szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vásárlóközönség akár felét is elveszíthetik azok a webshopok, amelyek nem vezetnek be bankkártyás, vagy más online fizetési lehetőséget, mivel a vevők hajlamosabbak megfelelő fizetési szolgáltatást bevezetett internetes boltokban vásárolni.

Míg a hagyományos kiskereskedelem a válság időszaka alatt folyamatosan stagnált, de inkább mérséklődött, az e-kereskedelem forgalma 2008 óta éves szinten 15-20 százalékkal nőtt, 2012-ben pedig csaknem elérte a 200 milliárd forintot. Magyarországon nagyjából 4 ezer webshop található, amelyek döntő többsége, a kis- és középvállalkozói szektorhoz köthető – derült ki a PayU online fizetési felméréséből.

„Elsősorban a kedvezőbb árazás miatt, a vásárlók egy része kezd teljes egészében átszokni az online vásárlásra. A magyar kkv-k ugyanakkor még most is konzervatív módon ragaszkodnak a ’fizikai bolthoz’, a kezdetleges webshopjaikat pedig inkább kiegészítő tevékenységre használják” – mondta Váradi János, a PayU Magyarország ügyvezetője. „Pedig egy ’fizikai üzlet’ vonzáskörzete legfeljebb néhány háztömb, nem beszélve a bérleti díjról, és egyéb járulékos költségekről. Ezzel szemben egy webshop alacsonyabb áraival, és megfelelő fizetési szolgáltatással igencsak vonzó lehet a vevők számára, a potenciális vevőkör pedig kiterjedhet a teljes internetező társadalomra határon innen, és túl.”

Egy gyermekruha bolt indítása árukészlet nélkül egy bevásárlóközpontban például meghaladhatja az egymillió forintot, míg egy ugyanilyen típusú webshop elindítása ennek csak felét vagy még kevesebb kezdőtőkét igényel. A későbbi, fenntartási költségek tekintetében hosszabb távon még nagyobb a webes kereskedés előnye: egy boltban 1-2 alkalmazott van, míg webshopot egy ember is tud kezelni, így a bér- és járulékköltségek jó esetben feleződtek. Az igazán komoly előny azonban az ingatlan bérleti díjának a kiküszöbölése. Egy bolt fenntartása havi szinten több százezer forintba kerül, ezzel szemben a webáruház esetében legfeljebb a szerver tárhelyet, és a weboldal kinézetéért felelős programot kell bérelni, amelyek összköltsége is legfeljebb néhány tízezer forint. A raktárkészlet pedig akár a saját lakásban is elfér. Így összességében havi szinten 40-50 százalék spórolható meg a fenntartási költségeken.

Az alacsonyabb kezdőtőke miatt a mostani gazdasági helyzetben érdemes a kiskereskedelemben tevékenykedő kkv-knak átgondolni, egy megbízható, igényes webshop kialakítását, vagy annak bérlését. Hagyományos bolt esetében a nagyobb költségek kitermelése nehezebb, ezért fordulhat elő, hogy ugyanaz a termék a webshopban csak feleannyiba kerül, mint a fizikaiban.  „Persze a webshop megléte még csak fél siker, az online kártyás fizetés ma már elengedhetetlen elem, hiszen a konkurens, kártyás fizetést is nyújtó online bolt 2-3 kattintással már elérhető.  A kérdés ma már nem az, hogy mit nyerhet az online kereskedő a kártyás fizetés bevezetésével, hanem az, hogy mit veszíthet, ha nem vezeti be” – tette hozzá Váradi János.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!