szerző:
Horváth Éva
Tetszett a cikk?

Gyakran használják a kifejezést, meglehet, sokan nem is tudják pontosan, mit jelent. Miközben számos helyzetben, már évszázadok óta alkalmazzák a módszert, ám vállalkozói formaként hosszú ideig nem nevesítették. Az újkori franchise eredetileg Amerikából indult, Magyarországon a rendszerváltás utáni években élte a virágkorát, majd idővel alábbhagyott a népszerűsége. Most azonban ismét jó esélye van egy franchise-boomnak, már láthatók is az erre utaló jelek – fejtette ki a hvg.hu-nak Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkári feladatait majd’ két évtizedig ellátó, ma már nyugdíjas szakember.

 hvg.hu:  Varázsszó a vállalkozóknak vagy vonzó üzleti megoldás? Mit jelent ma a franchise Magyarországon?

Kiss István: Valószínűleg ugyanazt, mint bárhol máshol a világon. A franchise-vállalkozás egy szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési forma. Hasonlóan más szerződésekhez, itt is szükség van legalább két vállalkozóra, akik együtt kívánnak működni. Ám a franchise-szerződésnek van még három nélkülözhetetlen eleme; abban ugyanis megjelenik egy értékkel bíró név, valamint egy hozzá tartozó, értékkel bíró üzletviteli tapasztalat használati jogának átadása, s mindez társul az e jogokat átadó vállalkozó folyamatos támogatásával.

Praktikus üzleti forma. A franchise gyökerei egészen a középkorig nyúlnak vissza
©

hvg.hu:  Ami biztonságot is ad a vállalkozónak?

K.I.: Segítséget és azzal biztonságot. A vállalkozó egy kész márkás áru vagy minősített szolgáltatás értékesítési hálózatába száll be, egy bejegyzett és bejáratott név oltalmában. A már működő rendszer jóvoltából az induló cég tálcán kapja a reklámot, a piackutatást, de még a képzést is. Valamint rendelkezésre áll a folyamatos jogi és pénzügyi háttér, útmutatások a napi adminisztratív és vezetési problémákhoz. Emellett ugyancsak a hálózatnak köszönhetően, a növekvő költségek könnyebben elviselhetőek, miközben a kapcsolatteremtés is egyszerűbb ugyanazon üzleti tevékenységben. 

hvg.hu:  Mindezek alapján a vállalkozóknak rohanniuk kellene mielőbb beépülni egy franchise-hálózatba. Miért nem teszik?

K.I.:  Akadnak azért jó néhányan, akik a franchise-formát választják, de valóban lehetnének többen. Amikor az 1990-es évek elején kezdett elterjedni Magyarországon ez az üzleti forma, sokan döntöttek mellette. Éppen a felsorolt előnyei miatt, s leginkább azért, mert az induláshoz nem kellett sok tőke, ami egy, a kis és közepes vállalkozások számára hitelszegény piacon nagy segítséget jelentett. Úgy tűnik, a hazai közvéleményben téves hit él azzal kapcsolatban, hogy a franchise lehetőségét csak külföldi cégek hozhatják be Magyarországra. Való igaz, hogy az első nagyok között volt például a  Mc Donald’s és a Burger King, ám – maradva az élelmiszereknél, étkeztetésnél – legalább ilyen sikeres hálózatot alakított ki itthon a magyar termékeket gyártó Fornetti vagy éppen a Princess Pékség.

hvg.hu:  Meg lehet határozni azokat a tevékenységeket, amelyek esetében szinte vétek kihagyni a franchise adta lehetőségeket?

K.I.:  A tengerentúlon szinte nincs olyan tevékenység, amit ne lehetne franchise-formában működtetni, de Európában és nálunk is meglehetősen sok területen alkalmazzák a módszert. Magyarországon vannak franchise-formában működő autókölcsönzők, ingatlan-közvetítők, élelmiszer, ruházati, könyv vagy gyógynövény kereskedők, de akad a példák között parti szervező, valamint partnerkereső hálózat is. Sőt, e körbe sorolhatók a hajdani Mol-kutak, több bank és biztosító fiókhálózata is. (Mostanában a Mol már nem alkalmazza a franchise-formát, csak üzemeltetési szerződést köt.)

hvg.hu:  Egy külföldi, főleg egy Európán kívüli cég esetében mekkora nehézséget jelentenek – például Magyarországon – az eltérő minőségű alapanyagok, a különböző szokások, elvárások?

K.I.:  Maradva a Mc Donald’s példájánál, a hatalmas nemzetközi hálózattal rendelkező vállalkozás számára bizony minden esetben komoly előkészületekkel jár egy-egy új piac bevétele. Mielőtt bárhol is lecövekelnének, „talajmintát” vesznek, s alaposan elemzik, hogy a termékeikhez mennyire megfelelő alapanyagok a helyi termények. Például Magyarországon sokáig kielégítő volt a burgonya minősége, egy ideje azonban már Lengyelországból érkezik a sült krumpli nyersanyaga.  

hvg.hu:  A hazai alapítású franchise-hálózatok is ilyen szigorú elvárásokkal működnek?

K.I.:  Valójában ez lenne a rendszer lényege, de persze akadnak ellenpéldák is. A jelenleg igen népszerű látványpékség-rendszereknél például előfordul, hogy nem egyenletes a pékáru minősége. Van, ahol rossz minőségű a tészta, míg máshol az jelenthet problémát, hogy nem saját rendszerű kemencében süttetik a termékeket. Mindenesetre más szempontokat kell figyelembe venni, ha kereskedelmi egységről van szó, illetve ha a vállalkozó valamilyen szolgáltatóhoz szeretne csatlakozni.

