Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","shortLead":"Az Egyesült Államokban a madárinfluenza miatt tojáshiány alakult ki, a termék ára kétharmadával nőtt tavaly. ","id":"20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/174aa3b8-4e42-4e52-bbb9-2e11c5abffd8.jpg","index":0,"item":"8479cc87-cf52-4149-890b-16328dd60e6d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_usa-tojashiany-lopas-madarinfluenza","timestamp":"2025. február. 05. 09:11","title":"100 ezer tojást loptak el egy amerikai boltból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f837be70-84de-45b7-b21e-6f3781bffbab","c_author":"Székács Linda","category":"360","description":"Költségekben Bánki Erik Afrikában lőtt orrszarvúját is meghaladhatja a leggazdagabb magyar tádzsikisztáni vadászata. A tádzsikisztáni hegyi vadászat kevésbé kényelmes, mint az afrikai, de igény szerint helikopterrel viszik a vadak közelébe a simabőrűeket a villámló botjukkal. De a NER-es vadászokat a jelek szerint ez sem zavarja, az ő céljuk, hogy minél több trófeát szerezzenek.","shortLead":"Költségekben Bánki Erik Afrikában lőtt orrszarvúját is meghaladhatja a leggazdagabb magyar tádzsikisztáni vadászata...","id":"20250204_Meszaros-Lorinc-vadaszat-Kozep-Azsia-sebezheto-fajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f837be70-84de-45b7-b21e-6f3781bffbab.jpg","index":0,"item":"a4db8312-aff1-4f88-8dfc-e998b8d37c3d","keywords":null,"link":"/360/20250204_Meszaros-Lorinc-vadaszat-Kozep-Azsia-sebezheto-fajok","timestamp":"2025. február. 04. 06:30","title":"Mészáros Lőrinc Afrika helyett Közép-Ázsiában vadászik sebezhető fajokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e","c_author":"Szentirmai Áron","category":"360","description":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell a felek kibéküléséhez? A G-nap tízéves évfordulója alkalmából egy pszichológus és Fodor Gábor segítségével boncolgattuk, egymásra találhat-e újra két régi barát egy olyan törés után, ami tíz éve Orbán Viktor és Simicska Lajos között történt az egész ország szeme láttára.","shortLead":"Mit jelentenek a barátok? Mitől szakadhat meg egy baráti kapcsolat, hogyan hat a folyamatra a nyilvánosság, és mi kell...","id":"20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33676a81-6402-4cf1-9cdf-17929670082e.jpg","index":0,"item":"11601df5-5702-4094-91a0-cc9143b80d4e","keywords":null,"link":"/360/20250205_orban-simicska-baratsag-kibekules-g-nap","timestamp":"2025. február. 05. 16:45","title":"Kibékülhet-e még Orbán és Simicska?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyar Péter azt ígéri, hogy felelősségre fogja vonni a Tisza Párt az érintetteket, ha kormányra kerül.","shortLead":"Magyar Péter azt ígéri, hogy felelősségre fogja vonni a Tisza Párt az érintetteket, ha kormányra kerül.","id":"20250204_magyar-peter-palyaudvar-rakosrendezo-maxi-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"f35a122c-c767-490c-8dec-69081fdadc64","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_magyar-peter-palyaudvar-rakosrendezo-maxi-dubaj","timestamp":"2025. február. 04. 12:58","title":"Magyar Péter: Súlyos bűncselekményt követ el, aki részt vesz a rákosrendezői projektben, és emiatt felelősségre lesz vonva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","shortLead":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","id":"20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2.jpg","index":0,"item":"fa2ecc48-027b-4b5f-8cc3-d47219b3b9cc","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","timestamp":"2025. február. 04. 17:59","title":"A Netflix levette a kampányplakátjáról a rasszista botrányba keveredett Oscar-jelölt transznemű színésznőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben dobott vissza.","shortLead":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben...","id":"20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"40eee279-61c1-45df-bad9-595e645a3d3e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","timestamp":"2025. február. 