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát”.
Hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat. A HVG birtokába került tervezet…
Vitézy azt is kifejtette, szerinte „kiket terhel a felelősség mindezért”. Úgy véli, „az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. Méghozzá azért, mert a szaktárca évek óta semmit sem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül – a főváros hallgatólagos beleegyezésével.“
Ezen túl Vitézy szerint meg kell említeni „Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a főváros a vonalak fejlesztésére”. Végül a jelenlegi főpolgármester felelősségét is felvetette, mert szerinte az év elején „Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest”, így a főpolgármester csak „Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen”.
Vitézy úgy látja, „egy biztos: a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke”. Szerinte „Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a hévek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a járműbeszerzések érdekében – addig pedig biztosítani, hogy az eddigi szolgáltatási szint maradjon érvényben”.