Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Tolonganak a vállalkozók, hogy részt vehessenek a tömegeket vonzó nyári fesztiválokon. Kérdés, hogy a helypénzfizetési kötelezettség, a szigorú árszabás ellenére mekkora lehetőséget tartogat számukra a Sziget vagy akár a Művészetek Völgye? A presztízs vagy a profit miatt éri meg standot állítani? A hvg.hu utánajárt.
© Dudás Szabolcs |
A Szigeten a kezdetek óta jelen lévő Bahnhof számára - a tulajdonos szerint - „presztízskérdés” kivonulni a fesztiválra. A stand megépítése, a szükséges plusz munkaerő költsége, és az egyéb ráfordítások mintegy 1-1,5 millió forintot igényelnek. A nyáron amúgy zárva tartó szórakozóhely számára az egyhetes pörgés amolyan szintentartó reklámot, az alkalmazottaknak munkát jelent, az általános haszonkulcsnál jóval alacsonyabb bevételből pedig a klub renoválását finanszírozzák.
Murányi Orsolya © hvg.hu |
Porfürdőből prémiumfesztivál |
Miért hagytak fel a Sziget szervezői a jópofáskodó reklámkampánnyal? Mi váltotta fel a fanyalgókban korábban meglévő „drogos rockfesztivál” lassan elmosódó képét? Miért nem feltétlenül jó, ha vagány arcokkal hirdetünk, vagy ha egymásra kacsintunk, s hogyan csiszolódik Palcsó Tamással a Sziget-brand? Ha kíváncsi, olvassa el cikkünket. |
A Szigeten standot állítók elitjét, és egyben a standolás negyedik típusát képviseli a Présház Borkereskedés. A budapesti, jó minőségű magyar borokat forgalmazó céget a szervezők kérték fel arra, hogy vegyen részt a fesztiválon.
Bánki Sándor cégvezető 1999 óta külön működési engedéllyel, helypénzfizetési kötelezettség nélkül kínálja átlagosnál kissé igényesebb sátorban a mintegy harmincféle nedűt, és a forgalom alapján fizet jutalékot a szervezőknek. Eleinte voltak nehézségek, a delíriumos állapotot ugyanis minél olcsóbban kívánták elérni a szigetlakók, az évek során azonban kialakult a törzsközönségük, és egyre többen keresik fel a nagyszínpad közelében található, a kezdeti nyolcvanról időközben kétszázötven négyzetméteresre nőtt pavilont. A Présház négy saját borát viszi ki az aktuális „bortrendet” követve kiválasztott nedűk mellett, a vendégek üvegpohárból kóstolhatják a fehér, vörös és rozé borokat, ráadásul listaáron.
Az egy hét alatt szintén csaknem havi forgalmat bonyolító társaság ad a részletekre is. A kiszolgálók egytől egyig képzett borszakértők és felszolgálók, akik kötelezően otthon pihenik ki a nap fáradalmait.
A társaság több millió forintot áldoz a jó minőségű sátor és az átlagosnál képzettebb munkaerő finanszírozására. "A Szigeten már igen jó az infrastruktúra, egy mosoda azonban hasznos lehetne" – vélekedett a Bánki Sándor.
Kik és mit árulnak idén a Szigeten? |
Idén 122-en kerültek be a szigeti válogatottba: 47 pub, 4 borozó, 3 pálinkaház, 39 melegkonyhás büfé, 4 reformkonyha, 7 kisbüfé, 8 édességes, 4 zöldséges, 2 narancsfacsaró és 4 főttkukoricás áll a vendégek rendelkezésére. A megszokott ízek mellett újabb különlegességek is feltűnnek a szigetes vendéglátóknál: taccost, brazil édességet és bratwurstot tömhetnek magukba a fesztiválozók. A nemzetközi látogatottságot a kínálat is tükrözi: török, szerb, india konyha mellett a vegetáriánusok is megtalálják az ínyükre valót, a vékonyabb pénztárcájúak pedig a szervezők által előírt áron kínált menzakoszot fogyaszthatnak, de a juhtúrós sztrapacskára, tejbegrízre és hurkára vágyóknak sem kell hazamenniük anyukájukhoz a fesztivál ideje alatt. |
Több százezren a Völgyben |
Csaknem 200 ezer látogatója volt tavaly a Művészetek Völgye fesztiválnak, a mintegy ezer program között olyan is volt, amelyre legalább ötször annyian szerettek volna bejutni, mint amennyi néző befogadására alkalmas volt a terem vagy a sátor. A 2005-ös fesztivál első öt napja alatt kétszer annyian váltottak belépőt, mint az egy évvel korábbi rendezvény hasonló időszakában. A rendezvény teljes költségvetése 173 millió forintot tett ki, s összesen 70 millióval vágtak neki a programsorozatnak, a hiányzó összeget a jegybevételekből tudták pótolni. A programsorozat a pályázati támogatással együtt nullszaldósra jött ki a szervezőknek. A fesztiválon tavaly készült turisztikai-szociológiai felmérés szerint a válaszadók egyáltalán nem tartották drágának a vendéglátói árakat, a napi 1500, illetve a fesztivál teljes időszakára szóló 10 ezer forintos bérletet pedig kifejezetten kedvezőnek minősítette a megkérdezettek többsége. |
Könyvajánló |
A fájdalom gyönyöre Sevillában, karnevál Port of Spainben, Oktoberfest Münchenben és még tucatnyi ünnep a világból. Ha érdekli Önt, rendelje meg a Bolygóbulit most! |
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Két hete mlg 50 napos határidőt szabott Moszkvának a tűzszünet elérésére.
Hivatalosan közös megegyezéssel távozik Sárváry István, aki 2016-ban állt a cég élére.