szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyes híresztelések szerint a Starbucks hazánkban is terjeszkedni kíván, ám ezt a hálózat nem erősítette meg a hvg.hu-nak. Az Egyesült Államokból induló hálózat a legismertebb, ám a közhiedelemmel ellentétben nem franchise rendszerű kávézólánc a világon.

A Starbucks-koncepció 35 évvel ezelőtt született meg Seattle-ben, de Kelet-Európában máig nincs jelen. Legközelebb Ausztriában találunk az Egyesült Államokban honos kávézót. Egyelőre nincs hitelt érdemlő információ arról, hogy Magyarországra jönne a Starbucks-hálózat. Annyi biztos, hogy a következő hét évben a meglévő tizenkétezer üzlete mellé újabb 8 ezer egységet kíván nyitni, ebből jövőre 2400-at.

A működő boltok többsége természetesen a Starbucks szülőföldjén, az Egyesült Államokban található. A kávézólánc nagy hangsúlyt fektet a távol-keleti terjeszkedésre is, a tulajdonosok Kínát tekintik a legnagyobb potenciális piacnak. Alapítója céljául tűzte ki, hogy az addigi amerikai kávézási szokások helyett az európai mintát honosít meg. Ezt azonban a közhiedelemmel ellentétben nem franchiseként teszi, csak „franchise-értékkel bíró” hálózat formájában.

Bővebben a Starbucksról:
Erre a linkre kattintva, többet tudhat meg erről a kávézóláncról.
Mi a különbség a franchise és a "franchise-értékkel bíró" üzlet között. Elsődlegesen az, hogy míg a franchise-partner megveszi a jogokat a név-, védjegy- és termékhasználatra ahhoz, hogy  vállalkozást működtessen, addig a franchise-értékkel bíró hálózatnál az összes egység tulajdonjoga egy kézben van.

Sztárkávéház
A Starbucks-sztorit feldolgozó, Sztárkávéház című HVG-könyvet az alábbi linkre kattintva rendelheti meg. 
Az ilyen vállalkozás viszont minden olyan előnnyel és tulajdonsággal rendelkezik, mintha franchise-hálózatként volna jelen a piacon. Ilyen tulajdonságok például, hogy rendszeresen bővíti hálózatát újabb egységekkel, az ismert márkanév hatalmas húzóerőt képvisel a piacon, egységeinek színvonala azonos szinten áll és az üzletei arculat tekintetében szintén azonosak.

A Starbucks nem ül a babérjain, hanem folyamatosan bővíti üzlethálózatát, és újdonságokkal is kísérletezik. Mostanában vezeti be a piacra a Starbucks-termékeket forgalmazó italautomatáit. A hálózat sikerét 1997 és 2001 között megkétszerezte amúgy is tekintélyes, közel 1 milliárd dolláros (210 milliárd forint) bevételét, egységeinek száma pedig megnégyszereződött.


Forrás: http:// www.dakexpo.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Mibe bukhat bele egy franchise?

A hálózatba lépés előtt a franchise-átvevők szeme előtt gyakran csak az elérhető profit, a készen kapott menedzsment lebeg. Megfeledkeznek viszont a rendszer lehetséges buktatóiról. Mandel Katalin, a Dakexpo kft. franchise tanácsadója körültekintő magatartást javasol a rendszerhez csatlakozóknak.

hvg.hu Vállalkozás

Mit hoz a karácsony a franchise-átvevőknek?

Ahogy minden vállalkozásnál, a franchise-nál is közeledik az év végi elszámolás ideje. Ilyenkor kiderül, hogy hogy teljesítette-e a hálózat tulajdonosának elvárásait. Ellenkező esetben az átvevő akár elveszítheti a hálózat koncepciójának terjesztési jogát is.