szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vásárlás ujjlenyomattal, bőrfelismerő szoftverrel és eladókat helyettesítő áruházi robotokkal - fogyasztás-ösztönző eszközök a Jövő Áruházában. A Metro csoport Düsseldorf melletti hipermarketjében jártunk és kipróbáltuk, milyen új technikai vívmányokkal segítik az eladást és mennyivel egyszerűbb sorban állás nélkül fizetni a kasszánál. Néhány éven belül a magyar boltokban is megjelenhetnek ezek a módszerek.

A németországi Rheinbergben 2003-ban nyitott meg a Metro csoport Future Store nevű áruháza, ahol az áruházba belépő vevőt a saját személyes bolti „eladója” (Personal Shopping Assistant, PSA), vagyis a bevásárlókocsi rúdjára erősített kisméretű számítógép köszöntötte és kalauzolta végig az áruházon. A kis laptop megmutatta a térképen, mit hol talál, beépített vonalkódolvasója segítségével pontos tájékoztatást adott a termékről, annak összetételéről és kalóriatartalmáról ugyanúgy, ahogy az árról, a futó akciókról és a promóciókról.

Hasonló módszerekkel, de kicsit másképp segíti a vevőt a düsseldorfi Future Store, amelyet a Metro csoporthoz tartozó Reál kiskereskedelmi élelmiszerlánc egyik üzletében alakítottak ki 2008 májusában, azaz egy  évvel ezelőtt. A vásárló, ha mobiltelefonja segítségével regisztrál az áruház számítógépes rendszerébe, kiválaszthatja a regisztrációs eszköz monitorján, milyen termékeket szeretne megvenni. A rendszer abban is segít, hogy ezek a termékek az áruház melyik részén találhatóak, ezt követően pedig bepakolja egy virtuális kosárba és a bevásárlólistát pedig ki is nyomtathatja. Ez egyben a számla is, a rajta szereplő vonalkód leolvasásával pénz nélkül is fizethetünk az önkiszolgáló kasszánál, ha ujjlenyomatunkkal 30 másodperc alatt azonosítjuk magunkat egy egyébként bankkártyás és készpénzes fizetésre is szolgáló gépnél.

A termékek ily módon történő beazonosításához olyan elektronikus polccímkékre (RFID) van szükség, amely a benne található mikrochipen tárol minden szükséges információt arról a termékről, amin szerepel ez a kód - tájékoztatta a hvg.hu-t a Future Store munkatársa Marcos Fernandez (a METRO AG munkatársa) Egyelőre, mint mondta, csak raklaponként és nem darabonként tárolja a vásárló számára hasznos paramétereket, mint például az áru szavatossága, kiszerelése, leírása.

© hvg.hu
Az se baj, ha a professzionális navigációs rendszer ellenére sem találjuk meg a terméket, amit keresünk. Ekkor segítséget nem az eladótól, hanem beszélő robotoktól kérhetünk, akik értenek a nők és a férfiak nyelvén is. Ilyen áruházi tanácsadóból ugyanis férfi és női változat is létezik: Roger a műszaki osztályon, Ally pedig a kozmetikumoknál segíti a vásárlónak eligazodni. A keresett termék beprogramozása után Roger és Ally - szó szerint - odavezet ahhoz a polchoz, ahol a termék található.

S ezzel még korántsincs vége a technológiai szemfényvesztésnek: kozmetikai osztályon például a bőrtípusunknak megfelelő smink- és arcápolási terméket ajánlanak nekünk, ha megvárjuk, amíg az erre létesített eszköz fényképet készít rólunk és azt beszkenneli. Az élelmiszerosztályon pedig a hozzávalók kiválasztásakor receptötleteket is kaphatunk: ez a masina nemcsak azt mondja meg, milyen hozzávalók kellenek, hanem az elkészítés idejét és a nehézségi fokot is megadja

Egyedülállónak számít az a technológia, melynek segítségével cd-vásárlás előtt, fejhallgató nélkül is, belehallgathatunk egy-egy számba. Elég, ha a kiválasztott termék vonalkódját odatartjuk a vonalkódot leolvasó gép elé, az beszkenneli a cd tartalmát és a gép előtt megállva a fejünk felett már szól is a zene.

A magyar jövő
Két évvel ezelőtt a Praktiker a hazai kiskereskedelem legkorszerűbb áruházát nyitotta meg Vecsésen, a Market Central Ferihegy központban. Az 1,6 milliárd forintos beruházás keretében felépült – európai mintaáruházban már elektronikus polccímkék mutatják az árakat, a vevők az internethez kapcsolódó infoterminálok segítségével tájékozódhatnak, a legfrissebb kereskedelmi információkat pedig plazma televíziók képernyőjén követhetik nyomon. Az elektronikus árcímkékhez és a plazma televíziós „táblákhoz” nem kell különösebb felkészültség a vevok részérol, csak rá kell nézni a kijelzőre, hogy az adott termék mennyibe kerül, vagy éppen mit kínál az áruház akcióban.

A Metróhoz hasonlóan világszerte számos nagy kereskedelmi lánc tesztel vagy éppen már élesben üzemeltet csúcstechnológiát képviselő eszközöket áruházaiban. Az ilyen kezdeményezések célja, hogy olyan műszaki rendszereket dolgozzanak ki és teszteljenek le, amelyek növelik a kereskedelem hatékonyságát, s nem mellékesen kényelmesebbé teszik a vásárlását. A csúcstechnológiás eszközök előnye a vásárlók szempontjából nyilvánvaló, ám kérdés, hogy a kereskedelmi cégek számára milyen és mekkora hasznot hajtanak ezek a nem csekély beruházást igénylő eszközök.

Magyarországon valószínuleg az elektronikus polccímkék terjednek el a leggyorsabban. Az élelmiszer-kereskedok számára ezen kívül még a digitális árufelismerő mérleg illetve a önkiszolgáló kasszák iránt komolyabb az érdeklődés. A nagy kereskedelmi láncok boltjaiban és a hazai hálózatok – például a Reál és a CBA – nagyobb üzleteiben is várhatóan már néhány éven belül több újdonsággal is találkozhatunk.
 


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!