Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","shortLead":" Közel 30 éves a kocsi, de szinte makulátlan. ","id":"20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be0aa197-e6a8-4977-8ac0-0394b5c21f0c.jpg","index":0,"item":"2fac1308-1249-4c5a-9676-e2af7a4dc029","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Egymillio-kilometernel-jar-ez-az-5-os-BMW-eredeti-valtoval-motorral","timestamp":"2025. június. 03. 07:11","title":"Ez a BMW cáfolja a sztereotípiákat: egymillió kilométernél jár eredeti váltóval, motorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elsőfokú, nem jogerős ítélet szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda a jövőben nem kezelheti az érintettek adatait járványhelyzettel nem összefüggő célból, és köteles nyilvánosságra hozni az ítéletet a vakcinainfo.gov.hu oldalon.","shortLead":"Az elsőfokú, nem jogerős ítélet szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda a jövőben nem kezelheti az érintettek adatait...","id":"20250602_A-Fovarosi-Torvenyszek-szerint-Roganek-jogellenesen-kezeltek-a-vakcinaoltasra-regisztraltak-szemelyes-adatait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524.jpg","index":0,"item":"50376628-ffc5-4596-b95a-f2724df2a68d","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_A-Fovarosi-Torvenyszek-szerint-Roganek-jogellenesen-kezeltek-a-vakcinaoltasra-regisztraltak-szemelyes-adatait","timestamp":"2025. június. 02. 16:00","title":"A bíróság szerint Rogánék jogellenesen kezelték az oltásra regisztráltak személyes adatait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét a portál.","shortLead":"Az ellehetetlenítési törvényről, vagyonának gyarapodásáról és a luxizásról is kérdezte az ország leggazdagabb emberét...","id":"20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"24771204-0e62-402e-a8c7-482a1077137d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Meszaros-Lorinc-munchen-444","timestamp":"2025. június. 01. 10:44","title":"Mészáros Lőrinc a 444-nek: „Maguk propagandisták, úgyhogy húzzanak haza”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc7c249-723c-4927-b507-93299f662a12","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szerkesztőségünk által is erősített szakmai zsűri tagjain kívül ezúttal is bárki szavazhat majd kedvenc autójára.","shortLead":"A szerkesztőségünk által is erősített szakmai zsűri tagjain kívül ezúttal is bárki szavazhat majd kedvenc autójára.","id":"20250602_ev-magyar-autoja-2026-eldordult-a-startpisztoly-indul-a-legjobb-autok-uj-versenye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc7c249-723c-4927-b507-93299f662a12.jpg","index":0,"item":"bea417b9-e64b-4df2-b9d6-4e912256599b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_ev-magyar-autoja-2026-eldordult-a-startpisztoly-indul-a-legjobb-autok-uj-versenye","timestamp":"2025. június. 02. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2026: eldördült a startpisztoly, indul a legjobb autók új versenye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne tegyünk ellene.","shortLead":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne...","id":"20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac.jpg","index":0,"item":"c51c2721-52e1-499b-8eb7-665d5aaf2542","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","timestamp":"2025. június. 02. 07:30","title":"Mi a nulladik lépés, ha felfáztál?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk...","id":"20250601_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"0caada45-0c5b-46a3-9e9c-111254d19f28","keywords":null,"link":"/360/20250601_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 01. 10:09","title":"Európa sorsa múlik azon, ki nyeri ma a lengyel elnökválasztást – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Bogdan Ivan szerint a környezetvédők akadályozták a Korond-patak elterelését, pedig valójában nincsenek eszközeik arra, hogy bármit is megtiltsanak.","shortLead":"Bogdan Ivan szerint a környezetvédők akadályozták a Korond-patak elterelését, pedig valójában nincsenek eszközeik arra...","id":"20250602_romania-parajdi-sobanya-beomlas-kornyezetvedok-hodok-bogdan-ivan-gazdasagi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a.jpg","index":0,"item":"313f1a70-7df3-44f6-944c-49feb63d421b","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_romania-parajdi-sobanya-beomlas-kornyezetvedok-hodok-bogdan-ivan-gazdasagi-miniszter","timestamp":"2025. június. 02. 14:14","title":"A környezetvédőket és a hódokat okolja a parajdi sóbánya katasztrófájáért a román gazdasági miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Úgy tűnt, a reklámpiac jó éve lesz 2008 - Októberig
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A negyedik negyedévben azonban a növekedés üteme a felére – sőt decemberben...