©

hvg.hu.: Az első franchise-hálózatok kereskedelmi vagy szolgáltató jellegűek voltak?

 K.I.:  A franchise gyökerei egészen a középkorig nyúlnak vissza. Akkor a helyi földesurak szerezhettek jogosítványt arra, hogy beszedjék a királyi jutalékot, amiért persze százalékot kaptak az uralkodótól. Innen származik a royality kifejezés. De szinte ugyanezen időszakban alakultak ki a sörfőzdei „körök” is, tökéletesen alkalmazva a modern franchise adta lehetőséget.

hvg.hu:  A kolostorok mélyén kifejlesztett, egyedi sörreceptek pedig lassan elterjedtek az egész világon, hiszen így hozzá lehetett jutni a titkos receptekhez…

K.I.:  Tévedés ne essék, a termék receptje nem elég ahhoz, hogy azt mondhassuk, valami franchise-rendszerben működik! Ha a gyártás technológiáját, módszerét veszi át a vállalkozó, azzal csupán licence-jogot szerez. Minderre persze szükség van a franchise esetén is, de a rendszerhez kapcsolódó know-how, licence tartalma ennél sokkal szerteágazóbb. Miközben ott van még egyebek mellett a trade mark, a marketing, az üzlethálózat, a kereskedelmi szokások és elvárások, hogy csak néhányat említsek a konstrukció kötelező elemei közül. De előfordult már olyan eset is, hogy egy úgynevezett multi-level marketing cég is franchise-hálózatként definiálta magát, holott nem volt az. Sok vállalkozás még csak úton van a franchise-hálózat működtetése felé, mert jelentős részük „csak” márkakereskedő vagy beszerzési társaság. A „csak” egy állapotot tükröz, amelyből később még lehet franchise.

hvg.hu:  Mi szabályozza a franchise intézményét?

K.I.:  Nincs rá jogszabály, nem olyan, mint egy gazdasági társaság, nem szerepel a Polgári Törvénykönyvben. A magyarországi franchise-formában tevékenykedő vállalkozók az Európai Etikai Kódexhez igazodnak, hasonlóan más uniós tagállamhoz. Egyébként szinte az egész világon hasonlóan alakult a gyakorlat, a vitás kérdéseket általában megoldja a piac önszabályozása.

hvg.hu:  A franchise-forma mennyiben garancia a sikerre?

K.I.:  A sikerre nincs csodaszer. A bukással is mindig számolni kell. Ezt bizonyítja több külföldi cég is, amely franchise-hálózatot működtetett Magyarországon, de nem járt sikerrel. Kivonult vagy legalábbis stratégiát váltott. Jött, látott és távozott a Quick, de hasonlóan járt a Wendy’s és a Dunkin Donuts is. A KFC és a Pizza Hut tulajdonosa, az AmRest (korábban a Hemingway) pedig áttette európai központját Lengyelországba, amivel párhuzamosan lefaragott a magyarországi hálózat méretéből.

hvg.hu:  Azt azért meg lehet fogalmazni, hogy mi a legfontosabb egy vállalkozás számára, ha jól működő franchise tag kíván lenni?

K.I.:  A franchise-hálózat jó működésének feltétele az, hogy a hálózat tagjai értsék az együttműködés célját, azonosuljanak a közös érdekkel, s azt elfogadva végezzék a franchise-vállalkozásokra jellemző munkamegosztást. Ezért fontos, hogy a kapcsolat alapjait egyformán értse a rendszer átadója és a franchise-partnere. A két fél ugyanis e kapcsolaton belül egymásra van utalva, egyik a másik nélkül nem tud eredményes üzleti tevékenységet végezni.

©

hvg.hu:  Az eltelt húsz évben sok minden megváltozott a hazai és a nemzetközi gazdaságban, nyilván nem csak kivonultak cégek, hanem jöttek is újak a franchise magyarországi piacára?

K.I.:  Sok minden átalakult; cégek jöttek, cégek mentek.  A hazai franchise-piac rendszerváltás utáni felfutása eddig nem ismétlődött meg. Most, a gazdasági visszaesés időszakában azonban ismét ki lehet használni a körülményeket: a franchise-tevékenység tőkeigénye ugyanis relatíve kicsi, hiszen a nehezebb piaci periódusokban a partner tőkéjével is képes építkezni.

hvg.hu:  Ezzel azt akarja mondani, hogy a franchise-rendszerű vállalkozásoknak jól jött a válság?

K.I.:  Amennyiben az adottságaik révén ki tudják használni a kínálkozó rést, igen.

hvg.hu:  És ki tudják használni?

K.I.:  Egyre több jel utal arra, hogy igen. Látványosan alakul egy hazai festékbolt-hálózat, és hétről-hétre egyre több kis élelmiszerbolt működik franchise-rendszerben. Ha ehhez még a Széchenyi Terv adta lehetőségeket is kihasználják – bár a mostaniak szűkösebbek, mint nyolc évvel ezelőtt voltak –, azt lehet mondani, 2011-ben érdemes franchise-vállalkozónak lenni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Frissült a Kia Stonic, kéziváltós hibridként lesz kapható

Frissült a Kia Stonic, kéziváltós hibridként lesz kapható

A Ferrari versenyzőjének elege van abból, hogy rasszistának nézik, amiért nem térdel

A Ferrari versenyzőjének elege van abból, hogy rasszistának nézik, amiért nem térdel

Orbán újabb bűvészmutatvánnyal rukkolt elő, de fenyegeti a lengyel baráti tűz

Orbán újabb bűvészmutatvánnyal rukkolt elő, de fenyegeti a lengyel baráti tűz