szerző:
Ember Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Gyógyíthatatlan betegségekre keresi az ellenszert Letoha Tamás és szegedi vállalkozása. Kutatási eredményük egy olyan természetes hatóanyag, amely segít megelőzni az Alzheimer-kórt. A fűszernövényekből kivont hatóanyagot élelmiszerekbe keverik, amelyeket hipermarketek forgalmaznak. E mellett kutatóorvosként a világ legnagyobb gyógyszercégeinek végez génterápiás vizsgálatokat. Az orvos-vállalkozó cégével megnyerte a Példakép Alapítvány 5 milliós fődíját.

hvg.hu: Gratulálunk a Példakép Alapítvány fődíjához. Mihez kezd az 5 millió forinttal?

Letoha Tamás: Köszönöm. A pénzt kutatásra fogom fordítani. Visszaforgatom az Alzheimer-kórt kutató orvosi cégünkbe.

Letoha Tamás
Pharmacoidea

hvg.hu: Mi az Alzheimer-kór lényege?

L. T.: A betegséget úgy kell elképzelni, mint egy összegyűrt papírlapot. A papír kezdetben használható volt, például lehetett rá írni, de amikor összegyűrtem, megváltozott a térszerkezete, és így már használhatatlan szemét lett. Az ember immunrendszere a megváltozott térszerkezetű fehérjéket ehhez hasonlóan használhatatlannak tartja, és kitakarítja. A problémát az okozza, hogy e takarítás során a környező agyi idegsejteket is elpusztítja. Ráadásul a tünetek felbukkanása – emlékezetvesztés, súlyos memóriazavar – évtizedekkel azután következik be, hogy a kór már beállt a szervezetbe.

hvg.hu: Hogyan lehet ez ellen küzdeni?

L. T.: Sajnos, az orvostudomány ma még nem képes gyógyítani ezt a betegséget. Ennek egyik oka, hogy az idegsejt nem regenerálható, szemben például a májsejttel. Így a kór ellen csak megelőzéssel, azaz megfelelő étrenddel, és egészséges életmóddal lehet küzdeni. A helyes táplálkozás egyébként minden népbetegség ellen jó eszköz. Persze önmagában semmilyen élelmiszerről nem állítható, hogy képes megelőzni az Alzheimer-kórt, mert ennek sok faktora van.

hvg.hu: Az Alzheimer ellen milyen étrend lehet hatásos?

L. T.: Kerülni kell a magas kalóriatartalmú ételeket, amiben például sok cukor vagy fehérje van. Ilyenek az édességek vagy a húsok. Másrészt bizonyos fűszerek (pontosabban azok hatóanyaga) képes kedvezően befolyásolni a fehérjék térszerkezetének megváltozását és az idegsejtek pusztulását. Egy példával élve: Indiában az alzheimeres betegek aránya töredéke az USA-belinek. Indiában egyáltalán nem esznek húst, ellenben sok kurkumát, curryt és gyömbért fogyasztanak. Viszont megfigyelték, hogy az USA-ba emigrált, második generációs indiaiak már ugyanannyira betegszenek meg Alzheimerben, mint a teljes amerikai lakosság. Tehát a nem megfelelő étrendnek és életformának alapvető jelentősége van a betegség kialakulásában. És persze az is igaz, hogy hiába kezd el egy magyar ember sok kurkumát fogyasztani, ha mellette továbbra is szalonnázik, a kurkuma nem fog használni neki.

hvg.hu: Hogyan lett önből kutatóorvos?

L. T.: Bár orvos családból származom, a pályaválasztás nem volt egyértelmű. Először közgazdásznak mentem, de gyorsan kiderült, hogy az nem fekszik nekem. Egy darabig azért próbáltam a két szakot egyszerre csinálni, de aztán az orvosi pálya mellett döntöttem. A baráti körömben hirtelen sok haláleset történt, és azzal szembesültem, hogy az orvostudomány korántsem képes minden betegséget meggyógyítani. Ennek hatására döntöttem úgy, hogy a jelenleg gyógyíthatatlan betegségekre fejlesszek ki ellenszert.

hvg.hu: Az orvosi vállalkozásával mi a célja?

