szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kiadások nőnek majd, a 2025. évi büdzsé mégis kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, állítja az egyesület.

A Közlekedő Tömeg egyesület szerint a 2025-ös büdzsé az ideinél is kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, a 2024. évi 282 milliárd forinthoz képest mindössze 279,5 milliárd forintot. Annak ellenére, hogy egyéb körülmények, például a működési hatékonyság, vagy a menetrendi kínálat változatlanságát feltételezve a vasút költségszintje nyilvánvalóan növekedni fog jövőre, a munkabérek, az anyag- és energiaköltségek előre látható növekedése nyomán.

A vasúti megszorítás aligha magyarázható a költségvetés szűkösségével; a koncessziós gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díja ugyanis 46%-kal, 545 milliárd forintra (azaz a vasúti személyszállítási büdzsé kétszeresére) növekszik, míg az autóbuszos közszolgáltatásokra is a tavalyi összeg másfélszeresét, 230 milliárd forintot szán a kormány – írják vasárnapi közleményükben.

Hozzáteszik, hogy a nyilvánosság kizárásával már zajlik az előkészítés, és a közeljövőben soha nem látott mértékű leépítés jön a vasúti személyszállításban, járatritkításokkal és vonalbezárásokkal, a vonatoknál jelentősen lassabb buszokra való áttéréssel. Ezzel kapcsolatban az egyesület várja a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium pontos tájékoztatását.

Ahogyan korábban megírtuk, Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató azt ígérte, hogy 2025-ben gyakorlatilag nem kell új menetrendet megtanulni. December 15-től „új, mégis ismerős menetrend” várható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!