Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a9aa2f09-79f5-4dc6-b4c2-27870f4756de","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy diákkal és egy tanárral végzett.","shortLead":"Egy diákkal és egy tanárral végzett.","id":"20241217_wisconsin-iskolai-lovoldozes-elkoveto-aldozatok-biden","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9aa2f09-79f5-4dc6-b4c2-27870f4756de.jpg","index":0,"item":"d3c060eb-a0a6-4214-87c7-bd36435b6efe","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_wisconsin-iskolai-lovoldozes-elkoveto-aldozatok-biden","timestamp":"2024. december. 17. 05:18","title":"15 éves diáklány volt a wisconsini iskolai lövöldöző","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66802350-9b62-4d42-bae7-c5a22152f9e7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A kedden félbemaradt előadást márciusban pótolják.","shortLead":"A kedden félbemaradt előadást márciusban pótolják.","id":"20241218_Megszolalt-a-vegre-a-Vigszinhaz-Kern-Andras-rosszulleterol-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66802350-9b62-4d42-bae7-c5a22152f9e7.jpg","index":0,"item":"bab1f31f-4d0b-4ea1-9a0c-456cf5477b24","keywords":null,"link":"/kultura/20241218_Megszolalt-a-vegre-a-Vigszinhaz-Kern-Andras-rosszulleterol-ebx","timestamp":"2024. december. 18. 14:58","title":"Megszólalt végre a Vígszínház Kern András rosszullétéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6c478fe-73a7-4b96-9885-13b7d0eb68f6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfit terrortámadás elkövetésével gyanúsítják, és az Orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat szerint beismerő vallomást tett.","shortLead":"A férfit terrortámadás elkövetésével gyanúsítják, és az Orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat szerint beismerő...","id":"20241218_Orizetbe-vettek-egy-uzbeg-ferfit-akinek-koze-lehetett-az-orosz-tabornok-elleni-moszkvai-merenylethez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6c478fe-73a7-4b96-9885-13b7d0eb68f6.jpg","index":0,"item":"d3d58d63-ce9a-4678-addf-5dbce444882e","keywords":null,"link":"/vilag/20241218_Orizetbe-vettek-egy-uzbeg-ferfit-akinek-koze-lehetett-az-orosz-tabornok-elleni-moszkvai-merenylethez","timestamp":"2024. december. 18. 08:56","title":"Őrizetbe vettek egy üzbég férfit, akinek köze lehetett az orosz tábornok elleni moszkvai merénylethez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78fe959f-3138-4739-bf19-3ffe16a6570f","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Inkognitóban robbantotta ki a kegyelmi botrányt, most is névtelenségét megőrizve adott interjút a HVG-nek a magát Vidéki Prókátornak nevező ügyvéd. Szerinte egy nap alatt is vissza lehetne állítani a jogállamot, Orbán Viktor egyik legfőbb bűne pedig az, hogy lelkileg is meg akarja törni az ellenfeleit. Arról is kérdeztük, mit gondol az általa indított változásokról, Magyar Péterről, és tagja-e még a Fidesznek.","shortLead":"Inkognitóban robbantotta ki a kegyelmi botrányt, most is névtelenségét megőrizve adott interjút a HVG-nek a magát...","id":"20241218_hvg-Videki-Prokator-Jogkodex-kegyelmi-botrany-Novak-Katalin-Magyar-Peter-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78fe959f-3138-4739-bf19-3ffe16a6570f.jpg","index":0,"item":"5d2b51b5-cde2-4f10-b1fd-9cb3c2f78976","keywords":null,"link":"/360/20241218_hvg-Videki-Prokator-Jogkodex-kegyelmi-botrany-Novak-Katalin-Magyar-Peter-Fidesz","timestamp":"2024. december. 18. 14:00","title":"A kegyelmi ügy kirobbantója a HVG-nek: Orbán Viktor meg fogja kapni a történelemtől a büntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c53507d2-c2d6-46cd-8f7a-f416c05f9ec5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Bachar Najari Magyarországon három cégben is érdekelt.","shortLead":"Bachar Najari Magyarországon három cégben is érdekelt.","id":"20241217_dubaji-csoki-vedjegy-kerelem-bachar-najari-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c53507d2-c2d6-46cd-8f7a-f416c05f9ec5.jpg","index":0,"item":"0b23dd2e-73b0-427d-8ac6-6456e08c11c0","keywords":null,"link":"/kkv/20241217_dubaji-csoki-vedjegy-kerelem-bachar-najari-ebx","timestamp":"2024. december. 17. 