L. T.: Az, hogy hosszú távon finanszírozzam a kutatási tevékenységemet, mivel ez meglehetősen forrásigényes műfaj. Másrészt az, hogy megmutassam: én nem külföldre megyek kutatni, hanem itthon maradok, és a vállalkozásommal itt teremtek munkalehetőségeket. Harmadrészt: nyilván annyi pénzt is szeretnék keresni, amiből meg tudok élni. Korábban főállásban tanítottam a Szegedi Egyetemen, amit nagyon szerettem, de feladtam, mert a kutatás, illetve a cégvezetés teljes embert kíván. Egyébként kicsit olyan reneszánsz emberként tekintek magamra, aki szeret egyszerre több dologgal foglalkozni. A vállalkozásom tulajdonképpen a kutatási tevékenységem logikus mellékterméke.

hvg.hu: Ami, csakúgy, mint ön, legalább három csapásirányon halad. Az Alzheimer-kór ellen sikerrel tesztelt növényi hatóanyagokat élelmiszerekben hasznosítják, az ugyanezen az alapon nyugvó egyedi gyógyszerfejlesztésen dolgoznak, illetve génterápiával is foglalkoznak. Élelmiszereik hogy készülnek?

L. T.: Húskészítményeket, tejtermékeket, kenyereket és különböző, vörösszőlőmag-őrleményeket gyártunk beszállítókon keresztül. Ez azt jelenti, hogy a saját, Tápén lévő gyárunkban elkészítjük azt a 20 fűszernövényből álló eszenciát, amit az alvállalkozóink belekevernek az élelmiszerekbe. A fő alapanyagunk a kurkuma és gyömbér, amelyek gátolják az idegsejtek pusztulását. Más növények kombinációja a fehérjék közötti kommunikációt erősíti. Megint mások a gyulladásos láncreakciót csökkentik. E növények és fűszerek kivonatait vásároljuk nagykereskedőktől, évente több száz kilót.

hvg.hu Miért élelmiszerbe rakják bele ezeket? Tabletta formájában nem lehetne árusítani?

L. T.: Lehetne úgy is, de nem érné meg, mert Magyarországon nagyon nehéz szabadalmaztatni bármilyen gyógyhatású növényi készítményt. Ugyanis bárki, aki egy kicsit is módosítja a levédett eszenciát, például több fokhagymát kever hozzá, jogilag új terméket hoz létre, miközben gyakorlatilag lemásolja más szellemi termékét. Másrészt, mi a kutatásaink során azt találtuk, hogy ha az egyébként zsíroldékony hatóanyagokat étellel együtt visszük be a szervezetbe, akkor sokkal hatékonyabb a felszívódásuk. Ezért is döntöttünk úgy, hogy nem táplálékkiegészítőt vagy gyógyszert, hanem egészségmegőrző eszenciát fogunk gyártani, amit belerakunk az ételbe.

Pharmacoidea

hvg.hu: Az élelmiszereiket – más hipermarketek mellett – a CBA és a Tesco polcain is meg lehet találni. Ha jól tudom, ezek az áruházak kiemelten kezelik az Önök termékeit, például nem kell polcpénzt fizetniük a termékeik után. (Ha egy nagykereskedő vagy termelő hipermarketben szeretné árulni termékeit, polcpénzt kell fizetnie az áruháznak, amely a kereskedő árukészlete értékének a 30 százalékáig is terjedhet – a szerk.) Ön szerint mi ennek a kiemelt figyelemnek az oka?

