szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Megállt a napi fogyasztási cikkek eladásának csökkenése Magyarországon, az idén a harmadik negyedévben mennyiségben is és értékben is ugyanakkora forgalmat ért el az élelmiszer-kiskereskedelem, mint a tavalyi év azonos időszakában - közölte a Nielsen piackutató vállalat kedden. A Nielsen szerint ezzel megszakadt a 2009 második negyedéve óta tartó negatív tendencia.

A közlemény szerint amíg az idei második negyedév során még tíz ország - köztük Magyarország - boltjaiban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot, mint egy évvel korábban, addig a harmadik negyedévben csak Görögországban, Németországban és Hollandiában regisztráltak mennyiségi csökkenést. A görög és a holland mennyiségi mutató mínusz 2-2, a német mínusz 3 százalék. 

Értéket tekintve szintén ebben a három országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem eladása: Görögországban 3, Németországban és Hollandiában 1-1 százalékkal. A legnagyobb arányú, 6 százalékos mennyiségi növekedést a török, 4 százalékost a szlovák, 3-3 százalékost az olasz és a svájci piac érte el a harmadik negyedévben, a tavalyi időszakhoz viszonyítva. Értéket tekintve is Törökország áll a növekedési ranglista élén 10 százalékkal, majd Szlovákia jön 6 százalékkal, Nagy-Britannia és Csehország 3-3 százalékos növekedéssel következik.

Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,3 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, addig a mennyiségi növekedés átlaga csak 1,2 százalékkal emelkedett - állapítja meg Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen magyarországi vállalatának igazgatója a közleményben. Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,1 százalékot ért el július-szeptember során, a vizsgált húsz országban, a múlt évi hasonló időszakhoz képest - teszi hozzá a közleményben. 

Az átlagárak legnagyobb mértékű emelkedését a Nielsen Törökországban, Nagy-Britanniában és Dániában regisztrálta a harmadik negyedév során, 4, 3, illetve 2 százalékkal. Csökkent viszont az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum átlagára Spanyolországban és Svájcban 2-2, Lengyelországban és Olaszországban 1-1 százalékkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!