A negyedik negyedévben azonban a növekedés üteme a felére – sőt decemberben egészen nullára – csökkent, ám a teljes évet tekintve még így is 8,6 százalékos bővülést, összesen mintegy 599 milliárd forintos listaáras reklámköltést mért a TNS Media Intelligence.
A legnagyobb hirdető szektorok
A legnagyobb piaci szektorok egy része 2008-ban is átlag fölötti mértékben növelte reklámköltését (Élelmiszer; Pénzintézet, biztosítótársaság; Gyógyászat, gyógyhatású készítmény), mások csak pár százalékkal növelték ilyen jellegű ráfordításaikat (Távközlés, Szépségápolás, Kereskedelem), míg a Közlekedési eszközök gyártói éppen csak szinten tartották, az Ital és a Háztartási cikk szektor pedig kifejezetten visszafogta költését.
A válság hatására az év utolsó három hónapjában az italgyártók még drasztikusabban, 22 százalékkal visszavágták médiabüdzséjüket az előző év hasonló időszakához képest, de a Szépségápolás és a Közlekedési eszköz szegmens is 5 ill. 6 százalékkal kevesebbet reklámozott, és az éves szinten egyébként 17 százalékos növekedést produkáló Szolgáltatás piacon is több mint 6 százalékos volt a költéscsökkenés. Ez utóbbiban komoly szerepet játszott, hogy Minisztériumok és állami intézmények 2007 utolsó hónapjaihoz képest több százmillióval kevesebbet költöttek a tavalyi negyedik negyedévben, és a munkaerőpiaci hirdetések is 35 százalékkal visszaestek.
A legnagyobb hirdetők
Hasonlóan változatos képet mutat a legnagyobb hirdetők tavalyi reklámköltésének alakulása is. Míg az elmúlt években a top hirdetők szinte kivétel nélkül minden évben növelték reklámkiadásaikat, 2008-ban többük is büdzsécsökkentést hajtott végre (a Henkel 5, a Pannon GSM 4, a Vodafone 3, a L’Oréal közel 7, a Reckitt Benckiser pedig 15 százalékkal fogta vissza költését). A top 10 hirdetőből mindössze háromnál – Unilever, Bayer Hungaria, Magyar Danone – látunk kétszámjegyű, egynél (T-Mobile) inflációkövető növekedést, a Procter & Gamble pedig éppen csak szinten tartotta reklámköltését 2007-hez képest.
Bankok
A bankok összesen 15 százalékkal költöttek többet reklámra az elmúlt évben, és ők azok, akik bár közvetlenül is érintettek a válságban, mégsem fogták vissza látványosan költéseiket az október-decemberi időszakban (mindössze a növekedés dinamikája csökkent 6 százalékponttal). Ezen a piacon inkább a kommunikáció iránya, mint sem intenzitása változott meg az utolsó negyedévben. A 2008 első félévében még a második legtöbbet reklámozott banki termék, a szabad felhasználású jelzáloghitel médiatámogatása például szeptemberről novemberre a tizedére zsugorodott, és hasonló mértékben csökkent a lakáshitelek reklámköltése is. A banki image hirdetésekre fordított összeg szeptemberről októberre csaknem harmadára esett vissza, igaz, decemberben megint látványosan megugrott a CIB Banknak köszönhetően.
Banki „válságtermékek”
Van viszont néhány banki termék, amelynek kommunikációja éppen a válság kirobbanása után futott fel. A megtakarítási termékek népszerűsítésére fordított összeg például az előző negyedévhez képest október-decemberben több mint triplájára, 6,5 milliárd forintra nőtt, és végül éves szinten is a legtöbbet reklámozott banki termékké vált, 11 milliárdot meghaladó költéssel.