L. T.: Baldauf László, a CBA elnöke keresett meg három évvel ezelőtt, mondván, hogy szívesen forgalmazná egy tisztességes magyar gyártó termékeit. Ők korábban személyesen is támogatták a kutatói munkámat, tehát már ismertem őket. Ajánlatuknak nagyon megörültem, mert a cégem kutatókból áll, így a kereskedelem nálunk mostohagyerek volt, ami meg is látszott az első eredményeinken. A CBA és a Tesco hálózatában valóban nem kell polcpénzt fizetnünk, és ők marketinggel is támogatnak. Például bekerülhetünk az akciós újságjukba is, bár ez más hipermarketeknél is így van. A Tescóval később állapodtam meg a forgalmazásról. Ők csak most, a Példakép verseny különdíjaként ajánlották fel, hogy polcpénz nélkül lehetek jelen az áruházaikban, és marketinggel is támogatnak, egy évig.

hvg.hu: Vállalkozása ugyanakkor kutatási vonalon együttműködik a kormány által olykor egyfajta gonoszként kezelt nemzetközi multikkal is, az önök esetében ilyen a gyógyszergyártó Pfizer, a Sanofi, a Novartis. Ez nem okoz kognitív feszültséget Önben?

L. T.: Egyáltalán nem. Én kérem, a külföldi multik nélkül sehol se lennék. Ha ők nem támogatnák a kutatásaimat, már rég feladhattam volna. A gyógyszerkészítéshez, géntechnológiához, kutatáshoz óriási pénzek és infrastruktúra kellenek, aminek egy részét ők biztosítják számomra a közös projektjeinkhez.

Amerikai terjeszkedést tervez a Pharmacoidea Kft.

Letoha Tamás és orvostársainak cége, a Pharmacoidea Kft. 2006-ban alakult egy másik társaság jogutódjaként. Jelenleg 8 főt foglalkoztatnak, Letoha Tamás 2011-től a cég főállású ügyvezetője és többségi tulajdonosa. Bevételüket eddig elsősorban másoknak nyújtott orvosbiológiai szolgáltatásokból szerezték, a gyógyszerfejlesztéshez pedig számos pályázatot nyertek meg. 2013-ban már 70 millió forintos árbevételt értek el a 2012-es 33 millió forinthoz képest. „A növekedés főként a hipermarketekben történő termékértékesítés megugrásának köszönhető. Reményeink szerint így már nyereségesek leszünk 2013-ban” – mondta Letoha Tamás, akinek tervei között szerepel a külföldi terjeszkedés is. Az USA-t tűzték ki fő célországnak, mivel Tamás jól beszél angolul, és ez egy óriási piac, amelyen szerinte eséllyel indulhatnak. Letoha Tamás számos szakmai díjjal és sikerrel is büszkélkedhet. Például Magyarországon elsőként sikerült bekerülnie az Európai Unió legnagyobb, 2 milliárd eurót felhasználó PPP-projektjének számító Innovative Medicines Initiative (IMI) egyik konzorciumába is. A szegedi cég hat multinacionális gyógyszermamuttal együtt újfajta gyógyszerbeviteli eljárások és az Alzheimer-kór elleni gyógyszerek fejlesztésében vesz részt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Ember Zoltán Vállalkozás

Gyes után kirúgták a Malévtől, megcsinálta a Mannaszappant

Csak három éve alakult a natúrkozmetikai családi cég, de idén már 500 millió forint feletti árbevételt várnak. Miközben kis hazai cégek és nagy multinacionális vállalatok is másolni próbálták őket, a Mannaszappan.hu már külföldön is sikeres. Egy kirúgott utaskísérő felügyelő sikeres (kényszer)pálya módosítása.