04. 07:47","title":"Széttapsolták a szenátusi ülést, már tárgyalna a hallgatókkal a MOME vezetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","shortLead":"A 77 éves színművész pánikrohamra gyanakszik.","id":"20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c6bad3e-c06b-41a3-936d-75ad6906adba.jpg","index":0,"item":"ebd04fdd-7ea4-4ecf-ae78-400bd3920a8c","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_szinhaz-kern-andras-rosszullet","timestamp":"2025. február. 04. 13:08","title":"Kern András elmondta, mi okozhatta a rosszullétét, ami miatt félbe kellett szakítani az előadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de2542e3-436e-4b71-b19c-fb0df09dd42e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészség kezdeményezte az ír férfi letartóztatását és már minősített emberölés miatt nyomoznak.","shortLead":"Az ügyészség kezdeményezte az ír férfi letartóztatását és már minősített emberölés miatt nyomoznak.","id":"20250205_elore-kitervelt-emberoles-gyanusitas-japan-no-ferje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de2542e3-436e-4b71-b19c-fb0df09dd42e.jpg","index":0,"item":"ebb3371b-f62c-4188-a867-bcded52b4748","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_elore-kitervelt-emberoles-gyanusitas-japan-no-ferje","timestamp":"2025. február. 05. 17:04","title":"Már előre kitervelt emberöléssel gyanúsítják az elhunyt japán nő volt férjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért hagytak fel a Sziget szervezői a jópofáskodó reklámkampánnyal? Mi váltotta fel a fanyalgókban korábban meglévő „drogos rockfesztivál” lassan elmosódó képét? Miért nem feltétlenül jó, ha vagány arcokkal hirdetünk, vagy ha egymásra kacsintunk, s hogyan csiszolódik Palcsó Tamással a Sziget-brand?
Bizonyára bolondnak nézték volna azt, aki tizenhárom évvel ezelőtt bedobja, hogy a Diákszigetet Korda Györggyel vagy Udvaros Dorottyával kéne reklámozni. A fesztivál ugyanis egyenlő volt a koszos rockerekkel, droggal, vízbefúlással - legalábbis azok számára, akik sosem jártak a Hajógyári-szigeten.
A Diáksziget (utóbb Pepsi Sziget, Sziget Fesztivál, majd csak simán Sziget) hírverését a kezdeti években az illegális plakátolás, a vadragasztás jelentette. Marketing-kommunikációs fordulatot alapvetően a Pepsi 1996-os megjelenése hozott, valamint az, hogy az üdítőgyártó marketingvezetője átnyergelt a Sziget-csapathoz. Ekkor kezdték alkalmazni azt a 2-3 körből álló stratégiát, amely minden év májusától begyűrűzve hívja fel a figyelmet a fesztivál közeledtére. Ezek a kampányok már a szigetlátogatók és a kulturális, zenei igények sokféleségét hirdették, s ami összekötötte őket, az a humor volt. A jól ismert vicces reklámok („Tudom, mit teszel idén nyáron”), manifeszt blődségek („Hozd ki anyádat is!”) ekkor születtek, s nem is feltétlenül kötődtek a fesztiválhoz (lásd az univerzális boldogságérzést sugalló Kistehén-szpotokat).
A fura külsejű alakok fotózására fogékony média beszámolói alapján a Szigettől idegenkedők az indulás éveiben példás igyekezettel ragasztották tele sztereotípiákkal a fesztivált, a szervezők pedig egyre nagyobb összegeket feccöltek abba, hogy retusálják vagy teljesen felülírják a „porfürdőző drogos punkok” imázsát. "A fesztivál nemcsak zeneileg lett nyitottabb, de reklámüzenetei is azt sugallták, hogy az mindenkihez szól: kerülték a belterjes, összekacsintásként értelmezhető jelzéseket és eszközöket (például belépő-karszalag sem szerepelhetett a filmekben)" - mondja lapunknak Durgó Lajos, a fesztivál marketingvezetője. A kommerszebb, populárisabb, több tévéhirdetéssel futó hadjárat nézőszám- és szponzorbevétel-növekedést hozott, s látszólag meg is változott a közvéleményben élő Sziget-kép. Egy tavaly végzett kutatás azonban meglepetést okozott.
