szerző:
Ember Zoltán
Tetszett a cikk?

Kötöttek már virágcsokrot Jeremy Irons feleségének is, és több sikeres filmhez álmodtak virágdíszeket. A Plantomime csak két és fél éve létezik, de 2013-ra már 50 millió forint feletti árbevételt várnak. Keresztury Árpád Londonban volt bankár, majd hazajött, hogy barátjával, a virágművész Németh Attilával létrehozzon egy exkluzív szalont. Azt szeretnék megmutatni a fiataloknak, hogy itthon is lehet azt csinálni, amit szeretsz, és úgy, ahogyan szeretnéd, és ez mindenkinek jó lesz.

„Attila minden versenyt megnyert, amit egy virágkötő megnyerhet. Rá és a művészetére alapoztuk a vállalkozást” – mesélte cégtársáról és gyerekkori barátjáról Keresztury Árpád, a Plantomime ügyvezetője, aki kifejezetten azért adta fel jól fizető bankári állását Londonban és Budapesten, hogy valami saját dologba vágjon. Bár akkor még pontosan nem tudta, hogy mi is lenne ez a saját dolog, egy budapesti találkozás révén mégis bevillant neki a nyerő ötlet.

Véletlenül összefutott Németh Attilával, akinek már volt egy saját virágkötő boltja, de mivel nem volt elég precíz az üzlethez, nem úgy alakultak az elképzelései, ahogy szerette volna. Ekkor dugták össze a fejüket, hogy kéne egy közös virágdekorációs vállalkozás. A koncepció pedig ez volt: Attila csinálja a virágkölteményeket, Árpád pedig a pénzügyeket és az értékesítést. Az ötletelést tett követte, így 2011 májusában megalapították cégüket 1 millió forintos törzstőkével.  2011-es árbevételük 3,1 millió forint volt, amely 2012-re 17 millióra kúszott fel, 2013-ra már 50 millió forint feletti árbevételt várnak. Az első tört év után, a második évben már nyereséget értek el. Ketten kezdték a vállalkozást, most nyolcan dolgoznak a cégnél.

A közgazdász végzettségű Keresztury Árpádot mindig is a pénzügyek érdekelték, már gyerekkorában is könyvelt édesapja mellett, aki szintén pénzügyes. Árpád Magyarország uniós csatlakozásának évében, 2004-ben ment ki Londonba a City Bankhoz, ahol pénzügyesként és bankárként összesen négy évet töltött, de Costa Ricán és Bolíviában is dolgozott egy-egy évig, illetve Budapesten is a szakmájában. „Szép volt, jó volt, de meguntam. Nem elégített ki, hogy egész nap a számítógép előtt ülök, és másnak termelem a profitot, miközben nem alkotok semmi maradandót” – mondja Árpád, aki anyanyelvi szinten beszél angolul és nagyon jól spanyolul. Mindez megkönnyíti számára a külföldi megrendelőkkel történő tárgyalásokat.

Külföldi vállalatokra utaznak

A virágkötő-vállalkozással ugyanis eleve a külföldi vállalati ügyfélkört célozták. Főként exkluzív rendezvénydekorációban gondolkodtak, amelyet budapesti, ötcsillagos szállodáknak próbáltak értékesíteni. A terv maradéktalanul bejött, ügyfeleik 70 százaléka ma már a vállalati szektorból érkezik. Megrendelőik között vannak például a világhírű szállodahálózatok budapesti szállodái, vagy a Shell olajipari cég, de kisebb vásárlóik közé tartoznak még hollywoodi vagy nemzetközi sztárok, médiaszemélyiségek is.

Egyszer még Jeremy Irons felesége számára is készítettek virágcsokrot, illetve rendelt már tőlük a világhírű magyar startup, a Prezi is, amely egyébként szomszédjuk a Nagymező utcában. Megrendeléseik 10 ezer forinttól többmilliósig terjednek. Eddigi legnagyobb megrendelésük, amelyet egy ötcsillagos szállodának teljesítettek, 3 millió forint bevétel hozott nekik. Ez egy nagyszabású szálloda- és szobadekoráció volt.

A hollandiai virágtőzsde
A világ legnagyobb alapterületű tőzsdéje a hollandiai Aalsmeer városában található. 1 millió négyzetkilométeren folyik a kereskedés, úgy, hogy a virágok délután 5-kor még a kertben vannak, míg másnap 12-re már a kiskereskedőknél a világ másik táján. A növényeket az előre megállapított legmagasabb áron kiáltják ki, aztán az ár fokozatosan csökken. Aki többet akar vásárolni, magasabb árról kezdi a licitet. A brókerek csak addig látják az árut, amíg elhalad előttük a kocsikon, s így nagyjából 4 másodperc van a döntésre. A tőzsdén évente 12 milliárd virág és növény talál gazdára.

A holland virágtőzsdéről is vásárolnak alapanyagot

A csokrok, díszek legfontosabb alapanyagát a vágott virágot, főként hazai termelőktől szerzik be. De nagyobb munkákra a holland virágtőzsdén vásárolnak, brókereken keresztül.

