szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A csökkenő hazai gépjárműállomány ellenére is viszonylag állandó a november-decemberi és március-áprilisi időszakban gumiabroncsot váltó autótulajdonosok aránya. A téligumi-forgalom lényegesen meghaladja a nyárigumi-értékesítés arányát, és az év utolsó két hónapja adja a forgalom 37 százalékát. A Michelin és a Continental csoport mellé 2011-ben a Hankook is elkezdett felzárkózni. A nagy gyártók másodvonalas márkái is jelentős piacrészt mondhatnak magukénak.

A kutatásról
A kutatás prognózisokat nem tartalmaz, a piaci viszonyokat azonban várhatóan befolyásolják a júliustól megjelenő, novembertől kötelező energiajelölések. Az, hogy a gördülő ellenállás, a nedves tapadás, vagy a külső zajszint értéke mennyiben lesz meghatározó a választásnál, csak az év végi elemzésekből derül ki.

Bár a KSH adatai szerint a magyar gépjárműállomány folyamatosan csökken – 2011 végén valamivel kevesebb mint 3 millió személygépkocsi volt hazánkban –, a gumicsere évente kétszer továbbra is aktuális kérdés. Mivel az új autókat nyári gumival szerelik, a téligumi-forgalom mindig meghaladja a nyárit.

Éves szinten rendszerint a november-decemberi időszak jelenti a csúcsot értékesítés szempontjából: ez a téligumi-csere fő szezonja. Az ebben az időszakban eladott gumiabroncsok 97,5 százaléka volt téli gumi 2011-ben; és a teljes évet vizsgálva ekkor adták el az összes abroncsok 37 százalékát. Az idei év január-februárjában még csak az eladott gumiabroncsok 12,6 százaléka volt nyári gumi, március-április hónapban viszont ez már 96,5 százalékra nőtt.

Nyárigumi-értékesítés szempontjából a március-áprilisi időszak számít a csúcsszezonnak, ez idén is megfigyelhető volt, annak ellenére, hogy a 2011-es évhez képest a 2012. március-áprilisi időszak 5 százalékos csökkenést mutat.

Az átlagárak vegyes képet mutatnak. Mind az abroncsméret, mind a márkaeloszlás befolyással van az árakra. A teljes piacot vizsgálva a darabonkénti átlagár 21 855 forinton áll. Mindez 4,4 százalékos árnövekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva. A beszerzés fő helyszínéül a gumiabroncs-kereskedések és szervizek szolgálnak.

A Michelin és a Continental csoport közötti verseny kiélezett, de egyre inkább felzárkózik a Hankook is: idén sikerült a harmadik helyre feltornászniuk magukat. Megfigyelhető tendencia, hogy a nagy gyártók "B" márkái is szépen teljesítenek a magyar piacon. A Barum, a Kleber, a Debica, vagy éppen a Matador jelentős piacrészt képviselnek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!