Jó kifogás sose rossz
A sztereotípiák ugyanis – kissé átformálva - továbbra is megmaradtak. Aki tehát eddig távol tartotta magát a fesztiváltól, az továbbra is ódzkodik kimenni, csak ezúttal az üvöltő rockzene helyett a higiéniai körülményekre fogja. Dacára annak, hogy nem csak marketinggel, hanem a termék fejlesztésével is többet törődik a szervezőiroda: évről évre óriási összeget költ arra, hogy a vitatott körülményeken ténylegesen javítsanak. Az idei fesztiválnak az eddigi vécék mellett 200-250, komplexumba rendezett kivilágított kabinnal, jobb szellőzésű sátrakkal, több világítással vágnak neki a rendezők, akik egyébként állítják, hogy ilyen téren már rég többet nyújtanak, mint egyéb európai fesztiválok.
A megkérdezettek jellemzően biztonságban akarnak szórakozni, derült ki, s ezen még véletlenül sem a közbiztonságot kell érteni: sokáig úgy festett, hogy a fesztivál számára a ruházati cikkek, vagy más fesztiválok jelentik a konkurenciát, ám valószínűleg inkább a fővárosi klubélet gyakorol elszívó hatást. A szórakozási szokások sokakban rögzültek mára, így mindenki az eddigi törzshelyén mozog igazán otthonosan. „Ezzel alapvetően nincs gond, hiszen ha mindenki a Szigetet választaná, egyszerűen nem férnénk be” – jegyzi meg Durgó Lajos.
Ugyancsak változást jelent, hogy míg a Sziget-kommunikáció kezdetben az egy-egy közösségen belüli véleményformáló, vagány arcok megszólítására ügyelt (hiszen ők nyújthatnak mintát környezetüknek), utóbb világossá vált, egy-egy csoport (pl. iskolai osztály) mérsékeltebb tagjai nem igazán csípik a belemenősebb figurákat, így a lazáknak szóló reklám őket inkább riasztja.
A tipikus szigetlakó persze nem más, mint az átlagos magyar fiatal, az élethez való viszonyuk azonban megkülönbözteti őket a többiektől; magasabb státuszúak, hamarabb költöznek el otthonról, a suli mellett dolgoznak, hamarabb élnek szexuális életet, ami persze nem a fesztivál miatt, hanem egyénileg alakul így.
A 2005-ös kampányban újra maga a termék, a fesztivál, a program került előtérbe, annyira, hogy idén már a „lesz Sziget” üzenetű bevezető hirdetésekre nem is volt szükség. „Nyilvánvalóvá vált, hogy amennyiben tudatosítjuk, hogy sok neves fellépő, világszínvonalú program lesz, akkor nagyon sokan eljönnek” – mondja a marketingvezető. Az iroda ennek érdekében már tavaly megduplázta a Nagyszínpad fellépőire szánt költségvetést, s immár második éve szerepeltetnek mainstream hazai sztárokat a Sziget-pillanatokat bemutató tévészpotokban. A közönség szemében hiteles emberek mondják el pár szóban, hogy miért szeretik a Szigetet (Korda György-Balázs Klári, Palcsó Tamás-Tóth Gabi, Udvaros Dorottya, Schell Judit), illetve hogy nem voltak ugyan, de most már nagyon kíváncsiak rá (Gundel Takács Gábor). A cél, hogy a hetijegyek minél előbb elfogyjanak, végeredményben ez stabilizálja az időjárásnak nagyon is kiszolgáltatott rendezvény működését. Kisebb változtatásnak tűnik ugyan, de míg a szubkulturális vonatkozású elemeket kivették a Sziget-kommunikációból, a rendezvény idén visszakapta a Kell egy hét együttlét szlogent, logójából pedig eltűnt a fesztivál-elnevezés, hiszen úgyis mindenki tudja, miről van szó.
