szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?

Az elmúlt hetekben a hvg.hu körképet készített a hazai gyárbezárásokról, amelyek elsősorban a nehezebb helyzetben lévő kelet-magyarországi területeket érinti súlyosabban. Most összeszedtük az új gyárakat, illetve azokat a gyártócégeket, amelyek jelentősebben bővítették gárdájukat. Az új gyárak nagy száma miatt összeállításunkat két részre tagoltuk, először a magyar gazdaság egyik legfontosabb húzóágazatát, az autóipart és a hozzá kapcsolódó területeket - például a gumiipart - tekintjük át.

A legnagyobb beruházók idén Magyarországon a német autóipari és gépipari cégek voltak: a Mercedes Kecskeméten még nem adta át a gyárát, de hatalmas pénzeket költött rá, az Audi Győrben több fejlesztést is egyszerre valósít meg, akárcsak a Bosch Miskolcon, Hatvanban és Budapesten, illetve az Opel Szentgotthárdon. Az autógyártáshoz kapcsoló vegyiparban - a BorsodChemnél - és a gumiiparban (Hankook) is akadtak azonban nagyobb projektek.

Összeállításunk elkészítésekor kiderült, hogy sokkal több cég fejleszt jelenleg Magyarországon, mint ahány bezárni kényszerült vagy elbocsátásokat hajt végre. Ugyanakkor nem reprezentatív felmérésünk értékelésekor azt is érdemes figyelembe venni: a cégek nyilvánvalóan szívesebben közlik, hogy munkaerőt vesznek fel vagy új üzemet létesítenek, mint azt, hogy leépítenek és gyárat zárnak be.

Az Audi oktatóközpontja
©

Az autóipar továbbra is húzóágazat

A Magyarországon zajló egyik legnagyobb beruházás alighanem a kecskeméti Mercedes-gyáré. A 200 milliárd forintból épülő gyárban az első tesztek már megkezdődtek, jövőre pedig alighanem megkezdődhet a szériagyártás is. A kecskeméti Mercedes-gyárnak már idén érzékelhető a gazdaságfejlesztő hatása: a megyeszékhelyen szeptemberben adták át a német Duvenbeck cég új logisztikai telephelyét – ahol hetvenen kapnak munkát. A Duvenbeck IMMO Logisztika Kft. alkatrészek raktározásával, tárolásával foglalkozik.

Audi és Opel

Az autóipar továbbra is a magyar gazdaság egyik húzóágazata, ezt a Mercedes mellett az Audi és Opel beruházásai is mutatják. Az Audi Győrben új projekt- és oktatóközpontot avatott októberben, a következő fél évben pedig további hatvan munkahelyet teremtve egy 16 millió eurós beruházást terveznek a szerszámgyárukban. Teszik ezt amellett, hogy idén júliusban már letették az alapkövét egy sokkal nagyobb, a Mercedes építkezéséhez mérhető, 900 millió euróból készülő új gyáregységnek, amely 2013-ig 2100-zal növeli az itt dolgozók számát. (Jelenleg majdnem hétezer az alkalmazottak száma.)

Stadler-fejlesztés Szolnokon

Motorvonat-összeszerelő vegyesvállalatot alapít a Stadler Szolnokon. Ezzel a több mint 200 fős alkalmazotti létszám 300 fővel bővül - írta a Világgazdaság. A várhatóan 20 millió svájci frank beruházással megvalósuló új gyár 2012 végére készülhet el. A gyárban teljes motorvonatokat szerelnek össze, amihez a vázat a Stadler winterthuri üzeméből szállítják Szolnokra.

Az Opel Szentgotthárdon tette le egy új üzem alapkövét áprilisban: az új üzemcsarnok 450 millió euróba kerül. Így előbb nyolcszáz, majd további kétszáz munkahely létesül. (A gyárban eddig hatszázan dolgoztak.) Az új üzemcsarnokban, amelyben három új motorcsalád gyártása kezdődik, a tervek szerint 2012 végén indulhat meg a termelés.

Szintén Szentgotthárdon adták át az amerikai Allison Transmission új gyártócsarnokát. Erre az Opel terjeszkedése miatt volt szükség, így a sebességváltók gyártása zavartalanul folytatódhat a Vas megyei városban.

A Bosch fejlesztései

A Magyarországon elsősorban autóipari beszállítóként tevékenykedő német Bosch csoport októberben kezdte meg új létesítményének építését hatmilliárd forintért: az új Budapesti Fejlesztési Központba már a hatszázadik mérnököt vették fel 2005 óta (már eddig is dolgoztak fejlesztőik a fővárosban, egy bérelt épületben). A budapesti centrumban kap helyet a hajtás- és vezérléstechnikával foglalkozó Bosch Rexroth Kft.. kereskedelmi és logisztikai bázisa, továbbá egy gyártó üzeme is.

