Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Vásárlás ujjlenyomattal, bőrfelismerő szoftverrel és eladókat helyettesítő áruházi robotokkal - fogyasztás-ösztönző eszközök a Jövő Áruházában. A Metro csoport Düsseldorf melletti hipermarketjében jártunk és kipróbáltuk, milyen új technikai vívmányokkal segítik az eladást és mennyivel egyszerűbb sorban állás nélkül fizetni a kasszánál. Néhány éven belül a magyar boltokban is megjelenhetnek ezek a módszerek.
A németországi Rheinbergben 2003-ban nyitott meg a Metro csoport Future Store nevű áruháza, ahol az áruházba belépő vevőt a saját személyes bolti „eladója” (Personal Shopping Assistant, PSA), vagyis a bevásárlókocsi rúdjára erősített kisméretű számítógép köszöntötte és kalauzolta végig az áruházon. A kis laptop megmutatta a térképen, mit hol talál, beépített vonalkódolvasója segítségével pontos tájékoztatást adott a termékről, annak összetételéről és kalóriatartalmáról ugyanúgy, ahogy az árról, a futó akciókról és a promóciókról.
Hasonló módszerekkel, de kicsit másképp segíti a vevőt a düsseldorfi Future Store, amelyet a Metro csoporthoz tartozó Reál kiskereskedelmi élelmiszerlánc egyik üzletében alakítottak ki 2008 májusában, azaz egy évvel ezelőtt. A vásárló, ha mobiltelefonja segítségével regisztrál az áruház számítógépes rendszerébe, kiválaszthatja a regisztrációs eszköz monitorján, milyen termékeket szeretne megvenni. A rendszer abban is segít, hogy ezek a termékek az áruház melyik részén találhatóak, ezt követően pedig bepakolja egy virtuális kosárba és a bevásárlólistát pedig ki is nyomtathatja. Ez egyben a számla is, a rajta szereplő vonalkód leolvasásával pénz nélkül is fizethetünk az önkiszolgáló kasszánál, ha ujjlenyomatunkkal 30 másodperc alatt azonosítjuk magunkat egy egyébként bankkártyás és készpénzes fizetésre is szolgáló gépnél.
A termékek ily módon történő beazonosításához olyan elektronikus polccímkékre (RFID) van szükség, amely a benne található mikrochipen tárol minden szükséges információt arról a termékről, amin szerepel ez a kód - tájékoztatta a hvg.hu-t a Future Store munkatársa Marcos Fernandez (a METRO AG munkatársa) Egyelőre, mint mondta, csak raklaponként és nem darabonként tárolja a vásárló számára hasznos paramétereket, mint például az áru szavatossága, kiszerelése, leírása.
© hvg.hu |
S ezzel még korántsincs vége a technológiai szemfényvesztésnek: kozmetikai osztályon például a bőrtípusunknak megfelelő smink- és arcápolási terméket ajánlanak nekünk, ha megvárjuk, amíg az erre létesített eszköz fényképet készít rólunk és azt beszkenneli. Az élelmiszerosztályon pedig a hozzávalók kiválasztásakor receptötleteket is kaphatunk: ez a masina nemcsak azt mondja meg, milyen hozzávalók kellenek, hanem az elkészítés idejét és a nehézségi fokot is megadja
Egyedülállónak számít az a technológia, melynek segítségével cd-vásárlás előtt, fejhallgató nélkül is, belehallgathatunk egy-egy számba. Elég, ha a kiválasztott termék vonalkódját odatartjuk a vonalkódot leolvasó gép elé, az beszkenneli a cd tartalmát és a gép előtt megállva a fejünk felett már szól is a zene.
A magyar jövő |
Két évvel ezelőtt a Praktiker a hazai kiskereskedelem legkorszerűbb áruházát nyitotta meg Vecsésen, a Market Central Ferihegy központban. Az 1,6 milliárd forintos beruházás keretében felépült – európai mintaáruházban már elektronikus polccímkék mutatják az árakat, a vevők az internethez kapcsolódó infoterminálok segítségével tájékozódhatnak, a legfrissebb kereskedelmi információkat pedig plazma televíziók képernyőjén követhetik nyomon. Az elektronikus árcímkékhez és a plazma televíziós „táblákhoz” nem kell különösebb felkészültség a vevok részérol, csak rá kell nézni a kijelzőre, hogy az adott termék mennyibe kerül, vagy éppen mit kínál az áruház akcióban. |
Magyarországon valószínuleg az elektronikus polccímkék terjednek el a leggyorsabban. Az élelmiszer-kereskedok számára ezen kívül még a digitális árufelismerő mérleg illetve a önkiszolgáló kasszák iránt komolyabb az érdeklődés. A nagy kereskedelmi láncok boltjaiban és a hazai hálózatok – például a Reál és a CBA – nagyobb üzleteiben is várhatóan már néhány éven belül több újdonsággal is találkozhatunk.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.