19:49","title":"Levédetné a „Dubai Csoki” kifejezést egy hazánkban tevékenykedő szír üzletember","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ba4df7a-3145-46c6-b81f-46cb4e6e708a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ahogyan Szlovákiára is.","shortLead":"Ahogyan Szlovákiára is.","id":"20241218_Tovabbra-sem-tekint-Magyarorszagra-baratsagosan-Oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ba4df7a-3145-46c6-b81f-46cb4e6e708a.jpg","index":0,"item":"0118cdcc-9a77-4502-8405-851a0aff83c8","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_Tovabbra-sem-tekint-Magyarorszagra-baratsagosan-Oroszorszag","timestamp":"2024. december. 18. 21:20","title":"Továbbra sem tekint Magyarországra barátságos országként Oroszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"144c1b06-ab9f-4fdf-ace1-09a5490d00f8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ki lehet próbálni az A290-et és a teljes A110-es sorozatot a legendás Bugatti pályán.","shortLead":"Ki lehet próbálni az A290-et és a teljes A110-es sorozatot a legendás Bugatti pályán.","id":"20241217_Elmenykozponttal-adja-el-autoit-az-Alpine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/144c1b06-ab9f-4fdf-ace1-09a5490d00f8.jpg","index":0,"item":"6d98a714-4d4f-4b8b-90e4-3694ae12425d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241217_Elmenykozponttal-adja-el-autoit-az-Alpine","timestamp":"2024. december. 17. 20:20","title":"Élményközponttal adja el autóit az Alpine","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f9c2412-04df-4d1e-821f-99110e92afb3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Alexandru Piscan katonai információkat gyűjtött a román ügyészség szerint.","shortLead":"Alexandru Piscan katonai információkat gyűjtött a román ügyészség szerint.","id":"20241217_romania-oroszorszag-kemkedes-hazaarulas-bortonbuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f9c2412-04df-4d1e-821f-99110e92afb3.jpg","index":0,"item":"d63ce35e-23e8-4890-832b-2ffd4e1481aa","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_romania-oroszorszag-kemkedes-hazaarulas-bortonbuntetes","timestamp":"2024. december. 17. 16:35","title":"Hazaárulásért ítéltek börtönre Romániában egy férfit, aki az oroszoknak kémkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapda” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
„Elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan” – így jellemezte a HVG kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatója azt a kormányzati-MÁV-os tervet, amely több HÉV-vonalon is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel „kezelné” a jövő évi menetrendben azt, hogy a járműpark elöregedése miatt nincs elég forgalomba állítható, működő szerelvény.
Ahogy ismertettük, a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. a jól bevált recepthez nyúlna: ahogy tavaly év végén, most is járatritkítást tervez – aligha lehetséges, hogy a közlekedési szaktárca tudta nélkül. Csúcsidőben
a ráckevei HÉV (H6) vonalán 18 százalékos,
a gödöllőin (H8) 13-23 százalékos,
a csepelin (H7) 12 százalékos
férőhelycsökkenést javasol kétféle változatban.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója a HVG-nek azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják. Elmondása szerint a MÁV–HÉV által javasolt „A” és „B” változat egyaránt
a szolgáltatási színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.
Az igazgató kijelentette: „Nem sétálunk bele ebbe a csapdába, hogy két rossz változat közül mi válasszunk, és ezzel az üzemeltető MÁV-HÉV, valamint a szolgáltatás-megrendelő közlekedési tárca helyett magunkra vállaljuk az elmaradt fejlesztések, járműbeszerzések okozta kényszerű helyzetért a felelősséget.“ Emlékeztetett: amikor 2016-ban a fővárostól az állam átvette a HÉV-eket nemcsak az új járművek beszerzését ígérték, hanem vonalfejlesztést is, és nyolc év alatt mindebből semmi nem valósult meg.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV javaslatáról szólva megerősítette, amit a HVG írt: a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett vonalakon, miközben a BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a még ideálisnak mondható kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70 százalékos. Szerinte ezt nem kellene túllépni, mert
a korábbi, hasonló járatritkítással már érintett szentendrei vonalon az tapasztalható, hogy már a városhatárt túlzsúfoltan érik el a szerelvények. Félő tehát, hogy a mostani lépés megvalósulása esetén a többi érintett HÉV-vonalon is ez lesz a jellemző.