A Bosch mindemellett Miskolcon és Hatvanban ezer-ezer állást létesít a következő három évben, egy 35 milliárd forint értékű beruházássorozat keretében. Ablaktörlőrendszereket, klímaberendezések elektromos meghajtását, indítómotorokat és generátorokat, valamint elektromos kerékpárok meghajtó-rendszereit gyártják a Bosch szeptemberben felavatott új miskolci autóipari üzemcsarnokában. A miskolci gyáregység lehet a cégcsoport legnagyobb létszámú európai üzeme az elektromos hajtások, indítómotorok és generátorok terén – írta a beruházásról a nol.hu.

A többi autóipari beszállító is aktivizálta magát

A többi autóipari cég sem fogja vissza magát: Szekszárdon a QSCH Kft. tavaly jelentette be, hogy egymilliárd forintos fejlesztést hajt végre, ez idén realizálódik – az újgenerációs BMW-khez gyártanak alkatrészeket. Tízmillió eurós beruházást hajt végre a borsodi Mezőkövesden a Modine Manufacturing Company is. A kipufogógáz visszahűtését szolgáló berendezéseket gyártó cég termékeit a Daimler, a Deutz és a MAN haszongépjárműibe építik be.

Bővíti a Nemak Győr Kft. is a gyárát, miután a Renault, az Audi és a General Motors több terméket igényelt. Az alumínium hengerfejeket gyártó cég 6 millió eurós beruházással növeli gyártócsarnokát. A beruházás százhetvenöt új munkahelyet teremt Győrben a Világgazdaság szerint.

Évente 7 millió visszapillantó tükröt előállító üzemet épített szeptemberre az indiai SMR cégcsoport Mosonmagyaróváron. A 7 milliárd forintos beruházással 250 munkahelyet létesítettek. Az SMR másik gyára Mosonszolnokon működik 2009 óta. A két üzem 2012-ben együttesen 14 millió tükröt és részegységet állít majd elő, s így Magyarország lesz Európa egyik visszapillantótükör-gyártó központja.

Kábelek, csatlakozók, visszapillantó tükrök

Mintegy három és félmillió eurós beruházással duplájára növelte gyártó- és raktárkapacitását a Rosenberger Magyarország Kft. A jászárokszállási cég egy év alatt 550-ről 1300-ra növelte gárdáját, és 2011 végéig 1600-as létszámot tervez. A cég elsősorban autóipari és távközlési vállalatoknak szállít kábeleket és csatlakozókat.

Nyíregyházi és nyírbátori fejlesztések

A német ContiTech egy új nyíregyházi kaucsukkeverék-gyártó üzem építésének lehetőségét vizsgálja. Mindemellett Nyíregyházán beruház a Lego is. A dán játékgyártó ezer munkahelyet teremt 80 millió eurós beruházásával, és ezzel megduplázza eddigi alkalmazottainak számát a szabolcsi megyeszékhelyen. Az autóipari Eissmann cég projektjével együtt így három nagy nyíregyházi fejlesztés zajlik mostanában. Nyíregyházától nem túl messzire, 2012-ben kezdődhet meg a termelés a Nyírbátori Ipari Parkban épülő repülőgépberendezés-gyárban. A német Diehl csoport öt éven belül akár bővíteni is kész az új üzemét.

Mintegy másfél milliárd forintért létesít új gyártócsarnokot Nyíregyházán az autóbelsők gyártásával foglalkozó Eissmann Automotive Hungária Kft. A beruházás novemberre készülhet el. A cég 14 éve működik Nyíregyházán, most további 117 új munkahelyet teremtenek, a meglévő 430 mellé. Az Eissmann főleg sebességváltó-markolatokat és gombokat, illetve kisebb burkolati elemeket és műszerfalborítást gyárt.

Az autóiparban sem megy persze minden tökéletesen: az esztergomi Kirchhoff Hungária Kft. például azért volt kénytelen új piacokra betörni, mert eddigi fő megrendelője, a Magyar Suzuki csökkentette igényeit. Ennek ellenére a válságot áthidalva hatvan új állást hozott létre a Kirchhoff, amely préselt karosszériaelemeket gyárt. A 12 millió eurós beruházás révén jövőre a Peugeot Citroen, a Mercedes, a Volkswagen, a Ford, a General Motors és a Skoda gyáraiba is szállítanak.