A személyi kölcsön szegmensben volt ugyan októberben egy kisebb visszaesés, de a termék legnagyobb hirdetője, a Provident Financial ekkor is hozta az átlagos havi 240 millió forintos költését, sőt a Raiffeisen és az OTP kifejezetten belehúzott novemberben a személyi kölcsön kommunikációba, így a Megtakarítások mögött ez lett a második legtöbbet költő banki szegmens 2008-ban. A bank kategória legaktívabb hirdetői a Raiffeisen, az OTP, a CIB, az UniCredit és a K&H voltak tavaly, egyenként 5 és 6 milliárd forint közötti listaáras reklámköltéssel.
Gépjármű
A válság által leginkább érintett piaci kategória, a Gépjármű éves szinten egy százalékkal, az utolsó negyedévben pedig közel 7 százalékkal költött kevesebbet reklámra az előző év azonos időszakához képest. Legnagyobb hirdetői közül néhányan drasztikusan megvágták médiabüdzséjüket (Porsche Hungária -25%, Ford Hungária -20%, Citroen Hungária -13%), megint mások pár százalékkal csökkentették reklámkiadásukat (Opel, Peugeot, Chevrolet), míg a Magyar Suzuki és a Renault Hungária 10 illetve 12 százalékkal növelte költését.
A visszaesés jelei ezen a piacon azonban már jóval az októberi válság előtt, a tavaszi és nyári hónapokban észrevehetőek voltak: márciusban az egy évvel korábbihoz képest 15, májusban 7, júliusban pedig 17 százalékkal csökkent a személygépkocsik és terepjárók reklámköltése. Sőt, ha a második félévet nézzük, akkor csak novemberben tapasztalhattunk pár százalékos növekedést, a többi hónapban az autós cégek rendre kevesebbet költöttek reklámra, mint 2007-ben, októberben pedig drasztikus, 18%-os volt a csökkenés.
Élelmiszer
A legtöbbet hirdető piaci szektor, az Élelmiszer kifejezetten jó évet zárt reklám szempontból 2008-ban (az elmúlt két év stagnálásához képes 13 százalékkal nőtt a költése), és kiemelkedően magas, 19 százalékos reklámköltés növekedést produkált az utolsó negyedévben is. Ez főleg az Élelmiszerüzlet, élelmiszermárka kategória 68%-os költésnövekedésének, közelebbről pedig az Aldi piacra lépésének tudható be. A diszkontlánc ugyanis közel 4,5 milliárd forintot költött reklámra az elmúlt évben, fokozott médiajelenlétre késztetve ezzel a versenytársakat is (a Penny Market majdnem megduplázta, a Lidl több mint másfélszeresére növelte reklámköltést).
A válság hatása a médiapiacra
A válság médiapiacra gyakorolt hatása leginkább az egyes médiatípusok bevételeinek havonkénti alakulásában és a növekedés dinamikájának változásában érhető tetten. A napilapoknál éves szinten például 6, az utolsó negyedévben pedig 5 százalékos listaáras bevétel növekedést látunk, pedig novemberben 2 százalékkal visszaestek a bevételeik (a magazin piacon ugyanebben a hónapban 5 százalékos volt a csökkenés). Az évek óta egyik legdinamikusabban növekvő médiatípusnál, a kábeltelevíziónál is hasonló tendenciát figyelhettünk meg: novemberben alig 10 százaléknyi bevétel növekedést ért el 2007 azonos hónapjához képest, holott év közben a havi növekedés 20 és 40 százalék között mozgott.
Még a pénzügyi válság médiapiaci „nyertesének” kikiáltott Internet is megérezte a visszaesést, a reklámbevételek minimum 40, de inkább 50 százalék fölött mozgó havi növekedési üteme októberre 33, novemberre pedig 23 százalékra mérséklődött, igaz, decemberben újra megugrott, és éves szinten végül 35% feletti bővülést produkált. Az országos televíziók listaáras reklámbevétele éves szinten 2, a kábelcsatornáké és a rádióké 25-25, a folyóiratoké 4, a napilapoké és a plakátcégeké 6-6 százalékkal bővült.