Ember Zoltán Vállalkozás

Az üzlet, amelyben 50 százalékos árréssel dolgoznak

A Shopline és a Libri egyesülésével minden eddiginél erősebb és szerteágazóbb cégcsoport jött létre a hazai e-kereskedelemben. És az új cég a digitális tartalomszolgáltatásban is jelentős szereplővé válhat. Starcz Ákos, a Shopline Nyrt. elnök-vezérigazgatója szerint a közeljövőben elindítják a saját márkás – a Netflixhez hasonló – előfizetéses filmcsatornájukat, bár a saját gyártású tévésorozatoknak még nem jött el az ideje. De hogyan lesznek képesek felvenni a harcot a magyar piacra hamarosan belépő Amazonnal, illetve a már jelen lévő Deezerrel, Spotify-jal? És lehetnek-e olcsóbbak a könyvek az egyesüléssel?

Ember Zoltán Vállalkozás

„Ne sajnálatból vásároljanak tőlünk”

Jakab Áron társadalmi vállalkozásának a lényege, hogy ne könyörületből vásároljanak tőlük fogyatékosok által készített termékeket, hanem azért, mert minőségi áruhoz jutnak, amivel mellesleg még a fogyatékosok társadalmi integrációját is segítik. Ami Magyarországon hiányzik, az nem a fogyatékosokat foglalkoztató szervezet, hanem az, hogy a termékeiket a piacra tudják juttatni. Jakab vállalkozása ezt az űrt tölti be termékfejlesztéssel, marketinggel és értékesítéssel.

Ember Zoltán Vállalkozás

Nagyon buknak a külföldiek a dédi cukorkájára

Építészként élesztette újjá Gerzsenyi András a család 100 éves cukorkakészítő műhelyét Budapesten. Kézzel formázott cukorkákat készítenek, különleges formában és színvilágban, régi családi receptek alapján. Belvárosi üzletüket 70 százalékban az édesszájú külföldi turisták látogatják, de évi 25 milliós forgalmuk fele hazai vállalati megrendelésekből jön.

Ember Zoltán Vállalkozás

Meska.hu: kézműves közösségépítés sokmilliós árbevétellel

Öt évvel ezelőtt nyitotta meg két barátnő a Meska.hu online kézműves piacteret, ahol kezdetben csak pár tucat árus kínálta kézzel készített termékeit, mára viszont 3600 művész és alkotó kap lehetőséget, hogy munkáit pénzzé tegye. Az oldalt havonta több mint félmillióan töltik le. Porst Réka és Hídvégi Borbála a site elindításával a profik mellett több száz kismamának, nyugdíjasnak és hátrányos helyzetben élő embernek segített, hogy a hobbijuk pénzkereseti forrássá válhasson.

Ember Zoltán Vállalkozás

"Jó volt, de meguntam" - londoni bankárból budapesti virágkötő

Kötöttek már virágcsokrot Jeremy Irons feleségének is, és több sikeres filmhez álmodtak virágdíszeket. A Plantomime csak két és fél éve létezik, de 2013-ra már 50 millió forint feletti árbevételt várnak. Keresztury Árpád Londonban volt bankár, majd hazajött, hogy barátjával, a virágművész Németh Attilával létrehozzon egy exkluzív szalont. Azt szeretnék megmutatni a fiataloknak, hogy itthon is lehet azt csinálni, amit szeretsz, és úgy, ahogyan szeretnéd, és ez mindenkinek jó lesz.

Ember Zoltán Vállalkozás

Újrahasznosított kerékpárkülsőből tervez ékszereket egy magyar srác

A hónap dizájnerének is megválasztott Muskotál Dénes újrahasznosított kerékpárkülsőből készít öveket, ékszereket. Mindezt főállás mellett végzi egyéni vállalkozóként, ám forrás hiányában egyelőre nem tud továbblépni vállalkozásával. A nyereségét elviszik az adók és közterhek, üzletfejlesztésre, online marketingre nem tud költeni. Hitelben nem gondolkodik, inkább pályázna, de ahhoz viszont kevésbé ért. Azért írunk róla, mert ígéretes vállalkozónak tartjuk, ugyanakkor üzlete számos gyengeséggel küzd, amelyek egy részét ő maga is jól látja.