A piac gyengeségét hazánk akár ki is használhatja: példa erre az a döntés, miszerint Magyarországra telepíti Csehországból a gépkocsik klimatizációs csöveinek gyártását a Visteon Autopal. A gépkocsialkatrészeket gyártó cég cseh telephelyén a bérleti szerződés lejár, a magyarországi, székesfehérvári gyár ugyanakkor nem működött teljes kapacitással, így tudta vállalni a termelést.

Bővítette 154 millió forintból üzemcsarnokát a szintén autóipari alkatrészeket gyártó móri FHL Björn Hungary Kft. is. Jelenleg már 250 dolgozónak ad munkát a cég. Két békéscsabai autóipari beszállító is dinamikusan fejlődik: a Linamar 7,5 milliárd forintos beruházásával 250 új munkahely jött létre a meglévő több mint 900 mellett. A szintén békéscsabai Hirschmann Car Communication Kft. mintegy kétmillió euró befektetéssel 70-80 munkahelyet teremt.

Szintén fejleszt, új műhelycsarnokot épített a Kókai Tömítéstechnikai Kft. Ajkán. Az autóipari gumitermékeket gyártó cégnél több mint ezerféle terméket állítanak elő. A fékrendszereket gyártó Knorr-Bremsének, a Mercedesnek, a MAN-nak és a Scaniának tehergépkocsikhoz beszállító Kókai Kft. ötven embert vett fel idén, létszáma így elérte a 250-et. 2013-ig mintegy százfős bővítést terveznek.

Szeptemberi hír szerint Sárváron újjászületik a hazai motorkerékpár-gyártás. Az elektronikai bérgyártással foglalkozó Flextronics gyárában ugyanis megkezdték a Brammo márkájú elektromos meghajtású motorkerékpárok szériagyártását.

Az autóiparra épít a vegyipar egy része és a gumiipar is

Az autóipart kiszolgáló vegy- és gumiipari cégek szintén hatalmas fejlesztéseket hajtottak végre, igaz, időnként talán túlzottan nagyokat is.

A legnagyobbak közé tartozik a BorsodChem új, 200 millió euró értékű TDI-üzeme, amely Kazincbarcikán, illetve Berentén készült el. A TDI elsősorban gépjármű-ülések, autókárpitok és matracok készítéséhez használt lágy poliuretán habok alapanyaga. Ugyanakkor az új üzem egyelőre túl nagy kapacitást eredményezett éppen ezért a BorsodChem korábbi TDI-gyártó részlege kényszerpihenőt kénytelen tartani, a piaci kereslet csökkenése miatt.

Gyáravatás a BorsodChemnél - már kínai tulajdonban van a cég
©

A dél-koreai gumiabroncs-gyártó, a Hankook rácalmási üzemét bővítette. A gyár első ütemének építésére (2007-ig), valamint a 2009-ben megkezdett, s idén befejezett bővítésre összesen 550 millió eurót költött a cég. A teljes kapacitás elérésével napi 34-35 ezer darabra nő a gyár termelése, ami azt jelenti, hogy évi 11 millió gumiabroncs kerül majd ki az európai és a volt Szovjetunió utódállamainak piacaira a magyarországi gyárából. A fejlesztéssel 400 új munkahelyet teremtettek, s jelenleg több mint 1900 dolgozót foglalkoztatnak Rácalmáson.

Sorozatunk következő részében elsősorban az elektronikai és gépgyártási ágazatokat tekintjük át, és felhívjuk a figyelmet a példátlanul dinamikusan fejlődő napelemgyártásra.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szegő Iván Miklós Vállalkozás

Gyárbezárási körkép: egy megye úszta csak meg

Északnyugat-Dunántúl kivételével ismét egyre több a gyárbezárás Magyarországon, ami azt jelzi, hogy még nem vagyunk túl a gazdasági válságon, illetve komoly problémák vannak a magyar ipar földrajzi szerkezetével. Miközben a munkanélküliség Kelet-Magyarországon óriási gondot jelent, a nyugati régióban időnként kínzó munkaerőhiány lép fel, és szinte az iskolapadból rángatják ki a szakképzett tanulókat.

Megjelent a rendelet: így vásárolhatunk és intézhetjük ügyeinket hétfőtől

Megjelent a rendelet: így vásárolhatunk és intézhetjük ügyeinket hétfőtől

70 éves is elmúlt a világ legidősebb madara, nemrég mégis költött

70 éves is elmúlt a világ legidősebb madara, nemrég mégis költött

Hétfőtől a közműszolgáltatóknál is szünetel a személyes ügyintézés

Hétfőtől a közműszolgáltatóknál is szünetel a személyes ügyintézés