A Plantomime-hez hasonló exkluzív virágszalon csak 4-5 van Budapesten. Ők mind kiváló minőségben, egyedi termékeket hoznak létre, a magyar átlagkeresethez képest viszonylag magas árfekvésben. Ráadásul ugyanazon a pályán játszanak, mint a Plantomime, vagyis a rendezvény- és szállodadekorációs piacon. A piaci részesedéseket nehéz megbecsülni, Árpád saját közlése szerint benne vannak az első három vállalkozásban Budapesten, legalábbis a szállodadekorációs piacon.

Az első, Nagymező utcai üzletük megnyitásába 10 millió forintot öltek. Ez az árukészlet feltöltésére, csomagológépekre, bérleti díjra, adminisztrációra, berendezésre ment el. Utóbbira nem akartak sokat költeni, mindent az utolsó szögig maguk csináltak. Átalakították a bútorokat, de még a szerkezeti és villanyszerelési munkákat is ők csinálták.

Második üzletüket a felújított Kempinski szálloda halljában nyitották tavaly augusztusban. A szállodának ugyanis nagyon megtetszett, amit csinálnak, úgyhogy nem kellett sokat alkudozni velük a részletekkel kapcsolatban. Árpád szerint egyébként rengeteg – túlzott – adminisztrációval jár egy vállalkozás működtetése. Amíg az egyetemen azt tanulták, hogy üzleti tervet, case studykat kell csinálni, szerinte a gyakorlatból megszerzett tudással semmi nem érhet fel.

Leszámolnak a celofánnal

A Plantomime egyik erőssége a munkaerő-utánpótlása. Állandóan képzik, és virágkötőversenyekre küldik a munkavállalóikat, e mellett diákokat, tanulókat foglalkoztatnak, akik közvetlenül a „mestertől”, Németh Attilától tanulhatnak. Volt gyakornokaik közül már ketten is a cégnél dolgoznak, mindegyikük nyert már magyar virágkötő-bajnokságot. Árpád szerint az a sikerük titka, hogy egyedi terméket állítanak elő, ügyfélkezelésük pedig gyors és rugalmas. „Ha egy szállodás szombaton ideszól nekünk, hogy kéne 20 asztali dísz vasárnap estére, zokszó nélkül legyártjuk” – mondja.

A siker jó mérőfoka az is, hogy nemrég az egyik legnagyobb külföldi vevőjük azt mondta nekik, csinálják meg ugyanezt Németországban. Mondván, hogy ott tízszer ennyit keresnének, és sokkal híresebbek lennének. Ők azonban nem akarnak külföldre költözni, mert azt akarják megmutatni, hogy itthon is lehet mindent jobban csinálni, mint mások.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Ember Zoltán Vállalkozás

Meska.hu: kézműves közösségépítés sokmilliós árbevétellel

Öt évvel ezelőtt nyitotta meg két barátnő a Meska.hu online kézműves piacteret, ahol kezdetben csak pár tucat árus kínálta kézzel készített termékeit, mára viszont 3600 művész és alkotó kap lehetőséget, hogy munkáit pénzzé tegye. Az oldalt havonta több mint félmillióan töltik le. Porst Réka és Hídvégi Borbála a site elindításával a profik mellett több száz kismamának, nyugdíjasnak és hátrányos helyzetben élő embernek segített, hogy a hobbijuk pénzkereseti forrássá válhasson.

Ember Zoltán Vállalkozás

Gyes után kirúgták a Malévtől, megcsinálta a Mannaszappant

Csak három éve alakult a natúrkozmetikai családi cég, de idén már 500 millió forint feletti árbevételt várnak. Miközben kis hazai cégek és nagy multinacionális vállalatok is másolni próbálták őket, a Mannaszappan.hu már külföldön is sikeres. Egy kirúgott utaskísérő felügyelő sikeres (kényszer)pálya módosítása.

Ember Zoltán Vállalkozás

Nagyon buknak a külföldiek a dédi cukorkájára

Építészként élesztette újjá Gerzsenyi András a család 100 éves cukorkakészítő műhelyét Budapesten. Kézzel formázott cukorkákat készítenek, különleges formában és színvilágban, régi családi receptek alapján. Belvárosi üzletüket 70 százalékban az édesszájú külföldi turisták látogatják, de évi 25 milliós forgalmuk fele hazai vállalati megrendelésekből jön.

Ember Zoltán Vállalkozás

Újrahasznosított kerékpárkülsőből tervez ékszereket egy magyar srác

A hónap dizájnerének is megválasztott Muskotál Dénes újrahasznosított kerékpárkülsőből készít öveket, ékszereket. Mindezt főállás mellett végzi egyéni vállalkozóként, ám forrás hiányában egyelőre nem tud továbblépni vállalkozásával. A nyereségét elviszik az adók és közterhek, üzletfejlesztésre, online marketingre nem tud költeni. Hitelben nem gondolkodik, inkább pályázna, de ahhoz viszont kevésbé ért. Azért írunk róla, mert ígéretes vállalkozónak tartjuk, ugyanakkor üzlete számos gyengeséggel küzd, amelyek egy részét ő maga is jól látja.