Jönnek a franciák, jönnek a hollandok
A francia fiatalok 2005-ös csapatos megjelenése a Szigeten jelezte, hogy dübörög a fesztivál nemzetközi kommunikációja. A francia kampányt éppen annak a Robert Lacombe-nak a cége vezeti, aki a budapesti Francia Intézet igazgató-helyettese volt korábban. A külföldön eladott hetijegyek 38 százalékát amúgy a német fiatalok veszik meg (nekik már egyáltalán nem kell bemutatni a rendezvényt), s 30 százalékkal egyből mögéjük kerültek a franciák. Ausztriában, Olaszországban, Svájcban évek óta mennek a jegyek, Hollandiában azonban megugrottak az eladások, s még Angliából is jöttek, pedig ott nincs is értékesítés - meséli Durgó Lajos. Ebben semmi különös nincs, hiszen a Sziget az európai prémiumfesztiválok között foglal helyett.
"Szerencsére már nem vagyunk az a kis kelet-európai fesztivál, amelynek ár-érték aránnyal kell magát árulnia" - utal a marketingvezető az egykor Németországban futott 1 márka 1 sör szlogenre. Ugyanaz a reklámfilm fut a páneurópai VIVA s MTV zenecsatornákon, mint idehaza, csak éppen Korda Gyuri nélkül. De vannak egyedi ötletek is: olasz amatőr zenekaroknak versenyt szervez a Sziget-promócióval megbízott kinti ügynökség, ennek győztese léphet fel a budapesti fesztiválon. A Magyar Turizmus Rt. is támogatja azt a 130 ezer példányos Sziget-különszámot, amit Franciaországban már terjesztenek is. A marketingvezető óriási szerepet tulajdonít a pr-nek: évente többszáz újságíró jön el a Hajógyári-szigetre, s ha jó benyomásaikat hitelesen írják le, az mindennél többet számít.
A Koyaanisqatsi lüktetése a Szigeten
"A film arról beszél, hogy ha sokezer ember összegyűlik, akkor hogyan kezdenek viselkedni" - mondja Fabricius Gábor arról az általa a 2005-ös fesztiválon forgatott tízperces rövidfilmről, amely egyéves utómunkálatokat követően ősszel jelenik meg kísérőfilmként a mozikban. A korábban rövid ideig a fesztivál tanácsadójaként is működő Republic of Art reklámügynökség kreatív igazgatója leginkább a Baraka, vagy a Koyaanisqatsi című filmhez tudná hasonlítani munkáját, amelynek zenei aláfestése Zságer Balázs munkája. A Sziget nem csupán koncertsorozat, hanem örökké lüktető város: a szigetlakók által bejárt csapások olyanok, akár a vérerek, a filmkockákra textilszerűen simuló hangfoszlányok egyszerre mutatnak ritmust és bábeli hangzást - meséli. A kamera mögött a Moszkva tér és a Szezon című filmeket fényképező Garas Dániel állt, a jó minőségű celluloidból klipszerű filmanyag készült, amelyben 4500 vágás van. "Ez több, mint egy nagyjátékfilmben" - teszi hozzá az alkotó.
Négyszázmillióval megemelt költségvetéssel, kétféle hetijeggyel, 250 pluszvécével, komolyabb jazz-színpaddal és a szokásosnál is több sztárvendéggel vág neki a Sziget Rendezőiroda az augusztus 9. és 16. között tartott fesztiválnak. A szervezők csütörtöki sajtótájékoztatóján kiderült, hogy nem tervezik kilencnaposra bővíteni a Szigetet, hogy ismét jönnek a franciák, s hogy a szokott főzelékes pultját pedig mindenki továbbra is megtalálja, legfeljebb nem a szokott helyen.