szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Starbucks kávézóláncot 1971-ben, olasz mintára alapították az Egyesült Államokban, napjainkban azonban már az egész...

A Starbucks kávézóláncot 1971-ben, olasz mintára alapították az Egyesült Államokban, napjainkban azonban már az egész világon ismert és elterjedt márkanévvé vált. A Starbucks logójával kapcsolatos utólagos találgatások legsarkallatosabb pontja annak eldöntése volt, hogy vajon pontosan mit ábrázol: egy szirént, avagy egy hableányt, azaz sellőt. A jelenlegi – fűzöld színben látható – embléma ugyanis nem ad kellő támpontot a kérdés eldöntéséhez.

Sokat segít, ha megvizsgáljuk a cég korábbi logóit. Az első, fekete színű emblémát a Starbucks a rajta látható, fedetlen keblű, s sokak szemében szexuálisan túlzottan szuggesszív  nőalak miatt kénytelen volt lecserélni.  
A második, fakózöld cégéren az alak kebleit leomló haja takarja el a kíváncsiskodó tekintetek elől, uszálya pedig már kevésbé kivehető, bár annak hullámos vonalakkal ábrázolása továbbra is tenger-közeli lényre utal. Végeredményben mégiscsak egy szirénről van szó - állítják a szakemberek - , mégpedig egy két uszállyal rendelkező alakról, amely – az „eredeti” szirének egy változataként – középkori ábrázolásokon terjedt el. A Starbucks első logóját éppen ezért rendkívüli darabnak tartják, hiszen látszólag egy fedetlen női felsőtesttel és domborodó keblekkel igyekszik hódolókat szerezni, miközben csak a mitológiában jártasabb vendégek számára válik világossá, hogy a cégér a mindenek feletti bölcsesség és a test kényeztetésének ellenállhatatlan csáberejét jelképezi.


A kávézóláncnak az elnevezése is tartogat érdekességeket: az alapítók állítólag – a Moby Dickre utalva – Moby’s Coffee-ra keresztelték volna üzletüket, a logó megrajzolásakor azonban
a fehér bálna alakja kevéssé tűnt vonzónak, így maradt a szirén és Herman Melville regényének egyik kávékedvelő karaktere, Starbuck elsőtiszt, aki „nevét adta” a vendéglátóipari láncnak. Ilyen előzmények mellett talán nem meglepő, hogy a Starbucks alapítvány címeréül már egy – feltehetően – mindenfajta mitológiai áthallás nélküli, sima hableány került.


Erre a linkre kattintva megismerkedhet további márkák történetével.


A Starbucks-sztorit feldolgozó, Sztárkávéház című HVG-könyvet az alábbi linkre kattintva rendelheti meg. 

FT-kommentár: Európa belebújhat Amerika köpönyegébe, mert mozgósítania kell a demokrácia védelmében

FT-kommentár: Európa belebújhat Amerika köpönyegébe, mert mozgósítania kell a demokrácia védelmében

Medián: Orbán erőfeszítései csak kozmetikázták a versenyt, 9 százalékos a Tisza előnye

Medián: Orbán erőfeszítései csak kozmetikázták a versenyt, 9 százalékos a Tisza előnye

A Washington Post kommentátora órákon át beszélt Trumppal, és szerinte sokan félreértik az elnök Ukrajna-politikáját

A Washington Post kommentátora órákon át beszélt Trumppal, és szerinte sokan félreértik az elnök Ukrajna-politikáját

Medián: A fideszesek többsége is Magyar Péter áfajavaslatát kérné, nem Orbán visszatérítéses ígéretét

Medián: A fideszesek többsége is Magyar Péter áfajavaslatát kérné, nem Orbán visszatérítéses ígéretét