Ez pedig a szakember szerint nemcsak azért gond, mert az utasoknak kényelmetlen nyomorogni a szerelvényeken, hanem azért is, mert éppen emiatt sokan úgy dönthetnek, hogy inkább kocsiba ülnek. Így az agglomerációs forgalomban az arány még inkább eltolódna a most is túlsúlyban lévő egyéni közlekedés felé, ami azért gond mert miközben a városon belül kétharmad-egyharmad az arány a fenntartható közösségi és az egyéni közlekedési módok között, a városhatáron az egyéni gépjárműforgalom az erősebb már ma is.
Bodor Ádám a MÁV–HÉV tervéről megjegyezte még, hogy abban vélhetően tavalyi utasszámlálási adatokkal dolgozhattak, miközben azóta biztosan jelentős utasszám-növekedést generált a HÉV-vonalakon, hogy az országbérlet Budapestre is érvényes lett. Vagyis még nagyobb lehet a becsültnél még nagyobb zsúfoltságot okozhat a szerelvények ritkítása. Hatását tekintve szerinte ez olyan jelentőségű ügy, amelyben komoly elemzésre, előkészítésre lenne szükség, amire a BKK nyitott is. Megjegyezte ugyanakkor:
azt ne várja senki, hogy partnerek legyünk egy szakmaiatlan járatritkításban, azt pedig pláne ne várják, hogy egy rossz döntésért a BKK vállalja a felelősséget a minisztérium helyett, miközben vétójogunk nincs az ügyben, csak tudomásul vehetjük a szaktárca mint szolgáltatásmegrendelő döntését”.
A BKK-igazgató hozzátette: különösen aggasztónak tartja, hogy a járműpark állapota miatt tavaly ilyenkor négy kieső jármű miatt kellett járatritkítást bevezetni, most újabb négy jármű kiesése miatt az újabbat tervezik, és nem látni a folyamat a végét, hiszen nincs új járműtender, a meglévő kocsik átlagéletkora pedig ötven év körül van. Figyelmeztetett:
egy új járművekre vonatkozó tender kiírása, levezénylése és a gyártás folyamata hat-hét évig is eltarthat.
Bodor Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között az agglomerációs közlekedésről szóló szerződésben az állami fél vállalta bizonyos mutatószámok, például a férőhely-kilométer teljesítését és azt, hogy legalább jelenlegi szinten fenntartja a kapacitásokat. A HÉV-en tervezett kapacitáscsökkentés ennek a vállalásnak nem felel meg, a BKK ezt a tárgyalásokon a budapesti és agglomerációs ügyfeleinek érdekeit képviselni is fogja.
A járatritkítási tervet nem csak a szakma, a fővárosi politika is elutasítja. A HVG cikkének megjelenése után Karácsony Gergely főpolgármester arról posztolt a Facebookon, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, és hogy „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Karácsony azt is írta: „évek óta kongatjuk a vészharangot, ha az állami fenntartású MÁV–HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben, és egy sor agglomerációs településen is”. A főpolgármester is azt üzente, ne a fővárostól várják, hogy válasszon:
a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat? A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!”
Karácsony megjegyezte: míg Budapesten az elmúlt években alacsonypadlósra cserélte az összes buszt, új trolikat szerzett be és épp a napokban is érkezett új CAF villamos, aközben „az állami fenntartású és jóval több pénzből gazdálkodó MÁV–HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat”. A főpolgármester felszólította a kormányzatot: „Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy ők is tegyék!”
Megszólalt Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a BKK korábbi vezérigazgatója is, aki szintén Facebook-posztban utasította el a terveket, mondván: „hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat”. Cikkünket idézve azt írta: „Az ok prózai, az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát”.
Vitézy azt is kifejtette, szerinte „kiket terhel a felelősség mindezért”. Úgy véli, „az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. Méghozzá azért, mert a szaktárca évek óta semmit sem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül – a főváros hallgatólagos beleegyezésével.“
Ezen túl Vitézy szerint meg kell említeni „Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a főváros a vonalak fejlesztésére”. Végül a jelenlegi főpolgármester felelősségét is felvetette, mert szerinte az év elején „Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest”, így a főpolgármester csak „Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen”.
Vitézy úgy látja, „egy biztos: a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke”. Szerinte „Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a hévek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a járműbeszerzések érdekében – addig pedig biztosítani, hogy az eddigi szolgáltatási szint maradjon érvényben”.
Brüsszel rossz, Trump jó, a költségvetés béke, az ellenzék Brüsszel. A miniszterelnök interjút adott a Patriótának, és Magyar Péter nevét ki nem ejtve azt mondta: „ezek ilyenek”.